2019-12-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Man borde nog inte tro på allt man läser.

Nidarosdomen var nog fullsatt den dagen. Har 16-1700 platser vad jag minns. Möjligtvis ett 50-tal kungliga gäster i så fall.

Kolla bilderna från kyrkan här: https://www.nrk.no/video/108769

Det var lite imponerande.. Dels därför att M-L bar sin egen släp (modern kvinna). Dels därför att brudparet till skillnad från många andra kungligheter kunde dansa bröllopsvalsen - åtminstone på ett ungefär. Vanligtvis ser man paret "promenera igenom" valsen. En viss musikalitet hos båda kunder man alltså skönja.

Sen måste jag säga att det var otroligt rörande/sorgligt att se hur M-L grät sig igenom vigseln. De båda verkade vara väldigt tagna. Kanske älskade de varandra verkligen? Så sorgligt att det tog slut - och nu även vänskapen på det här tragiska slutgiltiga sättet. :-(
Citera
2019-12-29, 19:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag hittar flera gamla belägg i pressen att Victoria och ML faktiskt kände varandra och båda har själva gift sig med ofrälse och har syskon som båda gift sig med skandalartade partyprinsessor.

Ari borde också ha träffat Victoria så hon kanske inte bara deltar som stöd för ML.

De nordiska kungshusen står varandra nära och barnen till regenterna umgås privat. Så här uttalar sig Victoria och Daniel:

Citat:
Även kronprinsessan Victoria och prins Daniel har uttalat sig om hans död.
– Det är med stor sorg vi mottagit beskedet om Ari Behns bortgång. Vi kommer minnas Ari som den varma, hjärtliga och spirituella människa han var. Det var en förmån att få lära känna Ari. Våra tankar går till hans döttrar och familj, säger kronprinsessparet.

https://www.expressen.se/nyheter/victorias-och-daniels-sorg-en-forman/
Citera
2019-12-29, 19:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Victoria kanske gör det för att hedra Ari

Ja, och även för barnens skull.
Citera
2019-12-29, 19:37
Medlem
Sinclaire5104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det finn så många å ena sida - å den andra i den här sorgesamma historien.

Ari som person tycks ha varit älskvärd och en gärna sedd gäst i kraft av sin spirituella sida (i svensk mening). Han självmedicinerade och det är svårt att lägga honom det till last, tycker jag. Inte bör man heller förringa eller förhåna hans sökande efter bot på andra sätt. Han led verkligen av något som gjorde hans liv oerhört tungt för honom själv och svårt att både se och hantera för omgivningen - hur välvillig och omtänksam än familj och nära vänner må ha varit. Att stå bredvid och iaktta ett sådant mentalt sönderfall fär även omgivningen att känna sig hjälplös.
Hans beslut att ta sitt eget liv var säkert helt rationellt utifrån hans egen livsupplevelse och jag kan tänka mig att hans prat om det naturligtvis var ett rop om hjälp (inte ett hot). Efter beslutet blev det kanske för honom som att stå i tiometerstornet och titta ned i vattnet. Beslutet att genomföra måste komma oöverlagt och helt resolut, blixtsnabbt. Han visste inte själv när det skulle komma. (Min spekulation)*

Hans möjligheter att kompensera för sina brister/sjukdomen var kanske det enda han fann där han kände att han hade något att ge - utan att förstå att han trots allt kunde vara mycket omtyckt. Därför är det lite småttigt att nu efteråt tjafsa om kvaliteten i det han gjorde. Han har uppenbarligen givit många nyttigt tankefoder. Trots allt gav det honom viss livsglädje. Hans barn var tydligen hans allt. Små barn älskar sina föräldrar nästan förbehållslöst. Med tiden kommer kritik och krav. Föräldrar skämmer ut sig, barnen skäms ... makar pikar varandra, grälar. Barnen ser hör och förstår ingenting.
Problemen tornade upp sig.

Schamanen spillde bönorna om hans sexliv (inte bara om MLs, väl?) Öppet och ogenerat, i marknadsföringssyfte, alldeles säkert, för alla att beundra, för barnen att begråta.**

Och mycket annat därtill.
Ta ett djupt andetag, knip om näsan och hoppa!
?
* En eloge till Sinclaire5104 för inlägg #589.
Varje försök att något bilda en oförstående omgivning i "det röriga hjärnkontorets mysterier" måste uppskattas. Bipolär eller inte så blev det också tydligen ett uppdrag för Ari Behn. Att ta hans berättelser som freak shows är höjden av förmäten omänsklighet.

** Jag är inte så säker på att den schamanska kramen i kyrkan i första hand var en demonstration mot Ari utan mer en demonstration inför den kungliga familjen som han smörar rejält för. Medveten om att den är så avskärmad från omvärlden att de inte ser hans genomvulgära konversation på insta, eller ens får höra om den av en förtrogen omgivning. Vem viskar i härskarens öra?

Tack för inlägget. Ja, detta har berört mig på djupet. Hans smärta.
Jag förstår inte alla cyniska kommentarer om Ari -han var en (vanlig) människa med talanger och brister som oss andra. Kändisskap är inte alltid en fördel.
Citera
2019-12-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, och även för barnens skull.
Daniel,Victoria, Märta-louise o Ari Behn, umgicks privat, ibland i Stockholm o ibland i Norge.
Ari Behn verkar också ha varit bra kompis med både Daniel o Chris.
Det blir nog en begravning med mix av olika mänskor/personligheter.
Aris "flickvän" Ebba har ett sorgligt inlägg på Instagram.
Expressen .
Citera
2019-12-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Det framgår inte riktigt hur många som deltog i fackeltåget och inte om alla de 450 inköpta facklorna ens kom till användning.

