2019-12-26, 10:12
Medlem
Ari Behn verkar vara mera känd som före detta make till prinsessan Märtha Louise än som en författare.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7374600
Han blev en välkänd person i Norges nöjesliv och efter att han hade blivit tillsammans med Märtha Louise blev han rikskänd och fick ett rykte om sig som en "bad boy". Han gjorde flera gånger utspel i media som inte uppskattades av kungafamiljen.
Citera
2019-12-26, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det skulle ha varit samma sak om Madeleine hade skilt sig och hittat sig en egen hus-neger i USA..
Man skulle inte ha låtsats om det, men snacket skulle ha gått vilt bakom kulisserna. Ungefär som det har gått i det brittiska hovet.

Norska kungafamiljen är tvungen att låtsas som det regnar och behandla den "svärsonskandidat" med full respekt - för att han inte ska skrika "rasism" i pressen. Trots att hans hudfärg är det minsta problemet i sammanhanget..

Norska drottningen drabbades av en depression när sonen presenterade sin blivande fru åt henne. Undrar hur djup depressionen blev när hon fick träff den senaste svärsonskandidaten?

Ja, alltså jag som ändå bara är en vanlig människa (ej offentlig person, menar jag) och mor till två unga vuxna - en av vardera könet - skulle förmodligen bli TOKIG om de skulle komma hem och presentera sådana partners som Mette-Marit och shamanen. Jag har aldrig gillat Sonja, för hon verkar så stel och nedlåtande och arrogant jämt, men nu tycker jag faktiskt synd om tanten... De arrangerade äktenskapen i kungahusen förr kanske inte var så illa..? Med den modellen hade även vi sluppit Sofia...
Citera
2019-12-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Varför ska det alltid vara någon annans fel? Ari har sedan många år lidit av psykisk ohälsa. Detta har han själv berättat om i olika intervjuer, bl.a. hos Skavlan. Där sa han att ”detta kommer bli min död”. Vad det var som utöste det hela just på juldagen vet nog bara han själv eller de allra närmsta enbart. Men oerhört lågt att sitta och anklaga andra för självmordet.

Tragiskt för hans barn som nu för alltid kommer förknippa jul med detta 😕

Det måste inte. Vi bara undrar vad som triggade honom att begå självmord just nu - inte innan och inte efter.

Psykisk ohälsa tycks vara vanligt i de norska kungliga kretsarna. Drottningen Sonjas syster begick också självmord. Drottningen själv har periodvis lidit av djupa depressioner.

Det är synd om barnen med tanke på att båda föräldrarna tycks ha haft psykiska problem och inte ha det blivit bättre av att den tredje vuxne människan (shamanen) tycks vara ännu knäppare än bioföräldrarna.
Citera
2019-12-26, 10:18
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Menar du att han skämdes för att ha blivit ersatt av neger-shamanen? Verkar konstigt ändå, eftersom de ju var skilda flera år emellan. Hade Ari blivit petad av shamanen under pågående äktenskap, så hade jag dock kunnat förstå kränkningen och skammen... (Tänk bara alla fula skämt om att negrer har något som är större än på vita män...)
Precis, Märtha Louise har ju själv deklarerat att shaman-charlatanen minsann är utrustad med "speciella krafter". Detta bör väl knappast ha bidragit till Behns mentala välbefinnande, det har jag faktiskt svårt att tänka mig.
https://www.expressen.se/gt/prinsessans-nya-karlek-har-speciella-krafter/
Senast redigerad av Condottieri 2019-12-26 kl. 10:33.
Citera
2019-12-26, 10:21
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Menar du att han skämdes för att ha blivit ersatt av neger-shamanen? Verkar konstigt ändå, eftersom de ju var skilda flera år emellan. Hade Ari blivit petad av shamanen under pågående äktenskap, så hade jag dock kunnat förstå kränkningen och skammen... (Tänk bara alla fula skämt om att negrer har något som är större än på vita män...)
Er nok mer komplisert enn det. Ari har alltid vært veldig opptatt av sosial posisjon og status, og har jobbet hardt hele livet med å kultivere et veldig spesifikt image her i Norge. Med det siste halvårets hendelser har jo dette imaget blitt radikalt forandret. Desuten forandrer det jo familiesituasjonen og stemningen ganske mye når julefeiringen skal gjøres med mammas nye eksotiske kjæreste. Er jo ingen som vet sikkert hva som spesifikt ligger til grunn, men som sagt, å ta livet av seg i julen er jo en ganske sterk deklamasjon av noe til familien.
Citera
2019-12-26, 10:23
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
men oavsett om han var upprörd över idiot-shamanen eller om han blev dumpad så var det ju hans psykiska ohälsa som gjorde att han inte kunde hantera det.

En man vid sina sinnes fulla bruk och dessutom far till tre barn tar inte sitt liv, dessutom på juldagen.
Det er sant.
Citera
2019-12-26, 10:23
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det måste inte. Vi bara undrar vad som triggade honom att begå självmord just nu - inte innan och inte efter.

Psykisk ohälsa tycks vara vanligt i de norska kungliga kretsarna. Drottningen Sonjas syster begick också självmord. Drottningen själv har periodvis lidit av djupa depressioner.

