2019-12-29, 23:25
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Den här stolliga teorin att "Saxons", alltså britterna och med dem besläktade folk, är de riktiga judarna har ju diskuterats ingående i tråden om den nassekristna (identitetskristna) rörelsen. Jag hänvisar till vad jag skrev där:

(FB) Så älskade Gud och Jesus Israel (inte hela världen)

Se också den efterföljande diskussionen på flera sidor.
Ja, British Israelism är ju total pseudovetenskap och genuina tokstollerier.

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel501
Nu refererade jag inte till om Scot och Scythian är samma sak, utan snarare.. hur Kung Bruce den förste visste för 700 år sedan att han och hans folk kom från Scythians (Saxons)? Även hur de (Scythians) tog sig till Europa 1200 år tidigare.

Snarare är det du som har brist på kunskap om Europas historia, men visst, går säkert att förklara med stora ord och att uppfinna hjulet igen när allt redan står i Bibeln.
Jag har betydligt bättre koll på Europa's historia än vad du har.

Ett tips är att nästa gång du läser nya testamentet, att du kopplar ifrån din egen etniska bakgrund från Jesus. Det blir enklare att förstå sig på honom då.
Citera
2019-12-29, 23:26
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
De flesta europeiska folk hade hopfantiserade legender om sin historia på medeltiden. Ofta handlade det om att man härstammade från skyterna och/eller de gamla trojanerna. Det senare inspirerat av romarnas påstådda härstamning från den trojanske prinsen Aeneas.

Jämför också fantasierna om svenskarnas ursprung i Rudbecks Atlantica även om de var av något senare datum.

Regulus, den ateistiska vänsterliberalen som kan mer om Europa, dess historia, Kristendomen och Herren och hans son.

Ja, vad ska man säga
Citera
2019-12-29, 23:31
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, British Israelism är ju total pseudovetenskap och genuina tokstollerier.

Jag har betydligt bättre koll på Europa's historia än vad du har.

Ett tips är att nästa gång du läser nya testamentet, att du kopplar ifrån din egen etniska bakgrund från Jesus. Det blir enklare att förstå sig på honom då.

Tvärtom, blev betydligt lättare att förstå och ta till sig Bibeln när man insåg att Jesus kunde varit min bror och att himmelriket på Jorden är till för mig och de som är som mig.
Citera
2019-12-29, 23:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Hej Regulus!

Det är visserligen sant men de kristna källorna är inte så mycket äldre och det finns ingen anledning att misstro att namnet var Panthera. Med största sannolikhet har Celsus (Kelsos) hämtat det från äldre judiska källor. De judiska traditionerna är mer omfattande än (Origenes citat av) Celsus och berättar också att Jesus mamma Maria (Miriam) var hårfrisörska och att Jesus hade två efternamn, Ben Stada och Ben Panthera.

Dessa judiska källor är dock av betydligt yngre datum (800-talet). Vi kan spekulera om att Celsus fick sina uppgifter från äldre judiska källor, men vad som i så fall stod i dessa vet vi inte.

Citat:
Även Matteusevangeliet visar ju att Josef och omgivningen naturligtvis tolkade Marias graviditet som att hon varit otrogen/våldtagen. Dessutom har man ju alltså hittat en grav av en romersk soldat med det relativt ovanliga namnet Panthera som var stationerad i Judéen vid Kristi födelse.

En alternativ teori är att namnet Panthera kommer från Marias farfar som enligt en judisk källa återgiven i den kristna 600-talsskriften Doctrina Jacobi skulle ha hetat Panther.

Citat:
Att Jesus biologiska pappa var romersk medborgare förklarar varför den judiska rådet Sanhedrin tillsammans med judiska tetrarken Herodes Antipas inte hade befogenheter att själva döma Jesus till döden utan involverade den romerske prokuratorn Pontius Pilatus, som förövrigt var starkt emot dödsdomen. Har alltid undrat varför vi i vår trosbekännelse säger "pinad under Pontius Pilatus". Enligt Nya Testamentet så mer eller mindre tvingade ju judiska rådet Pontius Pilatus att ge sitt medgivande:

Jesus skulle dock inte ha blivit romersk medborgare även om han hypotetiskt var oäkta son till en romersk soldat. Att Pilatus skickade honom till Herodes visar snarare att han ansåg att Jesus var en jude från Galileen, och därför Herodes undersåte.

