2019-12-29, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejsidisi
Och detta är jätteintressant!
Om BW talar sanning så var hon själv där utanför hotellet när de möttes-alternativt i ett sällskap som antingen gått ut före eller efter henne (han kan ju ha missat det?)
Om han ljuger-kan det varit någon/några med henne- eller inte.
Därför hade det varit oerhört intressant att få den pusselbiten också: vad har kompisarna i baren sagt till polisen, vad vet de kring hennes avsikter kring hemgången, hur hon mådde, sällskap etc

UA, GA och PW vet troligtvis vilka Helenas kompisar i baren är.
De har/haft bitvis stort inflytande på materialet i media utsläppet genom åren....
Kanske inte i tidig början då BW var med i artikeln där han beskrev mötet med Helena. Det var första och enda gången hans uppgifter togs med.
Men visst vore det intressant att veta .....iakttagelser från kompisarna och även från BW.
Även vilka DNA profilerna är...
Citera
2019-12-29, 21:28
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
UA, GA och PW vet troligtvis vilka Helenas kompisar i baren är.
De har/haft bitvis stort inflytande på materialet i media utsläppet genom åren....
Kanske inte i tidig början då BW var med i artikeln där han beskrev mötet med Helena. Det var första och enda gången hans uppgifter togs med.
Men visst vore det intressant att veta .....iakttagelser från kompisarna och även från BW.
Även vilka DNA profilerna är...

Ja den slutsatsen drar jag också. Systrarna måste veta exakt vilka det var som uppehöll sig i sällskap med Helena i baren. Liksom polisen. Om man drar paralleller till medias bevakning av andra fall tänker jag att det är lite märkligt just i fallet Helena att denna sista halvtimme inne på Stadt när hon säkert blir sedd och är i sällskap med andra, inte belyses mer i media. Eller är det bara jag som tänker att de sista som sett henne i livet- av anhöriga kända personer- kan bära på väldigt viktig information som borde vara känt för en större allmänhet, särskilt i ett så här omtalat case. Jag hade i radiodokumentären velat höra röster från dessa kompisar, men det kom aldrig med. Inte heller BW som enligt mediakällor då ska ha sett henne utanför Stadt.

Kanske är det just därför det här fallet är så svårt att släppa tänker jag. De blinda fläckarna. Vi får veta väldigt mycket genom
Tex radiodokumentären och Efterlyst men just det som jag tänker, kan vara bärande nyckelsituationer, som minuterna innan Helena lämnar Stadt, har vi inte ens fått veta vilka personer hon umgicks med den sista kvällen i sitt liv. (Förutom syster Ulrika och Pernilla och hennes kollega som gjorde radiodokumentären).
Senast redigerad av Ejsidisi 2019-12-29 kl. 21:36.
Citera
2019-12-30, 11:49
Medlem
Citat:
Jag tänker på när Helena satt i baren vid stängning. Hon satt med vänner, jag tror uppgiften är att de är två killar och två tjejer inklusive Helena. Helena säger enligt radiodokumentären ”ingen som ska åt mitt håll”?
Exakt vad händer sen?

De här kompisarna, som polisen och familj bör veta vilka de är, vad händer med dom? Framförallt, vilka är dom?
Och vilka uppgifter har de lämnat

Sannolikt kompisar till H. Det mest intressanta är ändå de två män som uppehåller sig i bakgrunden, varav den ena nekas vatten av bartendern i samband med att baren stänger. Vilka är dessa två?! Någon som vet?

H:s fråga ”ingen som ska åt mitt håll” KAN trots allt tyda på att hon kände en viss olustkänsla av att gå ensam hem. Kanske till följd av det som skett på dansgolvet inne på Stadt, eller andra händelser under senaste dygnet?
Citera
2019-12-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ja den slutsatsen drar jag också. Systrarna måste veta exakt vilka det var som uppehöll sig i sällskap med Helena i baren. Liksom polisen. Om man drar paralleller till medias bevakning av andra fall tänker jag att det är lite märkligt just i fallet Helena att denna sista halvtimme inne på Stadt när hon säkert blir sedd och är i sällskap med andra, inte belyses mer i media. Eller är det bara jag som tänker att de sista som sett henne i livet- av anhöriga kända personer- kan bära på väldigt viktig information som borde vara känt för en större allmänhet, särskilt i ett så här omtalat case. Jag hade i radiodokumentären velat höra röster från dessa kompisar, men det kom aldrig med. Inte heller BW som enligt mediakällor då ska ha sett henne utanför Stadt.

Kanske är det just därför det här fallet är så svårt att släppa tänker jag. De blinda fläckarna. Vi får veta väldigt mycket genom
Tex radiodokumentären och Efterlyst men just det som jag tänker, kan vara bärande nyckelsituationer, som minuterna innan Helena lämnar Stadt, har vi inte ens fått veta vilka personer hon umgicks med den sista kvällen i sitt liv. (Förutom syster Ulrika och Pernilla och hennes kollega som gjorde radiodokumentären).

