2019-12-26, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Det kan jag visst det.

Det behöver ändå inte betyda att radioaktiva isotopers sönderfall inte är deterministiskt, det betyder bara att det är omöjligt att följa denna deterministiska process.

Och även om sönderfallet inte skulle vara deterministiskt så är det enda alternativet att det sker av ren slump. Detta är de enda två sätt på vilket något kan hända, och inget av dem ger något utrymme för fri vilja. Fri vilja - det är ett religiöst begrepp.
Vad skulle se annorlunda ut om du har fel?
Citera
2019-12-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Vad skulle se annorlunda ut om du har fel?
Säg det. Hur skulle en triangel med fyra sidor se ut?
Citera
2019-12-26, 17:00
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Det handlar inte om hur duktiga vi är på att förutse händelser. Nuvarande modeller säger att vi i princip inte kan förutsäga när en radioaktiv isotop sönderfaller, oavsett hur duktiga vi är. Skulle en briljant fysiker kunna bevisa något annat så har han falsifierat nuvarande modeller och då får vi tänka om. Att spekulera i en sådan fysiker är dock religion och inte vetenskap. Vi skulle lika gärna kunna spekulera i att Gud skickar ned en ny Jesus som talar om var skåpet skall stå.

Tror vi missförstår varandra här. Jag menar att universum kan vara deterministiskt oavsett om vi kan determinera eller ej. Det är inte mer religiöst än att påstå att det existerar en slump som avgör.
Citera
2019-12-26, 17:00
Medlem
Citat:
Säg det. Hur skulle en triangel med fyra sidor se ut?
Hört talas om falsifierbarhet? Att diskutera filosofi med dig är som att diskutera rättstavning med en analfabet. Du får diskutera med någon annan, för jag är inte intresserad.
Citera
2019-12-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Tror vi missförstår varandra här. Jag menar att universum kan vara deterministiskt oavsett om vi kan determinera eller ej. Det är inte mer religiöst än att påstå att det existerar en slump som avgör.
Jag menar att skillnaden är ett hjärnspöke som uppstår av de skäl jag tidigare angivit. Försök att definiera skillnaden mellan ett oförutsägbart deterministiskt universum och ett indeterministiskt universum. Förmodligen hamnar du bara i cirkelresonemang och förklaringar som att "vi alla vet vad skillnaden är", utan att kunna sätta fingret på någon konkret egenskap.
Citera
2019-12-26, 17:16
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Jag menar att skillnaden är ett hjärnspöke som uppstår av de skäl jag tidigare angivit. Försök att definiera skillnaden mellan ett oförutsägbart deterministiskt universum och ett indeterministiskt universum. Förmodligen hamnar du bara i cirkelresonemang och förklaringar som att "vi alla vet vad skillnaden är", utan att kunna sätta fingret på någon konkret egenskap.

Det är ju ännu mer flummigt och diffust att basera det på vad "vi/mänskligheten" kan beräkna/förutspå/determinera. Huruvida universum är deterministiskt eller ej kan ju inte baseras på människans kapacitet. Människan är en ganska ointressant muterad apa i sammanhanget. Universum är deterministiskt eller icke.
Citera
2019-12-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Det är ju ännu mer flummigt och diffust att basera det på vad "vi/mänskligheten" kan beräkna/förutspå/determinera. Huruvida universum är deterministiskt eller ej kan ju inte baseras på människans kapacitet. Människan är en ganska ointressant muterad apa i sammanhanget. Universum är deterministiskt eller icke.
Det handlar inte om vad vi eller mänskligheten kan beräkna, utan vad som i princip kan beräknas av en godtycklig inre varelse i universum. Beror t.ex. en händelse på hela universums tillstånd, så kan ingen inre varelse vara stor nog att lagra detta tillstånd utan att lyfta sig i håret. Och eftersom universum är fyrdimensionellt, så skulle även framtiden ingå i ett sådant tillstånd, vilket gör varje förutsägelse till en tautologi.

Det är den som hävdar ett fenomen som har bevisbördan. Anser du att det finns skillnad så ligger bördan på dig att definiera vad denna skillnad skulle bestå i.
Citera
2019-12-26, 17:24
Medlem
Citat:
Hört talas om falsifierbarhet? Att diskutera filosofi med dig är som att diskutera rättstavning med en analfabet. Du får diskutera med någon annan, för jag är inte intresserad.
Fri vilja liksom en fyrkantig triangel är logiska feltänk, de strider mot våra matematiska regler och kan därför inte existera i vårt universum.
Citera
2019-12-26, 17:34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det kan jag visst det.
Med vilket experiment? Vetenskapliga teorier måste vara falsifierbara. Din tro på determinism verkar vara av mer religiös natur.

