2019-12-27, 17:42
  #157
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Bumpar denna tråd

Nu alltså förbjudet för vanliga människor att bruka raketer. Läste följande på polisen sida:

Då är det bekräftat till och med av polisen. "Folk" som inte kan sköta sig i Malmö har alltså sett till att resten av oss skötsamma inte längre kan bränna av lite raketer hemma under nyår.

Sen undrar jag hur fyrverkeribranschen har arbetat med att komma till rätta med problemet? Snarare har de blivit helt överkörda av polisen och msb. Förbjud raketer helt och hållet istället för att kontrollera fyrverkerihandlarna bättre, att inte sälja till mindreåriga eller annat suspekt pack.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/fyrverkerier-nyar/?fbclid=IwAR3MJX4BrKx_SeiWAWbuAIqkPM94Zq7GjcpV1ujb DgCYC_9vySDzPv5wtb0
Tack för info och länken till Polisens hemsida. Det jag mest undrar över är hur annorlunda detta nyåret blir, nu med det nya förbudet. En del beställer säkert över internet och skjuter upp raketer ändå och frågan är hur allvarligt Polisen kommer att se på det och rycka in och ta fast och bötfälla dom som bryter mot förbudet.

Vad tror ni, kommer folk att skjuta raketer ändå på allmänna platser trots förbudet? Vad tror ni att Polisen kommer att göra åt det? Intressant att höra också om någon som läser detta har köpt raketer och planerar att skjuta upp dom precis som vanligt vid tolvslaget.
Citera
2019-12-27, 18:19
  #158
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Tack för info och länken till Polisens hemsida. Det jag mest undrar över är hur annorlunda detta nyåret blir, nu med det nya förbudet. En del beställer säkert över internet och skjuter upp raketer ändå och frågan är hur allvarligt Polisen kommer att se på det och rycka in och ta fast och bötfälla dom som bryter mot förbudet.

Vad tror ni, kommer folk att skjuta raketer ändå på allmänna platser trots förbudet? Vad tror ni att Polisen kommer att göra åt det? Intressant att höra också om någon som läser detta har köpt raketer och planerar att skjuta upp dom precis som vanligt vid tolvslaget.
Polisen har viktigare saker för sig vid tolvslaget.
Jag hade raketer sedan förra året men sköt av dom i en ska tillsammans med lite annat för nåra dagar sedan
Citera
2019-12-27, 18:28
  #159
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Grundet till detta förbud var en raket som fastnade i benet på en pojke och gav allvarliga skador. MSB gjorde därefter tester och utifrån detta (även om jag själv inte tycker det är representativt att leda en raket med hjälp av en lina mot ett köttstycke sett till hur en fri raket hade uppfört sig) där man konstaterade att raketer över 90g var farligare än vad tidigare varit känt. Då begränsades krutvikten till 75g. Något år senare så infördes CE-märkningen, vilket gjorde att bomberna på 85g/st begränsades till 40g/st som är standard inom EU (dvs, på den punkten har vi varit med längre än andra). Just raketer med styrpinne har, enligt MSB, varit överrepresenterade i olycksstatistiken de senaste åren och därför förbjöds dom

Fyrverkeripjäser får inte avvika mer än en viss % när dom stiger och därför rykte miniraketer något år innan detta förbudet. Trippelraketer från Hammargrens klarade sig och är mig veterligen dom enda som fick dispens för vanliga konsumenter i Sverige. Som sagt så är dom oberäkneliga och vi är inte först med att förbjuda dom. Norge förbjöd pinnraketer för mer än 10 år sedan. I USA får man bara ha 500g i tårtorna, vi har det så lyxigt att vi får ha 1kg fortfarande och för några år sedan infördes compunds som gör att en total enhet bestående av tårtor med max 1kg krut, men som tillsammans i enheten blir >1kg (dock max 5kg) vilket är välkommet

Smällare förbjöds på grund av prisdumpningarna på smällare och hundägare och andra som ogillade när det smällde i tid och otid rasade. Fyrtumsbomber förbjöds på grund av dödsfall. Osv

Det är klart att fyrverkeripjäser här och där missbrukas. Så har det varit sedan jag var liten

På samma sätt som att enskottare är nästa man till rakning, vilket vi i trådarna här diskuterat lite då och då sedan 5-6 år tillbaka

Så nej, det handlar om att man blir mer och mer överbeskyddande i det stora hela. Förvisso har du Möllan där det skjuts hejvilt och det har det gjorts i många herrans år. 2016 tror jag det var som det rapporterades friskt därifrån. Året efter rapporterades det inte en enda incident därifrån och polisen gjorde ett ypperligt jobb. Trots detta spreds det propaganda genom att klipp från 2016 länkades 1 januari 2018 (dagen efter nyårsafton 2017) där man sade att detta var från Möllan nyår 2017. Vilket inte var sant då det var otroligt lugnt där jämfört med många andra år. Det länkades även klipp där det visades mer eller mindre fullskaligt fyrverkerikrig och där man sade att det var från Malmö. Det visade sig lite senare trots alla kommentarer om "usch dessa invandrare" och "Möllan är förlorad" och liknande att klippet var från något annat land. Man går för övrigt inte till Möllan om man inte vill få raketer på sig, det är allmänt känt i Malmö

Såg för övrigt lite felskjutningar förra året, mot människor bland annat och i dessa var det vanliga svenskar. Finns även en hel del klipp på när svenskar missbrukar fyrverkerier. Fanns för några år sedan ett upplagt där svenska tonårskillar bland annat kastade knallskott mot sina kompisar förresten. Så det är inget som bara invandrare gör

