2019-12-30, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda

Gaspartiklar sprider sig att fylla det tiljängliga utrymmet. Oändlig rymd = ingen luft att andas,

Ett enkelt experiment att göra är att åka bil över Hallandsåsen. Vad händer i dina öron? Förklara sedan med egna ord varför det sker.
Citera
2019-12-30, 12:30
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragkejda
Inte gyrot, den som uppfattar "ned" som jordbollens center.

Det stämmer säkert och är helt irrelevant.

Vädja till konsensus + auktoritet på samma gång....

Gaspartiklar sprider sig att fylla det tiljängliga utrymmet. Oändlig rymd = ingen luft att andas,

Som jag tolkar det hela måste "gravitationens" kraft vara starkare än vacuum kraften från rymden. Annars hade all materia flugit ut i rymden.

Bevis för detta borde gå att iscensätta på mindre skala.. Mig veterligen har man inte kunnat återskapa fenomenet i mindre skala. Detta talar för att globe model är lite fejk.

Frågan är hur stark rymdens "vacuum" kraft är. Var går gränsen innan partiklar bryts isär i "rymden"

En människokropp ska enligt nasa fysiker vara för svag men en rymddräkt av metall klarar sig.

Hur starka bindningar behöver man ha för att motstå vacuum kraften.
Senast redigerad av studenten777 2019-12-30 kl. 12:33.
Citera
2019-12-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Som jag tolkar det hela måste "gravitationens" kraft vara starkare än vacuum kraften från rymden. Annars hade all materia flugit ut i rymden.

Bevis för detta borde gå att iscensätta på mindre skala.. Mig veterligen har man inte kunnat återskapa fenomenet i mindre skala. Detta talar för att globe model är lite fejk.
Vacuum är ingen kraft. Vacuum suger inte. Vacuum är avsaknad av tryck.
Citera
2019-12-30, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så nu handlar tråden om vad vitsen med en artificiell horisont i ett flygplan är? Ni plattdårar är för kul - ni vill diskutera allt utom den platta jorden.

Justeringen tar många minuter, dvs gyrot kan visa snabba förändring av flygplanets "lutning" men kommer över längre tid att justera sig efter jordens horisont.

Jag vill hellre diskutera konspirationen om den platta jorden och vad du tror om den. Hur ser du t.ex på det här med flygplansindustrin - är de med i konspirationen eller inte? Är t.ex piloterna medvetna om att kartorna de använder är "fejk"? Är tillverkarna av navigationsutrustning med i komplotten? Flygledarna?
Jag tror jorden är rund.
Men jag får inte ihop det med gyrot.
Citera
2019-12-30, 13:01
Medlem
Citat:

Det verkar vara en väldigt utbredd missuppfattning hos många att vakuum är en kraft. Men det är det inte. Vakuum är … ingenting. Vakuum är avsaknaden av allt - inkl "krafter".

Citat:
Frågan är hur stark rymdens "vacuum" kraft är.

Noll. Nada. Nill. Varför tror du avsaknaden av allt är en kraft?
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-30 kl. 13:06.
Citera
2019-12-30, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vitsen är att få en elektrisk signal så man kan koppla den till HUD (Heads Up Display, en genomskinlig display på fönstret).

De som behöver ett gyro som fungerar i flera G (och/eller väldigt hög precision) använder ett ringlaser-gyro, det har inga rörliga delar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ring_laser_gyroscope
Och hur anpassar sig ringlasergyrot när man flugit några hundra mil?

Och kan man inte få signalen till HUD:en med hjälp av en liten platta med tyngder?
Varför ett gyro?
Senast redigerad av Kukusson 2019-12-30 kl. 13:05.
Citera
2019-12-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukusson
Jag tror jorden är rund.
Men jag får inte ihop det med gyrot.

Vad i hela världen har din okunskap om flyginstrument med jordens form att göra?

Och betydligt mer intressant är att du verkar antyda att ingen annan heller "får ihop det".

Påstår du att tillverkarna av flyginstrument är med i den stora konspirationen?
Eller tror du att de faktiskt vet vad de håller på med och att de "får ihop det"?
Vad är egentligen din poäng?

Edit:
Jag var snäll och letade upp ett klipp som beskriver hur det funkar:
https://www.youtube.com/watch?v=kTXTCqMHyhg
Förutom ovan klipp har Wofie6020 en massa andra bra klipp som visar att jorden inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-12-30 kl. 13:45.
Citera
2019-12-30, 13:39
Medlem
Citat:

Frågan är hur stark rymdens "vacuum" kraft är. Var går gränsen innan partiklar bryts isär i "rymden"

En människokropp ska enligt nasa fysiker vara för svag men en rymddräkt av metall klarar sig.

Hur starka bindningar behöver man ha för att motstå vacuum kraften.

Det är inte möjligt att överleva i vakuum, man kan inte konstruera rymddräkter som klarar av atmosfärtryck som motsvarar trycket vi har omkring oss
Det sammanlagda atmosfärstrycket på vår kropp är mellan sex och tio ton, har hört högre siffror nämnas. Det flesta har nog lite svårt att greppa atmosfärtryckets kraft men länken nedan kan ge en indikation. Det är atmosfärstrycket som håller lasten vid sugkopparna. Med andra ord, det är inte vakuum som "suger" fast lasten vid "sugkopparna", det är atmosfärstrycket som trycker 25 ton tunga lasten mot "sugkopparna".

https://www.youtube.com/watch?v=v_He5T4_9v4
Citera
2019-12-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det verkar vara en väldigt utbredd missuppfattning hos många att vakuum är en kraft. Men det är det inte. Vakuum är … ingenting. Vakuum är avsaknaden av allt - inkl "krafter".

Noll. Nada. Nill. Varför tror du avsaknaden av allt är en kraft?

Äntligen börjar du förstå! Vakuum är ingenting och kan inte ha kraft eller tryck. Av den anledningen, så kan inte atmosfärstryck gränsa till vakuum utan barriär.
Citera
2019-12-30, 13:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Äntligen börjar du förstå! Vakuum är ingenting och kan inte ha kraft eller tryck. Av den anledningen, så kan inte atmosfärstryck gränsa till vakuum utan barriär.

Fast vårt atmosfärstryck gränsar ju inte till rymdens brist på tryck, det måste du veta nu.
Citera
2019-12-30, 13:48
Medlem
Jag hade en kusin (frid över hans minne) som skulle segla jorden runt och var skitmallig. VIPS ramlade han ner för kanten och återfanns självklart aldrig.....:-(
Citera
2019-12-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast vårt atmosfärstryck gränsar ju inte till rymdens brist på tryck, det måste du veta nu.
Vad gränsar det till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in