2019-12-25, 22:30
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Därför att precis allt talar för att den är det, och jo, det råder det konsensus om.
Visst, inte 100% deterministisk, elementarpartiklar kan ibland uppvisa ett rent slumpmässigt beteende. men det gör ingen skillnad då dessa händelser är precis lika oundvikliga som vore de deterministiska.
Nej, det råder det inte konsensus om bland oss fysiker. Vilket uppenbarligen du inte är själv.
/fil dr i fysik
Citera
2019-12-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej, det råder det inte konsensus om bland oss fysiker. Vilket uppenbarligen du inte är själv.
/fil dr i fysik
Det är i så fall mycket märkligt. Det är ju denna idé som hela fysiken bygger på - att allt bara är orsak och verkan. Är du säker på att du inte tillhör en mycket liten minoritet fysiker som inte tror på detta?
Citera
2019-12-26, 00:00
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
I min mentala abstraktionsvärld är mina beslut aldrig förutbestämda. Anstränger jag mig så kommer jag till ett annat beslut än om jag inte anstränger mig. Alan Turings haltproblem visar att vår egen framtiden är obestämd ur det subjektiva perspektivet.

Verkar rimligt. Om man diskuterar utifrån den mentala abstraktionsvärlden aka subjektiva perspektivet är viljan fri. Kanske passar det bättre i filosofi än det naturvetenskapliga.
Citera
2019-12-26, 00:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är i så fall mycket märkligt. Det är ju denna idé som hela fysiken bygger på - att allt bara är orsak och verkan. Är du säker på att du inte tillhör en mycket liten minoritet fysiker som inte tror på detta?
Ja. Var får du egentligen din information ifrån? Kvantfysik är snart hundra år. Och så har vi ju detta med kaotiska system, som t ex vädret.
Citera
2019-12-26, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja. Var får du egentligen din information ifrån? Kvantfysik är snart hundra år. Och så har vi ju detta med kaotiska system, som t ex vädret.
Inget av det där motsäger determinismen.
Citera
2019-12-26, 14:07
Medlem
Citat:
Att vi saknar förmågan att beräkna i förväg vad som är förutbestämt gör det inte mindre förutbestämt. Jag vet redan innan jag gjort ett val att det redan är bestämt vilket val jag kommer att göra.
Citat:
Inget av det där motsäger determinismen.
För att alls kunna hänga med i filosofiska diskussioner behöver du förstå mer både om hur fysiken fungerar och hur det mänskliga psyket fungerar.

Om vi börjar med människan så får vi lära oss att determinism och indeterminism är varandras motsats. Hjärnan skapar en mental omvärldsmodell där händelser antingen är deterministiska eller indeterministiska. Eftersom i princip alla lär sig samma sak så "vet" vi att det är så världen fungerar. Så länge ingen ifrågasätter modellen tar vi den för given och skulle någon ifrågasätta den så avfärdar vi den med avvikande uppfattning, eftersom vartenda barn anses veta bättre. Men att de flesta av oss är överens medför inte att det vi tror oss veta behöver vara sant. Läs om "kognitiv bias".

Fysiken handlar däremot om att ta fram modeller som förutsäger observationer vi kan göra. Skillnader som av princip inte kan observeras vet vi ingenting om. Eftersom sådana skillnader ändå inte kan påverka våra liv så gör vi bäst i att anta att de inte existerar. Annars gissar vi och löper stor risk att gissa fel.

Kan vi förutsäga en händelse så är den deterministisk. Kan vi av princip inte förutsäga en händelse så är den indeterministisk. Hur skulle en oförutsägbar deterministisk händelse skilja sig från en indeterministisk händelse? Vilka observationer skiljer dem åt?
Citera
2019-12-26, 14:58
Medlem
Citat:
För att alls kunna hänga med i filosofiska diskussioner behöver du förstå mer både om hur fysiken fungerar och hur det mänskliga psyket fungerar.

Om vi börjar med människan så får vi lära oss att determinism och indeterminism är varandras motsats. Hjärnan skapar en mental omvärldsmodell där händelser antingen är deterministiska eller indeterministiska. Eftersom i princip alla lär sig samma sak så "vet" vi att det är så världen fungerar. Så länge ingen ifrågasätter modellen tar vi den för given och skulle någon ifrågasätta den så avfärdar vi den med avvikande uppfattning, eftersom vartenda barn anses veta bättre. Men att de flesta av oss är överens medför inte att det vi tror oss veta behöver vara sant. Läs om "kognitiv bias".

Fysiken handlar däremot om att ta fram modeller som förutsäger observationer vi kan göra. Skillnader som av princip inte kan observeras vet vi ingenting om. Eftersom sådana skillnader ändå inte kan påverka våra liv så gör vi bäst i att anta att de inte existerar. Annars gissar vi och löper stor risk att gissa fel.

