2019-12-24, 22:08
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeardedOne
Jag tycker många vinterkepsar inte faller mig i smaken... Får bli vänta till sommaren och köpa, är sugen på typ en sån här: keps

Skaffa en rejäl gubbkeps! Det finns modeller med öronlappar som passar bra när det är kallt ute: https://high5shop.se/products/stetson-kent-earlaps-sixpence-flat-cap-beige?variant=30252906709059&gclid=EAIaIQobChMIxuS e9ZXP5gIVlemaCh2zGgQ1EAQYBCABEgIHWPD_BwE
Citera
2019-12-24, 23:00
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Muppigt med keps.
Citera
2019-12-24, 23:10
Medlem
TheBeardedOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Skaffa en rejäl gubbkeps! Det finns modeller med öronlappar som passar bra när det är kallt ute: https://high5shop.se/products/stetson-kent-earlaps-sixpence-flat-cap-beige?variant=30252906709059&gclid=EAIaIQobChMIxuS e9ZXP5gIVlemaCh2zGgQ1EAQYBCABEgIHWPD_BwE
Funderade faktiskt tidigare på att skaffa gubbkeps men blev inget av det då. Modellerna med öronlapp har jag lite svårt för... Men en modell utan öronlappar kanske skulle vara nåt.
Citera
2019-12-24, 23:35
Medlem
pellepistols avatar
Citat:
Funderade faktiskt tidigare på att skaffa gubbkeps men blev inget av det då. Modellerna med öronlapp har jag lite svårt för... Men en modell utan öronlappar kanske skulle vara nåt.

Enda anledningen att skaffa keps som vuxen karl är väl ändå att täcka flinten. Dvs:

Är du tunnhårig/flint = köp
Har du frodig hårväxt = köp ej
Citera
2019-12-24, 23:54
Medlem
TheBeardedOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol
Enda anledningen att skaffa keps som vuxen karl är väl ändå att täcka flinten. Dvs:

Nja, att man bär keps bara för att täcka tunnhårigheten tror jag inte stämmer. Uppe i t.ex. norrbotten tycker jag man ser rätt många karlar bära keps, även dom som har håret kvar. Känns som att "kepsstilen" är vanligare där uppe än här.
Citera
2019-12-25, 00:15
Medlem
Svantevits avatar
Känner mig inte klädd om jag går utomhus utan huvudbonad. Oftast blir det en sportmössa (="gubbkeps"). Hatt känns för "dressat".
Citera
2019-12-25, 00:24
Medlem
moodyfieds avatar
Inga butiker säljer kepsar för 62-64cm huvud-omkrets. Bara Unisex eller "Large" 57-60cm
Citera
2019-12-25, 01:06
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pellepistol

Nja, det är faktiskt ett väldigt praktiskt arbetsplagg för många. I yrken där du är hel eller delvis utomhus så är en keps väldigt praktisk, det är något som väldigt många verkar bortse ifrån. Det är inte en slump att jägare, skogsmän, bönder, snickare och förare av entreprenadmaskiner har just ofta en keps på skallen.
Ju mer du är utomhus desto större sannolikhet att du är en kepsbärare. Den rent praktiska komponenten att bära keps för en ekonom, jurist eller skribent, är ju nästan noll.
Citera
2019-12-25, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Känner mig inte klädd om jag går utomhus utan huvudbonad. Oftast blir det en sportmössa (="gubbkeps"). Hatt känns för "dressat".

Gubbkeps kan vara okej om det matchar ens övriga klädstil, men en vanlig keps fungerar bara på barn, blattar och fotbollshuliganer - alltså inte alls.
Citera
2019-12-25, 08:13
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Jag tycker att man ser förvånansvärt få här i Stockholm som bär keps, kepsbärandet är betydligt vanligare om man åker en sväng uppåt landet. Nu tänker jag på vuxna som bär keps. Har ingen aning om hur det ser ut annars i landet men som sagt verkar det vara väldigt få just här i huvudstaden som har en keps på huvudet.

Vad beror detta på? Är kepsen förknippad med en bonde som bor ute i nån stuga? Är det "ocoolt" att bära keps?

Jag är faktiskt lite sugen på köpa en keps till sommaren och återuppta kepsbärandet. Har inte haft keps sen jag var ungdom men började få tankar om att bära keps igen!

Vad säger ni?

Vad för keps är det du syftar på?

Baseball keps använder jag när jag snickrar eller liknande. Främst för att slippa få bös i håret. Eventuellt kan jag slänga på mig den om jag ska iväg och handla på helgen och fortfarande har sovfrillan.

Gubbkeps har sin charm men jag har hår på hjässan så det är inte nödvändigt. Blir det kallt har jag mössa. Hatar nämligen att frysa om öronen.
Citera
2019-12-25, 09:19
Medlem
TheBeardedOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Vad för keps är det du syftar på?

Baseball keps använder jag när jag snickrar eller liknande. Främst för att slippa få bös i håret. Eventuellt kan jag slänga på mig den om jag ska iväg och handla på helgen och fortfarande har sovfrillan.

Gubbkeps har sin charm men jag har hår på hjässan så det är inte nödvändigt. Blir det kallt har jag mössa. Hatar nämligen att frysa om öronen.
Har ärligt talat rätt dålig koll på olika kepstyper men det är väl nåt i stil med denna jag tänker mig:

https://www.zalando.se/the-north-face-66-classic-keps-th344e02i-q11.html
Citera
2019-12-25, 11:12
Avslutad
Vill man meddela sin omvärld att de genast och brysk bör sänka förväntningarna på en, oavsett område, nås detta mål enkelt genom att klä sig i keps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in