2019-07-23, 13:23
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Verkar som att de tagits bort. Är inte hemma nu men när jag kommer tillbaka till Lund ska jag nog ta mig en promenad och kolla om det finns någon efterlämnad scooter kvar på stan jag kan låna hem och konvertera till min egen.

Kollade med Voi, dom är alla på sommarreparation, Tier står däremot på Jupiter och väntar varje dag.
Citera
2019-07-25, 23:53
Medlem
eScapeGoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Första dödsfallet, det ska bli intressant att se hur det påverkar marknaden.

https://www.breakit.se/artikel/20408/en-person-dod-i-krock-med-elsparkcykel
Tror inte det påverkar marknaden däremot kan lagar ändras om det blir för mycket.
Citera
2019-07-26, 14:59
Medlem
swebarbs avatar
Är duktigt trött på dessa scootrar nu i sommar, häromdagen när jag gick på trottoaren så märker jag det plingar eller nåt, (hade hörlurar på mig) vänder mig snabbt om o där står det 2 unga kinesjävlar på en scooter o ville förbi.. blängde bara surt på dom jävla idioter.. verkar ha blivit en trend nu i sommar sen dom lanserades, att man är 2 stycken på den, såklart hade ingen av dom hjälm heller, och vem tar ansvar för detta? jo ingen.. dessa scooter företag tjänar ju pengar men dom skiter i vilket också.. alla felparkerade är också ett stort problem. Men det är helt klart den yngre generationen som skiter i alla regler o hänsyn visar dom aldrig. Kommer inte gråta den dagen 2stycken på en sådan kör ihjäl sig.. lika gott åt dom isf..

Som fotgängare tycker jag det är sjukt man måste ha ögon i nacken trots att det är dom som bär ansvaret o inte jag som går..
Senast redigerad av swebarb 2019-07-26 kl. 15:01.
Citera
2019-07-29, 23:14
Medlem
Jordgubbes avatar
Ljudsignalerna som de sänder ut - är de samma för alla, skiljer mellan märken eller indikerar kvarvarande batteriprocent?
Citera
2019-08-12, 21:26
Medlem
adddicts avatar
Vilket märke föredrar ni just nu? Hört att det är nya modeller på ingång. För tillfället gillar Lime's robusta scootrar men Tier ska tydligen vara billigast så jag kör oftast med dem. Voi känns typ bara stökiga att ha å göra med. Svåra att låsa upp osv, kört några gamla modeller som var riktigt pissiga.

Har ni några omdömen om de nya som gett sig in i elscooter-kriget (Circ, Moow och Glyde)
Citera
2019-08-20, 11:03
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är duktigt trött på dessa scootrar nu i sommar, häromdagen när jag gick på trottoaren så märker jag det plingar eller nåt, (hade hörlurar på mig) vänder mig snabbt om o där står det 2 unga kinesjävlar på en scooter o ville förbi.. blängde bara surt på dom jävla idioter.. verkar ha blivit en trend nu i sommar sen dom lanserades, att man är 2 stycken på den, såklart hade ingen av dom hjälm heller, och vem tar ansvar för detta? jo ingen.. dessa scooter företag tjänar ju pengar men dom skiter i vilket också.. alla felparkerade är också ett stort problem. Men det är helt klart den yngre generationen som skiter i alla regler o hänsyn visar dom aldrig. Kommer inte gråta den dagen 2stycken på en sådan kör ihjäl sig.. lika gott åt dom isf..

Som fotgängare tycker jag det är sjukt man måste ha ögon i nacken trots att det är dom som bär ansvaret o inte jag som går..

Elscootrar skulle kunna bli ett permanent inslag i stadsbilden. Gillar verkligen idén med hur ny teknik och innovation kan ge oss möjligheten att snabbt transportera oss runt, att du inte behöver ha din egen utan alla delar och med hjälp av GPS och smarta appar kan du hyra en och ta dig snabbt till din destination.

Skulle potentiellt kunna vara miljövänligt om det görs på rätt sätt, att inte scootrarna är slit och släng. Kanske ersätta bilar i innerstaden till största del.

