2019-12-24, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
På åttiotalet fanns ju AMU men det fanns en bred samsyn i riksdagen när man lade ned dessa. Nu finns väl YH-kurser man ska gå. I övrigt är det väl meningen att man får finansiera det själv.

Jag tog CSN när jag utbildade och fortbildade mig på universitet. Jag var 50 år nät jag läste senast. skulderna är sedan länge, återbetaöade-

Jag har också tagit CSN-lån som jag har betalat av genom åren. Men jag vet inte vad den erfarenheten skulle tillföra tråden.
Citera
2019-12-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Jag har också tagit CSN-lån som jag har betalat av genom åren. Men jag vet inte vad den erfarenheten skulle tillföra tråden.

Att man kan ta CSN-lån igen, utbilda sig och få jobb utan att belasta oss andra skattebetalare.
Citera
2019-12-24, 17:44
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Att man kan ta CSN-lån igen, utbilda sig och få jobb utan att belasta oss andra skattebetalare.

Vet inte om det här är en privat diskussion mellan er två men i mitt fall har jag förklarat att jag inte kan få mer CSN-lån (bidragsdelen och obetalda lån belastar er skattebetalare) och att jag redan har en utbildning och är skuldsatt, precis som samhället önskade. Du tycker kanske att jag ska sälja en njure och satsa på en ny utbildning? Vad ska jag sälja sen om den inte heller leder till livstids anställning med kollektivavtal?
Citera
2019-12-24, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Vet inte om det här är en privat diskussion mellan er två men i mitt fall har jag förklarat att jag inte kan få mer CSN-lån (bidragsdelen och obetalda lån belastar er skattebetalare) och att jag redan har en utbildning och är skuldsatt, precis som samhället önskade. Du tycker kanske att jag ska sälja en njure och satsa på en ny utbildning? Vad ska jag sälja sen om den inte heller leder till livstids anställning med kollektivavtal?
OK, my bad. Jag läste nog för slarvigt Trodde du hade mer att få ut från CSN.

Jag hoppas annars absolut att du hittar ett annat jobb!
Citera
2019-12-24, 21:09
Medlem
Citat:

Ena hornhinnan?

Nej, men annars är du en av de som faller mellan stolarna i vårt samhällsbygge, där det mesta är uttänkt, och alla byråkrater så förvånade att något inte stämmer perfekt.

Men kom jag plötsligt på. Är du för gammal för att bli lokförare? I Sverige råder brist på lokförare, så det kanske skulle vara nåt?
Citera
2019-12-24, 21:54
Medlem
TS,
Har du testat att söka ekonomjobb inom offentlig sektor? Har förstått att du inte får mer CSN, men kanske någon kurs på deltid? T ex någon mindre högskolekurs som ger ger någon nischad/efterfrågad kompetens.Typ, 15 hp om offentlig upphandling e dyl.

När det gäller redovisning och administration så är jag inte så säker på att det lönar sig att sikta på mindre kvalificerade jobb. Många sådana har bortrationaliserats/håller på att automatiseras i Sverige. Inte för att jag är superexpert, men sikta inta bara "för lågt".

Kanske kan en kurs i beskattningsrätt (om du inte redan har det) ge jobb på Skatteverket? Försäkringskassan... (Tänk arbetsplatser som ungdomarna inte tycker är så sexigt..)
IT-säkerhet, ekonomisystem...Jag spånar lite... Polisen anställer också civila.

Kanske inget nytt eller relevant som jag föreslår - har inte läst hela tråden.
Det måste vara irriterande med alla beskäftiga djävlar som tjatar om hur många jobb som finns. En dag kan de själva sitta i samma sits.
Lycka till!
EDIT: Eventuellt har du hamnat i lite av en moment 22 situation där du anses överkvalificerad för vissa jobb (och AF:s insatser) men har svårt att konkurrera om de mer kvalificerade tjänsterna utan färska/svenska meriter. Men det går förstås att vända. Ibland ska man ha tur också, som att träffa på rätt person som vill satsa på dig. Personkemi kan ju också spela in.
Senast redigerad av TigerKid2 2019-12-24 kl. 22:13.
Citera
2019-12-25, 06:34
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Men kom jag plötsligt på. Är du för gammal för att bli lokförare? I Sverige råder brist på lokförare, så det kanske skulle vara nåt?

Då är det bara försörjningen under den ettåriga utbildningen som ska lösas.

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
TS,
Har du testat att söka ekonomjobb inom offentlig sektor?

Ja.

Citat:
Det måste vara irriterande med alla beskäftiga djävlar som tjatar om hur många jobb som finns.

Ja.

Citat:
Lycka till!

Tack!

