2019-12-23, 17:06
Medlem
Draifoss avatar
Någon måste väl snart gå in och titta nu på vad man egentligen håller på med i Örebro. Det skulle inte alls förvåna mig om det är på ungefär sådana här grunder SD hålls frihetsberövad: Fördomar om hur han är som person och hur deras relation såg ut, blandat med rapporter från Roks och NCK (Nationellt centrum för kvinnofrid).
Senast redigerad av Draifos 2019-12-23 kl. 17:19.
Citera
2019-12-23, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Någon måste väl snart gå in och titta nu på vad man egentligen håller på med i Örebro. Det skulle inte alls förvåna mig om det är på ungefär sådana här grunder SD hålls frihetsberövad: Fördomar om hur han är som person och hur deras relation såg ut, blandat med rapporter från Roks och NCK (Nationellt centrum för kvinnofrid).
Vad håller man på med i Örebro?
Du fortsätter ihärdigt med ditt snömos.
Citera
2019-12-23, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vilken kommentar på nätet tänker du då att LW deklarerat att hon "gav blanka fan i vad folk tyckte" om hennes val?

Att L*ena som du kallar det "trotsade som en tonåring" när vännerna försökte hjälpa henne, kan absolut bero på den kontroll som SD hade över henne mentalt. Det finns forskning som stöder detta på att människor som lever i ett förhållande med starkt kontrollerande individer förlorar sin kompass för vad som är acceptabelt och ofta integrerar förövarens syn på sig själv.

Du lägger nästan allt ansvar på L*ena själv och resten på hennes vänner. Jag funderar på om du någonsin tycker att det finns någon annan som har ansvar över att förhållandet har blivit destruktivt, våldsamt, hotfullt och kränkande?

Har du någon enda gång ansett att förövaren har något som helst ansvar?

Det enda du har att bidra med i dessa trådar är att klaga på offret. Hur svaga och veka offren är, hur ryggradslösa föräldrarna är, hur dåliga vänner offren har, hur lite de har gjort.

Om du skulle ta och läsa på lite hur en person kan hamna i ett sådant här förhållande och försöka förstå processen. Det finns forskningsrapporter.

Jag tycker också att det är otäckt att man har en nedvärderande syn på människor som du klassificerar som "svaga" och "veka" (vilket jag inte tror att det handlar om).

Långt värre är det att ha "fel" som att vara kränkande, hotfull, aggressiv, nedvärderande och att till och med till slut kontrollera en annan människa så till den grad att hon lyder den minsta vink. Allt för att undgå att inte vara till lags eller att bli slagen, hotad och kränkt, men också för att man har tappat en del sin egen person. Den egna självkänslan har sjunkit på grund av de ständiga kränkningarna.

Det är ett osynligt fängelse som gör att individen inte längre kan klarar av att säga nej, att lämna, att leva sitt eget liv.

Från NCK:

Från 1177:

NCK:

Misstänker starkt att de som verkligen behöver läsa länkarna inte gör det. De har redan sin uppfattning klar och har inte förmågan att sätta sig in i hur en drabbad person kan känna sig. Vad som ibland hindrar denna att lämna ett sjukt förhållande. Eller OM och NÄR de gör det så blir de förföljda, hotade och slagna. Vissa blir mördade. Såsom Lena blev.

Svartsjuka, kontrollbehov och våld (psykiskt eller fysiskt) handlar inte om kärlek över huvud taget.
Citera
2019-12-23, 18:23
Medlem
Citat:

Hänger du inte med alls? Förundersökningen är klar och åtal ska väckas när advokater och MGM läst klart. Ta det lugnt nu i jul och var glad åt att han sitter i hopknuten säck.
Citera
2019-12-23, 19:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Hänger du inte med alls? Förundersökningen är klar och åtal ska väckas när advokater och MGM läst klart. Ta det lugnt nu i jul och var glad åt att han sitter i hopknuten säck.
Jasså?

Artikeln är låst men så här lär ÅH ha sagt
"– Jag vill vänta med att berätta mer fram tills dess att jag tagit ett beslut om åtal eller inte."

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-12-23 kl. 19:57.
Citera
2019-12-23, 19:57
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Vilken kommentar på nätet tänker du då att LW deklarerat att hon "gav blanka fan i vad folk tyckte" om hennes val?

Att L*ena som du kallar det "trotsade som en tonåring" när vännerna försökte hjälpa henne, kan absolut bero på den kontroll som SD hade över henne mentalt. Det finns forskning som stöder detta på att människor som lever i ett förhållande med starkt kontrollerande individer förlorar sin kompass för vad som är acceptabelt och ofta integrerar förövarens syn på sig själv.

Du lägger nästan allt ansvar på L*ena själv och resten på hennes vänner. Jag funderar på om du någonsin tycker att det finns någon annan som har ansvar över att förhållandet har blivit destruktivt, våldsamt, hotfullt och kränkande?

Det enda du har att bidra med i dessa trådar är att klaga på offret. Hur svaga och veka offren är, hur ryggradslösa föräldrarna är, hur dåliga vänner offren har, hur lite de har gjort.

Om du skulle ta och läsa på lite hur en person kan hamna i ett sådant här förhållande och försöka förstå processen. Det finns forskningsrapporter.

Jag tycker också att det är otäckt att man har en nedvärderande syn på människor som du klassificerar som "svaga" och "veka" (vilket jag inte tror att det handlar om).

Långt värre är det att ha "fel" som att vara kränkande, hotfull, aggressiv, nedvärderande och att till och med till slut kontrollera en annan människa så till den grad att hon lyder den minsta vink. Allt för att undgå att inte vara till lags eller att bli slagen, hotad och kränkt, men också för att man har tappat en del sin egen person. Den egna självkänslan har sjunkit på grund av de ständiga kränkningarna.

