2019-12-25, 11:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Samtidigt har hela "invandringsfrågan" än en annan dynamik än det mesta andra. Jämför man med chansen att få en S-röstande industriarbetare på 60-talet att gå över och rösta Högerpartiet/Moderaterna så var den nog extremt låg, men i nutid är verkligheten i sådan rörelse att motsvarande möjlighet är betydligt större i dag, kanske även t ex C > SD.

Det skulle vara intressant att få veta liknande siffror kring "nationalism" (eller snarlikt) runt 2010 då med SD på ca 5 %. Bara nio år senare ser vi en femdubbling i undersökningar. Jag vet inte, men jag skulle gissa att bland dessa nya 20 % finns en hel del som tidigare typ kryssade "Partiledare med minst förtroende = Jimmie Åkesson" och kände sig goda.

Jag tror att antalet riktigt galna personer är relativt lågt och mycket av godhetsposerande (även via val) sker så länge den mer obehagliga verkligheten finns på behörigt avstånd.

Därför är jag inte säker på olika godtyckliga siffror som "SD:s tak".

SDs tak har alltid sagts legat strax över det de haft just för tillfället så sådana bedömningar har alltid visat sig vara värdelösa.

Håller också med om det du skriver om tröskeln att byta parti/block, tidigare var den stor men idag är läget annorlunda. En typisk moderat vill ha låga skatter och enskilt ansvar medan en typisk sosse vill att pengar ska gå från de rika till sig själva. Problemet för båda dessa grupper är att ingen får det de vill av sina partier längre. Moderaternas massinvandring kräver massiva skattehöjningar och sossarnas massinvandring kräver stoppar flödet av pengar från de rika till arbetarna, det krävs istället att alla som arbetar slussar pengar till flyktingarna.

Det är just av dessa anledningar som både moderater och sossar kan förenas i SD då det blir ett bättre alternativ för båda grupperna. Förutom det krasst ekonomiska har vi sedan förstås också kriminaliteten och tryggheten i samhället som en mycket stark drivkraft, ingen vill leva i en krigszon oavsett hur ekonomin påverkas av det.
2019-12-25, 11:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
För att då fortsätta diskussionen om vad som egentligen hände i valet 2018.

Demoskop och Inizio hade bäst träffsäkerhet av alla inför valet. Plus att jag tar med Novus eftersom jag nämnde det i mitt tidigare inlägg.

Det bygger på gissningen att opinionen inte förändrades från de sista OU till valet och det tror inte jag på. S köpte flera procentenheter av väljare med sin "gratis extra semestervecka" till alla föräldrar.
2019-12-25, 11:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Skrämmande siffror; väldigt få nationalister inom övriga partier.

Detta kan tolkas som att SD inte har så stor växtmån. Iofs tämligen väntat då svenska folket mestadels består av självhatande idioter.

Tror faktiskt många inte vet vad alla saker betyder så de säger konservativ för att det kallas det konservativa blocket. Tror även många kan bli nationalister idag väldigt lätt eftersom man vill inte skicka massa klimatbistånd osv utomlands, man vill börja fokusera på sin egen befolkning främst speciellt nu när ekonomin gå mot tuffare tider.

Nationalism har också blivit ett väldigt fult ord i det moderna samhället då man direkt kopplar det till nazism, därför många säkert drar sig från att kalla sig nationalist även fast de är det egentligen.

Jag skulle vilja påstå att jag är nationalist men jag är även konservativ och klassisk liberal i vissa frågor. Beror helt på vad det handlar om.
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-25 kl. 11:47.
2019-12-25, 12:06
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror den typen av frågor är lite för svåra och subjektiva. Respondenterna kan alla ha olika åsikter om vad som är vad. Den som kryssar socialdemokrat kanske i praktiken är nationalist. Hen känner sig inte som nationalist. Det är mer en image och syn på sig själv. En definitionsfråga. I denna mätning tycker 35 % att SD har bästa invandringspolitiken. Kanske de egentligen är nationalister.
https://novus.se/valjaropinionen/valjarforstaelse/basta-parti-politiska-sakfragor/

SD behöver 5 % försprång på S, de kommer lova en massa i valrörelsen. Gratis glass till alla.

