2019-12-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Jag har nu sett det nämnas många gånger men ej fått det bekräftat. Som förälder så måste jag ändå säga att det verkar rimligt att tro att droger/ alkohol är involverade om man tar livet av sig på juldagen, hur dåligt man än mår, man kan inte göra så mot sina barn om man inte är påverkad el liknande.

Det tycks ligga i släkten dvs det "dramatiska" att man agerar i affekt utan att tänka på barnen. Aris egna föräldrar informerade om sin skilsmässa under självaste julafton. Utan att tänka på hur det skulle kännas för barnen. Istället för jultomten kom katastrofen..

Intressant också att tänka på att pappan är specialpedagog och mamman rosenterapeut. När man jobbar i sådana yrken borde man väl tänka extra mycket på hur saker och ting uppfattas av andra.

Julen kan ha varit en speciellt svår tid för Ari pga de egna erfarenheterna. Nu går de erfarenheterna i arv till nästa generation.
Citera
2019-12-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Ringde till VG.no rörande frågan om hur Ari Behn tog sitt liv. De svarade att de inte visste. Utöver det så kommer de inte heller att skriva om det om det framkommer framöver.
Han beskrivs som en gentleman.
Antar att han var en gentleman även i tillvägagångssättet.
Ett tillslutet garage o starta bilen?

(Hans vänlighet o mjukhet, visade han mot omgivningen,
inombords växte ilska, besvikelse, och sorg.
I efterhand
-allt fanns ju allt där i hans texter.
Och ändå lämnades han helt ensam..)
Senast redigerad av moshes 2019-12-28 kl. 19:09.
Citera
2019-12-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Enligt uppgift var AB starkt negativt påverkad av att en mystiker och ockultist "Grigorij Rasputin" tagit sig in i kungahuset och befann sig nära hans barn. Bedragaren och ockultisten har tydligtvis en papparoll till hans barn. Detta har jag hört via det svenska kungahuset. Ett Gudbarn är källan.
Ja vilken far som helst, skulle bli oroad om ens fru hittar en slik originell extra pappa.
Som reser runt och blir kändis guru, med budskap o konstiga förklaringar till det mesta.
Klart att man som tungsint och oroad far blir desperat. A.B må ha trott att han var en undermålig partner och pappa, men självklart måste Märtas val av partner blivit en chock.
Ari hade själv erfarenhet av sina föräldrarnas skilsmässa,
och av deras nya partners som plötsligt skulle vara extra pappor och extramammor.
Citera
2019-12-28, 21:44
Medlem
Sinclaire5104s avatar
Bland det mest djävulska som finns är bipolära depressioner. Djupa, kan vara långvariga och ibland svåra att behandla.
Ari har förstås sökt och fått den hjälp som är möjlig. Alkohol är en vanlig självmedicinering och gör depressionen värre.
När man har en djup depression så gör det så ont, också kroppsligt. Man tror att man är en börda och att det är bäst att man försvinner. Man är en börda på många sätt eftersom man är jobbig och obegriplig. Normal ibland och så plötsligt svänger det och man isolerar sig.
20% av de som har bipolära depressioner tar livet av sig. Det är en fruktansvärd och farlig sjukdom.
Jag har den. Önskar ingen att vara bipolär.
Detta att han har svikit sina barn är hemskt att säga. Ari har trott att han var en börda och tvärtom gjorde det lättare för barnen. INGEN vill ta livet av sig. Det är en en enorm smärta att ta steget. Man ser inget hopp.
Citera
2019-12-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire5104
Bland det mest djävulska som finns är bipolära depressioner. Djupa, kan vara långvariga och ibland svåra att behandla.
Ari har förstås sökt och fått den hjälp som är möjlig. Alkohol är en vanlig självmedicinering och gör depressionen värre.
När man har en djup depression så gör det så ont, också kroppsligt. Man tror att man är en börda och att det är bäst att man försvinner. Man är en börda på många sätt eftersom man är jobbig och obegriplig. Normal ibland och så plötsligt svänger det och man isolerar sig.
20% av de som har bipolära depressioner tar livet av sig. Det är en fruktansvärd och farlig sjukdom.
Detta att han har svikit sina barn är hemskt att säga. Ari har trott att han var en börda och tvärtom gjorde det lättare för barnen. INGEN vill ta livet av sig. Det är en en enorm smärta att ta steget. Man ser inget hopp.
Genomtänkt o bra. Men bipolär var han inte, han hade blivit testad o uppfyllde inte kriterierna.
Två av hans konstnärsvänner hade fått diagnosen ,Perbrandt var en av dem.
Men djup depression är nog rätt. Och julen är inte alltid glädjens tid.
Citera
2019-12-28, 21:56
Medlem
Citat:
Vad jag förstår så fick han aldrig diagnosen Bipolär sjukdom? Trasslar man dessutom in sig i missbruk kan det vara väldigt svårt att diagnostisera vad som är hönan och vad som är ägget.
Om självmordet var planerat (som det oftast är vid tex depression) så var det en oerhört dålig timing för hans barns skull. Om självmordet ej var planerat så känns det som att alkohol/ droger är direkt involverat.
Senast redigerad av vaniljpuddingen 2019-12-28 kl. 22:05. Anledning: Edit
Citera
2019-12-28, 21:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Ja, du har rätt. Ingen vill egentligen ta livet av sig. Men några klarar inte av att leva. Tragiskt.
Citera
2019-12-28, 22:10
Medlem
Sinclaire5104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Genomtänkt o bra. Men bipolär var han inte, han hade blivit testad o uppfyllde inte kriterierna.
Två av hans konstnärsvänner hade fått diagnosen ,Perbrandt var en av dem.
Men djup depression är nog rätt. Och julen är inte alltid glädjens tid.