Dessutom försökte Pilatus nog själv slippa döma Jesus, och därmed antingen antagonisera Jesus anhängare eller hans fiender.
Citera
2019-12-29, 23:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är väldigt märkligt att det är just motståndare till Kristendomen som ska föra deras talan, Gudalösa ateister, kommunister, Judar och avguda dyrkare.

Det är du själv som framstår som motståndare till Kristendomen när du sprider rasistiska tramsteorier som smutsar ned den kristna förkunnelsen.
Citera
2019-12-29, 23:49
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Det är du själv som framstår som motståndare till Kristendomen när du sprider rasistiska tramsteorier som smutsar ned den kristna förkunnelsen.

Bibeln och Kristendomen ÄR rasistisk.

Deuteronomy 23:2 "A bastard shall not enter into the congregation of YHVH; even to his tenth generation shall he not enter into the congregation of YHVH.

Icke-vita göra sig ej besvär var mottot igenom hela Bibeln.
Citera
2019-12-30, 00:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Bibeln och Kristendomen ÄR rasistisk.

Deuteronomy 23:2 "A bastard shall not enter into the congregation of YHVH; even to his tenth generation shall he not enter into the congregation of YHVH.

Icke-vita göra sig ej besvär var mottot igenom hela Bibeln.

Gamla testamentet skrevs för det judiska folket. Men det nya förbundet som Jesus instiftade vänder sig uttryckligen till alla världens folk:

Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, döpande dem i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Matt. 28:19

Detta är Jesus egna ord.
Citera
2019-12-30, 00:08
Medlem
Citat:
Tvärtom, blev betydligt lättare att förstå och ta till sig Bibeln när man insåg att Jesus kunde varit min bror och att himmelriket på Jorden är till för mig och de som är som mig.
Visst är det lättare att ta till sig Jesus om han är lika blond och blåögd som jag själv.
De svarta i Afrika påstår att han är lika svart som dom, kristna kineser avbildar honom som varande kines osv.
Jesus själv sa: "Gör er inte en bild av mig"
Varför tror du han sa det?
Är det kanske för att vi skall ta till oss hans ord, andemeningen i hans budskap, istället för att fokusera på det yttre skalet, 'köttet' och det förgängliga?
Senast redigerad av rantaplan 2019-12-30 kl. 00:12.
Citera
2019-12-30, 00:18
Medlem
Det stämmer..

Det finns flera vanföreställningar om Bibeln, dels myter och dels feltolkningar.

Sedan så finns det också klarspråk i Bibeln, som vardera människa med sunt förnuft bör förstå.

Ex. drar jag slutsatsen att Jesus inte är Jude, då han uppgav till samtida människor att hans rike är ICKE av denna värld. Det räcker för mig, vilket inte är fallet för många människor sedan Jesus tid.

Ex. drar jag slutsatsen att Gud och Jesus är två olika individer, då Jesus flertalet gånger hänvisar till sin fader och hans fader, Gud, hänvisar till sin son. Det skrattretande är att många kristna tror att Gud och Jesus är samma individ.

Simpla och tydliga meningar.

PS! Nej, Jesus var inte aramée ( a.k.a. syrian ). Jesus enbart talade arameiska, vilket var det då dominerande språket i Mellan Östern. Araméer ( a.k.a. syrianer ) talar idag Ny-Arameiska, då det ursprungliga språket arameiska praktiskt taget är utrotat och talas idag av individer i tre byar i Syrien.

Själva Ny-Arameiskan är också utrotningshotad, då det anses talas flytande idag av ca. 1 000 000 människor. Själva folkslaget araméer, a.k.a. syrianer, är inte heller många. Från medeltidens beräknade 20 000 000 till idag 500 000 - 3 000 000. All nedgång har berott på dussintals folkmord på araméer utav muslimer i Mellan Östern sedan 600-talet.
Citera
2019-12-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nej det är skitsnack; de afro-asiatiska språken har deras ursprung/urheimat i norra mellanöstern eller kanske runt Egypten, och proto-semitiskan talades i norra Levanten (alltså runt norra Syrien).