Citat:
Samtidigt har hela "invandringsfrågan" än en annan dynamik än det mesta andra. Jämför man med chansen att få en S-röstande industriarbetare på 60-talet att gå över och rösta Högerpartiet/Moderaterna så var den nog extremt låg, men i nutid är verkligheten i sådan rörelse att motsvarande möjlighet är betydligt större i dag, kanske även t ex C > SD.

Det skulle vara intressant att få veta liknande siffror kring "nationalism" (eller snarlikt) runt 2010 då med SD på ca 5 %. Bara nio år senare ser vi en femdubbling i undersökningar. Jag vet inte, men jag skulle gissa att bland dessa nya 20 % finns en hel del som tidigare typ kryssade "Partiledare med minst förtroende = Jimmie Åkesson" och kände sig goda.

Jag tror att antalet riktigt galna personer är relativt lågt och mycket av godhetsposerande (även via val) sker så länge den mer obehagliga verkligheten finns på behörigt avstånd.

Jag håller i princip med. Jag är dock besviken att den katastrofala samhällsutvecklingen inte får större genomslag i opinionen. Men visst, dagens gidhetsapostlar kan vara morgondagens ultra-nationalister.
2019-12-25, 12:30
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Om man istället hade frågat om det Svenska Folkhemmet istället för Nationalism, så tror jag att vi hade fått se långt fler nationalister bland de tillfrågade.

Folk drömmer sig tillbaka till det Svenska Folkhemmet som sannerligen är en nationalistisk konstruktion samtidigt som samma folk i åratal har pumpats fulla med att "nationalism" är fult och tillhör mindre aktningsvärda ideologier.

Jösses, makarna Myrdal förespråkade massterilisering för att skydda nationalstammen. Även folkhemmet har sina skelett i garderoben.
2019-12-25, 12:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Alldeles innan valet släppte S bomben att de lovade en extra veckas semester till alla föräldrar, hur många röster tror de köpte med det löftet? Svenska väljare gillar valfläsk och S drar sig inte för att köpa röster med skattebetalarnas pengar.

Jag tippade innan valet att det skulle ge de minst några procentenheter och de ökade ca 5 pe från de sista OI till valet.
Hur gick det med det löftet? Antar att det inte blev något. Detta bör givetvis gnuggas in i alla debatter.
  • Varför blev det ingen extra vecka?
  • Hur kunde ni lova något sådant?
  • Är det Annie Lööf som snuvat barnfamiljerna på den extra semesterveckan?
  • Varför lät ni henne göra det?
  • Kan man överhuvudtaget lita på era vallöften?
  • Är Annie Lööf i själva verket Grinchen?
2019-12-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hur gick det med det löftet? Antar att det inte blev något. Detta bör givetvis gnuggas in i alla debatter.
  • Varför blev det ingen extra vecka?
  • Hur kunde ni lova något sådant?
  • Är det Annie Lööf som snuvat barnfamiljerna på den extra semesterveckan?
  • Varför lät ni henne göra det?
  • Kan man överhuvudtaget lita på era vallöften?
  • Är Annie Lööf i själva verket Grinchen?
Annika Strandhäll: Tre lediga dagar per förälder och år senast 2022

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/5VXWaW/foraldrar-kan-fa-vanta-pa-extra-lediga-barndagar

Så blev det med det valfläsket efter JÖKen. Fördel SD i OU eftersom sosseväljarna blev blåsta. Om nu denna frågan hade någon betydelse för sossarnas valspurt.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-12-25 kl. 12:57.
2019-12-25, 13:17
Avslutad
Missnöje under mellanvalsår är vanligt och vi skall därför tolka de positiva siffrorna i opinionen med viss försiktighet.

Risken finns att när det väl blir val att folk faller tillbaka till de "trygga" alternativen S&M.
För att detta inte skall ske behöver SD jobba målmedvetet och övertyga folk att de faktiskt är regeringsdugliga också.
2019-12-25, 13:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Det du skriver stämmer till stor del men åk utomlands ska du se att vi ändå är rätt ”nationalistiska” vi vill ha det svenska sättet även där. Den amerikanska ledarstilen där chefen vet allt och du gör så tex funkar inte alls om du är svensk (möjligen kan du gilla läget men ändock)

Svenska företag är ju framgångsrika Framför allt sett till hur många svenskar det finns i världen. Jag mena jämför med Mexiko vad har de uppfunnit? Nämn en enda sak förutom tacos liksom.

