2019-12-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nej, självklart inte. Folk tittar på film och överför det till hur det går till på riktigt i Sverige.

Här skickas okända avlidna till rättsmedicinalverket (RMV) för identifiering medelst DNA-test och/eller en odontologisk analys (tandidentifering). Oftast anar polisen vem den avlidna personen är, men RMV måste säkerställa det med vetenskapliga metoder.

Om en person är saknad och brott misstänks samlas DNA i regel in från anhöriga i förebyggande syfte.

Mer information här:
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/
Det gjordes tidigt i utredningen med Kim Wall. Man hade fått hår- och tandborste från föräldrarna i Trelleborg. Så de hade allt när man hittade torson.
Citera
2019-12-27, 15:00
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej, självklart inte. Folk tittar på film och överför det till hur det går till på riktigt i Sverige.

Här skickas okända avlidna till rättsmedicinalverket (RMV) för identifiering medelst DNA-test och/eller en odontologisk analys (tandidentifering). Oftast anar polisen vem den avlidna personen är, men RMV måste säkerställa det med vetenskapliga metoder.

Om en person är saknad och brott misstänks samlas DNA i regel in från anhöriga i förebyggande syfte.

Mer information här:F
https://www.rmv.se/verksamheter/rattsmedicin/identifiering-av-avliden/

Tack för länken. Du verkar kunnig i kriminologi tekniska frågor. Finns det någon möjlighet att ett vävnadsprov tagits på torsdagen och med prioitet skickats till Linköping för att redan på fredagen ha ett svar?
Citera
2019-12-27, 15:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Och där står även att anhöriga fick beskedet på fredagen, alltså dagen efter fyndet.

Ja, det fick även media.
Citera
2019-12-27, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tack för länken. Du verkar kunnig i kriminologi tekniska frågor. Finns det någon möjlighet att ett vävnadsprov tagits på torsdagen och med prioitet skickats till Linköping för att redan på fredagen ha ett svar?

Ja. En DNA-analys kan göras på 3-4 timmar vid NFC i akuta fall:
https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/artiklar-om-dna/forfinad-dna-teknik-i-kampen-mot-brottsligheten/
Citera
2019-12-27, 15:36
Medlem
Parasolltrolls avatar
[quote=57Emma|69724936]
Citat:
https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/artiklar-om-dna/forfinad-dna-teknik-i-kampen-mot-brottsligheten/[/QUOTESpelar]

Intressant och då hoppas jag att spekulationerna om vilken del som hittats ej fortgår.
Spelar ingen roll vad som hittats, polisen och anhöriga är säkra, bara vidrigt att spekulera om vad som hittats.
För att inte flashback ska dö ut ska jag ändå ge er en anledning att fortsätta spekulera; vad finns kvar där ute i havet, vid stränder och badvikar...(dålig smak är mitt mellannamn)
Citera
2019-12-27, 15:47
Medlem
[quote=Parasolltroll|69725115]
Citat:
För att inte flashback ska dö ut ska jag ändå ge er en anledning att fortsätta spekulera; vad finns kvar där ute i havet, vid stränder och badvikar...(dålig smak är mitt mellannamn)
Vaddå stränder o badvikar, med div. Kroppsdelar??
Försöker du att missleda spanarna hundra??
Budet kvarstår ju: Kroppefjäll fortfarande ej avspanat. Checked!
Citera
Medlem
57Emmas avatar
[quote=Parasolltroll|69725115]
Citat:

Tror inte flashback dör ut för att vi inte diskuterar vilken del som hittats. Vi vet dessutom inte hur mycket som hittats.
Vi vet ju inte ens om de hittat fler delar,. Har inte så stor betydelse om man letar efter ett ben eller arm. De som ser någon del oavsett vad ringer nog polisen direkt
Citera
Medlem
Citat:
Det behövs inte ytterligare diskussioner om vilken kroppsdel som påträffats, med vilken metod det avgjorts vem den tillhörde, o.s.v.

Dels eftersom vi omöjligen kan resonera fram det eftersom det finns flera möjliga alternativ.

Dels eftersom alla frågor, vinklar, dumheter, gissningar, svar, etc. redan avhandlats här i tråden, om och om igen på hundratals sidor.

De som ändå är intresserade kan hoppa tillbaka till diskussionerna som påbörjades kvällen den 28 november och se att alla tänkbara saker redan varit uppe vid upprepade tillfällen och inte behöver ältas ännu en gång:
(FB) Wilma Andersson 17 Uddevalla försvunnen 13/14 nov. 2019. Sammanfattning i trådstart.

Tänker man så då kan ju tråden stängas.
Det behövs mer diskussioner om kroppsdel.
Motiv. Fyndplats mm.. Alla små detaljer kan vara avgörande.
Alla frågor och vinklingar teorier har Inte gåtts igenom. Finns mycket mera att diskutera som kan leda utredningen framåt.
Exempel.
Är torson hittad?- då är kropp delad i fem..
Är huvud hittad?- då kan kropp delad i två
Var någon svartsjuk på w?
Var någon svartsjuk på t?
Finns hämd inblandat?
Finns bestraffning inblandat?
Är religion inblandat?
Handlar det om homosexuellt?
Finns många obesvarade frågor.

Det är viktiga saker som kan leda till olika motiv till mordet. Om det hände av en slump eller det var ett planerat mord.
De flesta här försöker tänka utanför boxen så att GM verkligen blir dömd.

Många här i tråden har många teorier.
Det kan finnas någon liten detalj som kan bli helt avgörande.

