2019-12-26, 10:41
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, alltså jag som ändå bara är en vanlig människa (ej offentlig person, menar jag) och mor till två unga vuxna - en av vardera könet - skulle förmodligen bli TOKIG om de skulle komma hem och presentera sådana partners som Mette-Marit och shamanen. Jag har aldrig gillat Sonja, för hon verkar så stel och nedlåtande och arrogant jämt, men nu tycker jag faktiskt synd om tanten... De arrangerade äktenskapen i kungahusen förr kanske inte var så illa..? Med den modellen hade även vi sluppit Sofia...
Jag tror att deras på många sätt isolerade uppväxt i kombination med traditionen av arrangerade äktenskap har gjort att de inte har några vettiga referenser och säkert också ett starkt frigörelsebehov. Därför gör de mer flippade val än tex gängse överklass. Ändå lite fascinerande att just Norge gått i bräschen för dessa nya, djärva, val av partners.
Citera
2019-12-26, 10:42
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Jo, det där att A. B. försökte odla en image, hade jag förstått. Men det lyckades aldrig riktigt, eftersom han inte hade de medfödda förutsättningarna.
Det er så, men det forandrer ikke at han brukte hele livet på å forsøke. Imaget han jobbet så hardt med var jo i alle fall ikke det det ble det siste halvåret.

Citat:
Jaså, jag tyckte jag läste att shamanen INTE var inbjuden till julfirandet på slottet..?
De er litt vage på det i pressen. Sånn jeg forstår det var han ikke invitert men Martha tok ham med alikevel. Uansett snakker jeg om den private julekvelden. Antar barna var hos Martha og Durex denne jula, for ellers hadde vel noe selvmord blitt vanskelig å utføre. Kan vel ha følt seg sviktet av ekskona og barna på noe vis? Var en barnslig mann på mange måter.
Citera
2019-12-26, 10:43
Medlem
twoeggss avatar
Folk gör lite stor grej över den där shamanen. Vad säger att hans existens bidrog på något sätt till självmordet? Ari Behn har ju lidit av psykisk ohälsa under lång period, även när han var tillsammans med M-L. Dessutom hade han en ny flickvän sedan en tid tillbaka. Känns som han hade annat tankarna än vad just M-L och shamanen ägnade sig åt.
Citera
2019-12-26, 10:44
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ari behn har dött.

Hur minns ni honom?

Minns? Ett ansikte i mängden som fladdrade förbi.

Han såg ut som en solbränd tröttare och surare version av Jordan Peterson.

http://dp.vgc.no/drpublish/images/article/2018/03/15/24286562/1/default/Kjendisgallaen_2016.jpg

Jag tror jag såg honom på omslaget av ett nummer av se och hör när jag var och klippte mig.

Såg honom även på omslaget av damernas värld när jag bläddrade genom tidningarna hos tandläkaren.

Plågad konstnärssjäl på ruinens brant typ.

Om inget annat lär hans författarkarriär få ett uppsving nu.
Citera
2019-12-26, 10:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det beror på vad man menar med "sinnes fulla bruk", det är klart att suicid är ett uttryck för någon form av ohälsa. Samtidigt kan det också vara ett högst medvetet sätt att sätta punkt när man tycker att det kan räcka, samtidigt som det är en mycket tydlig markering till omvärlden.

