2019-12-23, 00:03
Medlem
Ett tag sedan jag skrev här. Men hur var det med den höga el förbrukningen på lördagen. Någon som vet mer om det?
Citera
2019-12-23, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Du tror att om någon mördar och får hjälp så är de som hjälpt till farliga för helt andra människor??
Vi har inget med polisens fynd att göra alls nu, viktigast är att sanningen kommer fram så det blir åtal mot skyldiga. Det gäller vid alla fall.

Många här i tråden anser nog att de som eventuellt har hjälpt till vid tex styckning av en död människokropp, är livsfarliga människor. De kan ha rätt, eller de kan ha fel. Anledning till oro för allmänheten finns det hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Har aldrig hört talas om att någon utomstående människa tagit hand om kroppsdelar från en avliden,
från de anhöriga - men om du menar att en medhjälpare till en mördare är ute och söker för att hitta och sedan gömma undan delar för att polisen inte ska hitta dem och skicka dem till analys så ...går jag med på din fundering.

Och ja, minnesceremonier får ske utan tillstånd.
Jag hade nyligen en minnesceremoni på Facebook för en avliden person.Då vi sörjande bor på spridda
håll lade jag in bilder av den bortgångna med några minnesord, och många fyllde på med egna ord.
Nu fanns faktiskt en anhörig som tyckte att vår minnesceremoni gick för fort (dagen efter minneshögtiden i kyrkan) men han kunde i praktiken inte stoppa oss med lagliga medel.
Dock lade vi ner ceremonin efter några dagar därför.

Visst fick allmänheten ha minnesceremoni för Wilma. Den är till för de sörjande och alla ska vara välkomna till kyrkans aktiviteter oavsett. Wilmas anhöriga kan inte förbjuda det, eller lägga sig i
vilka som kommer för att ta adjö.
Man kan hålla minnesceremonier utan kyrkan också.

Varför är det bråttom att lämna ev nya delar man funnit till de anhöriga?
De ska analyseras och sättas samman med övriga delar så att man får en bättre bild av vad som
har skett under dödens inträffande.

Jordfästning kan ske när utredningen är klar.

Ang. det fetstilta: Jag syftar på alla möjliga skäl till att en brottsling kan vilja spara på sina offers kroppsdelar, för att gömma bevis, för att ha dem som troféer mm. Av det skälet skulle jag vilja att alla kroppsdelar hittades om jag var i den situationen som anhörig till offer.
Ang. kremering mm så återkommer jag till det längre ner i inlägget.

Ang. minnesceremonier utan anhörigas tillstånd så ser jag flera möjliga problem med det.
En del anhöriga kanske skulle föredra en allmän manifestation mot våld och brottslighet, hellre än att just deras anhörig väljs ut (av alla offer som finns) och hedras.
Och de anhöriga till ett offer kanske känner sig pressade att delta i minnesceremonin fastän de inte orkar.
Så istället för att komma till de anhöriga och säga "vi tänkte ha en minnesceremoni för N, går det bra?", så kan man fråga tex om de anhöriga vill att man ska göra något för att hedra deras döda anhörig, tex ha en minnesceremoni.

Det jag reagerade på i det här fallet var just att en minnesceremoni hölls redan dagen efter att polisen/rättsläkaren konstaterade att Wilma var död, och att familjen inte verkade ha deltagit utifrån artikeln jag citerade tidigare.
Jag vet också hur det är när tex någon kändis har avlidit. Människor sörjer kanske några dagar och det hålls minnesstunder, sen är sorgen borta för de flesta, men förstås inte för de anhöriga som har en mycket djupare sorg. Så även om man själv sörjer en kändis eller annan person som man aldrig har träffat, så tycker jag det finns anledning att behärska sina känslor och inte bete sig som om man vore anhörig till den avlidne. Man vet ju ofta inte alls vad de anhöriga tänker och tycker i den situationen.

Man kan förstås ha synpunkter på att vi diskuterar en massa hemska saker i tex den här tråden. Men det är ju ett kriminalfall, och då händer det en massa hemska saker som det finns anledning för allmänheten att diskutera, av säkerhetsskäl om inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Att samlas för att dela en sorg i gemensamt minne av en bortgången person är inte att jämföra med "demonstrationer, manifestationer och opinionsyttringar" som mer beskriver politiska sammankomster.
Inte heller kan man jämföra en sådan minnesstund med en "konsert i det fria"!(Bara för utomhuskonserter behövs väl tillstånd).

Och du skriver:

Citat:
"Varför skulle man inte vilja kremera en enda kroppsdel, alltså det som hittats, och sen kremera resten när det hittats?
Vad ska man begrava på begravningsceremonin om man inte har några kroppsdelar eller aska att begrava?
Det blir väl en minnesceremoni då bara?"

