Citat:
Ursprungligen postat av
anniesbrev
Vill inte vara besserwisser, men påpekar ändå att det står i artikeln att anhöriga fick beskedet på fredagen.
https://www.aftonbladet.se/a/9vWX7d
” En av deltagarna på torget var Daniel Brodin, verksamhetschef för organisationen FIKK (Frivilliga insatser vid kris och katastrof).
Han berättar att han varit i kontakt med Wilmas mamma inför minnesstunden och var även med henne under fredagseftermiddagen när beskedet om Wilmas död kom.”
OK, men jag har läst att det var "Ecker ..." någonting, som var med och stöttade anhöriga på plats?
Någon Daniel Brodin har jag dessvärre inte läst om, eller ej tillskrivit större vikt!
Mamman kan ju ha vetat innan, även om det offentliga beskedet kom på fredagen och han redan var med henne då.
Kanske därför han var med henne då
, pga hon behövde stöd. Och för enkelhetens skall skriver man på det sättet som du nämner ...
Det är nog en dubbel pärs att veta: "nu vet allmänheten, nu kommer människor och beklagar",
det är säkert också jobbigt för mamman.
Fortfarande är det en flashbackmedlem som skrev här att hans kompis meddelat att ett fynd gjorts och
att det är torsdagen i mitt minne, ville lägga det på minnet eftersom jag ville veta tiden som gått mellan fynd och kungörelse i media. Minns att jag väntade och väntade ...och hann till och med tänka "Kan ju varit ett misstag, kanske var det inget fynd" - men sen stod det ju överallt att läsa.
Det var "tonen" i den skrivande medlemmens text och att han var kortfattad om att något hittats, och sedan försvann, som gjorde att jag fick intrycket "Ledsen". Något tungt hade hänt.
Det var ju det enda man hittat också, av kvarlevor. Så det var något "stort".
Minns också att jag tänkte "Det är ju mörkt nu, man har hittat i mörkret".
Om då anhöriga var med i det där tältet medan det söktes på torsdagen, och en medlems kompis fått veta om fyndet och reagerat, borde anhöriga ha fått veta det också ...
När de bröt ihop och ambulans kom, var de ju på plats i tältet?
(Talar alltså inte om minnesstunden).
Ja jag kommer inte längre, men tack för all info.