Här har du förresten ett klipp från Möllan från förra nyåret (som i princip är det enda jag hittar) där det inte ens finns en tillstymmelse till någon pinnraket trots den stora överrepresentationen av invandrare: https://www.youtube.com/watch?v=RgkVLdpVNro

Så sluta tro saker och ting - gå ut och känn av världen lite så kommer du se att den inte är så jävla svart eller vit. Och kanske pangar du till och med av en kinapuff eller två och känner dig som att du var 15 igen

Kan man inte bara ha det så att på Möllan får man skjuta hur man vill? medans man på övriga torg håller det stenhårt? Dvs vill man kaosa väljer man Möllan, vill man ta det lugnt och undvika kaos gå inte dit.
Citera
2019-12-28, 04:12
  #160
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Kan man inte bara ha det så att på Möllan får man skjuta hur man vill? medans man på övriga torg håller det stenhårt? Dvs vill man kaosa väljer man Möllan, vill man ta det lugnt och undvika kaos gå inte dit.

Så kan man naturligtvis inte ha det Men alla vet att det var så förr, dvs man gick inte dit om man ville ha ett lugnt nyår utan kaos
Citera
2019-12-28, 07:12
  #161
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Polisen har viktigare saker för sig vid tolvslaget.
Jag hade raketer sedan förra året men sköt av dom i en ska tillsammans med lite annat för nåra dagar sedan
Du har naturligtvis rätt, Polisen har garanterat fullt upp vid tolvslaget med annat. Men om dom skulle råka befinns sig intill folk som skjuter upp olagliga raketer så kanske dom gör ett ingripande ändå. Det lär bli ett lugnare nyår än vanligt i alla fall, den saken är säker. Blir intressant att se hur det blir vid tolvslaget och hur pass mycket raketer som kommer upp i luften.
Citera
2019-12-28, 07:15
  #162
Bannlyst
vad gör man med en riktigt bunt stora raketer då som man har köpt för flera år sedan nu när det är förbud med pinnraketer i år , stoppar i pannan ?
Citera
2019-12-28, 08:23
  #163
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogiltit
vad gör man med en riktigt bunt stora raketer då som man har köpt för flera år sedan nu när det är förbud med pinnraketer i år , stoppar i pannan ?


Skjut dom på nyår när alla andra skjuter, så är det lugnt. Med tanke vad vad vissa personer i denna del av forumet skjuter på nyår, så är pinnraketer det minsta problemet.
Citera
2019-12-28, 15:12
  #164
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Skjut dom på nyår när alla andra skjuter, så är det lugnt. Med tanke vad vad vissa personer i denna del av forumet skjuter på nyår, så är pinnraketer det minsta problemet.

jo , men ska man följa lagvrängarna så ska väl dessa på återvinningen och pinnarna eldas , allt för naturen och de skotträdda , får ta en tur upp i skogen efter 12 slaget och dra av några i alla fall

sä de går åt och man inte åker dit för terrorism en vacker dag
Citera
2019-12-28, 16:35
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogiltit
jo , men ska man följa lagvrängarna så ska väl dessa på återvinningen och pinnarna eldas , allt för naturen och de skotträdda , får ta en tur upp i skogen efter 12 slaget och dra av några i alla fall

sä de går åt och man inte åker dit för terrorism en vacker dag


Sitter också på ett rejält lager av gamla raketer, bl.a. en drös med Svea Big Bertha har även några 75 mm bomber från Extreme Fireworks, men tänkte spara dem 10 år till sen överraska folk som aldrig sett de större pjäserna
Citera
2019-12-28, 16:39
  #166
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Sitter också på ett rejält lager av gamla raketer, bl.a. en drös med Svea Big Bertha har även några 75 mm bomber från Extreme Fireworks, men tänkte spara dem 10 år till sen överraska folk som aldrig sett de större pjäserna

en mycket god och vettig tanke , men när samhället ser ut så här i dag med bomber och granater var dag bland folk , och staten inför nya förbud och lagar på explosivt , så får man tänka över om det är värt risken att bli påkommen med en drös av det lite värre grejerna , behövs så lite för att skiten ska slå tillbaka på en hårt , tyvärr
Citera
2019-12-28, 16:42
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ogiltit
en mycket god och vettig tanke , men när samhället ser ut så här i dag med bomber och granater var dag bland folk , och staten inför nya förbud och lagar på explosivt , så får man tänka över om det är värt risken att bli påkommen med en drös av det lite värre grejerna , behövs så lite för att skiten ska slå tillbaka på en hårt , tyvärr

Jo tyvärr har du ju rätt där :/. Bästa kanske är att ta rubbet långt ut i skogen vid tolvslaget och bränna av hela skiten på en gång . Sen satsa på att fira nyår i ett land med bättre lagar i framtiden.
__________________
Senast redigerad av RA_86 2019-12-28 kl. 16:50.
Citera
2019-12-28, 16:46
  #168
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Jo tyvärr har du ju rätt där :/


jo det drabbar svensson hårdast om det skiter sej , är förståndig nog att inse riskerna med grova saker i tätbebyggt område , så har senaste åren åkt upp till skogen och en stor öde sjö där jag skjutit lite .

men med grova grejer så låter det , och vet att harry haffa har fått nys och åkt runt lite där tidigare

man har haft lite tur helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in