2019-12-29, 15:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad menar du med "släpper"? Menar du att om inte Moa hade legat intill henne så hade Maja glidit omkull helt själv ändå?

Jag förstår att du menar att Maja då hade haft plats att ta ut skidan och parera. Dock är det ju så att det inte finns föreskrivet i reglerna att du ska ge »extra plats« åt andra åkare för att de ska kunna parera i kurvorna.

Moa ligger i ett eget spår och Maja i ett eget spår. Med »släpper« menar jag givetvis att när du tar en kurva för tvärt i för hög fart kommer skidorna att vilja glida utåt. Eftersom längdskidor inte har stålkanter så går det ibland inte att bita fast dem och då släpper de utåt, vilket hände nu.

Moa har rätt till sitt spår och varken blockerar eller hindrar Majas väg framåt.
2019-12-29, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Bra! Då är vi överens om att du förstod vad jag åsyftade och det är jag nöjd över att vi har kunnat konstatera.

Ja och jag är nöjd över att jag fick »rätt« i att hon talade så otydligt att jag inte ens hörde vad hon sade överhuvudtaget.
2019-12-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår att du menar att Maja då hade haft plats att ta ut skidan och parera. Dock är det ju så att det inte finns föreskrivet i reglerna att du ska ge »extra plats« åt andra åkare för att de ska kunna parera i kurvorna.

Moa ligger i ett eget spår och Maja i ett eget spår. Med »släpper« menar jag givetvis att när du tar en kurva för tvärt i för hög fart kommer skidorna att vilja glida utåt. Eftersom längdskidor inte har stålkanter så går det ibland inte att bita fast dem och då släpper de utåt, vilket hände nu.

Moa har rätt till sitt spår och varken blockerar eller hindrar Majas väg framåt.

Moa låg inte i något "spår", hon låg däremot i Majas kurvlinje. Dvs den linje man måste ta/hålla för att inte kraften ska bli för stark så att man faller.

Förövrigt så förstår jag inte var du ser att det "släpper" för Maja innan de kör ihop. Det som händer är att:

1. Majas ytterskida slår emot Moas som ligger för nära
2. De får obalans
3. Bägge faller.
2019-12-29, 15:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Moa låg inte i något "spår", hon låg däremot i Majas kurvlinje. Dvs den linje man måste ta/hålla för att inte kraften ska bli för stark så att man faller.

Förövrigt så förstår jag inte var du ser att det "släpper" för Maja innan de kör ihop. Det som händer är att:

1. Majas ytterskida slår emot Moas som ligger för nära
2. De får obalans
3. Bägge faller.

Det finns inget i reglerna som föreskriver att åkarna ska ge extra plats i kurvor. Om två åkare går in i en kurva åt vänster som slutar med att de är längst ut till höger, då är det åkaren på innerspår som fört dem dit.
2019-12-29, 15:45
Medlem
Citat:
Det finns inget i reglerna som föreskriver att åkarna ska ge extra plats i kurvor. Om två åkare går in i en kurva åt vänster som slutar med att de är längst ut till höger, då är det åkare på innerspår som fört dem dit.

Har jag påstått det? Var i så fall?

Det jag påpekade var att i varenda jävla lopp så är svenskorna alldeles för tuffa i åkningen mot varandra vilket ofta leder till fall.

Om nu Moa och Jonna tycker det är så kul att slicka snö kan de väl dra med sig någon norska istället för sina landsmän.
2019-12-29, 15:55
Medlem
Emil Iversen står av pga forkjølelse.
2019-12-29, 15:56
Medlem
Bli slagen av en svensk blev för jobbigt för Emil Iversen, så nu vänder han hemåt. (nåja officiellt förkylning)
2019-12-29, 15:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har jag påstått det? Var i så fall?

Jag understryker för tydlighetens skull att det är så. Det vill säga om två åkare går in i en kurva åt vänster har den i andraspår ingen skyldighet att ge den på innerspår extra plats utöver det spår den åkaren har. Det är således inte så att den i andraspår »blockerar« den på innerspår om den inte går ut. Däremot tar ju den i andraspår en risk, vilket var tydligt idag.

Maja klarade inte att ta kurvan med sitt utrymme och det drog med sig Moa.

Citat:
Det jag påpekade var att i varenda jävla lopp så är svenskorna alldeles för tuffa i åkningen mot varandra vilket ofta leder till fall.

Sprint går snabbt och det gäller att ta varje chans. Att det händer så ofta beror ju på att det är så många bra svenskor som är med.

Citat:
Om nu Moa och Jonna tycker det är så kul att slicka snö kan de väl dra med sig någon norska istället för sina landsmän.

Sprint är som jag skriver ovan inget överlagt taktiklopp. Det gäller att ha rätt instinkter och att åka för sig själv i första hand.
2019-12-29, 16:08
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Kommer alla svenskar fortsätta köra touren?
2019-12-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
1. Kläbo
2. Bolshunov +32
3. Häggström +32
4. Golberg +33
5. Ustiugov +34
6. Valnes +36
7. Nyenget +48
8. Retivykh +1.00
9. Jenssen +1.03
10. Iversen +1.04
12. Krueger +1.07
14. Larkov +1.11
15. Cologna +1.16
16. Niskanen +1.17
17. Holund +1.19
20. Melnichenko +1.22
22. Spitsov +1.23
23. Röthe +1.24
24. Tönseth +1.26
26. Burman +1.28
31. Halfvarsson +1.38
35. Manificat +1.44
38. De Fabiani +1.49

Jag förstår inte varför man måste dela ut så otroligt många bonussekunder i sprint. Kläbo kommer alltså ta drygt 2 minuter på åkare som inte går vidare från kvalet i sprintarna. Man lägger orimligt stor vikt vid denna tramsiga tävlingsform.
2019-12-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Kommer alla svenskar fortsätta köra touren?

Finns inget annat sagt. Calle är förstås osäker men kommer åka till Toblach och testa.

Spånade i om Sundling skulle göra som Falla efter en lite tung tourstart men man kan väga för och nackdelar med allt och kör hon vidare får hon ju ändå chansen att dryga ut sprintledningen i VdF nu. Tror att det är bra för henne att investera inför framtiden och att hon kommer få till något bättre distanslopp också kommande dagar.
2019-12-29, 16:25
Medlem
Citat:
Jag understryker för tydlighetens skull att det är så. Det vill säga om två åkare går in i en kurva åt vänster har den i andraspår ingen skyldighet att ge den på innerspår extra plats utöver det spår den åkaren har. Det är således inte så att den i andraspår »blockerar« den på innerspår om den inte går ut. Däremot tar ju den i andraspår en risk, vilket var tydligt idag.

Maja klarade inte att ta kurvan med sitt utrymme och det drog med sig Moa.

Sprint går snabbt och det gäller att ta varje chans. Att det händer så ofta beror ju på att det är så många bra svenskor som är med.

Sprint är som jag skriver ovan inget överlagt taktiklopp. Det gäller att ha rätt instinkter och att åka för sig själv i första hand.

Ja den instinkten och taktiken har ju gått väldigt bra för de svenska sprintåkarna den senaste tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in