2019-12-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
What, vet du vad det är och hur man gör? Kan bli dagens titt under motorhuven
när jag skulle göra rent min i en saab95 kolla jag en video på Youtube. Kolla där om din bil finns me.
Citera
2019-12-31, 11:46
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Men dom mäter ju avgasvärden.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Exakt min tanke...
Inte på nyare bilar.
Det kollas bara felkoder.
Dessa kan med fördel raderas på parkeringen utanför stationen med en enkel handläsare för en femhundring.
Citera
2019-12-31, 11:55
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Inte på nyare bilar.
Dessa kan med fördel raderas på parkeringen utanför stationen med en enkel handläsare för en femhundring.

Som jag tidigare skrev, detta är idiotiskt då det är utsläppsvärden som är viktigt, inte vad ett diagnostiksystem i bilen rapporterar. Även om du inte lyckas rensa DTC kan det fortfarande vara ett simpelt mjukvarufel med falskkoder. Har inte din bil uppdaterats så åker du dit...
Citera
2019-12-31, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Inte på nyare bilar.
Det är milsvid skillnad på enkla felkodsläsare(ELM m fl) och bilprovningens felkodsläsare. I Gävle använder bilprovningen autocom. Jag har en gammal delphidist(samma som autocom, finns att ladda ner på piratebay) och där en elm327 inte ger några felkoder så kan man hitta ett tiotal med delphin.
Citera
2019-12-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Ja, den blir underkänd om motorlampan lyser. Rätt korkat system bes använder, då detta endast är en indikation på att något är fel och inte om felet är allvarligt eller ens korrekt. Falska felkoder i bilar är vanligare än vad folk tror, även de som tänder motorlampan.
Hur ska man tolka det här då?
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/nya-besiktningsregler_H512299
Citera
2019-12-31, 12:07
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, det blir inte automatiskt anmärkning bara för att Motorolampan lyser. Men om koderna som presenteras har att göra med säkerhet eller miljö så är det automatiskt nedslag.

Tillexempel så tänder P0635 Motorlampan på många Volvobilar, men det blir ingen anmärkning på besiktningen då det har att göra med servostyrning. Personlig erfarenhet.

Runt 2006 jobbade jag även för Volvo. Det blev kris inom Fordkoncernen och den nya EuCD-plattformen var tvungen att gå i produktion. Vad man då gjorde var att lätta på kraven för DTC-detektion och i vissa fall helt deaktivera dem för att inte trigga detektioner.
Planen var att man med senare mjukvaruuppdateringar skulle åtgärda detta men det vet jag inte om det hände, jag avslutade mittuppdrag där innan dess. Jag vet att man klarade certifieringarna, men de är enkla att ta sig förbi.

Det finns en anledning till att Volvo lanserade sitt koncept med gratis mjukvaruuppdateringar... 😂

Som tur var så jobbar jag inte inom automotive längre och kommer nog aldrig återkomma.
Senast redigerad av calmsolution 2019-12-31 kl. 12:12.
Citera
2019-12-31, 12:08
Medlem
Sätt in en Raspberry pi som skickar ut fejkade signaler på ODBII-porten om att allt är okej.
I värsta fall kan man blåsa in extern luft i avgassystemet så man får okej avgasvärden.

Det bästa är att de inte får kontakt alls med ODBII-porten. Har du inga anmärkningar i övrigt så låter de en åka.
Citera
2019-12-31, 12:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sätt in en Raspberry pi som skickar ut fejkade signaler på ODBII-porten om att allt är okej.
I värsta fall kan man blåsa in extern luft i avgassystemet så man får okej avgasvärden.

Det bästa är att de inte får kontakt alls med ODBII-porten. Har du inga anmärkningar i övrigt så låter de en åka.

Detta är nog ett av de bästa tipsen i tråden. Dessutom visar de hur enkelt det är att manipulera systemen.

Edit: Jag syftar på Pi, det där med blåsa luft kommenterar pantywanker längre ner.
Senast redigerad av calmsolution 2019-12-31 kl. 12:21.
Citera
2019-12-31, 12:13
Medlem
Bilar får felkoder hela tiden så dom släcker dom bara. Om du nu inte har felkoder på abs eller liknade viktiga system. Då får du fixa det.
Citera
2019-12-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är milsvid skillnad på enkla felkodsläsare(ELM m fl) och bilprovningens felkodsläsare. I Gävle använder bilprovningen autocom. Jag har en gammal delphidist(samma som autocom, finns att ladda ner på piratebay) och där en elm327 inte ger några felkoder så kan man hitta ett tiotal med delphin.

Och så är det milsvid skillnad på Autocom och en fordonsspecifik läsare också.. Jag har en Autocom och den hittar som du säger en hel del som t.ex. Elm inte ser. Men så har jag en Diagbox till Citroen/Peugeot, och den hittar hur mycket som helst som inte syns i Autocom.
Citera
2019-12-31, 12:19
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Lär inte funka på lite äldre bilar där dom mäter avgaserna.
Blåser du in luft i avgassystemet blir bilen underkänd bums på grund av felaktigt Lambdavärde.
Citera
2019-12-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
när jag skulle göra rent min i en saab95 kolla jag en video på Youtube. Kolla där om din bil finns me.
Kul, nu har jag lite mer koll tror jag
Vilken sorts spray funkar? Typ sån här?
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/rengoringsspray/avfettningsmedel-004552/
eller
https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/underhallsprodukter/kraftrengoring-2000037585
Senast redigerad av SirDuke 2019-12-31 kl. 12:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in