Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Bemanningsföretagen

När jag vid 35 var arbetslös en längre tid hade jag en massa kontakt med dessa tomtar. Roligast var de små vars namn man aldrig hört och nu har glömt. Det ringde plötsligt någon därifrån som minsann tyckte man hade "en intressant profil". Typiskt varje gång var att det var skitbråttom för dem att få en intervju med en. Jag frågade till sist varför det alltid var så bråttom och det kom som svar ett nervöst skratt. Man skulle förstås fylla ut deras djävla databas, det var det som det främst var frågan om.
Känner precis igen det där. Det ringde en nippertippa härom dagen som tyckte att jag hade ett intressant CV och ville ställa några frågor (dvs. fylla i formuläret i deras databas).
Hon: Har du minst 3 års erfarenhet av X?
Jag: Nej. Har du läst mitt CV?
Hon: Ja jag har det här framför mig. Jag ser att du har gjort Y och Z...
Jag: Står det någonstans att jag har gjort X i tre år?
Hon: Nej...
Flicksnärtan hade väl en kvot att fylla innan årets slut men vilket monumentalt slöseri med tid. Hon pratade också om att "det var viktigt med en bred erfarenhet av ekonomi". Jag frågade vad det betyder.
Hon: Jaaa... jag tolkar det som att man minst ska ha 3 års erfarenhet av X.
Ridå. Jag har en mycket bred erfarenhet men hon begrep inte ens rollen hon rekryterade för. Jag bet mig i tungan innan jag föreslog att hon skulle be någon vuxen ringa upp istället.
Vecka 2 har jag ytterligare en bemanningsbyrå som under förespegling om ett riktigt jobb vill träffa mig personligen. Redan i början av december var det fråga om snabb tillsättning, men jag var bortrest ett par veckor och sedan kom helgerna så en månad senare vill de fortfarande träffa mig... Det ligger en hel kennel begraven här.