Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Nej, det blir inte automatiskt anmärkning bara för att Motorolampan lyser. Men om koderna som presenteras har att göra med säkerhet eller miljö så är det automatiskt nedslag.
Tillexempel så tänder P0635 Motorlampan på många Volvobilar, men det blir ingen anmärkning på besiktningen då det har att göra med servostyrning. Personlig erfarenhet.

Runt 2006 jobbade jag även för Volvo. Det blev kris inom Fordkoncernen och den nya EuCD-plattformen var tvungen att gå i produktion. Vad man då gjorde var att lätta på kraven för DTC-detektion och i vissa fall helt deaktivera dem för att inte trigga detektioner.
Planen var att man med senare mjukvaruuppdateringar skulle åtgärda detta men det vet jag inte om det hände, jag avslutade mittuppdrag där innan dess. Jag vet att man klarade certifieringarna, men de är enkla att ta sig förbi.
Det finns en anledning till att Volvo lanserade sitt koncept med gratis mjukvaruuppdateringar... 😂
Som tur var så jobbar jag inte inom automotive längre och kommer nog aldrig återkomma.