2019-12-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om en person uppenbart är oärlig så är det helt relevant att påpeka detta. Om Peterson hade knullat småpojkar i röva eller sålt heroin eller giftmördat en släkting för att få ut ett arv, så hade det varit ad hominem att ta upp det, eftersom han fortfarande skulle ha kunnat argumentera ärligt. Nu är det alldeles uppenbart att han argumenterar oärligt, och därför är det inte ad hominem.

Här är en ärlig tänkare: Martin Butler

Nu använder du argumentationsfelet petetio principii (att förutsätta slutsatsens sanningshalt) igen samt ad nauseam genom att repetera dig igen utan att utveckla eller belägga påståendet.

Hur kan det vara uppenbart att han argumenterar oärligt om du inte visar belägg för det?

Det verkar snarare som att du saknar belägg för ditt påstående och därför använder argumentationsfel.
Senast redigerad av RainOfMisery 2019-12-28 kl. 13:19.
Citera
2019-12-28, 13:21
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Det känns lite som att evolutionen sållar bort dom sämsta på detta sättet. Låt det fortgå och låt dom starkaste fortplanta sig.

Sämsta? Starkaste? Det beror på vad du anser är dåliga respektive starka egenskaper.
Utifrån min omvärldsanalys verkar det främst vara hyfsat skärpta/kloka och värderingsstarka personer med god moralkompass som väljer att avstå barn alternativt bara väljer att skaffa ett barn.

https://fof.se/artikel/iq-sjunker-i-de-skandinaviska-landerna
Citera
2019-12-28, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RainOfMisery
Nu använder du argumentationsfelet petetio principii (att förutsätta slutsatsens sanningshalt) igen samt ad nauseam genom att repetera dig igen utan att utveckla eller belägga påståendet.

Bara det faktum att du alls tycker att Jordan Peterson har något vettigt att säga gör att jag inte tar dig på allvar. Jordan Peterson säger antingen självklarheter eller så hittar han på något genom ett oärligt sätt att argumentera.

Dessutom kan jag latin och har studerat filosofi på universitetet, så du imponerar inte alls med dina länkar till Wikipedia.
Citera
2019-12-28, 13:25
Medlem
Citat:
Bara det faktum att du alls tycker att Jordan Peterson har något vettigt att säga gör att jag inte tar dig på allvar. Jordan Peterson säger antingen självklarheter eller så hittar han på något genom ett oärligt sätt att argumentera.

Dessutom kan jag latin och har studerat filosofi på universitetet, så du imponerar inte alls med dina länkar till Wikipedia.

Grattis. Då borde du förstå vikten av att belägga påståenden och att angripa sakfrågan, inte personen.

Kan du ge några exempel på det "oärliga sätt att argumentera" som du påstår att Jordan har utövat?
Citera
2019-12-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Sluta relativisera. Separerade muskler och allvarliga bristningar är ett vanligt problem efter graviditet.

Träning hjälper men vissa kan säkert behöva kirurgisk hjälp för att få ihop magmuskelerna.
Citera
2019-12-28, 13:46
Medlem
Det är så klart upp till var och en om man vill ha barn eller inte. Jag skulle aldrig fråga eller tjata på någon.

Av de jag känner, som inte har barn, beror det på att de inte hann träffa den rätte och någon har haft en traumatisk barndom. Det är olika skäl.

Livet är till för att upplevas och där är kärlek och närhet en stor del. Men det ingår också problem, sorg och förtvivlan. Men måste allt i livet vara helt perfekt för att vara värt att leva - och för att man ska ha ett livberättigande ?

Jag håller inte alls med om att livet är mer fördjävligt idag än förr.

Det är knarket som flödar in i landet som ställer till det. Håller man sig borta från det, sköter sig - så går det bra.
Citera
2019-12-28, 14:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det är sjukt att folk har så dålig verklighetsuppfattning. Sverige är ett av de bästa länderna i världen att växa upp i och risken att råka ut för dessa brott är mycket liten.

