2019-12-30, 16:33
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag förstår inte. Från det att jag vaknar tills går upp ur sängen kan jag ha pruttat 10 gånger. Sen håller det på hela dagen. Luktar illa hela tiden i min lägenhet så jag vill inte släppa in någon. Jag äter en del torkad frukt om det kan vara det? Ibland när jag har ätit bröd kan jag fisa och pruta 10 gånger på en timme.
Småäter du? Det kan orsaka gaser. I så fall, ät 3-4 mål om dagen och ingen snacks mellan målen. Om det är problemet så kommer du att märka skillnad inom ett par dagar.
Citera
2019-12-30, 16:38
Bannlyst
TS måste ju vara vegan.
Citera
2019-12-30, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deluded
Testa följande I 1-3 månader:
Ingen alkohol.
Inget socker, honung mm.
Inga kolhydrater - - > Potatis, ris, pasta.
Ingen svamp.
Ingen frukt men gärna grönsaker.
Ingen ost förutom från get och får.

Räkna med att du kan få en överdriven längtan efter några av grejerna.

Läs på om svampen Candida.

Låter som han ska svälta ihjäl? Tänk på att även lik pruttar och fiser
Citera
2019-12-30, 16:59
Medlem
nezzoms avatar
Köp koltabletter på apoteket
Citera
2019-12-30, 17:16
Medlem
StigAllans avatar
Ordna kefirgryn och kör kefir var dag så blir magen kanon!
Kan ta lite tid innan din mage vänjer sig men sen är det hur bra som helst.
Börja med någon dl om dagen för att öka.
Citera
2019-12-30, 17:40
Medlem
Kajahs avatar
IBS.

https://www.1177.se/Kronoberg/sjukdo...-kanslig-tarm/
Citera
2019-12-30, 18:59
Bannlyst
Det där med lägenheten lät helt fruktansvärt äckligt. Att du lyckats med konsttycket att permanent fisa ner en lägenhet

On topic: Du nämner att det ofta är värre när du har ätit bröd, gäller detta även pasta? Du kanske är glutenallergiker
Citera
2019-12-30, 19:21
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Jag förstår inte. Från det att jag vaknar tills går upp ur sängen kan jag ha pruttat 10 gånger. Sen håller det på hela dagen. Luktar illa hela tiden i min lägenhet så jag vill inte släppa in någon. Jag äter en del torkad frukt om det kan vara det? Ibland när jag har ätit bröd kan jag fisa och pruta 10 gånger på en timme.

Har för mig att du är taxichaffis,
ingen bra kombination med dessa symptom...
Citera
2019-12-30, 19:23
Medlem
Jag såg ett program som hette jag kan inte sluta fisa. Hon hade en sjukdom och hon fjärtade på hennes bröllop hela tiden
Citera
2019-12-30, 20:25
Medlem
Det låter onekligen som att du drabbats av candidaöverväxt. Du behöver inte utesluta kolhydrater helt, bara de snabba. Alltså ingen form av socker, inget vitt bröd, men lite riktigt grovt bröd kan du unna dig. Vad gäller alkohol sägs att sprit är att föredra framför vin, dock inte uppblandat med något sött. Öl är förbjudet, det är flytande kolhydrater.

Den torkade frukten får du lägga av med, men lite färsk frukt kan du äta, om du undviker de sötaste sorterna. Potatis med måtta kan du också äta, men inte pasta och vitt ris. Ost på komjölk kan vara onyttig av andra skäl, men för candidans skull kan den nog gå an. Steker du mat så gör det i kokosolja, den gillar inte svampen. Bättra också på bakteriefloran med fermenterade grönsaker (surkål är lätt att göra själv) och kanske tillskott av probiotika. Och som du redan blivit rådd till: läs på om candida. Ju striktare du är med dieten, desto snabbare blir du av med eländet, men man skall ju leva också.

Svampen har vi alltid i oss och har den en gång tagit över ligger den och lurar, men är man uppmärksam på symptomen kan man lätt mota tillbaka den genom att undvika det som den gillar. Jag vet av egen erfarenhet.
Citera
2019-12-30, 20:51
Medlem
Bum1s avatar
Sådär kan det bli för mig också. Kan äta allt vitt bröd men så fort det blir i baguette-form så går magen bananas. Lök går magen också igång på nåt fruktansvärt. Torkad frukt har jag aldrig haft problem med.
Citera
2019-12-30, 21:14
Bannlyst
Citat:
Havregrynsgröt äter jag iofs på morgonen. Kanske bättre om jag fermenterar gröten först.

Strikt lchf alltså. Har provat för flera år sedan men inget för mig.

Bröd med smör är så gott. Så mycket frukt äter jag inte heller. Blir 3-4 torkade aprikoser, ett par torkade plommon, några skivor torkade bananchips. Äter ingen som helst färsk frukt.

Brod ska du sluta med. at potatis i stallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in