2019-12-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, det fick även media.

Anniesbrev skriver att anhöriga fick beskedet samma dag som media, på fredagen.
Men en flashbacksmedlems kompis som var med ute och letade, tror jag levererade rapport om fyndet
redan torsdagen? Minns att jag tänkte sen, på den tid som gått tills det stod om fyndet i media.

Kan det vara så att det stod fel att anhöriga fick besked på fredagen också ...?
Eller fick "muntligt" besked på plats,torsdagen, men DNA- besked (slutgiltigt) på fredagen ...

Inte så viktigt nu kanske -
Citera
2019-12-27, 17:39
Medlem
Wilmas misstänkte mördare begärs omhäktad igen;
https://www.nyheter4.com/bl%C3%A5ljus/nyhet-13-14553717

” Mannen förhördes senast av polisen i förra veckan och han fortsätter neka till brottet”
Citera
2019-12-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turgenjev
Jag anser att man tillskriver de här trådarna lite väl mycket uppklarningspotential. Och innan någon försöker skriva mig på näsan, om FB minsann hjälpt differenta mordutredningar, så får man nog lov att minnas att de allra flesta inte gör någonting för de flesta mordutredningar. Snarare ett brus utredare behöver ta sig igenom. Vidare så ska MGM genomgå en RPU, så det är väl inte alltför orimligt att sökandet efter ett motiv i hans beteende utifrån premisserna att handlandet har varit regelbundet och relativt förutsägbart inte fungerar. Om handlandet istället skett utifrån en vanföreställning eller genom en imperativ röst, så kan vi nog sitta här och gissa motiv till döddagar.

Mgn ska i nuläget inte genomgå en RPU.

Läs på lite om RPU.
"Undersökningen kan genomföras endera efter ett erkännande inför domstol av den tilltalade eller efter genomförd rättegång, där domstolen finner den tilltalade skyldig."

Så motiv är en viktig del.
Just saying..
Citera
2019-12-27, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Tänker man så då kan ju tråden stängas.
Det behövs mer diskussioner om kroppsdel.
Motiv. Fyndplats mm.. Alla små detaljer kan vara avgörande.
Alla frågor och vinklingar teorier har Inte gåtts igenom. Finns mycket mera att diskutera som kan leda utredningen framåt.
Exempel.
Är torson hittad?- då är kropp delad i fem..
Är huvud hittad?- då kan kropp delad i två
Var någon svartsjuk på w?
Var någon svartsjuk på t?
Finns hämd inblandat?
Finns bestraffning inblandat?
Är religion inblandat?
Handlar det om homosexuellt?
Finns många obesvarade frågor.

Det är viktiga saker som kan leda till olika motiv till mordet. Om det hände av en slump eller det var ett planerat mord.
De flesta här försöker tänka utanför boxen så att GM verkligen blir dömd.

Många här i tråden har många teorier.
Det kan finnas någon liten detalj som kan bli helt avgörande.

Presic som Missing People är ute och letar bevis och fynd för att hjälpa till i utredningen. Så vill jag tro att vi här inne vill göra desamma.

Tror att polisen redan har en mycket klar uppfattning om vad som hänt.

Svartsjuka har redan diskuterats ganska mycket här och det finns uttalanden som säger att MGM var svartsjuk - men även tydligen W.
Religion har diskuterats en hel del i form av (religions-)kultur / ev. klantänkande härrörande från MGM:s ursprungliga nationalitet - där medföljer frågor om straff och hämnd också.
MGM hade bett W att konvertera men fått nej innan mordet.
Citera
2019-12-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhaegartargaryen
Wilmas misstänkte mördare begärs omhäktad igen;
https://www.nyheter4.com/bl%C3%A5ljus/nyhet-13-14553717

” Mannen förhördes senast av polisen i förra veckan och han fortsätter neka till brottet”

”Åklagaren säger att han behöver mer tid till förundersökningen eftersom man ännu inte hunnit sortera och bearbeta de över 100 beslag och spår som ligger hos NFC, nationellt forensiskt centrum, och väntar på att analyseras i mordutredningen, men han hoppas kunna väcka åtal i vår.”

Så nog åtal under våren då.

Har det framkommit nåt nytt om hur åkl ser på misstankarna avs pappan/frun?
Citera
2019-12-27, 17:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Anniesbrev skriver att anhöriga fick beskedet samma dag som media, på fredagen.
Men en flashbacksmedlems kompis som var med ute och letade, tror jag levererade rapport om fyndet
redan torsdagen? Minns att jag tänkte sen, på den tid som gått tills det stod om fyndet i media.

Kan det vara så att det stod fel att anhöriga fick besked på fredagen också ...?
Eller fick "muntligt" besked på plats,torsdagen, men DNA- besked (slutgiltigt) på fredagen ...

Inte så viktigt nu kanske -

Jag minns också att någon skribent i tråden hade en vän som var med ute och sökte. Skribenten skrev att vännen sagt att polisen funnit något men ej vad det var. Tror det var torsdag kväll.
Nja om anhöriga redan torsdag kväll vet jag inte men skall försöka leta i tråden när personen skrev om fynd
Citera
2019-12-27, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
”Åklagaren säger att han behöver mer tid till förundersökningen eftersom man ännu inte hunnit sortera och bearbeta de över 100 beslag och spår som ligger hos NFC, nationellt forensiskt centrum, och väntar på att analyseras i mordutredningen, men han hoppas kunna väcka åtal i vår.”