Då manifestationen också var ämnad att öka medvetenheten om självmord är det också lite oklart varför de som kom valde att delta. Hur många som kom enkomt för att hedra Aris minne går inte att bedöma.

Aris minne kom lite i skuggan av både facklor och självmordsmotståndsaktivister.
Faklene kom till använding, her er flere hundre mennesker i toget: https://www.dagbladet.no/kjendis/familien-er-veldig-takknemlige/71975386
Citera
2019-12-29, 19:50
Medlem
InteSDblivens avatar
Jag har hela tiden trott att Aris självmord föranledes av hur hovet behandlade honom.

Den 25 augusti 2001 (inom samma sjudagarsperiod som en annan välkänd katastrof) var Ari och ML tillsammans i Oslo Domkyrka. Det var när Haakon Magnus gifte sig med den frånskilda och ofrälse partyprinsessan Mette-Marit.

Efter det tv-sända spektaklet var många gäster inbjudna till slottet några kvarter bort. Dock ville hovet markera att man inte gillade MLs val av partner så Ari var inte välkommen på mottagningen i det kungliga residenset (en ombyggd villa).

Limousinen stannade halvvägs mellan kyrkan och slottet och Ari fick snällt kliva ur innan färden fortsatte mot slottet utan honom.

Nu vet vi var Ari kommer att vara den 3:e januari nästa år. Spektaklet kommer att direktsändas i tv. Om MLs nuvarande pojkvän får följa med ända till begravningskaffet efteråt eller om det blir fler limousinestopp står skrivet i stjärnorna.

Efter bröllopsförnedringen när HM och MM gifte sig 2001 har väl Norska hovets mobbning av Ari aldrig riktigt tagit slut och planeras nu att krönas med flaggan i topp på hans egen begravning!

Änglarna gråter i sin himmel för de som är högsensitiva nog för att höra det.
Citera
2019-12-29, 19:56
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ariel70
Faklene kom till använding, her er flere hundre mennesker i toget: https://www.dagbladet.no/kjendis/familien-er-veldig-takknemlige/71975386

Det är lite lurigt skrivet. 300 personer är också hundratals. Att det hade köpts in 450 facklor betyder inte att det var 450 människor där.

Om alla i filmen har en fackla i handen kom det inte betydligt fler än det köpts facklor. Hur många som kom med egen fackla är inte heller känt.

Det ser inte ut som 450 personer i filmen. Men sånt är svårt att uppskatta.
Citera
2019-12-29, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var lite imponerande.. Dels därför att M-L bar sin egen släp (modern kvinna). Dels därför att brudparet till skillnad från många andra kungligheter kunde dansa bröllopsvalsen - åtminstone på ett ungefär. Vanligtvis ser man paret "promenera igenom" valsen. En viss musikalitet hos båda kunder man alltså skönja.

Sen måste jag säga att det var otroligt rörande/sorgligt att se hur M-L grät sig igenom vigseln. De båda verkade vara väldigt tagna. Kanske älskade de varandra verkligen? Så sorgligt att det tog slut - och nu även vänskapen på det här tragiska slutgiltiga sättet. :-(
Deras bröllop är det vackraste o mest romantiska som varit tv-sänt, Aris bröllopstal var så klart otroligt fint. De borde ha varit passionerat förälskade, och Ari och Märtha, perfekta för varandra.
slutet-Trist som fan !
Citera
2019-12-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kommer gäster..

Kronprinsesse Victoria avlyser alle planer – kommer til Ari Behns bisettelse

Kronprinsessen har vært en nær venn av Märtha Louise i mange år. Ifølge kilder til det svenske ukebladet er det derfor en selvfølge for kronprinsessen å reise til Oslo i forbindelse med Ari Behns bisettelse i neste uke

https://www.tv2.no/nyheter/11099195/

(Lite trist att Victoria inte avböjde det hela pga någon "nonsens orsak", så att ML skulle fått skämmas närmast ensam)
Formellt sett, strikt formellt antar jag att detta är en familjehistoira inte en kunglig. Ari var en privat person, hans begravning är en privat begravning även om kyrkan är öppen för alla. ML är inte änka, har inga band till Ari förutom döttrarna. Formellt sett så har ingen någon plikt att bjuda in henne, hon har ingen plikt att komma och rätt att utebli; formellt sett kommer hon som barnens mor och vårdnadshavare. Antagligen har hon fått inbjudan. men om hon vill "hedra" Ari så kan hon faktiskt sitta på bakersta bänk. (Vilket jag skulle önska att hon valde att göra, så att nuvarande älskare inte stjäl föreställningen. Men han lär ta alla döttrarna i knäet ...)
Victoria och Daniel kommer som privatpersoner och jag är övertygad om att deras kondoleans var äkta menad, de tyckte om Ari det gjorde de tydligt.
Citera
2019-12-29, 20:08
Medlem
Hur dog han?
Citera
2019-12-29, 20:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpertenSkriver
Hur dog han?

Han tog livet av sig.