2019-12-23, 11:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Konstigt att inte Wilma märkte att hennes pojkvän var "allvarligt psykiskt störd". Nu lär väl aldrig diagnosen komma till allmänhetens kännedom, det kommer förstås tystas ned. Vad kan han lida av? Schizofren, psykotisk, paranoid? Inget Wilma har noterat?

Var framgår det att MGM är allvarligt psykiskt störd?
Citera
2019-12-23, 11:28
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Var framgår det att MGM är allvarligt psykiskt störd?
https://www.expressen.se/gt/-lakaren-wilmas-pojkvan-kan-lida-av-psykisk-storning/

"Nu uppger läkaren på Rättsmedicinalverket att den 22-årige mannen, kan lida av en allvarlig psykisk störning."
Citera
2019-12-23, 11:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Nu kan ju inte jag nånting om hur fängelserna eller rättspsyk ser ut, men om gräset ter sig grönare på andra sidan så gissar jag att man i det här fallet kanske hellre vill till rättspsyk..?
Samt att minnesförlusten skulle kunna rädda farsan och övriga inblandade om de inte får fram tillräckligt med bindande bevis mot farsan.
Då skulle ju även farsans uttalande "han har inte gjort det - jag lovar" kanske kunna blurras lite om nu diagnos skulle komma på tapeten.
Eller?

En minnesförlust under gärningen är inte tillräckligt för att dömas till vård. Det är inget ovanligt att hjärnan förtränger en tragisk händelse.
Citera
2019-12-23, 11:37
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/gt/-lakaren-wilmas-pojkvan-kan-lida-av-psykisk-storning/

"Nu uppger läkaren på Rättsmedicinalverket att den 22-årige mannen, kan lida av en allvarlig psykisk störning."

”Han KAN lida av”... Tror inte han är så allvarligt psykiskt sjuk det borde väl Wilma och folk omkring märkt av? Tror mer han har blivit det i efterhand nu när han insett vad han har gjort (mördat och styckat en person han var tillsammans med och antagligen älskade i två år)?
Citera
2019-12-23, 11:42
Medlem
Citat:
En minnesförlust under gärningen är inte tillräckligt för att dömas till vård. Det är inget ovanligt att hjärnan förtränger en tragisk händelse.

Nej, det är liye så det sägs och det är ju lite exakt det jag menar. Ypperligt tillfälle att dra det kortet i det här fallet. Familjen verkar ju inte ha rent mjöl i påsen överlag om man läser allt som skrivs här, så att misstänka fiffel i denna fråga är kanske inte så underligt..?
🤔
Senast redigerad av uncommon-name 2019-12-23 kl. 12:12.
Citera
2019-12-23, 11:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
”Han KAN lida av”... Tror inte han är så allvarligt psykiskt sjuk det borde väl Wilma och folk omkring märkt av? Tror mer han har blivit det i efterhand nu när han insett vad han har gjort (mördat och styckat en person han var tillsammans med och antagligen älskade i två år)?
Tror jag också. Frågan är hur svårt det är att lura läkarna. Vår mesta massmördare,Thomas Quick, lyckades i och för sig lura läkarna på Säter i många år.
Men det är inget nytt med folk som mördar nån och plötsligt är de "svårt psykiskt sjuka". Varken släkt, vänner eller arbetskamrater har märkt något. Kan det vara så att det är trevligare att sitta på psyket är i fängelse? Och sen blir man snart frisk, och då ska man släppas ut. Smart.
Citera
2019-12-23, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Ok. Men ponera att mgm inte haft nånting med sjukvård eller andra instanser under åren och man inte kan härleda till tidigare mental instabilitet. Och ponera att mgm och hans pappa kommit överens om att han ska spela sjuk från första början för att åtminstone kunna skydda familjen om han tas in som misstänkt?
Det är väl relativt enkelt att man då även kan hävda "jag minns inte" i ett senare skede och att en black out då skulle orsakad av en psykisk sjukdom?
Förstår du hur jag tänker??
Av vad jag har läst är det visst vanligt att psykisk sjukdom kan utbryta just i hans ålder. Han kan väl också tidigare haft några symptom som anhöriga har velat mörka kanske delvis också på deras rädsla för någon diagnos som skulle kunna förminska släktens "heder" enligt deras fördomsfulla sätt att se på saken. En person med psykisk sjukdom har ju inte alltid självinsikt och söker därför inte sjukvård eller kommer inte sig för.
Citera
2019-12-23, 11:45
Medlem
Citat:

"Kan" lida av... det är inte fastställt, utan är ett kriterium för att genomgå en RPU. Vad DEN kommer visa är ingen som vet. Om han var allvarligt psykiskt störd vid gärningen betyder inte att den är fortgående. Mindre än hälften av de 500 per år som genomgår RPU får vård ist f fängelse.
Citera
2019-12-23, 11:45
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Han kan lida av det enligt den lilla initiala sinnesundersökningen. Den avgörande RPU:n kommer senare och deras bedömning kan vara att han är tillräckligt frisk för fängelse.
Citera
2019-12-23, 11:47
Medlem
Citat:
Tror jag också. Frågan är hur svårt det är att lura läkarna. Vår mesta massmördare,Thomas Quick, lyckades i och för sig lura läkarna på Säter i många år.
Men det är inget nytt med folk som mördar nån och plötsligt är de "svårt psykiskt sjuka". Varken släkt, vänner eller arbetskamrater har märkt något. Kan det vara så att det är trevligare att sitta på psyket är i fängelse? Och sen blir man snart frisk, och då ska man släppas ut. Smart.

Ja mycket möjligt att han låtsas som att han är psykiskt sjuk. Men undrar om inte psykologerna eller de som utför testen är tillräckligt smarta för att se igenom lögnen i såna fall? Tror inte T är så smart att han lyckas lura dem.
Citera
2019-12-23, 11:53
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Teorin om förträngda minnen är numera helt förkastad av psykiatrin. Det är i själva verket tvärtom, hemska upplevelser ältas om och om igen och glöms aldrig bort.
Citera
2019-12-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Av vad jag har läst är det visst vanligt att psykisk sjukdom kan utbryta just i hans ålder. Han kan väl också tidigare haft några symptom som anhöriga har velat mörka kanske delvis också på deras rädsla för någon diagnos som skulle kunna förminska släktens "heder" enligt deras fördomsfulla sätt att se på saken. En person med psykisk sjukdom har ju inte alltid självinsikt och söker därför inte sjukvård eller kommer inte sig för.

Såklart att det är möjligt. Psykisk ohälsa är generellt sett fortfarande stigmatiserat, tyvärr.
Men sett till helheten i just det här enskilda fallet, så är det kanske inte underligt att vara något misstänksam..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in