2014-03-18, 23:40
Medlem
EmileZolas avatar
Citatet är från La Bamba-tråden men lägger svaret här för att inte bli OT.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
"Jag älskar blues" Och Fredriks hysteriska skratt som antydde att han känner igen den typen av hycklande alltför väl. Det är väl ingen som tror att de älskat kufarna de mött genom åren på det sätt de försökt framställa det som t.ex? Ganska vidriga människor som dock är socialt begåvade och ganska underhållande ibland.

När det gäller alla stackare de dokumenterade i 100 Höjdare var 'kärleken' mer av en "Jag gillar dig men jag skulle absolut inte vilja vara dig"-sort, det var äcklig mobbnings-tv gjord av och för elaka människor. De säger alltid att programmet inte var ironiskt men varför genomsyrades då hela produktionen av ett ironins och löjets skimmer? Ett bra exempel är när grottutforskaren pratar om sitt intresse och man lägger på farlig musik och klipper till reaction shots på Filip och Fredrik där de ser chockade ut.

En annan sak som gör det uppenbart att programmet gick ut på att göra narr av folk är att man aldrig besökte några genuint talangfulla eller beundrandsvärda personer (t.ex. varför inte en äventyrare eller en framgångsrik kostnär?), utan fokus låg nästan uteslutande på tragiska människor utan förmåga att överhuvudtaget förstå i vilken typ av sammanhang de medverkade. Undantaget kanske var Sven Yrvind men där blev det än mer tydligt vad poängen med programmet var när de försökte dra BORT fokus från det som faktiskt är ganska häftigt med honom för att istället göra ren jävla trams av inslaget så mycket de bara kunde.
Citera
2014-03-19, 21:17
Medlem
Mackan86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Citatet är från La Bamba-tråden men lägger svaret här för att inte bli OT.

När det gäller alla stackare de dokumenterade i 100 Höjdare var 'kärleken' mer av en "Jag gillar dig men jag skulle absolut inte vilja vara dig"-sort, det var äcklig mobbnings-tv gjord av och för elaka människor. De säger alltid att programmet inte var ironiskt men varför genomsyrades då hela produktionen av ett ironins och löjets skimmer? Ett bra exempel är när grottutforskaren pratar om sitt intresse och man lägger på farlig musik och klipper till reaction shots på Filip och Fredrik där de ser chockade ut.

En annan sak som gör det uppenbart att programmet gick ut på att göra narr av folk är att man aldrig besökte några genuint talangfulla eller beundrandsvärda personer (t.ex. varför inte en äventyrare eller en framgångsrik kostnär?), utan fokus låg nästan uteslutande på tragiska människor utan förmåga att överhuvudtaget förstå i vilken typ av sammanhang de medverkade. Undantaget kanske var Sven Yrvind men där blev det än mer tydligt vad poängen med programmet var när de försökte dra BORT fokus från det som faktiskt är ganska häftigt med honom för att istället göra ren jävla trams av inslaget så mycket de bara kunde.

Orkade nästan inte svara men i alla fall:

Lyssna på Filips sommarprat, han har en syster som är speciell som han pratar väldigt fint och varmt om. Det finns inget ont i dessa herrar när det gäller udda personligheter. De fascineras av dem och respekterar dem för det dem gör. Det är min uppfattning och kan såklart inte komma med något bevis precis som du inte kan komma med något bevis för din uppfattning.

Även de som du säger att de har mobbat fick komma när F&F firade 10 år så kom de och berättade att vara med i 100 höjdare(eller deras program) har påverkat deras liv enbart positivt.

100 höjdare gick inte ut på att hitta talangfulla personer utan att hitta speciella människor, de(jag med) fascineras av dessa personer och hyllar dem för de inte faller in i normer utan faktiskt lever sitt liv som de vill. Här är det du som är elak som beskriver dem som tragiska. Tragiska enligt dig då eller?

Hastigt skrivet av mig men jag kände mig tvungen att försvara F&F. De är inte elaka personer enligt mig.
Citera
2015-05-01, 10:47
Medlem
Salgouds avatar
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd.. Men för er som saknar när FF åker runt och träffar intressanta människor måste jag rekommendera en något äldre klassiker (som finns på netflix, iaf i UK): Louis Theroux's Weird Weekends. Såg det för många år sedan och har nu sett om 5 avsnitt från säsong 1, och det slog mig just att det har många likheter med FFs äventyr - med bonusen att Louis om något är än skönare än FF. Säkert många som har sett detta redan, men värt att se om och ett hett tips för er oinitierade.
Citera
2015-06-07, 14:29
Medlem
Någon som vet i vilket avsnitt F&F besökte en amerikansk porrmässa utomhus?
Citera
2015-06-07, 16:56
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skurukuken
Någon som vet i vilket avsnitt F&F besökte en amerikansk porrmässa utomhus?

