Verklighetsfrånvänt skulle jag nog kalla fenomenet som inte enbart syns i denna tråd: att BO skulle vara felfri och inte hamna i konflikter med andra. Man kan säker ge många postare rätt i hur SD är och inte är men det är knappast enbart hans nit och flit som sätter grus i maskineriet till LW. Det är väl fullt möjligt att LW blivit osams med någon annan men en konflikt som inte hann bli känd.
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Lena såg inte HD som en vän. JG har jag ingen aning om. Hon berättade om diverse personer hon försökte få i hop det med genom åren, men jag har aldrig riktigt orkat sätta mig och jämföra alla namn på alla möjliga snubbar i min konversation med L*ena med de namn som förekommer här i tråden. Jag är en usel FB-deltagare. Alls inte lika driven som dig och flera av dina kreativa kollegor.
Man undrar verkligen varför hon valde den gifta man hon vigt när hon umgicks natt som dag över stock och sten med alla dessa män? Någon broms tycker man borde satt in.
Lovade han guld och gröna skogar?
Svaret är nog så enkelt att hon var kåtast på honom så hon sket i konsekvenserna.
"Hon försökte få ihop det med" kanske inte var något seriöst, vilket det kan antyda, då hon gav sig åt den oavgjort olämpligaste att bygga BO med, då han var gift såtillvida hon inte glömt hon själv vigt honom med en annan catchare .
Det är så svårt att förstå hur LW tänkte att det säkerligen var det hon inte gjorde.
Det kan inte vara så att LW sökte något seriöst förhållande då hon valde SD.
Nog är det så att både SD och LW genom att i frera år gå bakom ryggen på HD fick en extra krydda på det besatta catchandet. Vinnarskallen Lena vann en dubbelseger över HD
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-23 kl. 09:31.
[quote=Blessedfruit|67858860]Jag brukar sällan haka upp mig på alla tokigheter som skrivs om L*na här i tråden. Kanske har jag bara högre förväntningar på dig än på många andra som skriver här. Du är ju ändå en av de kreativa, även om jag tycker att du har fel om vissa saker. Jag blev bara lite irriterad när du svävade iväg alldeles kring att L*ena inte hade några riktiga vänner.
Sen om hon var lycklig. Det tror jag verkligen inte att hon var, just då. Inte fan är man lycklig om man lever så utsatt som hon gjorde då. Och lycklig förresten. Det känner jag mig ibland. Jag är ofta rätt nöjd, men lycklig… Är du lycklig??
Jag gör inga särskilda anspråk på att veta exakt vem hon var 2018, om hon nu hade förändrats så radikalt som du anser. Jag sa att jag lärde känna henne tidigt 90-tal, men inte att jag bara kände henne då. Det är sant att vi knappt sågs irl de senaste 15 åren, men vi hade ändå en del kontakt. Långvarig vänskap kan faktiskt bestå...
Vet inte riktigt vad det är för radikal förändring du tänker dig att hon genomgick, men hade den varit så radikal som jag fick för mig att du menar hade jag nog märkt något av det. Klart att hon var påverkad av bökiga livsomständigheter, omständigheter som hon förvisso hade bidragit till att skapa, men ändå.
Absolut att hon hade sina sidor, men det har jag också. Har inte du det? En hel del av de omdömen som fälls om henne här är så uppåt väggarna spekulativa. De leder knappast någon vart. Ibland känns det mer som om hon vore en romanfigur och att det här är en diskussionsklubb för kreativa manusidéer.
Så vitt jag vet var det inget uppseendeväckande med skilsmässan med Ulf. Många skilsmässor är väl mer eller mindre smärtsamma/uppseendeväckande, med konflikter, slitningar och groll, men inte på ett sätt som har relevans här, så vitt jag vet. Som hon berättade det för mig om det handlade det om att de gled isär. Åtminstone i efterhand verkar hon, så vitt jag förstår, ha betraktat det med en relativt sund distans, om än jobbigt och tråkigt.
Ja, jag kände till relationen med SD. Vet inte exakt hur länge, men länge. Jag tror att L*na länge såg SD som en nära vän. Hon trodde att de skulle bilda familj, att de skulle gå från hemligt till officiellt. Det var också något som SD bedyrade att de skulle. Det bedyrade han dock inte inför andra. Det är möjligt att han menade det när han sa det, men det var inget han tog fasta på.
