Citat:
Ursprungligen postat av
trenterx
Kan "Ecuadors spionchef" ha försökte övertala Assange att ta risken att fly från ambassaden trots massiv brittisk polisövervakning? Varpå Assange sagt nej?
Då, vid det mötet på natten, visste de inte att britterna skulle säga nej. JA har någon gång sagt att han inte ville framstå som en som smet iväg eller nåt sånt. Men konstigt med en nattmangling så där, 03-06 ungefär, måste ju varit något extraordinärt. Det var enda gången Senain-chefen RV träffade JA. RV, som var Correas utvalde, var kvar 8 månader efter att Moreno tillträdde, lite märkligt.
Men uppenbarligen har de diskuterat två olika scenarier. Att Spanien skulle hjälp JA vid den tidpunkten, var ju efter att JA blandat sig i och hjälpt de katalanska separatisterna, verkar väl inte så troligt, men vilket sammanträffande att Senain-chefen åkte dit direkt från Spanien. Hans namn står inte i den officiella listan över statsbesökare men så är det kanske alltid med spionchefer.
På tal om The Guardians artikel där de ändrar två ord i den ursprungliga artikeln och lägger till att de ändrat två ord samt länkar till granskningsnämndens utslag - är nog något som sammantaget kan tolkas som en sublim kritik av granskningsnämndens rapport.
Jag tror det finns mer att gräva i vad gäller detta. Jag har förut skrivit att för mig verkade det som en generalrepetition när det kom ett motorcykelbud till ambassaden någon gång med fällt visir och hur JA sen skulle kunna åka i väg som varandes det budet med fällt visir. Därför har jag tidigare tänkt på att juletid kunde vara en bra tid för förklädnad typ.
Kan tillägga detta: På möte i NY där Ecuadors utrikesminister MFE och Rysslands dito Lavrov möttes deltog även, enligt Senain-chefen RV, den brittiska underrättelsetjänsten och de var införstådda med planen. Det skulle förklara det lite 'naiva' försöket, som det verkat, med att ge JA diplomatstatus. Det var alltså redan förankrat (trodde man).