Presic som Missing People är ute och letar bevis och fynd för att hjälpa till i utredningen. Så vill jag tro att vi här inne vill göra desamma.

Tror att polisen redan har en mycket klar uppfattning om vad som hänt.
Citera
2019-12-27, 15:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
https://nfc.polisen.se/kriminalteknik/dna-och-biologi/artiklar-om-dna/forfinad-dna-teknik-i-kampen-mot-brottsligheten/

Intressant och då hoppas jag att spekulationerna om vilken del som hittats ej fortgår.
Spelar ingen roll vad som hittats, polisen och anhöriga är säkra, bara vidrigt att spekulera om vad som hittats.
Citera
2019-12-27, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikkens
De allra flesta i tråden glömmer bort att polisen omgående gick ut med att de misstänkte mord, och inte människorov. Grunden för det var mängden blod de fann i lägenheten till MGM.

Det är den första grunden till att han kommer dömas för mord. Han kan inte förklara det på något vettigt sätt. Det i tillägg till huvudet som hittades plus alla verktyg med dna +++ gör att MGM inte kommer undan. Han kan neka. Men ingen Hovrätt kommer fria på detta grundlag. Det finns helt enkelt ingen chans till att hon kunnat dö i hans lägenhet utan hans vetskap. Indiciekedjan är så stark.
Är det som du beskriver så kan det vara tillräckligt för en fällande dom. Nu vet vi ju knappast något mer än att spår har hittats i lägenheten. Tydligen så kände dom att något var missat för teknikerna var där två gånger vill jag minnas. Vi vet också att en kroppsdel hittats som bekräftar flickans död. Vi vet också att två anhöriga misstänks för någon form av medhjälp. Vi vet att MSG mådde dåligt strax efter beskedet om kroppsdelen och nu är på rättspsyk. Efter en mindre sinnesundersökning bedömde Rättsmedicinalverkets läkare att den MGM kan lida av en allvarlig psykisk störning och att han även kan ha lidit av det under det misstänkta mordet.

Läkarna anser alltså att MSG kan lida av en allvarlig psykisk störning så frågan är varför han inte erkänt efter att ha vant sig med "saft och bullar" istället för det trånga kalla häktet. Nåja, att han har en allvarlig psykisk störning blir väl en del av indiciekedjan får man anta så det blir svårt för honom att komma undan. Annars tycker jag åklagaren är seg som ännu inte har fått över 100 beslag och spår analyserade hos NFC. Jag menar att Wilmas fall borde ha företräde inför allt annat skräp från tex. gängskjutningar som ändå aldrig klaras upp. NFC borde få mer resurser för under den tid det tar så hinner resultat av spår som kan leda till andra spår kallna ordentligt.

Jag tycker du har lite fel, flickan kan ha dött i lägenheten utan att han varit där och han kan sen påstå att någon annan mördat henne och hitta på ett namn och historia. Mordplatsen är än så länge bara trolig av åklagaren. Så viktigt för åklagaren att via resultaten från NFC slå hål på detta snabbt eller undersöka vidare. Jag tycker MGM får lite väl mycket tid att fila på historier. Men hur som helst är det främst han som har motivet och då även en allvarlig psykisk störning.

Åklagaren hoppas kunna väcka åtal i vår. Det är bra att han hoppas i alla fall.
Citera
2019-12-27, 16:56
Medlem
Turgenjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoken19
Tänker man så då kan ju tråden stängas.
Det behövs mer diskussioner om kroppsdel.
Motiv. Fyndplats mm.. Alla små detaljer kan vara avgörande.
Alla frågor och vinklingar teorier har Inte gåtts igenom. Finns mycket mera att diskutera som kan leda utredningen framåt.
Exempel.
Är torson hittad?- då är kropp delad i fem..
Är huvud hittad?- då kan kropp delad i två
Var någon svartsjuk på w?
Var någon svartsjuk på t?
Finns hämd inblandat?
Finns bestraffning inblandat?
Är religion inblandat?
Handlar det om homosexuellt?
Finns många obesvarade frågor.

Det är viktiga saker som kan leda till olika motiv till mordet. Om det hände av en slump eller det var ett planerat mord.
De flesta här försöker tänka utanför boxen så att GM verkligen blir dömd.

Många här i tråden har många teorier.
Det kan finnas någon liten detalj som kan bli helt avgörande.

Presic som Missing People är ute och letar bevis och fynd för att hjälpa till i utredningen. Så vill jag tro att vi här inne vill göra desamma.
Jag anser att man tillskriver de här trådarna lite väl mycket uppklarningspotential. Och innan någon försöker skriva mig på näsan, om FB minsann hjälpt differenta mordutredningar, så får man nog lov att minnas att de allra flesta inte gör någonting för de flesta mordutredningar. Snarare ett brus utredare behöver ta sig igenom. Vidare så ska MGM genomgå en RPU, så det är väl inte alltför orimligt att sökandet efter ett motiv i hans beteende utifrån premisserna att handlandet har varit regelbundet och relativt förutsägbart inte fungerar. Om handlandet istället skett utifrån en vanföreställning eller genom en imperativ röst, så kan vi nog sitta här och gissa motiv till döddagar.
Citera
2019-12-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ingen orsak. Att de bröt ihop stod här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOQjMA/daniel-var-med-nar-wilmas-familj-fick-beskedet-de-brot-ihop

Yes. Detta och den artikel - också från Aftonbladet - är precis vad jag läst, eventuellt
ett ställe till, där "bröt ihop" stod på samma sida som resten.
Men det kvittar nu.
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in