Det svenska ”sunda förnuftet” sitter djupt i oss och därför kan många som ser debatter mm på tv relatera till SD då det är i princip det de förespråkar. Tidigare var det S som stod för detta nu är de så jävla borta från den planen (på riksnivå) precis som C och L. MP var sunda i början nu är de helt bindgalna.

Vet inte om jag skrev det först men jag har för flera år sen påstått att SD är det nya S.

Varför allt tar sån tid har du nog fått med dig, allt är ändå rätt bra. Affärer har varorna, spedition fungerar elen bryts nästan aldrig osv osv

Problemet är att få folk att inse att man kunde få ca 5-10000 mer i fickan per månad om det inte vore för massinvasionen av snyltgäster som även gjort pannkaka av våra pensioner.

Många som sagt de och det är korrekt. Socialdemokratin började som en folkrörelse mot etablissemanget, Sverigedemokratin likaså.

De är även rätt lika i politiken, SD är ju socialkonservativa som S var förr. Åkesson har ju sagt de själv, om man frågade en Socialdemokrat för 40 år sen så hade han inte sett så stor skillnad på partierna. Socialdemokratin var ju även rätt nationalistisk förr. Det är nog därför många svenskar har så lätt att rösta SD, deras politik ligger i vårt arv.

Om allt går rätt väg kan vi förvänta oss samma höga stöd i opinionen för SD som för S om några årtionden.
2019-12-25, 13:27
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Missnöje under mellanvalsår är vanligt och vi skall därför tolka de positiva siffrorna i opinionen med viss försiktighet.

Risken finns att när det väl blir val att folk faller tillbaka till de "trygga" alternativen S&M.
För att detta inte skall ske behöver SD jobba målmedvetet och övertyga folk att de faktiskt är regeringsdugliga också.

Japp och det är just därför SD har mycket att vinna i att man nu tillhör ett ”block” med M/KD och man vet vad man får när man röstar på dem. Man har även blivit insläppta i värmen. Sen är de inte lika svårt för en Socialdemokrat att rösta SD längre när de är såpass stora och kan köra över M. De ser Åkesson som oppositionsledaren och inte Kristersson, man är garanten för att politiken inte går för långt åt höger med M/KD. Innan valet var man ju knähund till Kristersson och det gillade inte många Socialdemokrater.

Åkesson sa själv något liknande på deras uppesittarkväll och det är nog helt korrekt.
2019-12-25, 13:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Jag tror att landets "utveckling" kommer att bli ännu värre fram till nästa val så många ser då inget annat alternativ än SD, eller kanske AFS. Jag tror SD till största delen är ett missnöjesparti, i alla fall i dagens läge, så det är viktigt att de visar att de har en bredd och är regeringsdugliga.
2019-12-25, 14:11
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
SDs tak har alltid sagts legat strax över det de haft just för tillfället så sådana bedömningar har alltid visat sig vara värdelösa.

Jo, så är det ju. Hade man fått en krona för varje politisk expert som proklamerat "nu har de nått taket" genom åren så hade man haft en fin slant nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Japp och det är just därför SD har mycket att vinna i att man nu tillhör ett ”block” med M/KD och man vet vad man får när man röstar på dem

Det här tror jag inte man skall underskatta betydelsen av. Fram till nu har ju egentligen en röst på SD varit "bortkastad", eftersom samtliga andra partier har svurit på att hellre dö än att använda ens samma kopieringsapparat som en SD:are rört vid. Det vill säga, en röst har varit en "protest". Men, om det nu finns en uppenbar möjlighet till någon form av block med egen majoritet så är spelplanen helt annorlunda.

Citat:

Det tragikomiska är att det inte finns så mycket "trygghet" kvar i exempelvis S. Tittar man på statsministerns Agenda-intervju så utstrålar den absolut allt annat än ett parti som är en garant för trygghet och stabilitet.

Det är nästan så att "tryggt" nu bör vara att INTE rösta på Stefan Löfven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in