Ja, man vet inte vad han led av. Diagnosen är bara till för att sätta in rätt behandling. Men jag är säker att han har fått den hjälp som är möjlig (de bästa läkarna, de bästa medicinerna - det får man om man tillhör de som kan tala för sig). Den hjälp som alla bör få.
Även fast självmord kan vara ’”planerad” så är det oftast en impulshandling.
Vad jag önskar att han hade åkt till psykakuten. Där räddas liv.
Citera
2019-12-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ja, man vet inte vad han led av. Diagnosen är bara till för att sätta in rätt behandling. Men jag är säker att han har fått den hjälp som är möjlig (de bästa läkarna, de bästa medicinerna - det får man om man tillhör de som kan tala för sig). Den hjälp som alla bör få.
ja men han som kändis ville nog inte in till psyket, det hade så klart sipprat ut.
Nu blev det mkt värre uppmärksamhet när han löste det på annat sätt.
Fruktansvärt onödigt , för visst finns rätt hjälp och tar man inte tag i det själv, så bör omgivningen agera.
Citera
2019-12-28, 22:21
Medlem
Citat:
Är man djupt deprimerad så kan tanken på självmord vara det enda som driver en framåt och till och med förbättrar stämningsläget den sista tiden. Har man hittat brev till anhöriga (vilket är troligt eftersom man direkt kallade det självmord) så tyder det på en handling som planerats över en längre tid.
Citera
2019-12-28, 22:53
Medlem
Snapcounts avatar
Det börjar bli lite spektakel över det hela..

15:29Amalie Frøystad Nærø
Planlegger TV-sending av bisettelse

Redaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK Nyheter opplyser til VG at de planlegger å sende Ari Behns bisettelse direkte på TV og nett. Den folkekjære forfatteren bisettes fra Oslo domkirke fredag 3.januar.

– Vi avventer en nærmere avklaring fra familien, som vi er i kontakt med, sier Langfeldt til VG.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/videos/190162

Låt han få gå till sista vilan ifred..
Citera
2019-12-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tar tillbaka det där att han, Durek, verkar lugn och trevlig.

Han har hjärnskrynklat sessan, som tror att hon är högkänslig (jag blir så irriterad på folk som sätter diagnoser högkänslig på sig själva), Ari som också är en känslig själ, kan ha blivit uppstressad av en sån där manisk "sektledare" som Durek är. Men vi vet ju ändå inte hur Ari påverkats indirekt av shamanen. Kanske inte ens Ari själv vet?
Jag tycker det är bra att moddisarna hårdmodererar skitsnack om shamanen, för kanske inte ens Ari själv vet som sagt?

Usch, vad jag är allergisk mot folk "som känner energier". Märta är antagligen supersårbar för en sån guru som "kan leda henne". Familjen hennes har väl blivit som en sekt kring honom?
Och så blev det knottrigt för Ari också?
Men självmordsbenägen verkade han ha varit innan?
( Jag tycker dock illa om rasistiska kommentarer om Durek. Han kunde lika gärna kunnat vara vit och energi-doktor.)
Du har rätt, starkt högkänslig kan inte Märta vara.
OM hon vore starkt högkänslig skulle tomheten som fanns hos Ari, förmedlats till henne,
hon borde ha varit mottaglig och känt in hans känslor av tomhet,virrvarr o desperation,
tomhetskänslan borde ha nått fram till Märta.
och golvat henne.. .
Starkt Högkänsliga personer dras in i den andres känslofält.
Hon kan ju vara lite känslig, när det gäller utstrålning och karisma från andra.
Och bevisligen så har hon uppslukats helt i Durex,s känslofält.
Märkligt att hon är så lätt påverkad av sprudlande, aktiva,extroverta o explosiva individer,
men inte noterat sin expartners känslosvacka nedåt.

Börjar nästan tro att det varit Ari som var den känsligare parten av dessa två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in