Minuterna innan och utanför stadt....I artikeln nämner BW själv att Helena var glad och att hon skulle promenera sen fick han en kram hejdå...eller? Sensationellt är att innehållet inte belyses alls under alla år som fallet senare tas upp i media. Inte ens när GA, UA och PW delger........
Den lilla artikeln i anslutning till försvinnandet har bortsetts från, trots viktiga uppgifter om strax innan Helena lämnade stadt. Klura på den...
Även detta kan troligtvis UA, GA och PW besvara....

(Att Helena slängde ur sej frågan i kompissällskapet om någon skulle åt hennes håll är utan överdrift inget konstigt alls, det är brukligt att göra så....)
Senast redigerad av exsist 2019-12-30 kl. 15:14.
Citera
2019-12-30, 17:53
Medlem
Citat:
Minuterna innan och utanför stadt....I artikeln nämner BW själv att Helena var glad och att hon skulle promenera sen fick han en kram hejdå...eller? Sensationellt är att innehållet inte belyses alls under alla år som fallet senare tas upp i media. Inte ens när GA, UA och PW delger........
Den lilla artikeln i anslutning till försvinnandet har bortsetts från, trots viktiga uppgifter om strax innan Helena lämnade stadt. Klura på den...

(Att Helena slängde ur sej frågan i kompissällskapet om någon skulle åt hennes håll är utan överdrift inget konstigt alls, det är brukligt att göra så....)
Ja att hon åker bil därifrån finns det nog inget tvivel om
Citera
2019-12-30, 18:04
Medlem
En reflektion på de sista inläggen.
Strax innan stängning ringer Helena till UA som rekommenderar taxi, trots att de normalt brukar gå hem.
I baren ställer hon frågan om någon skall åt hennes håll.
OM hon nu av någon anledning känner oro eller obehag, varför frågar hon inte BW om följe när de träffas utanför, de känner ju varandra sedan tidigare...
Citera
2019-12-30, 20:13
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Ja att hon åker bil därifrån finns det nog inget tvivel om

Tjaa, eftersom eventuellt bilåkande är en gissning, precis som motsatsen, finns det nog tillräckligt med tvivel.

Jag fortsätter att gissa att KM gillar när fokus skiftar från honom. Då kan han passa på att djupandas lite.
Citera
2019-12-30, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
En reflektion på de sista inläggen.
Strax innan stängning ringer Helena till UA som rekommenderar taxi, trots att de normalt brukar gå hem.
I baren ställer hon frågan om någon skall åt hennes håll.
OM hon nu av någon anledning känner oro eller obehag, varför frågar hon inte BW om följe när de träffas utanför, de känner ju varandra sedan tidigare...

Just..han vore isfl räddaren i nöden, om så vore. Om hon inte fick napp och kände någon form av obehag att promenera så skulle hon tagit taxin, med tanke på systerns uppmaning.
Något stämmer inte alls.....
Hon skulle definitivt inte tagit följe med någon som klängt efterhängset.....

Finns det några hörande vittnen till telefonsamtalet på stadt?
Några som såg BW och Helena prata utanför?
Citera
2019-12-30, 21:41
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:

Jag tänker också att det är ett normalt beteende att säga så till kompisar i slutet av en utekväll ”ingen som ska åt mitt håll?”
Det konstiga är att den här alldeles normala situationen är så höljd i dunkel fortfarande, mer än 25 år efter försvinnandet.
Så alltså: Vilka var kompisarna i baren, vilken var deras beskrivning av Helenas status och deras uppfattning om hennes planer för hemgången?
Intressant ur alla aspekter.

Fanns det tex killar i bakgrunden som spanade in Helena eller trakasserade henne på nåt sätt. Och vad kompisarna i baren säger skulle då också kunna stämmas av mot BW:s uppgifter samt andra möjliga iakttagelser.
Citera
2019-12-30, 21:47
Medlem
Är det ingen som funderat på om hon faktiskt fick tag i en taxi? Det enda som pekar emot detta är väl att hon ska ha setts promenera över bron tillsammans med mannen med pilotglasögonen, men detta kan ju lika väl ha varit någon annan än Helena. OM hon nu fick tag i en Taxi så kan det mycket väl vara GM, man borde kanske kollat upp vilka som körde denna kväll, inte helt lätt så här efterhand kan tänkas.
Eftersom systern hade lagt plånboken med pengar till Taxi i hallen så torde hon också ha räknat med att Helena tog en taxi (kanske sa hon det i telefonsamtalet med henne t.o.m.)
Citera
2019-12-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Tjaa, eftersom eventuellt bilåkande är en gissning, precis som motsatsen, finns det nog tillräckligt med tvivel.

Jag fortsätter att gissa att KM gillar när fokus skiftar från honom. Då kan han passa på att djupandas lite.

Ja ingen vidare press på honom just nu, kan bara hoppas på att cold case nosar upp något som kan ta det vidare... annars är det nog godnatt att lösa det här.
Citera
2019-12-31, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Ja ingen vidare press på honom just nu, kan bara hoppas på att cold case nosar upp något som kan ta det vidare... annars är det nog godnatt att lösa det här.
Är bara den inkompetenta polisen i maristad villig att lämna över fallet till cold case, för de lär nog inte lösa det går bara en massa tid, de är de enda som aldrig hör av sig när folk kommer med tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in