Citat:
EDIT: Eventuellt har du hamnat i lite av en moment 22 situation där du anses överkvalificerad för vissa jobb (och AF:s insatser) men har svårt att konkurrera om de mer kvalificerade tjänsterna utan färska/svenska meriter. Men det går förstås att vända. Ibland ska man ha tur också, som att träffa på rätt person som vill satsa på dig. Personkemi kan ju också spela in.

Ja ett problem är mellanhänderna, "professionella" rekryterare som inte förstår vad jobben går ut på och inte förstår att se bortom CV och känna igen potential, arbetsvilja och livserfarenhet. De kan bara bocka av på en checklista och följa samma standardprocess oavsett jobb och kandidat.

Nu har jag också precis insett att jag bara kan få aktivitetsstöd i 450 dagar och att mitt beslut om jobb- och utvecklingsgaranti (inte för att jag fått varken eller) hos AF går ut i februari. God jul till mig.
Senast redigerad av Suecote 2019-12-25 kl. 06:40.
Citera
2019-12-25, 06:40
Medlem
Conams avatar
Citat:
Många som kommenterat förstår att jag inte sitter och hittar på. Det handlar inte om att jag tycker att Sverige är skyldig mig ett jobb. Det handlar om att jag gjort som man ska, tagit examen, bott och jobbat utomlands, skaffat erfarenhet, kan språk, har utvecklat egenskaper som behövs för att bli en bra och pålitlig arbetstagare osv. Ändå kommer de gamla vanliga kiicheerna om att lära sig koda... trots att det finns flera trådar om att programmerare inte heller kan välja och vraka bland jobb. Indier kostar mindre än hälften och jag har noll intresse för kodning.

Tänkte egentligen inte gå in på mer detaljer men min examen är företagsekonomi och jag har jobbat med revenue management flera år. En smal bransch så jag söker även redovisningsassistent och administration, jobb som man kan göra direkt efter gymnasiet eller ännu tidigare om man har en normal IQ. Så jag är rädd att allt snack om att det alltid finns jobb om man inte är kräsen är nys. Antalet jobb på Platsbanken är ingen indikation, det finns dubbletter, timanställningar som kanske aldrig blir något, förtäckta ”jobb” där man egentligen måste bli egen företagare - och pizzabagare... där vet man att den som ska anställas redan är utsedd, det handlar bara om att kunna casha in bidrag från AF. Bemanningsföretag hjälper inte, de förstår ännu mindre vilka kompetenser som är värdefulla än interna HR-avdelningar och samlar bara på kandidater. Har haft mycket bättre erfarenheter med bemanningsföretag i andra länder, de har lyckats hitta passande jobb. Icke så i Sverige.

Så jag klarar mig utan dryga kommentarer men tack till er som verkligen förstår situationen. Och nej, jag är verkligen inte kräsen utan söker de jobb jag är kvalificerad för. Men som det skrivs i andra trådar är det inte bra att vara för kvalificerad heller. Eller över 40. Ja utlandsflytt blir allt mer aktuellt. Hade hoppats kunna spendera resten av mitt liv i mitt eget land men den planen har kollapsat rejält.

Tungt.
Vi förstår nog din situation, det är du som inte förstår din situation! Jaga jobb som inte finns.. ehh?
Citera
2019-12-25, 13:06
Medlem
Busschaffis? Köra taxi?
Citera
2019-12-25, 19:53
Medlem
Citat:
Har inte hittat någon liknande färsk tråd så jag vågar mig på att starta en ny.

Det finns många trådar om att hitta jobb, men situationen för oss som är medelålders och inte lyckas hitta någon inkomstkälla är speciell. Själv har jag, efter många år utomlands, inte lyckats få fotfäste på den svenska arbetsmarknaden på de tre år jag varit "hemma". Jag har haft en tillfällig anställning på ett år som inte ledde till något mer. AF har inget intresse av mig alls eftersom jag talar svenska flytande (jag är ju svensk) och har en högskoleexamen. Enligt dem ska jag då lätt hitta jobb, även om verkligheten inte stämmer överens med deras fantasier.

Bor inte i min födelsestad p.g.a. den enorma bostadsbristen, och har inget nätverk som kan öppna dörrar. Jag är nog uppe i fyra siffror vad gäller det antal jobb jag sökt, och jag har verkligen inte siktat mot stjärnorna. Inte ens jobb man skulle kunna klara av med bara gymnasiekompetens verkar inom räckhåll. Med 15 år kvar till en eventuell pension vet jag inte hur jag ska motivera mig att vänta. Tänker inte lära mig koda eftersom jag vet att det inte hjälper, och dessutom har jag inget intresse av det.