Så nog åtal under våren då.

Har det framkommit nåt nytt om hur åkl ser på misstankarna avs pappan/frun?
Inget nytt. De har satt dubbla lås på utredningen. Inte minsta lilla kommer ut. Men om de två sys in och häktas - då lär vi få veta det ganska snabbt tror jag.
Citera
2019-12-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Vill inte vara besserwisser, men påpekar ändå att det står i artikeln att anhöriga fick beskedet på fredagen.
https://www.aftonbladet.se/a/9vWX7d

” En av deltagarna på torget var Daniel Brodin, verksamhetschef för organisationen FIKK (Frivilliga insatser vid kris och katastrof).
Han berättar att han varit i kontakt med Wilmas mamma inför minnesstunden och var även med henne under fredagseftermiddagen när beskedet om Wilmas död kom.”

OK, men jag har läst att det var "Ecker ..." någonting, som var med och stöttade anhöriga på plats?
Någon Daniel Brodin har jag dessvärre inte läst om, eller ej tillskrivit större vikt!
Mamman kan ju ha vetat innan, även om det offentliga beskedet kom på fredagen och han redan var med henne då.
Kanske därför han var med henne då
, pga hon behövde stöd. Och för enkelhetens skall skriver man på det sättet som du nämner ...
Det är nog en dubbel pärs att veta: "nu vet allmänheten, nu kommer människor och beklagar",
det är säkert också jobbigt för mamman.

Fortfarande är det en flashbackmedlem som skrev här att hans kompis meddelat att ett fynd gjorts och
att det är torsdagen i mitt minne, ville lägga det på minnet eftersom jag ville veta tiden som gått mellan fynd och kungörelse i media. Minns att jag väntade och väntade ...och hann till och med tänka "Kan ju varit ett misstag, kanske var det inget fynd" - men sen stod det ju överallt att läsa.
Det var "tonen" i den skrivande medlemmens text och att han var kortfattad om att något hittats, och sedan försvann, som gjorde att jag fick intrycket "Ledsen". Något tungt hade hänt.
Det var ju det enda man hittat också, av kvarlevor. Så det var något "stort".
Minns också att jag tänkte "Det är ju mörkt nu, man har hittat i mörkret".

Om då anhöriga var med i det där tältet medan det söktes på torsdagen, och en medlems kompis fått veta om fyndet och reagerat, borde anhöriga ha fått veta det också ...

När de bröt ihop och ambulans kom, var de ju på plats i tältet?

(Talar alltså inte om minnesstunden).

Ja jag kommer inte längre, men tack för all info.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-27 kl. 18:15.
Citera
2019-12-27, 17:59
Medlem
Citat:
Jag minns också att någon skribent i tråden hade en vän som var med ute och sökte. Skribenten skrev att vännen sagt att polisen funnit något men ej vad det var. Tror det var torsdag kväll.
Nja om anhöriga redan torsdag kväll vet jag inte men skall försöka leta i tråden när personen skrev om fynd

Tack, 57Emma,
en till som läst samma som jag och minns att det var torsdagen då vi på Flashback fick veta om
att något hittats. Och att dagen efter stod att fynd hittats.
Citera
2019-12-27, 18:07
Medlem
Citat:
OK, men jag har läst att det var "Ecker ..." någonting, som var med och stöttade anhöriga på plats?
Någon Daniel Brodin har jag dessvärre inte läst om, eller ej tillskrivit större vikt!

Fortfarande är det en flashbackmedlem som skrev här att hans kompis meddelat att ett fynd gjorts och
att det är torsdagen i mitt minne, ville lägga det på minnet eftersom jag ville veta tiden som gått mellan fynd och kungörelse i media. Minns att jag väntade och väntade ...och hann till och med tänka "Kan ju varit ett misstag, kanske var det inget fynd" - men sen stod det ju överallt att läsa.

Om då anhöriga var med i det där tältet medan det söktes på torsdagen, och en medlems kompis fått veta om fyndet och reagerat, borde anhöriga ha fått veta det också ...

När de bröt ihop och ambulans kom, var de ju på plats i tältet?

(Talar alltså inte om minnesstunden).

Ja jag kommer inte längre, men tack för all info.

Jag har också något vagt minne av detta!
Citera
2019-12-27, 18:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Tack, 57Emma,
en till som läst samma som jag och minns att det var torsdagen då vi på Flashback fick veta om
att något hittats. Och att dagen efter stod att fynd hittats.

Det var torsdagen den 28 november som DeVaLaGott88 skrev om att fynd gjorts av polisen
lite länkar till inläggen

(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.
Citera
2019-12-27, 18:27
Medlem
Citat:
Det var torsdagen den 28 november som DeVaLaGott88 skrev om att fynd gjorts av polisen
lite länkar till inläggen

Eftersom polisen avlyste mötet i Efterlyst den kvällen så är det inte konstigt att man hittat något (vilket många gissade på) och att ryktena gick. Men när familjen fick veta exakt var det var vet vi väl inte? Allt tyder dock på att det var på fredag förmiddag.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-27 kl. 18:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in