Lena såg inte HD som en vän. JG har jag ingen aning om. Hon berättade om diverse personer hon försökte få i hop det med genom åren, men jag har aldrig riktigt orkat sätta mig och jämföra alla namn på alla möjliga snubbar i min konversation med L*ena med de namn som förekommer här i tråden. Jag är en usel FB-deltagare. Alls inte lika driven som dig och flera av dina kreativa kollegor.[/QUOTE
Här är hela inlägget från trådskrivaren som S-J hänvisar till från 15/6 och som var svar på ett av Glorius inlägg.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-12-23 kl. 09:05.
Utsidan där planket börjar, hann inte se så mycket mer förutom att de undersökte på nära håll och nogrannt.
Mitt på dagen också så inget smyg.
LWs bostad är såld och nya har flyttat in, känns.. sorgligt.
Mer än sorgligt. Då våldet inte går att tapetsera över (som i tråden) så undrar man hur i helsike någon kan vilja bo i det där skräckhuset?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-23 kl. 09:42.
Det är din personliga tolkning! Skulle du acceptera eller påverkas av vad kreti och pleti har för synpunkter?
Att inte göra det tyder på självkänsla.
Dessa kreti och pleti var ju Lenas vänner som ville henne väl.
Jag anser att det snarare var deras plikt att försöka öppna hennes ögon när hon handlade fel och med sitt handlande gjorde illa sig själv och sina närmaste.
Samma sak om hon skulle ha sysslat med något annat som skadade henne själv i det långa loppet trots det tillfälliga ruset - typ missbrukat.
Hennes svar till dessa människor var att DE var löjliga - inte hon själv.
Hon hade alltså noll självinsikt och dessutom struntade hon i sin egna tro som hon ändå låtsades ha kvar.
Man undrar verkligen varför hon valde den gifta man hon vigt när hon umgicks natt som dag över stock och sten med alla dessa män? Någon broms tycker man borde satt in.
Lovade han guld och gröna skogar?
Svaret är nog så enkelt att hon var kåtast på honom så hon sket i konsekvenserna.
"Hon försökte få ihop det med" kanske inte var något seriöst, vilket det kan antyda, då hon gav sig åt den oavgjort olämpligaste att bygga BO med, då han var gift såtillvida hon inte glömt hon själv vigt honom med en annan catchare .
Det är så svårt att förstå hur LW tänkte att det säkerligen var det hon inte gjorde.
Det kan inte vara så att LW sökte något seriöst förhållande då hon valde SD.
Nog är det så att både SD och LW genom att i frera år gå bakom ryggen på HD fick en extra krydda på det besatta catchandet. Vinnarskallen Lena vann en dubbelseger över HD
OM hon nu inte ville ngt seriöst med SD - varför klamra sig fast i honom? Varför dessa gräl? Det var väl bara att borsta av och gå vidare?
Men OM hon verkligen ville och trodde att det skulle bli ngt seriöst av detta buskknullandet då satte hon stop på det definitivt när hon hoppade i busken även med de andra männen i den snäva krets. Trodde hon verkligen att SD efter det skulle föra henne till altaret?
Att strunta i konsekvenserna av ens handlande kan betraktas som tonårsaktigt beteende - inte ngt man sysslar med i medelåldern när man redan har livserfarenhet och mognad att inse att ens beteende gentemot andra människor inte BARA är ens egen sak eftersom det kan drabba ens närmaste.
Som förälder får man lov att tänka på konsekvenserna oavsett hur lockande det vore att strunta i det.
Lägg därtill tron och då har man redan gått med på viss förhållningssätt som inte ens har med samhällets regelverk att göra med.
Dessa kreti och pleti var ju Lenas vänner som ville henne väl.
Jag anser att det snarare var deras plikt att försöka öppna hennes ögon när hon handlade fel och med sitt handlande gjorde illa sig själv och sina närmaste.
Samma sak om hon skulle ha sysslat med något annat som skadade henne själv i det långa loppet trots det tillfälliga ruset - typ missbrukat.
Hennes svar till dessa människor var att DE var löjliga - inte hon själv.
Hon hade alltså noll självinsikt och dessutom struntade hon i sin egna tro som hon ändå låtsades ha kvar.
Dom curlade LW såsom åstadkommit hennes handikapp i relationer. LW fick i sin start i livet en verktygslåda packad med bara skruvmejslar. Dom som trodde dom hjälpte henne genom att negligera hennes problem och fortsatte ge henne skruvmejslar borde få en ryggrad i julklapp.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-23 kl. 10:10.
