Citat:
Ursprungligen postat av
passadhi
Vissa av oss har väl lite högre tankar om våra (eventuella) barn än att de ska finnas till för vår egen skull eller som en del av en ekonomisk ekvation. Personligen tar jag hellre ättestupan eller ett välriktat hagelgevär än sätter folk till livet som inte behöver bara här eller har något här att göra. Varför ska de behöva gå i cirklar i 80-90 år bara för att jag ska få ett "värdigt slut" som dement på nått ålderdomshem? Livet kanske inte är dåligt på så sätt för de flesta i moderna länder, det är bara helt poänglöst. Det finns inget kosmiskt konto där din lycka hamnar, du förlorar allt vid döden.
Vad ädelt av dig. Skjuter du huvudet av dig så jag bjuder så skotten. Vi andra är inte apatiska kvasifilosofer och tycker att det vore bra om livet fortsatte att vara drägligt för så många som möjligt. Hoppas att du rycker upp dig från din depression.
Kosmiskt lyckokonto? Jösses.
Citat:
Ursprungligen postat av
submariner
Hej,
Det är redan ’
dyrt’ att vara barnlös - en stor del av samhällets resurser går till olika former av familjefrämjande aktiviteter (
dagis, skola, sjukvård, föräldraledighet etc.)

Har du tänkt på vilka nationalekonomiska konsekvenser det skulle bli om det inte finns en balans bland generationerna? Har du t.ex. funderat en stund på hur värdet av ditt (förhoppningsvis) ackumulerade välstånd hade påverkats av att det plötsligt blivit en extrem brist på arbetstagare när du nått ålderns höst? Ditt hus hade kraschat i värde när alla nya på marknaden redan har ärvt ett hus eller tre. Dina sparade tillgångar hade rasat i värde när tjänsterna du vill (och kommer behöva) köpa rusar upp i pris på grund av arbetskraftsbrist.
Att betala för att andras barn är billigt, så vida du inte vill ta till ättestupan som ovanstående skribent.