Kan vi förutsäga en händelse så är den deterministisk. Kan vi av princip inte förutsäga en händelse så är den indeterministisk. Hur skulle en oförutsägbar deterministisk händelse skilja sig från en indeterministisk händelse? Vilka observationer skiljer dem åt?
Vad snackar du om? En händelse vi inte kan förutsäga är precis lika deterministisk som en händelse vi kan förutsäga, eftersom vi vet att alla händelser är deterministiska. Att denna oförutsägbara deterministiska händelse har lika lite praktisk betydelse för oss som om den vore indeterministisk förändrar inte detta faktum det minsta.

Hur många människor har blivit myggbitna det senaste dygnet? Trots att vi vet att vi aldrig kan veta det exakta antalet så vet vi ändå att det existerar ett exakt antal.
Citera
2019-12-26, 15:06
Medlem
Citat:
Vad snackar du om? En händelse vi inte kan förutsäga är precis lika deterministisk som en händelse vi kan förutsäga, eftersom vi vet att alla händelser är deterministiska. Att denna oförutsägbara deterministiska händelse har lika lite praktisk betydelse för oss som om den vore indeterministisk förändrar inte detta faktum det minsta.

Hur många människor har blivit myggbitna det senaste dygnet? Trots att vi vet att vi aldrig kan veta det exakta antalet så vet vi ändå att det existerar ett exakt antal.
Det handlar inte om praktisk betydelse, utan att du av princip inte kan veta det du påstår dig veta.
Citera
2019-12-26, 15:12
Medlem
Kan ju vara så att vi har fri vilja åxå.
Men vad jag vet så kan jag inte flyga. Så det finns rätt stor begränsning. Annars kommer jag vinna på v75 travet idag. För det vill jag. Typ säger 16 miljoner svenska kronor vill jag vinna bestämmde jag nu att jag vill vinna . Måste kanske vara bestämd . Sen kanske jag får inget eller 25 kronor då är det hästarnas vilja istället. Så vem bestämmer ? Hästarna eller jag ?
Vi får se
Jag har ju räknat som en idiot. Borde ju räknas som vilja.

Vad är skillnaden med att nu bestämmer jag mig att gå ut i köket eller nu vill jag gå ut i köket eller om det brinner i köket nu måste jag gå ut i köket ?
Vilje skillnaden då .
Lustigt fick presis reklam från Atg trav och galopp 🤔
Senast redigerad av troligengud 2019-12-26 kl. 15:26.
Citera
2019-12-26, 15:35
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:

Huruvida universum är deterministiskt i sin natur eller ej kan vi ju inte basera på hur duktiga "vi" är på att förutsäga en händelse. En brilliant fysiker som ena dagen kan förutsäga ett förlopp kan plötsligt korka upp whiskeyflaskan och förlora förmågan att förutsäga förloppet. Har universum då förändrats från deterministiskt till icke-deterministiskt?
Citera
2019-12-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Huruvida universum är deterministiskt i sin natur eller ej kan vi ju inte basera på hur duktiga "vi" är på att förutsäga en händelse. En brilliant fysiker som ena dagen kan förutsäga ett förlopp kan plötsligt korka upp whiskeyflaskan och förlora förmågan att förutsäga förloppet. Har universum då förändrats från deterministiskt till icke-deterministiskt?
Det handlar inte om hur duktiga vi är på att förutse händelser. Nuvarande modeller säger att vi i princip inte kan förutsäga när en radioaktiv isotop sönderfaller, oavsett hur duktiga vi är. Skulle en briljant fysiker kunna bevisa något annat så har han falsifierat nuvarande modeller och då får vi tänka om. Att spekulera i en sådan fysiker är dock religion och inte vetenskap. Vi skulle lika gärna kunna spekulera i att Gud skickar ned en ny Jesus som talar om var skåpet skall stå.
Citera
2019-12-26, 16:18
Medlem
Citat:
Det handlar inte om praktisk betydelse, utan att du av princip inte kan veta det du påstår dig veta.
Det kan jag visst det.

Citat:
Det handlar inte om hur duktiga vi är på att förutse händelser. Nuvarande modeller säger att vi i princip inte kan förutsäga när en radioaktiv isotop sönderfaller, oavsett hur duktiga vi är. Skulle en briljant fysiker kunna bevisa något annat så har han falsifierat nuvarande modeller och då får vi tänka om. Att spekulera i en sådan fysiker är dock religion och inte vetenskap. Vi skulle lika gärna kunna spekulera i att Gud skickar ned en ny Jesus som talar om var skåpet skall stå.
Det behöver ändå inte betyda att radioaktiva isotopers sönderfall inte är deterministiskt, det betyder bara att det är omöjligt att följa denna deterministiska process.

Och även om sönderfallet inte skulle vara deterministiskt så är det enda alternativet att det sker av ren slump. Detta är de enda två sätt på vilket något kan hända, och inget av dem ger något utrymme för fri vilja. Fri vilja - det är ett religiöst begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in