2019-12-29, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det har inte framkommit hur han tog sitt liv

Det kan gå jävligt rått till när folk bestämmer sig för att ta livet av sig. Min tjejkompis tog livet av sig för ungefär ett år sedan. Jag var säker på att hon hade svalt sina mediciner, hon hade mediciner mot psykisk ohälsa. Var helt övertygad om att så var fallet. Sedan fick jag veta att det inte alls gick till så. Hon hade gått in i badrummet och hängt sig i duschslangen. Så hon måste ha kvävt sig själv till döds. För det går inte att hänga sig den traditionella vägen med en duschslang. Tänk vilken syn för de som hittade henne, polisen.
Innan hon gjorde detta hade hon städat hela lägenheten och skrivit ett avskedsbrev, så det var ingen impulshandling utan planerat.
Senast redigerad av shinker 2019-12-29 kl. 17:25.
Citera
2019-12-29, 17:26
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Är de kutym att flagga för exmakar i andra skandinaviska kungahus? Har svenska hovet flaggat när kungen systrars äkta män dött?

Jag kan inte direkt dra mig till minnes att någon begravning för varken kungens systrar eller deras äkta män direktsänts i SVT heller.

NRK har tydligen gjort en annan bedömning än Norska hovet om hur älskad Ari var hos folket.

Att halvstångsflagga eller inte halvstångsflagga det är en klurig fråga.

Mitt stalltips är att flaggan åker ned på halv stång under spektakelbegravningen för att rädda hovets redan skamfilade rykte.

Ni vet var ni läste det först!
Citera
2019-12-29, 17:31
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Njaa..

Nog tror jag man finner totalt 900 personer i : konst och kultur, diverse folk med "alternativt" levnadssätt, och en hög medelålders kvinnor med för mycket pengar, och för lite att göra..

Förutom då : släkt och nära vänner ! (det skulle ha vart mest stil på det, utan TV-kameror)

På Aris och MLs bröllop fanns ett femtiotal gäster. Det blir intressant och talande hur många som kliver fram ur kulisserna vid begravningen.

Grovt räknat hade alltså Ari bjudit in 25 personer till sitt bröllop om vi räknar lite snällt och delar antalet på mitten.

Från Gala magazine:

Citat:
När prinsessan Märtha Louise sade ja till Ari Behn 2002, sa hon ja inför ett 50-tal gäster i Nidarosdomen i Trondheim.
Citera
2019-12-29, 17:43
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
På Aris och MLs bröllop fanns ett femtiotal gäster. Det blir intressant och talande hur många som kliver fram ur kulisserna vid begravningen.

Grovt räknat hade alltså Ari bjudit in 25 personer till sitt bröllop om vi räknar lite snällt och delar antalet på mitten.

Från Gala magazine:

Moss idag :

Hundrevis av fakler lyste opp desembermørket i Moss i kveld. Fakkeltoget er til minne om forfatter, kunstner og tidligere prinsessegemal Ari Behn, som vokste opp i disse gatene.

https://www.nrk.no/ostfold/hundrevis-i-fakkeltog-for-a-hedre-ari-behn-1.14839352

Ifølge kanalen hadde arrangørene kjøpt inn 450 fakler på forhånd.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/12/29/195637980/mange-motte-opp-i-fakkeltog-for-ari-behn-i-moss

Ari-B gick i skola i Moss, tror nog det blir fullt i kyrkan. Det ovanstående gäller en stad.

(det skall även påpekas att man belyser det hela med självmord i aktionen)
Senast redigerad av Snapcount 2019-12-29 kl. 17:55.
Citera
2019-12-29, 18:31
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Moss idag :

Hundrevis av fakler lyste opp desembermørket i Moss i kveld. Fakkeltoget er til minne om forfatter, kunstner og tidligere prinsessegemal Ari Behn, som vokste opp i disse gatene.

https://www.nrk.no/ostfold/hundrevis-i-fakkeltog-for-a-hedre-ari-behn-1.14839352

Ifølge kanalen hadde arrangørene kjøpt inn 450 fakler på forhånd.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/12/29/195637980/mange-motte-opp-i-fakkeltog-for-ari-behn-i-moss

Ari-B gick i skola i Moss, tror nog det blir fullt i kyrkan. Det ovanstående gäller en stad.

(det skall även påpekas att man belyser det hela med självmord i aktionen)

Det framgår inte riktigt hur många som deltog i fackeltåget och inte om alla de 450 inköpta facklorna ens kom till användning.

Då manifestationen också var ämnad att öka medvetenheten om självmord är det också lite oklart varför de som kom valde att delta. Hur många som kom enkomt för att hedra Aris minne går inte att bedöma.