Så är vi många? Som trots utbildning, språkkunskaper och ett långt förvärvsliv (utomlands) är ointressanta för den svenska arbetsmarknaden? Det finns de som säger att det finns jobb bara man söker, men de lever i en drömvärld (eller i Stockholm). Det har länge funnits långt fler arbetssökande än arbetstillfällen. Sverige fylls på med hundratusentals nya kroppar varje år som ska pressas in i arbetslivet med bidrag, och det finns en uppsjö av yngre med färskare utbildningar som jagar samma jobb som jag. Jag har i princip gett upp hoppet men måste ändå söka jobb och fylla i rapporten till AF.

Hur motiverar ni andra i mogen ålder er själva att fortsätta? Hur går dagarna? Hur går ekonomin? Jag har aldrig kommit in i a-kassesystemet så det är svältgränsen som gäller. Är mitt liv redan över vid 50 års ålder?

Gärna pm från andra i samma situation om ni föredrar, och inga klischéer om att det är mig det är fel på. Jag har gjort allt "rätt", det är den svenska arbetsmarknaden som är sjuk.

Pröva www.jobbtester.se
Du kanske kan få lite ny inspiration där...
Citera
2019-12-26, 13:32
Medlem
Citat:

Det finns många trådar om att hitta jobb, men situationen för oss som är medelålders och inte lyckas hitta någon inkomstkälla är speciell. Själv har jag, efter många år utomlands, inte lyckats få fotfäste på den svenska arbetsmarknaden på de tre år jag varit "hemma". Jag har haft en tillfällig anställning på ett år som inte ledde till något mer. AF har inget intresse av mig alls eftersom jag talar svenska flytande (jag är ju svensk) och har en högskoleexamen. Enligt dem ska jag då lätt hitta jobb, även om verkligheten inte stämmer överens med deras fantasier.

Bor inte i min födelsestad p.g.a. den enorma bostadsbristen, och har inget nätverk som kan öppna dörrar. Jag är nog uppe i fyra siffror vad gäller det antal jobb jag sökt, och jag har verkligen inte siktat mot stjärnorna. Inte ens jobb man skulle kunna klara av med bara gymnasiekompetens verkar inom räckhåll. Med 15 år kvar till en eventuell pension vet jag inte hur jag ska motivera mig att vänta. Tänker inte lära mig koda eftersom jag vet att det inte hjälper, och dessutom har jag inget intresse av det.

Så är vi många? Som trots utbildning, språkkunskaper och ett långt förvärvsliv (utomlands) är ointressanta för den svenska arbetsmarknaden? Det finns de som säger att det finns jobb bara man söker, men de lever i en drömvärld (eller i Stockholm). Det har länge funnits långt fler arbetssökande än arbetstillfällen. Sverige fylls på med hundratusentals nya kroppar varje år som ska pressas in i arbetslivet med bidrag, och det finns en uppsjö av yngre med färskare utbildningar som jagar samma jobb som jag. Jag har i princip gett upp hoppet men måste ändå söka jobb och fylla i rapporten till AF.

Hur motiverar ni andra i mogen ålder er själva att fortsätta? Hur går dagarna? Hur går ekonomin? Jag har aldrig kommit in i a-kassesystemet så det är svältgränsen som gäller. Är mitt liv redan över vid 50 års ålder?

Gärna pm från andra i samma situation om ni föredrar, och inga klischéer om att det är mig det är fel på. Jag har gjort allt "rätt", det är den svenska arbetsmarknaden som är sjuk.

Den situationen du beskriver är du inte ensam om och det är ett stort problem i Sverige idag. Hela systemet är gjort för att unga människor ska göra sitt yrkesval och sedan ut i produktion – men i verkligheten så händer ju saker som kan göra att människor hamnar utanför eller inte kan konkurrera med de yngre, de friska, de utan luckor i CV:t etc.

Jag har ingen patentlösning på ditt problem. Antingen kommer du att behöva ta dig till grönare nejder, platser där det finns jobb/ny utbildning, eller så kommer du att bli tvungen att söka dig till bemanningspooler och liknande förr eller senare. Inte ens sådana jobb är det givet att man får, men det finns massor av olika bemanningspooler i alla kommuner, kolla på din kommuns hemsida. I regel är det inhoppare inom vård/skola/omsorg som det handlar om. Det löser ingenting på lång sikt, men på kort kan det tänkbart rädda dig. Och kanske göra det möjligt att starta eget?

Är din kunskap attraktivare än vad du anses vara?
Citera
2019-12-26, 13:38
Medlem
Citat:

Du sa att du hade bott utomlands i många år, var och hur väl kan du det språket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in