2019-12-28, 13:50
Medlem
Ringde till VG.no rörande frågan om hur Ari Behn tog sitt liv. De svarade att de inte visste. Utöver det så kommer de inte heller att skriva om det om det framkommer framöver.
Citera
2019-12-28, 14:10
Medlem
Lördag 20 december 2019
Detta står i dagens GT. Från Ari Behns sista bok "Inferno", han beskriver sina dödstankar:

"Vi dör. För att återuppstå. Jag är i koma, i vaket tillstånd. Ett delirium. Jag kissar på mig. Jag kan inte äta på egen hand. Jag kan inte gå. Jag håller på stt ta farväl till är alla. Jag kommer att dö. Jag har sagt farväl till er alla för länge sedan. Det finns ingenting kvar av mig. Jag är färdig. Kaputt och satt ur spel. Det är så det upplevs. Som verkligt. Som ändligt. Jag har ingen att skriva till. Jag är elektisk och hycklande. Ett kasus. En självmotsägelse. Buddist och kristen. Jag säger ingenting. Gift i blodet. Gift i huvudet. Strax död och begraven. Strax glömd och förevigad. Strax en form utan rörelsefrihet. Lagd i en öppen kista

Står det i boken "Inferno" som kom i 2018.
Citera
2019-12-28, 14:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Lördag 20 december 2019
Detta står i dagens GT. Från Ari Behns sista bok "Inferno", han beskriver sina dödstankar:

"Vi dör. För att återuppstå. Jag är i koma, i vaket tillstånd. Ett delirium. Jag kissar på mig. Jag kan inte äta på egen hand. Jag kan inte gå. Jag håller på stt ta farväl till är alla. Jag kommer att dö. Jag har sagt farväl till er alla för länge sedan. Det finns ingenting kvar av mig. Jag är färdig. Kaputt och satt ur spel. Det är så det upplevs. Som verkligt. Som ändligt. Jag har ingen att skriva till. Jag är elektisk och hycklande. Ett kasus. En självmotsägelse. Buddist och kristen. Jag säger ingenting. Gift i blodet. Gift i huvudet. Strax död och begraven. Strax glömd och förevigad. Strax en form utan rörelsefrihet. Lagd i en öppen kista

Han borde ha tvångsomhändertagits för vård och hjälp. Stackars människa. Hur kan ett bokförlag trycka dylik text?
Citera
2019-12-28, 14:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Han borde ha tvångsomhändertagits för vård och hjälp. Stackars människa. Hur kan ett bokförlag trycka dylik text?

Ja, jag håller med. Tydligare kan det ju inte bli. (Självmordstankar, rop på hjälp...) Men jag antar, att är man så pass känd som A.B. och får det publicerat i bokform, så ses det som "konst".
Citera
2019-12-28, 16:16
Medlem
Det måste varit knark i mixen, såg han dra kola på garage med massa småtjejer innan de stängde igen.
Citera
2019-12-28, 16:25
Medlem
I dette intervjuet i VG fra november i år var Ari sammen med juristen Ebba Rysst Heilmann. Er det kjent om forholdet tok slutt før onsdag? https://www.klikk.no/produkthjemmesider/herogna/sjekk-hvem-ari-behn-feirer-jul-med-6846500
Citera
2019-12-28, 16:34
Medlem
Uncle Dukes avatar
Ett oräkneligt antal inlägg raderade. Trådens ämne är alltså Ari Behn, inte HKH Prinsessan Märtha Louise eller hennes nya pojkvän.

/Mod
Citera
2019-12-28, 16:38
Medlem
Citat:
Lördag 20 december 2019

Oj vad deppigt. Och det är milt sagt. Varningslampor blinkar. Samtidigt var han en konstnär som tänjde gränser. Frågan är om man kan stoppa en person som bestämt sig. Tips gärna!
Citera
2019-12-28, 16:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Lördag 20 december 2019

Eklektisk menar du väl? Du kanske har skrivit av honom fel?

Men tack för lite citat från boken. Jag har inte läst den och tänkt att fråga om citat från den.
Citera
2019-12-28, 16:43
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Tydligare kan det ju inte bli. (Självmordstankar, rop på hjälp...) Men jag antar, att är man så pass känd som A.B. och får det publicerat i bokform, så ses det som "konst".
Ja, det är svåra saker eftersom en person i en såpass högt uppsatt samhällsposition som AB lätt blir betraktad av allmänheten som mer eller mindre osårbar. Litterära texter är vi ju dessutom tränade att läsa "objektivt" och konstnärligt, som intressanta föremål för fri experimentlusta. Dessutom är öppenvården (alltså vad gäller vanliga dödliga patienter) tämligen obenägen att ta självmordstankar på riktigt allvar, det avfärdas lätt som överdrifter eller rent gnäll.
Citera
2019-12-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
QOUTE]
Eklektisk menar du väl? Du kanske har skrivit av honom fel?

Men tack för lite citat från boken. Jag har inte läst den och tänkt att fråga om citat från den.

Ja, det blev fel, tack för att du såg det. Skrev av från dagens GT/EXPRESSEN. Har ingen dator, lätt att skriva fel via mobiltelefonen.
Senast redigerad av RettVis 2019-12-28 kl. 17:08.
Citera
2019-12-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det måste varit knark i mixen, såg han dra kola på garage med massa småtjejer innan de stängde igen.
Jag har nu sett det nämnas många gånger men ej fått det bekräftat. Som förälder så måste jag ändå säga att det verkar rimligt att tro att droger/ alkohol är involverade om man tar livet av sig på juldagen, hur dåligt man än mår, man kan inte göra så mot sina barn om man inte är påverkad el liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in