Citat:
Samtidigt har hela "invandringsfrågan" än en annan dynamik än det mesta andra. Jämför man med chansen att få en S-röstande industriarbetare på 60-talet att gå över och rösta Högerpartiet/Moderaterna så var den nog extremt låg, men i nutid är verkligheten i sådan rörelse att motsvarande möjlighet är betydligt större i dag, kanske även t ex C > SD.
Det skulle vara intressant att få veta liknande siffror kring "nationalism" (eller snarlikt) runt 2010 då med SD på ca 5 %. Bara nio år senare ser vi en femdubbling i undersökningar. Jag vet inte, men jag skulle gissa att bland dessa nya 20 % finns en hel del som tidigare typ kryssade "Partiledare med minst förtroende = Jimmie Åkesson" och kände sig goda.
Jag tror att antalet riktigt galna personer är relativt lågt och mycket av godhetsposerande (även via val) sker så länge den mer obehagliga verkligheten finns på behörigt avstånd.
Därför är jag inte säker på olika godtyckliga siffror som "SD:s tak".
Det skulle vara intressant att få veta liknande siffror kring "nationalism" (eller snarlikt) runt 2010 då med SD på ca 5 %. Bara nio år senare ser vi en femdubbling i undersökningar. Jag vet inte, men jag skulle gissa att bland dessa nya 20 % finns en hel del som tidigare typ kryssade "Partiledare med minst förtroende = Jimmie Åkesson" och kände sig goda.
Jag tror att antalet riktigt galna personer är relativt lågt och mycket av godhetsposerande (även via val) sker så länge den mer obehagliga verkligheten finns på behörigt avstånd.
Därför är jag inte säker på olika godtyckliga siffror som "SD:s tak".
SDs tak har alltid sagts legat strax över det de haft just för tillfället så sådana bedömningar har alltid visat sig vara värdelösa.
Håller också med om det du skriver om tröskeln att byta parti/block, tidigare var den stor men idag är läget annorlunda. En typisk moderat vill ha låga skatter och enskilt ansvar medan en typisk sosse vill att pengar ska gå från de rika till sig själva. Problemet för båda dessa grupper är att ingen får det de vill av sina partier längre. Moderaternas massinvandring kräver massiva skattehöjningar och sossarnas massinvandring kräver stoppar flödet av pengar från de rika till arbetarna, det krävs istället att alla som arbetar slussar pengar till flyktingarna.
Det är just av dessa anledningar som både moderater och sossar kan förenas i SD då det blir ett bättre alternativ för båda grupperna. Förutom det krasst ekonomiska har vi sedan förstås också kriminaliteten och tryggheten i samhället som en mycket stark drivkraft, ingen vill leva i en krigszon oavsett hur ekonomin påverkas av det.