Det är synd om barnen med tanke på att båda föräldrarna tycks ha haft psykiska problem och inte ha det blivit bättre av att den tredje vuxne människan (shamanen) tycks vara ännu knäppare än bioföräldrarna.
Ja fy fan, det genetiska och miljömässiga lotteriet är ingen högvinst direkt. Hoppas att döttrarna får svinmycket stöd nu, ett rejält hjälpteam och kanske en stödfamilj också. Är dock orolig för att blir mycket sopa under mattan istället, vilket är standard när det gäller kungligheter. Intressant om det kommer in orosanmälningar från tex skola och hur det hanteras när det gäller kungligheter.
Citera
2019-12-26, 10:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Precis, Märtha Louise har ju själv förkunnat att charlatan-shamanen minsann har "speciella krafter". Detta kan knappast ha bidragit till Behns mentala välbefinnande, det har jag faktiskt svårt att tänka mig.
https://www.expressen.se/gt/prinsessans-nya-karlek-har-speciella-krafter/

Ja, Gud bevare Märtha Louise och oss alla... Sådant här bevisar i alla fall, att man kan ordna ett vettigare och bättre liv åt sig som vanlig människa, än som kunglig... De är inte så mycket att avundas, menar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Er nok mer komplisert enn det. Ari har alltid vært veldig opptatt av sosial posisjon og status, og har jobbet hardt hele livet med å kultivere et veldig spesifikt image her i Norge. Med det siste halvårets hendelser har jo dette imaget blitt radikalt forandret. Desuten forandrer det jo familiesituasjonen og stemningen ganske mye når julefeiringen skal gjøres med mammas nye eksotiske kjæreste. Er jo ingen som vet sikkert hva som spesifikt ligger til grunn, men som sagt, å ta livet av seg i julen er jo en ganske sterk deklamasjon av noe til familien.

Jo, det där att A. B. försökte odla en image, hade jag förstått. Men det lyckades aldrig riktigt, eftersom han inte hade de medfödda förutsättningarna. Enbart kunglig glans räcker ju inte om ALLT saknas hos personen i sig. (Vilket jag tror att även "vår" Sofia håller på att upptäcka nu efter åratal av impopularitet - hon pratar ju om att flytta utomlands och lämna det kungliga sammanhanget helt.)

Jaså, jag tyckte jag läste att shamanen INTE var inbjuden till julfirandet på slottet..?
Citera
2019-12-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ja, alltså jag som ändå bara är en vanlig människa (ej offentlig person, menar jag) och mor till två unga vuxna - en av vardera könet - skulle förmodligen bli TOKIG om de skulle komma hem och presentera sådana partners som Mette-Marit och shamanen. Jag har aldrig gillat Sonja, för hon verkar så stel och nedlåtande och arrogant jämt, men nu tycker jag faktiskt synd om tanten... De arrangerade äktenskapen i kungahusen förr kanske inte var så illa..? Med den modellen hade även vi sluppit Sofia...

Hon kanske är sån pga att hon kände sig så ovälkommen i kungahuset under en relativt lång period? Kanske känner/kände hon på sig att hon var "fel" försöker därmed kompensera?

Hur som verkade det vara just hon som stod Ari nära och förstod hans psykiska problem - kanske pga sina egna depressioner och sin avlidne systers?

Märtha Louise har haft en osedvanlig förmåga att förälska sig i olämpliga äktamankandidater. Först en gift man i flera år. Sen Ari Behn och nu den senaste som kanske är den mest olämpliga av alla.

Märkligt förresten hur Ari Behn säger i en intervju så sent som i våras att barnen och Märtha Louise är det saker som gör honom lycklig. Inte ett ord om flickvännen..
Citera
2019-12-26, 10:39
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
En man vid sina sinnes fulla bruk och dessutom far till tre barn tar inte sitt liv, dessutom på juldagen. Han var nog riktigt illa däran, vilket kan hända om man dras med psykisk sjukdom i decennier utan (fungerande) behandling och dessutom tar till droger och alkohol som medicin.
Det beror på vad man menar med "sinnes fulla bruk", det är klart att suicid är ett uttryck för någon form av ohälsa. Samtidigt kan det också vara ett högst medvetet sätt att sätta punkt när man tycker att det kan räcka, samtidigt som det är en mycket tydlig markering till omvärlden.
Citera
2019-12-26, 10:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja fy fan, det genetiska och miljömässiga lotteriet är ingen högvinst direkt. Hoppas att döttrarna får svinmycket stöd nu, ett rejält hjälpteam och kanske en stödfamilj också. Är dock orolig för att blir mycket sopa under mattan istället, vilket är standard när det gäller kungligheter. Intressant om det kommer in orosanmälningar från tex skola och hur det hanteras när det gäller kungligheter.

Jag tror aldrig att Barnevernet kommer att våga börja utreda en kunglig förälder. Norrmännen har större respekt för sina kungliga än vad vi har. Dessutom har Märtha Louise en fot i USA nu, hon kan bara snabbt sätta sig på ett plan (eller be pappa om att få låna regeringsplanet) och flytta ungarna till USA. Till skillnad från andra föräldrar som blir anmälda, så har hon ju obegränsat med pengar att leva av om hon håller sig gömd utomlands också.
Citera
2019-12-26, 10:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ja, Gud bevare Märtha Louise och oss alla... Sådant här bevisar i alla fall, att man kan ordna ett vettigare och bättre liv åt sig som vanlig människa, än som kunglig... De är inte så mycket att avundas, menar jag.

Jo, det där att A. B. försökte odla en image, hade jag förstått. Men det lyckades aldrig riktigt, eftersom han inte hade de medfödda förutsättningarna. Enbart kunglig glans räcker ju inte om ALLT saknas hos personen i sig. (Vilket jag tror att även "vår" Sofia håller på att upptäcka nu efter åratal av impopularitet - hon pratar ju om att flytta utomlands och lämna det kungliga sammanhanget helt.)

Jaså, jag tyckte jag läste att shamanen INTE var inbjuden till julfirandet på slottet..?

Vad jag förstått var shamanen inte med på julaftonen, men däremot på juldagens gudstjänst med kungafamiljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in