2019-12-29, 20:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Formellt sett, strikt formellt antar jag att detta är en familjehistoira inte en kunglig. Ari var en privat person, hans begravning är en privat begravning även om kyrkan är öppen för alla. ML är inte änka, har inga band till Ari förutom döttrarna. Formellt sett så har ingen någon plikt att bjuda in henne, hon har ingen plikt att komma och rätt att utebli; formellt sett kommer hon som barnens mor och vårdnadshavare. Antagligen har hon fått inbjudan. men om hon vill "hedra" Ari så kan hon faktiskt sitta på bakersta bänk. (Vilket jag skulle önska att hon valde att göra, så att nuvarande älskare inte stjäl föreställningen. Men han lär ta alla döttrarna i knäet ...)
Victoria och Daniel kommer som privatpersoner och jag är övertygad om att deras kondoleans var äkta menad, de tyckte om Ari det gjorde de tydligt.

Var har du läst att Victoria och Daniel kommer som privatpersoner?

Ari är inte kunglig men han är trots allt far till 3 av kungaparets barnbarn
Citera
2019-12-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Faklene kom till använding, her er flere hundre mennesker i toget: https://www.dagbladet.no/kjendis/familien-er-veldig-takknemlige/71975386

Synd att Ari själv inte kunde se detta. Kanske skulle det ha kunnat vara en liten tröst för en människa som mådde dåligt att så många ändå brydde sig (eller sen inte?).

Så väldigt onödigt att en så ung människa ta livet av sig. Man önskar att man kunde förmedla till alla som mår dåligt att det går över. Man måste bara kämpa sig igenom det värstra.

Just i Aris fall var det kanske ändå så att det psykiska illamåendet hade redan varit så långvarigt att han inte såg något hopp i tunneln..
Citera
2019-12-29, 20:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Synd att Ari själv inte kunde se detta. Kanske skulle det ha kunnat vara en liten tröst för en människa som mådde dåligt att så många ändå brydde sig (eller sen inte?).

Så väldigt onödigt att en så ung människa ta livet av sig. Man önskar att man kunde förmedla till alla som mår dåligt att det går över. Man måste bara kämpa sig igenom det värstra.

Just i Aris fall var det kanske ändå så att det psykiska illamåendet hade redan varit så långvarigt att han inte såg något hopp i tunneln..

Instämmer. Jag tycker det är konstigt att flickvän och familj inte såg detta komma med tanke på hans bok där han i princip rakt ut skriver att han kommer att dö. Även hans tavlor visar tydligt hur fruktansvärt dåligt han mådde i själen.
Citera
2019-12-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Var har du läst att Victoria och Daniel kommer som privatpersoner?

Ari är inte kunglig men han är trots allt far till 3 av kungaparets barnbarn
Du har rätt, de kanske representerar både sig själva och kungahuset till och med.
Jag spekulerade i det enligt allt det andra jag spekulerade i, nämligen att Ari inte var att betrakta som en kunglig person. Dessutom tycks det vara så, att det är Aris familj, inte kungahuset som står för begravningen.
Så tänkte jag.
Vad jag inte vet är om döttrarna är prinsessor? Jfr för övrigt situationen med Daniel, han blev upptagen som prins.
Du har rätt att ifrågasätta. Jag har aldrig satt mig in i de här frågorna.
Etikettsfrågor på den här nivån är inte min starka sida
Citera
2019-12-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Deras bröllop är det vackraste o mest romantiska som varit tv-sänt, Aris bröllopstal var så klart otroligt fint. De borde ha varit passionerat förälskade, och Ari och Märtha, perfekta för varandra.
slutet-Trist som fan !

Jag har inte hört hans bröllopstal. Har du en länk?