Det kanske stämmer. Än så länge. Beroende på var du växer upp. Bra uppväxtmiljöer för barnen innebär i många fall begränsad arbetsmarknad för dessa.
Men:
Jag tror att potentiella föräldrar skyggar för att barnen ej ska behöva uppleva saker som i Sverige inte anses utgöra ett brott. Jag pratar om otryggheten och rädslan i att du/barnen ständigt kan utsättas för ett brott, vetskapen om vilket helvete Svenska elever har i skolan, problemet för barnen att hitta en bostad så småningom. Och så vidare.
Citera
2019-12-28, 14:07
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Vissa av oss har väl lite högre tankar om våra (eventuella) barn än att de ska finnas till för vår egen skull eller som en del av en ekonomisk ekvation. Personligen tar jag hellre ättestupan eller ett välriktat hagelgevär än sätter folk till livet som inte behöver bara här eller har något här att göra. Varför ska de behöva gå i cirklar i 80-90 år bara för att jag ska få ett "värdigt slut" som dement på nått ålderdomshem? Livet kanske inte är dåligt på så sätt för de flesta i moderna länder, det är bara helt poänglöst. Det finns inget kosmiskt konto där din lycka hamnar, du förlorar allt vid döden.
Vad ädelt av dig. Skjuter du huvudet av dig så jag bjuder så skotten. Vi andra är inte apatiska kvasifilosofer och tycker att det vore bra om livet fortsatte att vara drägligt för så många som möjligt. Hoppas att du rycker upp dig från din depression.

Kosmiskt lyckokonto? Jösses.
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Det är redan ’dyrt’ att vara barnlös - en stor del av samhällets resurser går till olika former av familjefrämjande aktiviteter (dagis, skola, sjukvård, föräldraledighet etc.)
Har du tänkt på vilka nationalekonomiska konsekvenser det skulle bli om det inte finns en balans bland generationerna? Har du t.ex. funderat en stund på hur värdet av ditt (förhoppningsvis) ackumulerade välstånd hade påverkats av att det plötsligt blivit en extrem brist på arbetstagare när du nått ålderns höst? Ditt hus hade kraschat i värde när alla nya på marknaden redan har ärvt ett hus eller tre. Dina sparade tillgångar hade rasat i värde när tjänsterna du vill (och kommer behöva) köpa rusar upp i pris på grund av arbetskraftsbrist.

Att betala för att andras barn är billigt, så vida du inte vill ta till ättestupan som ovanstående skribent.
Citera
2019-12-28, 14:08
Medlem
Kissdroppes avatar
Den här utvecklingen kunde man se för länge sedan.

Saken är den att Sverige och svenskarna inte attackeras enbart genom mångkultur. Man förstör oss även genom att sabba familjelivet. Kvinnor ska idag vara självständiga karriärister, människor är drogliberaler, promiskuösa och allt som glorifieras i underhållningsbranschen är lössläppthet, kriminalitet och annan dekadens.

Vi bytte ut gemenskap, ärlighet, familjeliv, arbete och hög moral, mot egoism, materialism, individualism och slapphet.

Ett av symptomen är att kvinnor (och till viss del män) i större utsträckning inte vill skaffa barn eller familj. Sen blir de 40-50 år och inser att de gjorde ett misstag, men då är det försent. Systemet är däremot glada, för att det är ännu en anledning för dem att ursäkta vår självdestruktiva mångkultur.
Citera
2019-12-28, 14:11
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:

Vänligen visa var Peterson "argumenterar oärligt".
Citera
2019-12-28, 14:15
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Så är det. Man försöker hela tiden intala sig, att man inte vill.

Det mest tragiska som finns är gamla människor, som inte har några barn.
Ensamheten och insikten om livets meningslöshet lyser igenom.

Insikt är något dåligt enligt dig? Låter i så fall som att du försöker intala dig att barn innebär någon form av mening i livet? Att skaffa barn, på en planet, ensamt roterande runt en stjärna i rymden, där allt är utgjort av atomer och det som atomer är gjort av. En astroid träffar jorden, boom, alla döda. Skaffa barn meningen med livet? Pfff....
Senast redigerad av spyder123 2019-12-28 kl. 14:29.
Citera
2019-12-28, 14:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det kanske stämmer. Än så länge. Beroende på var du växer upp. Bra uppväxtmiljöer för barnen innebär i många fall begränsad arbetsmarknad för dessa.
Men:
Jag tror att potentiella föräldrar skyggar för att barnen ej ska behöva uppleva saker som i Sverige inte anses utgöra ett brott. Jag pratar om otryggheten och rädslan i att du/barnen ständigt kan utsättas för ett brott, vetskapen om vilket helvete Svenska elever har i skolan, problemet för barnen att hitta en bostad så småningom. Och så vidare.

Bra där. Hot, våld, sexuella trakasserier och rån tillhör idag vardagen i många svenska skolor. Det begås tom våldtäkter av både elever och lärare i svenska skolor. Att utvecklingen eskalerat till dagens situation visar vilken pondus majoriteten av föräldrar besitter dvs ingen alls. Svenska föräldrar låter bevisligen sina barn misshandlas, våldtas och rånas.
https://lararnastidning.se/okning-av-hot-och-vald-i-skolan/

"...rånarnas vårdnadshavare är en stor del av problemet."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anmalningar-om-ran-mot-barn-okar-kraftigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in