Menar du möjligtvis High Chaparall 1x02 "miss nude america"? http://sv.wikipedia.org/wiki/High_Chaparall#S.C3.A4song_1_.282003.29
Citera
2019-04-17, 22:09
Medlem
Isnatts avatar
Jag kollar igenom 100 höjdare just nu. Avsnitten där dom besöker människor i Sverige, dvs 4,5,6.
Blir ju nyfiken och googlar vissa av dom och det känns dom 70-80% är döda. Visst, många var ju gamla men känns konstigt ändå.

Det blir en del snedsteg, bland annat när dom besökte en kvinna som bodde ensam och vaktade nån slags kyrka och hon var ju så 'tråkig' så det liknande ingenting, och övertramp var verkligen när dom besökte en gamling boende på ett hem som man märkte var passé då hon låg i sjukhemsäng och hade tygtigrar och mjaoade som en katt. Hon var ju sjuk på nåt vis och inte bara udda.

Det är bara 12-13 år sedan programen spelades in men ändå är nån med som berättar att han bott i ett hus sen 1930. Tiden går fort.
Citera
2019-04-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag kollar igenom 100 höjdare just nu. Avsnitten där dom besöker människor i Sverige, dvs 4,5,6.
Blir ju nyfiken och googlar vissa av dom och det känns dom 70-80% är döda. Visst, många var ju gamla men känns konstigt ändå.
F&F uppmärksammade flera av dessa i en "in memoriam"-film på sitt 20-årsjubileum (tror jag att det var). Mycket riktigt var det överraskande många som gått bort. För den som följt 100H var den filmen lite av en svart uppföljning.

En delförklaring är som sagt att många av de udda fåglarna var väldigt gamla när F&F träffade dem. Åter andra verkade leva rätt ohälsosamt (t.ex Sten "Taxi" Jonsson i Skåne). Man kan också räkna in att gränsen mellan att vara sjuk och bara udda är ganska lite flytande, vilket väl påverkade excentrikernas hälsotillstånd (det är väl inte otänkbart att flera av oddballsen var periodare eller missbrukare när inte F&F var där).
Citera
2019-04-21, 13:22
Medlem
Nicki-Lilltrolls avatar
Jag försökte se om det för något år sedan. Har inte sett det sedan det gick på tv. Det var inte alls som jag minns det. Personerna var inte alls speciella på det sättet jag kommer ihåg. Kanske var det tiden som gjorde att det var mer speciellt när det gick. Det enda som fortfarande var roligt är hur programmen är redigerade och klippt. Thats it. Med andra ord så har det inte åldrats särskilt bra.
Citera
2019-09-19, 17:31
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Det blir en del snedsteg, bland annat när dom besökte en kvinna som bodde ensam och vaktade nån slags kyrka och hon var ju så 'tråkig' så det liknande ingenting, och övertramp var verkligen när dom besökte en gamling boende på ett hem som man märkte var passé då hon låg i sjukhemsäng och hade tygtigrar och mjaoade som en katt. Hon var ju sjuk på nåt vis och inte bara udda.

Det är bara 12-13 år sedan programen spelades in men ändå är nån med som berättar att han bott i ett hus sen 1930. Tiden går fort.
Märkligt, skulle skriva att inslagsproducenten var död och såg att senast jag skrev i tråden handlade det om just döda
Om nån minns Hans Ingemansson som var med en del i 100 höjdare och i främst säsong 4 där han ständigt spelade introt till The Creeps 'Oh i like it' när nåt klaviatur fanns närvarande, så har han dött.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/JoMlam/manusforfattaren-och-komikern-hans-ingemansson-ar-dod
https://www.youtube.com/watch?v=0RRzmCitE6s
Citera
2019-09-25, 23:09
Medlem
Enmansdemos avatar
Jag är nyfiken på intro till om det var säsong 3,
var kommer följande klipp ifrån

"flytta dig till vänster, jag vill inte!, jag vill inte stå i skithuset, nä ställ dig där själv"
samt
"Heja Sverige frisk humör" från nån Tjorven kopia
Citera
2019-12-22, 22:38
Medlem
ChiliPepperss avatar
Det känns lite som att den fösts ”100 höjdaren” helt enkelt var Tårtgeneralen, inte konstigt Filip Hammar och Fredrik Wikingsson gillar knasiga människor, tror också vi alla känner någon som skulle kunna vara med bland 100 höjdare.
I varje fall gör jag det, har också tänkt se genom det och även det som var innan.
Citera
2019-12-28, 16:30
Medlem
goosehunters avatar
Ivan Trygg, aka bo i bilen mannen, såg jag dödsannons för 2011. Kan omöjligt finnas två med samma namn på en sådan liten ort. Dagarna måste ha varit oändligt långa utan sällskap och sysselsättning, sittandes i en bil. Det är unikt att leva på det viset under 18år. Man hoppas han fick ett värdigt slut i sällskap av människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in