De kanske skulle ha tittat på videon om deras bröllop lite då och då för att komma ihåg hur det var i början för att kunna hitta tillbaka till varandra igen? Allt det där snacket om att de "hade ett öppet förhållande" och såvidare.. Istället för att vara varandra trogna tills döden skiljer dem åt. Som de hade heligt lovat inför Gud och hela församlingen.
Citera
2019-12-29, 20:32
Medlem
Citat:
Instämmer. Jag tycker det är konstigt att flickvän och familj inte såg detta komma med tanke på hans bok där han i princip rakt ut skriver att han kommer att dö. Även hans tavlor visar tydligt hur fruktansvärt dåligt han mådde i själen.

De kanske såg det, men hade ingen aning om hur de skulle ha kunnat hjälpa honom. Det är ju samma sak som med missbrukare (vilket Ari också var) att viljan måste ändå komma inifrån. Vi andra kan bara hjälpa till lite vid sidan av med medicin och samtalsterapi.
Citera
2019-12-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har inte hört hans bröllopstal. Har du en länk?

De kanske skulle ha tittat på videon om deras bröllop lite då och då för att komma ihåg hur det var i början för att kunna hitta tillbaka till varandra igen? Allt det där snacket om att de "hade ett öppet förhållande" och såvidare.. Istället för att vara varandra trogna tills döden skiljer dem åt. Som de hade heligt lovat inför Gud och hela församlingen.
https://www.nrk.no/video/159340
Citera
2019-12-29, 20:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Du har rätt, de kanske representerar både sig själva och kungahuset till och med.
Jag spekulerade i det enligt allt det andra jag spekulerade i, nämligen att Ari inte var att betrakta som en kunglig person. Dessutom tycks det vara så, att det är Aris familj, inte kungahuset som står för begravningen.
Så tänkte jag.
Vad jag inte vet är om döttrarna är prinsessor? Jfr för övrigt situationen med Daniel, han blev upptagen som prins.
Du har rätt att ifrågasätta. Jag har aldrig satt mig in i de här frågorna.
Etikettsfrågor på den här nivån är inte min starka sida

M L kallas för prinsessa men jag tror inte döttrarna har den titel.
M L får inte heller kalla sig HKH endast prinsessa

Edit prins Daniel är nog annorlunda eftersom han är gift med vår tronarvinge.
Senast redigerad av 57Emma 2019-12-29 kl. 20:37.
Citera
2019-12-29, 20:40
Medlem
Citat:
M L kallas för prinsessa men jag tror inte döttrarna har den titel.
M L får inte heller kalla sig HKH endast prinsessa

Edit prins Daniel är nog annorlunda eftersom han är gift med vår tronarvinge.
Precis! (om ditt tillägg)
Om vi, eller i alla fall jag har tur så ringer Expressen jourhavande protokollexpert vid vårt kungahus och får frågan utredd.
Citera
2019-12-29, 20:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Precis! (om ditt tillägg)
Om vi, eller i alla fall jag har tur så ringer Expressen jourhavande protokollexpert vid vårt kungahus och får frågan utredd.

Det ger sig nog på begravningen
Citera
2019-12-29, 20:53
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
https://www.nrk.no/video/159340

Tack för länken. Vilket oerhört fint tal han höll till M L även fint att M L under hela talet är rörd till tårar
Citera
2019-12-29, 21:06
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Det ger sig nog på begravningen

Kommer det att gå att följa begravningen på nätet i Sverige för oss RÖPar*?

Man vill ju inte missa något i detta klassiska dramaspektakel.

Frågor som kommer att få svar:

-Kommer kistan att vara öppen som Ari ville?
-Vilka har mage att komma till begravningen och får de i så fall sitta och spinna sina atomer på första rad bland Aris närmsta sörjande?
-Kommer ärkebiskopen att hålla tal personligen över Aris minne?
-Vad kommer Biskopen i så fall glömma bort att minnas i talet?
-Vågar han i så fall ta upp självmordstemat i sin elegi?
-Blir det ens fullsatt i kyrkan även efter att kreti och pleti är inbjudna?
-Vilka företag tycker det är läge att betala för tv-reklamen i pauserna?

(*RÖP = Rojalistiskt Överintresserad Person)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in