Alltså, alla människor som begår självmord är ju inte psykiskt sjuka. Det finns människor som hamnar i förtvivlade situationer, som inte har något med psykisk ohälsa att göra. Tänk dom som blev utfattiga i en tid då det inte fanns något socialt skyddsnät t.ex., eller i andra länder där det är så fortfarande. Eller folk som mister hela sin familj i en olycka, och bara har ensamheten att se fram emot nu. Eller barn och unga som mobbas i skolan, och inte har några vuxna som bryr sig om att kämpa för dem. Eller helt enkelt inte tycker att det fattiga och tråkiga liv de har är värt att leva, då de nått en ålder då det är för sent att hoppas på att kunna förändra något (skaffa partner och barn, få ett bättre jobb, få en bättre bostad, få vänner om man aldrig haft det innan...).
Citera
2019-12-26, 10:49
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Det tror jag inte men han känns som en riktig Rasputin. Ser inte snäll ut men det gör inte M-L heller för den delen (och inte heller hennes föräldrar, främst Sonja).
Mycket bra jämförelse att beskriva medicinmannen i termer av "Den svarte Rasputin". Det stämmer till hundra procent. Alla kvinnor i det norska kungahuset är galna och/eller ondskefulla. Männen är däremot mycket bra folk.
Citera
2019-12-26, 10:50
Medlem
Rollinghands avatar
Ari Behn fick ju sina testiklar masserade av Kevin Spacey under en Nobelkonsert i Oslo. En händelse som säkert kan sätta sina spår hos den som är självmordsbenägen.
Citera
2019-12-26, 10:50
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Alltså, alla människor som begår självmord är ju inte psykiskt sjuka. Det finns människor som hamnar i förtvivlade situationer, som inte har något med psykisk ohälsa att göra. Tänk dom som blev utfattiga i en tid då det inte fanns något socialt skyddsnät t.ex., eller i andra länder där det är så fortfarande. Eller folk som mister hela sin familj i en olycka, och bara har ensamheten att se fram emot nu. Eller barn och unga som mobbas i skolan, och inte har några vuxna som bryr sig om att kämpa för dem. Eller helt enkelt inte tycker att det fattiga och tråkiga liv de har är värt att leva, då de nått en ålder då det är för sent att hoppas på att kunna förändra något (skaffa partner och barn, få ett bättre jobb, få en bättre bostad, få vänner om man aldrig haft det innan...).
Fast allt det du nämner brukar ju leda till depressioner, vilket är den vanligaste orsaken till självmord. Och depression är en form av psykisk ohälsa. Däremot kanske de inte har en livslång historia av psykiska problem, som tex Ari Behn verkar ha haft. Men något slags psykiskt sjukdomstillstånd lider de i regel av när de tar livet av sig.
Citera
2019-12-26, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hon kanske är sån pga att hon kände sig så ovälkommen i kungahuset under en relativt lång period? Kanske känner/kände hon på sig att hon var "fel" försöker därmed kompensera?

Hur som verkade det vara just hon som stod Ari nära och förstod hans psykiska problem - kanske pga sina egna depressioner och sin avlidne systers?

Märtha Louise har haft en osedvanlig förmåga att förälska sig i olämpliga äktamankandidater. Först en gift man i flera år. Sen Ari Behn och nu den senaste som kanske är den mest olämpliga av alla.

Absolut kan det vara så. I Haralds och Sonjas generation så räckte ju Sonjas samhällsställning som icke-kunglig, till för att hon skulle anses vara MYCKET olämplig. Trots att hon inte själv gjort något fel. (Det var ju helt galet, men sedan gick det i stället plötsligt alldeles för långt åt andra hållet, när sådana katastrofer som Mette-Marit och Sofia började accepteras i kungahusen.) Kanske har hon känt att hon måste göra sig mer "kunglig" genom att hålla en distans till folket?

Det där kan inte vara lätt, men Silvia - med samma borgerliga bakgrund - har ju lyckats med att både vara vänlig och varm och samtidigt hålla den rätta distansen. Men som du säger - Silvia mötte förmodligen inte särskilt mycket motstånd, eftersom det är möjligt att gamle Kungen aldrig kände till henne. Och när han var död, så gifte sig vår kung naturligtvis med vem han ville. Silvia var dessutom mycket vackrare än Sonja, och det är alltid en stor fördel, särskilt för en ung kvinna.

Var det Märtha Louises ridlärare? Har vaga minnen av att kungaparet var förtvivlade för att hon var tillsammans med sin ridlärare, en mycket äldre man, när hon bara var tonåring själv?
Senast redigerad av Merwinna 2019-12-26 kl. 10:59.
Citera
2019-12-26, 10:53
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Ari Behn fick ju sina testiklar masserade av Kevin Spacey under en Nobelkonsert i Oslo. En händelse som säkert kan sätta sina spår hos den som är självmordsbenägen.

Vaa??

Berätta mer!
Citera
2019-12-26, 10:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad jag förstått var shamanen inte med på julaftonen, men däremot på juldagens gudstjänst med kungafamiljen.

Det var inte bra. Måste ju nästan ses som ett statement på, att han ändå börjat göra sig accepterad i kungafamiljen?
Citera
2019-12-26, 10:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Jag tror att deras på många sätt isolerade uppväxt i kombination med traditionen av arrangerade äktenskap har gjort att de inte har några vettiga referenser och säkert också ett starkt frigörelsebehov. Därför gör de mer flippade val än tex gängse överklass. Ändå lite fascinerande att just Norge gått i bräschen för dessa nya, djärva, val av partners.

Ja, jag har annars uppfattat norrmännen som mer konservativa än vi, mer fast i gamla regler...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in