2019-12-25, 00:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag håller inte med,

Jag anser att SD går upp då detta är den tydligaste protesten man kan göra.
När samhället blir påtagligt sämre är det givet att folk protesterar mer, ett resultat av det är givetvis att oppositionen går bättre i undersökningar.

Detta kan vara ett problem för SD då detta då kan röra sig om folk som inte kommer att rösta på partiet. Dvs det kan bli som i valet 2018 där opinionssiffror sa en sak och resultatet ett annat.

För egen del tolkar jag en diff mellan S och SD på minst 5% till SD:s fördel som att partierna ligger jämnt. Förklaringen är att S väldigt ofta historiskt har haft taskiga opinionssiffror mellan valen men nästan alltid gör de ändå ett hyffsat val i relation till de usla opinionssiffrorna.

Alldeles innan valet släppte S bomben att de lovade en extra veckas semester till alla föräldrar, hur många röster tror de köpte med det löftet? Svenska väljare gillar valfläsk och S drar sig inte för att köpa röster med skattebetalarnas pengar.

Jag tippade innan valet att det skulle ge de minst några procentenheter och de ökade ca 5 pe från de sista OI till valet.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-12-25 kl. 00:08.
2019-12-25, 01:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Skrämmande siffror; väldigt få nationalister inom övriga partier.
Detta kan tolkas som att SD inte har så stor växtmån. Iofs tämligen väntat då svenska folket mestadels består av självhatande idioter.

Jag tror den typen av frågor är lite för svåra och subjektiva. Respondenterna kan alla ha olika åsikter om vad som är vad. Den som kryssar socialdemokrat kanske i praktiken är nationalist. Hen känner sig inte som nationalist. Det är mer en image och syn på sig själv. En definitionsfråga. I denna mätning tycker 35 % att SD har bästa invandringspolitiken. Kanske de egentligen är nationalister.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Alldeles innan valet släppte S bomben att de lovade en extra veckas semester till alla föräldrar, hur många röster tror de köpte med det löftet? Svenska väljare gillar valfläsk och S drar sig inte för att köpa röster med skattebetalarnas pengar.
Jag tippade innan valet att det skulle ge de minst några procentenheter och de ökade ca 5 pe från de sista OI till valet.

SD behöver 5 % försprång på S, de kommer lova en massa i valrörelsen. Gratis glass till alla.
2019-12-25, 01:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SD behöver 5 % försprång på S, de kommer lova en massa i valrörelsen. Gratis glass till alla.

Jag är inte säker på det, S tappar arbetarväljare i snabb takt nu så tills valet 2022 är har ännu fler insett att tiden som arbetarparti är slut. Då har de bara bidragstagare kvar som väljare och de är redan köpta med bidrag, svårt att köpa fler med valfläsk i det läget.
2019-12-25, 01:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror den typen av frågor är lite för svåra och subjektiva. Respondenterna kan alla ha olika åsikter om vad som är vad. Den som kryssar socialdemokrat kanske i praktiken är nationalist. Hen känner sig inte som nationalist. Det är mer en image och syn på sig själv. En definitionsfråga. I denna mätning tycker 35 % att SD har bästa invandringspolitiken. Kanske de egentligen är nationalister.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/
.

Och i stackars Lenas OU tycker 43 % att SD har bästa migrationspolitiken; vilken ideologi kallar de sig själva?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Op2obb/sd-pa-vag-att-bli-helt-dominerande
2019-12-25, 02:11
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Jag är inte säker på det, S tappar arbetarväljare i snabb takt nu så tills valet 2022 är har ännu fler insett att tiden som arbetarparti är slut. Då har de bara bidragstagare kvar som väljare och de är redan köpta med bidrag, svårt att köpa fler med valfläsk i det läget.

Säg inte det. Höjda bidrag, kortare fängelsestraff, gratis körkortsutbildning på Arabiska, mer anhöriginvandring....
Naturligtvis allt i "rättvisans, integrationens, demokratins och kärlekens" namn.

Hoppas ingen galen sossepolitiker läser det där och tar mig på allvar.

MVH/Gnomegirl.
2019-12-25, 02:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Säg inte det. Höjda bidrag, kortare fängelsestraff, gratis körkortsutbildning på Arabiska, mer anhöriginvandring....
Naturligtvis allt i "rättvisans, integrationens, demokratins och kärlekens" namn.

Hoppas ingen galen sossepolitiker läser det där och tar mig på allvar.

MVH/Gnomegirl.