Citat:
Det behöver ändå inte betyda att radioaktiva isotopers sönderfall inte är deterministiskt, det betyder bara att det är omöjligt att följa denna deterministiska process.
WbZV svarar väldigt bra. Igen, vilket utfall till vilket experiment kan bevisa att du har fel?

Citat:
Och även om sönderfallet inte skulle vara deterministiskt så är det enda alternativet att det sker av ren slump.
Inte riktigt sant. Den logiska motsatsen till att ALLT är deterministiskt är att det finns minst EN sak som är indeterministisk. Och även bland något som är så slumpmässigt som t ex enskilda gasmolekylers läge och hastighet, så får man väldigt exakta medelvärden som vi ser makroskopiskt som t ex gasens tryck och temperatur, och många fler storheter som kan beräknas med statistisk fysik. Att ett litet statistiskt urval kan säga något om helheten utnyttjas f ö i all statistik.

Citat:
Detta är de enda två sätt på vilket något kan hända, och inget av dem ger något utrymme för fri vilja. Fri vilja - det är ett religiöst begrepp.
Enl kompatibilismen har du fel om det. Vet du ens vad kompatibilism är? Borde du nog om du är seriöst intresserad av Topic, vare sig du sen håller med dem eller ej.

Men ffa, varför i allsin dar gör DU då en sån grej om determinism när du själv anser att det inte spelar någon roll för Topic?? Du är alltså själv, enl din egen uppfattning, Off Topic, när du jiddrar om determinism!?
Senast redigerad av nerdnerd 2019-12-26 kl. 17:36.
Citera
2019-12-26, 17:39
Medlem
Citat:
Det handlar inte om vad vi eller mänskligheten kan beräkna, utan vad som i princip kan beräknas av en godtycklig inre varelse i universum. Beror t.ex. en händelse på hela universums tillstånd, så kan ingen inre varelse vara stor nog att lagra detta tillstånd utan att lyfta sig i håret. Och eftersom universum är fyrdimensionellt, så skulle även framtiden ingå i ett sådant tillstånd, vilket gör varje förutsägelse till en tautologi.

Det är den som hävdar ett fenomen som har bevisbördan. Anser du att det finns skillnad så ligger bördan på dig att definiera vad denna skillnad skulle bestå i.
Definitionen av determinism är inte att händelser kan förutses, definitionen är att händelser sker som en direkt konsekvens av tidigare händelser. Det finns ingenting som förhindrar att ett universum där medvetna varelser är omöjligt är deterministiskt.
Citera
2019-12-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Med vilket experiment? Vetenskapliga teorier måste vara falsifierbara. Din tro på determinism verkar vara av mer religiös natur.

WbZV svarar väldigt bra. Igen, vilket utfall till vilket experiment kan bevisa att du har fel?
Jag kan t.ex. sparka till en boll så att den flyger i mål. Om du kan visa att bollen hade flugit in i mål även om jag inte hade sparkat till den så har du falsifierat determinismen.

Citat:
Inte riktigt sant. Den logiska motsatsen till att ALLT är deterministiskt är att det finns minst EN sak som är indeterministisk. Och även bland något som är så slumpmässigt som t ex enskilda gasmolekylers läge och hastighet, så får man väldigt exakta medelvärden som vi ser makroskopiskt som t ex gasens tryck och temperatur, och många fler storheter som kan beräknas med statistisk fysik. Att ett litet statistiskt urval kan säga något om helheten utnyttjas f ö i all statistik.
Det finns ingenting slumpmässigt med de enskilda gasmolekylernas läge och hastighet. Det är orsak och verkan i allra högsta grad.

Citat:
Enl kompatibilismen har du fel om det. Vet du ens vad kompatibilism är? Borde du nog om du är seriöst intresserad av Topic, vare sig du sen håller med dem eller ej.

Men ffa, varför i allsin dar gör DU då en sån grej om determinism när du själv anser att det inte spelar någon roll för Topic?? Du är alltså själv, enl din egen uppfattning, Off Topic, när du jiddrar om determinism!?
Isåfall har kompatibilismen fel.

Vad jiddrar du om? Tråden handlar om determinism, jag har aldrig sagt något annat.
Citera
2019-12-26, 19:05
Medlem
Citat:
Definitionen av determinism är inte att händelser kan förutses, definitionen är att händelser sker som en direkt konsekvens av tidigare händelser. Det finns ingenting som förhindrar att ett universum där medvetna varelser är omöjligt är deterministiskt.

Ja det är ett träsk att reda ut detta. Jag har ingen definitiv åsikt i frågan, min intuitiva känsla är följande:

-Det finns inget universellt nu.
-Allt som händer är deterministiskt.

De två hållningarna är ömsesidigt uteslutande. Det kan ibland vara underhållande att läsa debatten.

Carry on gentlemen ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in