Mitt största problem är inte elscootrarna - utan hur de används, både av förarna och av företagen. Känns som en barnsjukdoms-period nu, när folk inte riktigt vet vad som är vett och etikett - eller bara skiter i det.

1. Hjälm - Självklart bör det vara lag på hjälm. Precis som med cykel och moped, hjälmtvång. Dock är väl halva poängen för de flitigaste brukarna att komma mellan sina viktiga möten och luncher i innerstan utan att få alldeles svettig kostym och sabba frillan + hjälm otympligt och passar inte in i business-outfiten - så då kommer intresset sjunka något.
2. Trafikvett - Många som kör som idioter. Cyklister och fotgängare kanske inte är varandras största supporters, men där finns iaf en vana. Elscootrarna är nya och som fotgängare blir det lite nya situationer. De hörs inte och en del förare kör på gågatan och kryssar mellan folk, närmaste vägen. Fler cykelvägar och endast tillåtet att köra elscootrarna på cykelbanan? Häromdagen stötte jag på en jeppe som körde på fullt ös i nedförsbacke i en kurva med usel sikt, ingen hjälm. Hade han kommit i ryggen på mig hade jag inte hört honom alls, nu kunde jag flytta på mig. Idiot!
3. Gäller väl redan, men rattfylla att köra med alkohol i kroppen. Dra körkortet direkt. Inget mobil-telefonskikande under färd heller, körkortet bort och böter.
4. Vett och etikett hur de parkeras - här måste det till ett ansvar hos förarna och företagen. Det ska finnas ett rätt/lätt sätt att snabbt parkera dem utan att det är i vägen, och gör man inte det kostar det extra. Att de bara ligger ner och förstör framkomligheten för rörelsehindrade och synskadade är skit.

Innovation är aldrig fel, det är hur vi människor använder tekniken som avgör om den blir bra eller dålig. Jag tror elsparkcyklar kan bli riktigt bra om det regleras och implementeras på rätt sätt. Uppenbart att det finns en efterfrågan på denna tjänst. Skulle kunna tänka mig att använda den själv på sikt, men just nu föredrar jag promenad.
Citera
2019-08-20, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Fler cykelvägar och endast tillåtet att köra elscootrarna på cykelbanan?

Fler cykelbanor är inte fel. Idag är väl de flesta kombinerade gång- och cykelbanor, ibland uppdelade men ofta måste gångtrafikanter och cyklister samsas på samma fysiska yta.

Och även om det är uppdelat så använder gångtrafikanter ofta cykelbanor, ibland för att gångbanan är blockerad av t.ex. serveringar, byggen, m.m. men ibland bara p g a lathet.

Och ibland är det otydligt vad som är gång- och vad som är cykelbana, vilket kan leda till konflikter.
Citera
2019-08-21, 12:54
Medlem
Någon av boysen som vet om man kan ta av extrabatteriet på VOI scootrarna? Har en ES2 just nu som jag köpt och vore nice med att fixa ett extrabatteriet .
Citera
2019-08-22, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thade
Någon av boysen som vet om man kan ta av extrabatteriet på VOI scootrarna? Har en ES2 just nu som jag köpt och vore nice med att fixa ett extrabatteriet .

Ja, det är klart att man kan.
Citera
2019-12-25, 01:24
Medlem
PrisonMikes avatar
Varför vill alltid Voi att man ska ta ett foto av elscootern efter resan? Man kan skippa det om man vill för övrigt. Vad gör de med fotona?
Citera
2019-12-25, 10:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrisonMike
Varför vill alltid Voi att man ska ta ett foto av elscootern efter resan? Man kan skippa det om man vill för övrigt. Vad gör de med fotona?
Kan det vara för att de vill se hur den är uppställd? Många användare har ju ingen som helst hjärna och ställer dem mitt i vägen eller slänger dem på en gångbana.

