Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Att vi saknar förmågan att beräkna i förväg vad som är förutbestämt gör det inte mindre förutbestämt. Jag vet redan innan jag gjort ett val att det redan är bestämt vilket val jag kommer att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Inget av det där motsäger determinismen.
För att alls kunna hänga med i filosofiska diskussioner behöver du förstå mer både om hur fysiken fungerar och hur det mänskliga psyket fungerar.
Om vi börjar med människan så får vi lära oss att determinism och indeterminism är varandras motsats. Hjärnan skapar en mental omvärldsmodell där händelser antingen är deterministiska eller indeterministiska. Eftersom i princip alla lär sig samma sak så "vet" vi att det är så världen fungerar. Så länge ingen ifrågasätter modellen tar vi den för given och skulle någon ifrågasätta den så avfärdar vi den med avvikande uppfattning, eftersom vartenda barn anses veta bättre. Men att de flesta av oss är överens medför inte att det vi tror oss veta behöver vara sant. Läs om "kognitiv bias".
Fysiken handlar däremot om att ta fram modeller som förutsäger observationer vi kan göra. Skillnader som av princip inte kan observeras vet vi ingenting om. Eftersom sådana skillnader ändå inte kan påverka våra liv så gör vi bäst i att anta att de inte existerar. Annars gissar vi och löper stor risk att gissa fel.
Kan vi förutsäga en händelse så är den deterministisk. Kan vi av princip inte förutsäga en händelse så är den indeterministisk. Hur skulle en oförutsägbar deterministisk händelse skilja sig från en indeterministisk händelse? Vilka observationer skiljer dem åt?