Arameiska blev lingua franca i hela norra mellanöstern efter sista assyriska imperiet, vilket underlättades av att dessförinnan så talade hela regionen ändå olika semitiska språk som akkadiska, feniciska, arameiska, ugaritiska osv, och att det arameiska alfabetet fick stor spridning pga att assyrierna började använda det. Så det var inte konstigare än att skandinaver, tyskar och holländare talar flytande engelska idag bättre än andra icke-germanska folkslag.

Arameiskan är visserligen nära lingvistiskt besläktat med hebreiskan, men alla icke-arameiska semiter talade arameiska på den tiden, så bara för att Jesus talade arameiska så betyder det inte att han inte var jude. Det arameiska språket hade inte längre någon exklusiv etnisk status på Jesus' tid.

Här är en bra karta av spridningen av det arameiska språket på Jesus' tid:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Syriac_Christianity.svg

^^ Som du kan se så sammanfaller distributionen av arameiska talare på Jesus' tid, ganska bra med assyriska rikets gränser:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Map_of_Assyria.png

Det vore ju befängt att påstå att precis alla som talade arameiska var araméer.

Ok det är omtvistat var de semitiska språken har sitt ursprung. Dock finns det mycket som talar för just nordöstra Afrika. Sist jag kollade låg faktiskt Egypten i Afrika. Sen gör du ju mest en straw man och argumenterar mot argument jag inte fört fram. Det är välkänt att arameiska ersatte hebreiska (som talspråk)och andra språk i regionen. Jag har inte hävdad något annat.
Citera
2019-12-30, 00:21
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Gamla testamentet skrevs för det judiska folket. Men det nya förbundet som Jesus instiftade vänder sig uttryckligen till alla världens folk:

Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, döpande dem i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Matt. 28:19

Detta är Jesus egna ord.

Regulus, den ateistiska vänsterliberalen tycker alltså att 4/5 av Bibeln inte spelar roll för det "är till för Judarna".
Citera
2019-12-30, 00:23
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Dessa judiska källor är dock av betydligt yngre datum (800-talet). Vi kan spekulera om att Celsus fick sina uppgifter från äldre judiska källor, men vad som i så fall stod i dessa vet vi inte.

De judiska källorna om Jesus ben Panthera går tillbaka till 200-talet. De många olika källorna samt Celsus-citatet indikerar att det var en stark tradition. Men visst, vi vet inget säkert. Roger Viklund menar ju att befintliga källor inte ens bevisar att Jesus funnits i verkligheten.

Citat:
En alternativ teori är att namnet Panthera kommer från Marias farfar som enligt en judisk källa återgiven i den kristna 600-talsskriften Doctrina Jacobi skulle ha hetat Panther.

Ja, men i mina öron låter detta som en simpel bortförklaring av den gamla judiska traditionen om Jesus ben Panthera

Citat:
Jesus skulle dock inte ha blivit romersk medborgare även om han hypotetiskt var oäkta son till en romersk soldat. Att Pilatus skickade honom till Herodes visar snarare att han ansåg att Jesus var en jude från Galileen, och därför Herodes undersåte.

Om Jesus nu var känd i Judéen som Jesus ben Panthera så kan det vara ett tecken på att Panthera äktade Maria legalt enligt romerskt connobium just för att sonen skulle erhålla romerskt medborgarskap. Jesus skulle fortfarande betraktas som en oäkting enligt judisk sed.

Citat:
Dessutom försökte Pilatus nog själv slippa döma Jesus, och därmed antingen antagonisera Jesus anhängare eller hans fiender.

Pilatus uppgift var att behålla stabiliteten och det var just därför Sanhedrin lyckades få Jesus avrättad. Sanhedrin var en ojämförligt mycket starkare maktfaktor än Jesus anhängare. Det var därför knappast för att blidka Jesus anhängare som Pontius Pilatus försökte försvara honom utan för att han uppriktigt tyckte dödsdomen var fel. Kanske gav han t.om. order om att Jesus skulle plockas ned från korset innan han var död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in