Det fungerar ju om de inte redan har de väljare som detta berör men de finns åtminstone redan bland de fem vänsterpartierna.
2019-12-25, 02:32
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Det fungerar ju om de inte redan har de väljare som detta berör men de finns åtminstone redan bland de fem vänsterpartierna.

Jag tänkte mer på att de ska försöka locka kaosbrushorna som vanligen skiter i val och politik till valurnorna. Det lär väl finnas några tusen...
Eller ännu värre, mygla igenom ett beslut att även papperslösa och "EU-migranter" (fy vad jag hatar det ordet) får vara med och rösta "I rättvisans namn"?
Det gäller ju att hålla jasitejna och de möjka kjaftejna borta.
Nä, usch, nu blir jag så pessimistisk att jag blir orealistisk. Så lågt skulle väl inte ens Löven sänka sig?

Bäst jag går och lägger mig innan jag hetsar upp mig själv till raseri.

MVH/Gnomegirl.
Senast redigerad av Gnomegirl 2019-12-25 kl. 02:40.
2019-12-25, 03:02
Medlem
[quote=CrispyKreem|69694232]Ser ofta påståenden om nån massiv väljarström från SD till M i sista minuten i valet 2018. Enda stödet för detta verkar vara antagandet att de mätningar som visade lågt för M (c:a 17) var helt korrekta och att skillnaden mellan dessa mätningar och valresultatet på 19,8 beror på en chockström på valdagen, typ.....

För mig emanerar detta påstående från en eftervalsanalys som jag läst, men tyvärr inte hittar idag. Plus Karin Nelson på Inizio i en podd. Det är alltså inte jag som påstår det. Vilket fått mig att kolla vad som kan stödja den analysen. Tyvärr så var eftervalsanalyserna 2018 få och undermåliga så underlaget blir magert. Men moderaternas eftervalsanalys talar också om en sen och snabb ökning.

https://kvartal.se/artiklar/kvartal-efter-val-vad-hande/

Ovanstående länk fick dig att skriva följande i inlägg 79359 180911.

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Citat.
Det finns två överlappande nedgångstrender. Den ena mer långsamma började efter Almedalen. Den andra var snabb, kom på slutet och handlade om att SD-väljare i sista stund gick tillbaka till S och M. Inizio pratar om det här, ungefär 12 minuter in: https://kvartal.se/artiklar/kvartal-...val-vad-hande/

Slut citat.

Så vad hände egentligen? Har Karin/Inizio fel? Tyvärr verkar det inte vara så lätt att reda ut det. Men jag tycker mig kunna se att det kan vara så. Ett intryck som förstärks av vad som hände när KD rusade och halverades. M verkar ha ett antal lättflyktiga väljare som först svarar en sak i OU för att sedan återgå till moderpartiet när det väl gäller.

Novus via Torbjörn Sjöström. Som bekräftar Karins analys om sena och snabba uppgångar.

https://novus.se/think-with-novus/blogg/valet-ar-klart-vem-var-bast/

Citat.
Ni som läser bloggen vet att en undersökning inte är en framtidsförutsägelse. Att Moderaterna och Socialdemokraterna gick upp de sista dagarna. Att vi i Novus väljarbarometer inte kunde se M och S uppgång på torsdagen när vi slutade undersöka. Och vårt mål är INTE att förutsäga valresultatet. Vi är inga spågummor. Det unika i år var väljarrörelsen som skedde mycket sent. KD:s uppgång kom sent, men den såg vi. Däremot uppgången för S och M kom ännu senare.

I eftervalsundersökningen kan jag se att det beror på en mycket sen uppgång för S. Efter vi slutade undersöka så gick S upp rejält. Något som var omöjligt att se i undersökningen på torsdagen.

Moderaterna likaså. För Moderaternas uppgång kom efter att vi slutat undersöka, enligt Novus eftervalsundersökning.

Något att ha i minnet när dagens OU ska värderas. Utmaningen för SD blir att omvandla dagens siffror till ett så högt valresultat som möjligt. Det är enligt mig naivt att tro att alla som svarar SD i OU idag kommer att rösta på partiet i nästa val.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-25 kl. 03:57.
2019-12-25, 07:12
Medlem
För att då fortsätta diskussionen om vad som egentligen hände i valet 2018.

Demoskop och Inizio hade bäst träffsäkerhet av alla inför valet. Plus att jag tar med Novus eftersom jag nämnde det i mitt tidigare inlägg.

Dessa institut hade följande siffror i sina sista OU inför valet.

Demoskop.