Aris minne kom lite i skuggan av både facklor och självmordsmotståndsaktivister.
Citera
2019-12-29, 18:50
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Lördag 20 december 2019
Detta står i dagens GT. Från Ari Behns sista bok "Inferno", han beskriver sina dödstankar:

"Vi dör. För att återuppstå. Jag är i koma, i vaket tillstånd. Ett delirium. Jag kissar på mig. Jag kan inte äta på egen hand. Jag kan inte gå. Jag håller på stt ta farväl till är alla. Jag kommer att dö. Jag har sagt farväl till er alla för länge sedan. Det finns ingenting kvar av mig. Jag är färdig. Kaputt och satt ur spel. Det är så det upplevs. Som verkligt. Som ändligt. Jag har ingen att skriva till. Jag är elektisk och hycklande. Ett kasus. En självmotsägelse. Buddist och kristen. Jag säger ingenting. Gift i blodet. Gift i huvudet. Strax död och begraven. Strax glömd och förevigad. Strax en form utan rörelsefrihet. Lagd i en öppen kista

Står det i boken "Inferno" som kom i 2018.

Finns det uppgifter om att det kommer att vara öppen kista på Aris begravning?

Citat:
Det börjar bli lite spektakel över det hela..

15:29Amalie Frøystad Nærø
Planlegger TV-sending av bisettelse

Redaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK Nyheter opplyser til VG at de planlegger å sende Ari Behns bisettelse direkte på TV og nett. Den folkekjære forfatteren bisettes fra Oslo domkirke fredag 3.januar.

Vi avventer en nærmere avklaring fra familien, som vi er i kontakt med, sier Langfeldt til VG.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/190162

Låt han få gå till sista vilan ifred..

Vi får hoppas att familjen tycker att begravningen är privat och inte ett spektakel som ska säljas till Norska folket som en billig sideshow för hovet där den riktiga cirkusen pågår inför öppen ridå och full manege.

Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Åpen begravelse der alle er velkommen.
Tror det blir folksomt i kirken.

Kommer barnas mor, og med sin nye mann?

Öppet för alla tydligen, men kommer kistan som jag redan frågat om vara öppen?

Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
På vilket sätt tog han sitt liv?

Då han planerade det hela så hade han ju skrivit en avsiktsförklaring i sin bok att ha en begravning med öppen kista, så vi här på FB kan med visshet utesluta alla sätt att ta livet av sig som får själva objektet för begravningen att se mindre än bra ut.
Citera
2019-12-29, 18:51
Medlem
Snapcounts avatar
Kommer gäster..

Kronprinsesse Victoria avlyser alle planer – kommer til Ari Behns bisettelse

Kronprinsessen har vært en nær venn av Märtha Louise i mange år. Ifølge kilder til det svenske ukebladet er det derfor en selvfølge for kronprinsessen å reise til Oslo i forbindelse med Ari Behns bisettelse i neste uke

https://www.tv2.no/nyheter/11099195/

(Lite trist att Victoria inte avböjde det hela pga någon "nonsens orsak", så att ML skulle fått skämmas närmast ensam)
Senast redigerad av Snapcount 2019-12-29 kl. 19:00.
Citera
2019-12-29, 18:57
Medlem
Citat:

Från Gala magazine:

Man borde nog inte tro på allt man läser.

Nidarosdomen var nog fullsatt den dagen. Har 16-1700 platser vad jag minns. Möjligtvis ett 50-tal kungliga gäster i så fall.

Kolla bilderna från kyrkan här: https://www.nrk.no/video/108769
Citera
2019-12-29, 19:04
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Man borde nog inte tro på allt man läser.

Nidarosdomen var nog fullsatt den dagen. Har 16-1700 platser vad jag minns. Möjligtvis ett 50-tal kungliga gäster i så fall.

Kolla bilderna från kyrkan här: https://www.nrk.no/video/108769

1850 sittplatser enligt wikipedia och då tillkommer de extra stolarna för kungligheterna som hade ställts in extra. För oss som besökt domen på plats inser vi också att de flesta sittplatserna hade väldigt skymd sikt.

50-tal gäster enligt pressen är den uppgift jag hittar.
Citera
2019-12-29, 19:05
Medlem
Citat:
Kommer gäster..

Kronprinsessen har vært en nær venn av Märtha Louise i mange år. Ifølge kilder til det svenske ukebladet er det derfor en selvfølge for kronprinsessen å reise til Oslo i forbindelse med Ari Behns bisettelse i neste uke

(Lite trist att Victoria inte avböjde det hela pga någon "nonsens orsak", så att ML skulle fått skämmas närmast ensam)
Victoria kanske gör det för att hedra Ari
Citera
2019-12-29, 19:08
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Kommer gäster..

Jag hittar flera gamla belägg i pressen att Victoria och ML faktiskt kände varandra och båda har själva gift sig med ofrälse och har syskon som båda gift sig med skandalartade partyprinsessor.

Ari borde också ha träffat Victoria så hon kanske inte bara deltar som stöd för ML.
Citera
2019-12-29, 19:09
Medlem
Citat:
50-tal gäster enligt pressen är den uppgift jag hittar.

Som uppenbarligen är fel och inte häller logiskt. Jag skulle tippa att ordet "kungliga" fattas där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in