Du frågar varför man inte skulle vilja kremera en enda kroppsdel?

... I detta läge när vi bara känner till att en enda del hittats?
Inser du inte att man bättre kan fastställa
dödsorsak med så många delar som möjligt - och det går inte lika bra om någon del är kremerad.

Du tycker att en minnesstund borde ha polisens tillstånd och tillfråga anhöriga!
Men du ifrågasätter varför man inte kan kremera en enda kroppsdel?
För mig en väldigt konstig fråga.
Varför skulle du ge råder till anhöriga att kremera en kroppsdel i taget? (För mig ett oetiskt val!),
är det att respektera anhöriga att komma med sådana synpunkter?
Varför skulle du ge råd till utredningen att göra så? ... ...
Vad är ditt intresse av detta, är det viktigt?

Och din nästa fråga,
om vad man ska begrava om man inte har några kroppsdelar eller aska att begrava!

Hur menar du här, varför skulle man inte ha det?
En del finns, vet vi ju.

Eller menar du att om man kremerar och begraver en del efter en del så finns inget kvar?
Häpnadsväckande fråga!
Men så tror jag inte man lär gå tillväga.

Nej så klart, om allt är begravt innan jordfästningen så blir det ju ingen jordfästning!
... Utan ja, kanske
en minnestund som du skriver.

Ang. begravning så trodde jag att det förutsätter att det sker en jordfästning, annars kallas det något annat, tex minnesceremoni.

Ang. kremeringar så menar jag att det kanske kan bli så i en del fall, att polisen inte längre behöver behålla de kroppsdelar de har hittat, och då ser jag inget problem med att kremera dessa delar, även om det kanske saknas tex ett ben.
(Jag förstår inte varför det skulle vara ett oetiskt val att kremera en kroppsdel i taget.)

Har jag skrivit att jag skulle ge rådet till anhöriga att kremera en kroppsdel i taget? Nej det tror jag inte jag har gjort.
Om jag själv hade förlorat en anhörig och fick bestämma själv vad som ska hända med kvarlevorna, då tror jag eftersom jag inte har någon erfarenhet av sånt, att jag skulle låta sjukhuset/bårhuset bestämma vad som ska göras med kvarlevorna. Och någon erfarenhet måste de ju ha av sådana fall, med tanke på allt blod och alla organ som de hanterar och måste göra sig av med på något sätt. Och nej, jag ser ingen väsentlig skillnad om det är en hel kropp. De har förstås erfarenhet av att göra sig av med skelettdelar också.
Sen om sjukhuset/bårhuset skulle tex spara på skelettet och dansa med det på fester eller nåt sånt, då är ju det med största sannolikhet ett brott, och därför litar jag på att de inte gör sådana saker utan att de hanterar min anhörigs kvarlevor på ett lagligt och bra sätt.
Någon begravning eller minnessten på kyrkogård eller så skulle jag inte ha. Jag skulle sörja och minnas på mitt sätt. Och det finns många olika sätt att sörja och minnas en avliden person på.
Citera
2019-12-23, 07:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Många här i tråden anser nog att de som eventuellt har hjälpt till vid tex styckning av en död människokropp, är livsfarliga människor. De kan ha rätt, eller de kan ha fel. Anledning till oro för allmänheten finns det hur som helst.

Finns ingen anledning för allmänheten att känna oro i detta speciella fall.

Ang. begravning så trodde jag att det förutsätter att det sker en jordfästning, annars kallas det något annat, tex minnesceremoni.

Ang. kremeringar så menar jag att det kanske kan bli så i en del fall, att polisen inte längre behöver behålla de kroppsdelar de har hittat, och då ser jag inget problem med att kremera dessa delar, även om det kanske saknas tex ett ben.
(Jag förstår inte varför det skulle vara ett oetiskt val att kremera en kroppsdel i taget.)

Har jag skrivit att jag skulle ge rådet till anhöriga att kremera en kroppsdel i taget? Nej det tror jag inte jag har gjort.
Om jag själv hade förlorat en anhörig och fick bestämma själv vad som ska hända med kvarlevorna, då tror jag eftersom jag inte har någon erfarenhet av sånt, att jag skulle låta sjukhuset/bårhuset bestämma vad som ska göras med kvarlevorna. Och någon erfarenhet måste de ju ha av sådana fall, med tanke på allt blod och alla organ som de hanterar och måste göra sig av med på något sätt. Och nej, jag ser ingen väsentlig skillnad om det är en hel kropp. De har förstås erfarenhet av att göra sig av med skelettdelar också.
Sen om sjukhuset/bårhuset skulle tex spara på skelettet och dansa med det på fester eller nåt sånt, då är ju det med största sannolikhet ett brott, och därför litar jag på att de inte gör sådana saker utan att de hanterar min anhörigs kvarlevor på ett lagligt och bra sätt.
Någon begravning eller minnessten på kyrkogård eller så skulle jag inte ha. Jag skulle sörja och minnas på mitt sätt. Och det finns många olika sätt att sörja och minnas en avliden person på.

