2019-12-25, 16:36
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vad är det som får något som legat i omloppsbana i miljontals år att ibland sluta med det?

Vadå ibland..?

Men jag diskuterar inte med såna dig. Faktaresistenta personer som faktiskt tror på plattjord skiten utan närheten av några bevis.
Tyder på allvarliga psykiska problem
Citera
2019-12-25, 16:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag håller inte med om att det stämmer riktigt med den sfäriska modellen. Därför påstår jag mig inte veta jordens form.
På vilket sätt stämmer det inte?
Citera
2019-12-25, 16:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Er förklaring är så ovetenskaplig att man storknar.
Det är inte ”vår” förklaring. Det är resultatet av observation och mätning.
Vad är det som är ovetenskapligt med förklaringen?
Citera
2019-12-25, 17:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad är det som får något som legat i omloppsbana i miljontals år att ibland sluta med det?
Om de är i omloppsbana runt jorden så beror de på att de kolliderar med något, då ändras ändras riktningen. Eller så är de i omloppsbana runt något annat än jorden (som kometer) och deras bana råkar korsa jordens bana.

Var håller kometer hus, mellan varven enligt den platta modellen?

Tror du som många andra plattjordingar att atmosfären är inkapslad i en slags ostkupa?
Citera
2019-12-25, 17:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
När det gäller t ex asteroider och kometer så handlar det normalt om att jorden råkar komma i vägen för kometens bana runt solen och då brinner den normalt upp i jordens atmosfär.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-25 kl. 17:15.
Citera
2019-12-25, 17:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Shit! 1 kg dragningskraft?! Sjukt ju. Otroligt stark, den här svagaste av krafter, ändå.
1 kg är massa inte dragningskraft.

Kulorna (158 kg och 0,73 kg) som Cavendish använde gav en kraft på 1,74 x 10−7 Newton. Det är väldigt lite.
Citera
2019-12-25, 18:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Din förklaring innefattar en liknelse med en planka. Det är det enda du kan peka på när vi diskuterar en inkonsekvent kurva.
Inte alls, det finns bilder och filmer som visar kurvan. Brädan var endast en liknelse som förklarar skillnaden mellan att se kurvan i sidled eller längs med.

Dessutom finns det många observationer som visar effekten av kurvan.

Hade du någon observation som exklusivt talar för att jorden har någon annan form än sfärisk med omkretsen 4000 mil?
Citera
2019-12-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte alls, det finns bilder och filmer som visar kurvan. Brädan var endast en liknelse som förklarar skillnaden mellan att se kurvan i sidled eller längs med.

Dessutom finns det många observationer som visar effekten av kurvan.

Hade du någon observation som exklusivt talar för att jorden har någon annan form än sfärisk med omkretsen 4000 mil?

Yes, att jag kan se en kurva över några mils avstånd. Det vill säga, ni har observationer som talar emot er egen modell. Jag har egentligen bara en platt yta som talar för en platt jord.
Citera
2019-12-25, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
När det gäller t ex asteroider och kometer så handlar det normalt om att jorden råkar komma i vägen för kometens bana runt solen och då brinner den normalt upp i jordens atmosfär.

Nu pratade vi om småstenar som ibland slutar åka i en omloppsbana runt jorden.
Citera
2019-12-25, 18:40
Medlem
Citat:
Yes, att jag kan se en kurva över några mils avstånd.

På vilket sätt talar "en kruva över några mil" emot en sfär på 4000 mil?
Citera
2019-12-25, 18:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu pratade vi om småstenar som ibland slutar åka i en omloppsbana runt jorden.
I så fall är väl normalt en kollision med en något annat objekt det som kan få dem att ändra bana och falla ner.
Stjärnfall vilket vi kan se är dock inte objekt som lämnar omloppsbana runt jorden utan objekt i eliptiska banor runt solen som jorden kommer i vägen för.
Är intreserad av vad du tror orsakar stjärnfall och liknande i din platta värld?
Citera
2019-12-25, 18:50
Medlem
Du har nu i 875 inlägg inte kommit med ett enda bevis att vi lever på en platt jord.
Vi har bevis sedan ca 2000 år i tillbaka i tiden.
Vi har fotografier, flugit runt jorden tillbaka på samma plats, satelliter,breddgrader,solnedgångar som lyser på molnens undersida.ringa till en annan vän i sydamerika,vinter och sommarstånden.
Du har inget svar på detta och då kanske du borde ändra dig,
Man kan faktiskt ändra sig efter 875 inlägg som inte kommit med ett enda bevis.
Du kanske borde testa och göra samma resa och starta från en plats och bara åka västerut istället för att sitta vid datorn hela tiden.
jag kanske borde bjuda dig
God fortsättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in