Dom curlade LW såsom åstadkommit hennes handikapp i relationer. LW fick i sin start i livet en verktygslåda packad med bara skruvmejslar. Dom som trodde dom hjälpte henne genom att negligera hennes problem och fortsatte ge henne skruvmejslar borde få en ryggrad i julklapp.
Riktiga vänner vågar säga ifrån när man beter sig oklokt/svinaktigt så att en själv och även andra får lida av ens gärningar.
EGT har visst skrivit en teori om att LW kanske skulle lägga ut en cache i ett träd, men du länkar till ett galet inlägg som EGT med rätta säger ifrån om.
Jag minns också något inlägg som EGT gjorde tidigt om att LW skulle klättrat i ett träd när hon skulle ha gjort en cache till sonen. Kan dock inte hitta just det nu. Hittade bara detta nedan.
Och sedan citerar jag ett till inlägg från EGT, mest för att jag kom att tänka på blodet som det skivits om i hennes lägenhet.
Det är något som jag kanske har tänkt inte skulle ha med mordet att göra.
Men när jag läser om det igen, kommer tankar på nytt in att det kanske faktiskt stämmer? EGT verkar ändå ha fått en hel del information från sin källa, varav en är förmodligen SD.
En spekulation som EGT har är ju att något trots allt kan ha hänt redan hemma. Därav blodet.
Det kanske inte är stora mängder. Utan enbart några dropp, från t ex näsblod?
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ganska enkelt:
Vid ett försvinnande kan man råkat ut för en olycka i närområdet. (Kanske hängande i ett träd bakom ett bullerplank)
Ett människorov återfinns kroppen sällan i närområdet.
Så var ska dom sätta in sina knappa resurser?
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skulle LW följa SD hela vägen bort till planket? Kanske. Men om dom skulle bara prata tror jag att utanför garagen skulle duga gott. Jag ser bara inte logiken att gå just dit bort.
Sedan är det inte bara runda planket. Man ska runt träd, buskar och över en gräsbank. Inte alls naturligt. Skriken bär ha börjat först där, annars är det ju mer eller mindre rakt in i en villa.
Jag har inte velat ge ut min teori om själva mordet, men jag kan tro att mordet föregicks av ett våldtäktsförsök, därav skriken. Plagget som låg bredvid kroppen har jag svårt att tro att djur sliter av, (säger inte att det är så, säger att jag tror mer på att den åkte av i striden).
Kan vara SD, självklart, men fick just en aha-upplevelse i en annan riktning (som vanligt...). Det kan vara en relation med obesvarad kärlek, en som inte fått LW, men trott på dom två tillsammans. Det skulle passa in bättre med skriken och sedan mordet, även klädesplagget(n?).
Om vi placerar en bil där, med en ilsken man som går ifrån LW mot sin bil, med LW efter sig. Väl framme vid bilen så ska han visa minsann vart skåpet ska stå och vad som han tycker inte mer än rätt med allt han gjort och liknande. Att ta tag i LW bakifrån, hålla för munnen och dra henne dit bak, såg jag länge som omöjligt. Kanske inte det är? Tror mer att han rundande allt och gick dit för att komma undan LW:s förklaringar. Sedan sker det.
Jag tror även att MV:s förklaring till dom utökade avspärrningarna stämmer initialt. Det var för dom hittat blod där. Jag tror att en arg GM slog till LW , LW ville få upprättelse, förklara sig och följde med mot bilen.
LW deklarerade ju på nätet att hon gav blanka fan i vad folk omkring henne tyckte om hennes val.
Det fanns uppenbarligen modiga människor som kritiserade henne - men hon lyssnade inte utan trotsade som en tonåring.
Tonåringar är väl de som främst följer andra och trender skulle jag säga. Ibland undrar man om vissa här i tråden varit ut i verkligheten överhuvudtaget.
LW deklarerade ju på nätet att hon gav blanka fan i vad folk omkring henne tyckte om hennes val.
Det fanns uppenbarligen modiga människor som kritiserade henne - men hon lyssnade inte utan trotsade som en tonåring.
Vilken kommentar på nätet tänker du då att LW deklarerat att hon "gav blanka fan i vad folk tyckte" om hennes val?