Det är ett osynligt fängelse som gör att individen inte längre kan klarar av att säga nej, att lämna, att leva sitt eget liv.

Från NCK:

Från 1177:

NCK:

Jag håller helt och hållet med dig. Men - kom ihåg inlägget häromdagen om energi och troll. Om du hade tittat på snos posthistorik så hade du sett att hen håller på så här: skuldbelägger kvinnliga offer i alla trådar. Det är samma argument.
Som man säger mata inte trollen. Men en del gör tyvärr inte annat.

OnT det är skönt att förundersökningen är färdig nu, och SD och advokaten har en hel del att läsa in sig på under de kommande veckorna. Så får vi se om de baserat på materialet begär ytterligare åtgärder. Då kan ju åtalet, som jag är helt övertygad kommer, försenad ännu några veckor eller i värsta fall månader. Det vore skönt för allas skull att få ett slut på denna långdragna process. Lenas barn, anhöriga och vänner behöver få ett avslut.
Citera
2019-12-23, 21:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är din personliga tolkning! Skulle du acceptera eller påverkas av vad kreti och pleti har för synpunkter?

Att inte göra det tyder på självkänsla.

Eller psykopati.
Citera
2019-12-23, 21:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Från NCK:

Från 1177:

NCK:

Men det där håller väl inte riktigt beträffande LW. De bodde inte tillsammans, och det synes dessutom som att det var hon som sökte sig till honom även när de kommit på kant med varandra. Exempelvis när han hade avföljt henne efter hennes anmälan.
Det fetade: "Tummetott" - hur placerar du det?
Det finns ju alltså två konkreta händelser där LW sökt sig till SDs sällskap trots att han tydligt sagt eller visat att hennes närvaro inte var önskvärd. Såklart kan ett avvisande upplevas som kränkande eller att det sliter på självförtroendet men det innebär givetvis inte med automatik att den som undanber sig någons sällskap gör något fel.
Citera
2019-12-23, 22:57
Medlem
Citat:

Du tycker inte det är rimligt att man blir misstänkt om man hotar och trakasserar någon som sedan blir mördad? Tur att du inte jobbar inom rättsväsendet. Även SD själv verkar ju anse att det finns fog för att misstänka honom. Men du har hittat någon annan information menar du? Eller är det strutsmetoden som du brukat tidigare i tråden? Alltså fly från diskussioner när det blir lite ifrågasättande.
Citera
2019-12-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Tonåringar är väl de som främst följer andra och trender skulle jag säga. Ibland undrar man om vissa här i tråden varit ut i verkligheten överhuvudtaget.

Tonåren - den andra trotsåldern - är också en tid då man tror sig veta bäst själv oavsett om "de vuxna" pekar med hela handen att den valda vägen är felaktig. Man struntar i de "goda råden" för att visa sin "självständighet".

En tjej kan bli ihop med en "ganster" bara för att visa för sina föräldrar att hon törs.. och att de vuxna inte bestämmer över henne.

Det behöver inte heller vara så att alla hennes tjejkompisar också har blivit ihop med gangsters. Även mot dem kan tjejen vilja visa att hon minsann törs, är annorlunda än de andra (mesarna), att just hennes liv och hennes val är mer "spännande" än kompisarnas och att hon struntar i om kompisarna anser att hon borde hänga med de vanliga killarna istället för HA-pojkvännen.

Och i paritet med LW kan det vara svårt sen efteråt att erkänna att de andra hade rätt - och hon fel.
Citera
2019-12-23, 23:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Du tycker inte det är rimligt att man blir misstänkt om man hotar och trakasserar någon som sedan blir mördad? Tur att du inte jobbar inom rättsväsendet. Även SD själv verkar ju anse att det finns fog för att misstänka honom. Men du har hittat någon annan information menar du? Eller är det strutsmetoden som du brukat tidigare i tråden? Alltså fly från diskussioner när det blir lite ifrågasättande.
Jag delar i så fall inte SD:s uppfattning att det skulle finnas skäl att misstänka honom för att vara gärningsmannen. Vet du möjligen vilka dessa skäl enligt SD:s egen uppfattning skulle vara?
Citera
2019-12-23, 23:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Vad menar du?
Vad vet du om vad man har utrett och vilka bevis som finns?

Tror inte att SD bleknade och snyftade till bara för att åklagaren skulle verkat ha en "fördom". Inte tror jag heller att avsalaget på överklagan mot häktningen skulle betyda att det blundades och man ansåg att "fördomarna" var tillräckliga för fortsatt häktning.

När det vid två tillfällen har varit omförhandlingsdags, då har SDs advokat också tyckt att acceptabelt me d"fördomarna" och fortsatt häktning och åtalsförlängning.

Åklagaren måste verkligen ha förvridit huvudet på alla:
Kanske är hon häxa?
En sån där Roks häxa?

Det är inte så att du är lite paranoid över sådant här?
För mig är det inte begripligt att du är så övertygad om att det inte finns bevis, bara för att vi inte fått veta på vilka grunder han är häktad och misstänkt på sannolika. Du vet ju exakt lika väl som oss andra att det är utredningssekretess nu.
Kan du själv ha råkat ut för något liknade?

Jag är ganska övertygad om att L*ena har blivit mördad och att åklagaren har bevis (för dig och oss andra "osynliga", men befintliga ändå.) och att det var de bevisen som fick SDs ansikte att byta från en litet leende till allvarlig och sammanbiten min och vid ett tillfälle möjligen en snyftning.

T om SD insåg att det här var annat än tidigare.
Det här var bevis.
Sådant som han inte trodde att de skulle hitta.

Men han hade fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in