S 26,5 procent
M 17,9
SD 17,2

Inizio
S 24,6
M 19,6
SD 16,8

Novus
S 24,9
M 17,7
SD 19,1

Då ser jag följande alternativ.

1. Det skedde aldrig några sena och kraftiga uppgångar. Det var instituten som inte kunde mäta korrekt. Framför allt gällande S.

2. Karin Nelsson/Inizio har helt rätt. SD dränerades det sista inför valet. Där det retar mig att hon/institutet inte anger hur många PE det i så fall skulle handla om när det gäller väljarströmmarna till S och M. Själva missade man bevisligen S med nästan 4 PE, medans man prickade M.

Säg att man uppskattar dräneringen sammanlagt till 3 PE. Då innebär det att SD hade 20,5 före dräneringen. Vilket då innebär att man själva hade fel i sin sista OU och underskattade SD med nästan 4 PE. Eftersom Karin hävdar att strömmen från SD till S och M skedde så sent att man inte kunde mäta den. Den kunde enbart ses i eftervalsanalysen.

3. Det handlar enbart om efterkonstruktioner för att täcka upp sina i vissa fall dåliga mätningar. Alltså företagsomsorg och kundvård. Vi minns att Sentio angav som orsak för sina missar att det hände så mycket i valspurten så deras sista mätning inte kunde fånga upp de sista väljarströmmarna. Deras sista mätning kom 180829.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-25 kl. 07:16.
2019-12-25, 08:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Japp! Jag tror att du har helt rätt.

Verklighetens alla problem är så allvarliga för knegarna att sedvanligt valfläsk inte kommer att fungera.

Vad gör en typ "familjevecka" för nytta då 5% av flickor mellan 15-25 år har blivit utsatta för sexualbrott, kommunerna går minus, välfärden är ett minne blott, skatterna höjs, skolorna har säkerhetsproblem och sämre inlärning, skjutningar och bomber är en del av normaliseringsprocessen i det Nya Sverige och att allt detta går att skylla på en synnerligen oansvarig invandringspolitik som 7-klövern gjort allt för att försvara (mot elaka SD).

SD är idag det parti som (sedan länge) försvarat knegarens rätt till att få valuta för inbetala skatter.
2019-12-25, 09:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Japp! Jag tror att du har helt rätt.

Verklighetens alla problem är så allvarliga för knegarna att sedvanligt valfläsk inte kommer att fungera.

Vad gör en typ "familjevecka" för nytta då 5% av flickor mellan 15-25 år har blivit utsatta för sexualbrott, kommunerna går minus, välfärden är ett minne blott, skatterna höjs, skolorna har säkerhetsproblem och sämre inlärning, skjutningar och bomber är en del av normaliseringsprocessen i det Nya Sverige och att allt detta går att skylla på en synnerligen oansvarig invandringspolitik som 7-klövern gjort allt för att försvara (mot elaka SD).

SD är idag det parti som (sedan länge) försvarat knegarens rätt till att få valuta för inbetala skatter.

Ja jag tror att de som kan köpas tillbaks är de som bytt till SD nyligen men övriga är väldigt svåra att locka tillbaks. Vid valet 2018 fanns det ganska många sådana som kunde mutas att gå tillbaks. Men vid nästa val har alla som nu stödjer SD gjort det i flera år.
2019-12-25, 09:56
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Skrämmande siffror; väldigt få nationalister inom övriga partier.

Detta kan tolkas som att SD inte har så stor växtmån.

Samtidigt har hela "invandringsfrågan" än en annan dynamik än det mesta andra. Jämför man med chansen att få en S-röstande industriarbetare på 60-talet att gå över och rösta Högerpartiet/Moderaterna så var den nog extremt låg, men i nutid är verkligheten i sådan rörelse att motsvarande möjlighet är betydligt större i dag, kanske även t ex C > SD.

Det skulle vara intressant att få veta liknande siffror kring "nationalism" (eller snarlikt) runt 2010 då med SD på ca 5 %. Bara nio år senare ser vi en femdubbling i undersökningar. Jag vet inte, men jag skulle gissa att bland dessa nya 20 % finns en hel del som tidigare typ kryssade "Partiledare med minst förtroende = Jimmie Åkesson" och kände sig goda.

Jag tror att antalet riktigt galna personer är relativt lågt och mycket av godhetsposerande (även via val) sker så länge den mer obehagliga verkligheten finns på behörigt avstånd.

Därför är jag inte säker på olika godtyckliga siffror som "SD:s tak".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in