Att L*ena som du kallar det "trotsade som en tonåring" när vännerna försökte hjälpa henne, kan absolut bero på den kontroll som SD hade över henne mentalt. Det finns forskning som stöder detta på att människor som lever i ett förhållande med starkt kontrollerande individer förlorar sin kompass för vad som är acceptabelt och ofta integrerar förövarens syn på sig själv.
Du lägger nästan allt ansvar på L*ena själv och resten på hennes vänner. Jag funderar på om du någonsin tycker att det finns någon annan som har ansvar över att förhållandet har blivit destruktivt, våldsamt, hotfullt och kränkande?
Har du någon enda gång ansett att förövaren har något som helst ansvar?
Det enda du har att bidra med i dessa trådar är att klaga på offret. Hur svaga och veka offren är, hur ryggradslösa föräldrarna är, hur dåliga vänner offren har, hur lite de har gjort.
Om du skulle ta och läsa på lite hur en person kan hamna i ett sådant här förhållande och försöka förstå processen. Det finns forskningsrapporter.
Jag tycker också att det är otäckt att man har en nedvärderande syn på människor som du klassificerar som "svaga" och "veka" (vilket jag inte tror att det handlar om).
Långt värre är det att ha "fel" som att vara kränkande, hotfull, aggressiv, nedvärderande och att till och med till slut kontrollera en annan människa så till den grad att hon lyder den minsta vink. Allt för att undgå att inte vara till lags eller att bli slagen, hotad och kränkt, men också för att man har tappat en del sin egen person. Den egna självkänslan har sjunkit på grund av de ständiga kränkningarna.
Det är ett osynligt fängelse som gör att individen inte längre kan klarar av att säga nej, att lämna, att leva sitt eget liv.
Från NCK:
"Om våldet fortsätter och blir grövre/mer frekvent kan anpassning och normalisering bli en överlevnadsstrategi. En psykologisk nedbrytningsprocess skapas där den utsattas självkänsla och självförtroende gradvis försämras. Det är inte ovanligt att den som utsätts för våld internaliserar de motiv som förövaren anger för sin misshandel. Internalisering innebär att offret tar över förövarens verklighetsuppfattning."
"Vad är psykiskt våld?
Psykiskt våld kan vara många olika saker och kan få lika svåra konsekvenser som annat våld. Om du ofta blir kritiserad och ifrågasatt, kan du bli osäker på dig själv och på dina egna tankar och ord.
Du kanske börjar tro på det som partnern säger, eller börjar tro att mycket av det som händer i relationen är ditt fel. Du kanske oftare börjar göra som partnern vill, för att slippa bråk eller för att du blir rädd. Våldet innebär ofta att du förlorar andra nära relationer, vilket gör att din partner får allt mer inflytande.
Det psykiska våldet kan till exempel innebära att partnern gör en eller flera av följande saker:
Hen säger och gör kränkande saker mot dig.
Hen anklagar dig för saker du inte gjort.
Hen får dig att tro att det oftast är du som tycker, tänker eller gör fel i relationen.
Hen är oförutsägbar, det som var rätt i går är fel idag, vad du än gör är det fel.
Hen kontrollerar och har åsikter om vad du skriver på sociala medier eller i sms.
Hen kontrollerar dig och gör det svårare för dig att hålla kontakten med vänner och familj.
Hen hotar att skada dig eller någon som du älskar, en person eller ett djur.
Hen gör dig rädd med hotfulla gester eller kommentarer.
Hen gör det svårt för dig i din vardag, till exempel gömmer saker som du behöver.
Hen slår sönder möbler eller saker som du tycker om.
Hen gör sig rolig på din bekostnad, förlöjligar och hånar dig.
Hen kontrollerar hemmets ekonomi."
"Psykiskt våld och hot om våld
Olika former av isolering, verbala kränkningar, känslomässig utpressning, skambeläggande samt utnyttjande av barnen för att få kontroll över den andra föräldern är exempel på psykiskt våld i nära relationer.
Det psykiska våldets nedbrytande konsekvenser i kombination med att förövaren växlar utövandet av våld med ömhet och kärlek gör det oförutsägbart. Det blir därmed väldigt svårt att värja sig emot. Växlingen mellan våld och värme leder ofta till att den utsattas känslomässiga band till förövaren stärks medan självförtroendet och självkänslan påverkas negativt, något som gör det svårare att ta sig ur relationen.
Hot kan även riktas mot barn, husdjur eller nära vänner. Stalkning och andra trakasserier är ytterligare exempel på psykiskt våld."