Men ett foto garanterar ju inte att någon idiot går förbi och välter den eller slänger den tvärs över en cykelbana två meter bort. Kanske resonerar de som så att om man är tvungen att fota den så ställer man den ordentligt och har man väl gjort det så ökar sannolikheten att den står bra.
Citera
2019-12-25, 10:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Elscootrar skulle kunna bli ett permanent inslag i stadsbilden. Gillar verkligen idén med hur ny teknik och innovation kan ge oss möjligheten att snabbt transportera oss runt, att du inte behöver ha din egen utan alla delar och med hjälp av GPS och smarta appar kan du hyra en och ta dig snabbt till din destination.

Skulle potentiellt kunna vara miljövänligt om det görs på rätt sätt, att inte scootrarna är slit och släng. Kanske ersätta bilar i innerstaden till största del.

Mitt största problem är inte elscootrarna - utan hur de används, både av förarna och av företagen. Känns som en barnsjukdoms-period nu, när folk inte riktigt vet vad som är vett och etikett - eller bara skiter i det.

1. Hjälm - Självklart bör det vara lag på hjälm. Precis som med cykel och moped, hjälmtvång. Dock är väl halva poängen för de flitigaste brukarna att komma mellan sina viktiga möten och luncher i innerstan utan att få alldeles svettig kostym och sabba frillan + hjälm otympligt och passar inte in i business-outfiten - så då kommer intresset sjunka något.
2. Trafikvett - Många som kör som idioter. Cyklister och fotgängare kanske inte är varandras största supporters, men där finns iaf en vana. Elscootrarna är nya och som fotgängare blir det lite nya situationer. De hörs inte och en del förare kör på gågatan och kryssar mellan folk, närmaste vägen. Fler cykelvägar och endast tillåtet att köra elscootrarna på cykelbanan? Häromdagen stötte jag på en jeppe som körde på fullt ös i nedförsbacke i en kurva med usel sikt, ingen hjälm. Hade han kommit i ryggen på mig hade jag inte hört honom alls, nu kunde jag flytta på mig. Idiot!
3. Gäller väl redan, men rattfylla att köra med alkohol i kroppen. Dra körkortet direkt. Inget mobil-telefonskikande under färd heller, körkortet bort och böter.
4. Vett och etikett hur de parkeras - här måste det till ett ansvar hos förarna och företagen. Det ska finnas ett rätt/lätt sätt att snabbt parkera dem utan att det är i vägen, och gör man inte det kostar det extra. Att de bara ligger ner och förstör framkomligheten för rörelsehindrade och synskadade är skit.

Innovation är aldrig fel, det är hur vi människor använder tekniken som avgör om den blir bra eller dålig. Jag tror elsparkcyklar kan bli riktigt bra om det regleras och implementeras på rätt sätt. Uppenbart att det finns en efterfrågan på denna tjänst. Skulle kunna tänka mig att använda den själv på sikt, men just nu föredrar jag promenad.
Parkering:
Kan hålla med dig om mycket. Det största problemet är vett och etikett gällande parkering. Om folk skötte detta så skulle mycket vara vunnet. Mobiliteten är ju jättebra, och dessa skotrar skulle kunna vara ett mycket bra komplement till kollektivtrafik. T ex ta bussen/tåget till stan och åka sista biten på scooter. Tyvärr verkar det som det kommer behöva fasta dockningsplatser för att få ordning på uppställningsproblematiken. Detta tar ju dock bort mycket av det fria rörelsemönstret.

Hjälmtvång:
Kanske skulle vara bra. Ser det som betydligt större risk med olyckor med dessa skotrar än med en vanlig cykel. Dock så tar detta bort mycket av mobilitetsfaktorn. Vem släpar runt på en hjälm? Sen vem skall kontrollera.

Åldersgräns
Jag skulle gärna se en åldersgräns på 18 år på dessa. Det borde vara tekniskt möjligt att genomföra då betalkortet som då är kopplat till kontot måste vara ställd på någon över 18. Sen finns det säkert flera som kör på sina föräldrars kort. Men ett fett bötesstraff och kontroller av detta skulle vara lämpligt, vem som nu ska kolla detta... Vidare har jag läst att gymnasie-skit-ungar kunnat hyra dessa skotrar med hjälp av sitt lunchkort, detta ska självklart inte vara möjligt, och här borde man lägga ansvaret på uthyraren, t ex med ett vite om 100.000 kr per felaktig uthyrning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in