Tror nästan att du driver med oss.
Menar du att sjukhuset/bårhuset gör sig av med delar organ och skelett? Även om det har skett en obduktion så läggs allt tillbaka i kroppen. Det gör sig inte av med något.

Om du säger till sjukhuset eller bårhuset att du inte vill ha någon begravning och de få göra vad de vill med kvarlevorna. Då kontaktas begravningsbyrå som tar hand om kvarlevorna, kremerar och sprider i en minneslund.

Kremering sker efter begravningsakten eller minnesceremonin om man hellre väljer det.

Så länge det finns hopp och man fortfarande letar kan man inte kremera en del i taget. Hur skall det gå till - blir det flera urnor? eller har man urnan på krematoriet och fyller på efterhand?
Citera
2019-12-23, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du pratar minnesceremoni. Jag berättar hur det fungerar. Det är f ö rättsläkare som konstaterar dödsfall, inte polisen.Det är rättsläkaren som skriver under dödsattesten - inte polisen.

Om en stor sammanslutning skall ske utomhus - med flera hundra personer, då måste man begära tillstånd. Vi pratade inte om det - vi pratar minnesceremoni i allmänna termer. Det har polisen inget med att göra. Förstår du inte det?

Du är ute och seglar. Jag blir bara irriterad när jag läser dina inlägg så det är nog bäst att scrolla förbi. Du yrar mest - ingen röd tråd nånstans.

Kanske sen på bollen...

Svarar på ditt inlägg, du är en av de smartaste i den här tråden

Minnesceremonin på torget anordnades av Fikk med anhörigas tillstånd.

Tror t.o.m. att anhöriga var med ”på avstånd”, alla saker som skänkes nallar, porslinsänglar o kollaget är nu hos Ws anhöriga som var otroligt tacksamma ❤️
Citera
2019-12-23, 07:54
Medlem
Citat:

Ang. det fetstilta: Jag syftar på alla möjliga skäl till att en brottsling kan vilja spara på sina offers kroppsdelar, för att gömma bevis, för att ha dem som troféer mm. Av det skälet skulle jag vilja att alla kroppsdelar hittades om jag var i den situationen som anhörig till offer.
Ang. kremering mm så återkommer jag till det längre ner i inlägget.

Ang. minnesceremonier utan anhörigas tillstånd så ser jag flera möjliga problem med det.
En del anhöriga kanske skulle föredra en allmän manifestation mot våld och brottslighet, hellre än att just deras anhörig väljs ut (av alla offer som finns) och hedras.
Och de anhöriga till ett offer kanske känner sig pressade att delta i minnesceremonin fastän de inte orkar.
Så istället för att komma till de anhöriga och säga "vi tänkte ha en minnesceremoni för N, går det bra?", så kan man fråga tex om de anhöriga vill att man ska göra något för att hedra deras döda anhörig, tex ha en minnesceremoni.

Det jag reagerade på i det här fallet var just att en minnesceremoni hölls redan dagen efter att polisen/rättsläkaren konstaterade att Wilma var död, och att familjen inte verkade ha deltagit utifrån artikeln jag citerade tidigare.
Jag vet också hur det är när tex någon kändis har avlidit. Människor sörjer kanske några dagar och det hålls minnesstunder, sen är sorgen borta för de flesta, men förstås inte för de anhöriga som har en mycket djupare sorg. Så även om man själv sörjer en kändis eller annan person som man aldrig har träffat, så tycker jag det finns anledning att behärska sina känslor och inte bete sig som om man vore anhörig till den avlidne. Man vet ju ofta inte alls vad de anhöriga tänker och tycker i den situationen.

Man kan förstås ha synpunkter på att vi diskuterar en massa hemska saker i tex den här tråden. Men det är ju ett kriminalfall, och då händer det en massa hemska saker som det finns anledning för allmänheten att diskutera, av säkerhetsskäl om inte annat.

Punkt.
Citera
2019-12-23, 07:57
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolletpelle
Kanske sen på bollen...

Svarar på ditt inlägg, du är en av de smartaste i den här tråden

Tror t.o.m. att anhöriga var med ”på avstånd”, alla saker som skänkes nallar, porslinsänglar o kollaget är nu hos Ws anhöriga som var otroligt tacksamma ❤️

Fint gjort, tror också de anhöriga var med. Vad jag har förstått så var de anhöriga med FIKK varje dag när de sökte.
Citera
2019-12-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Fint gjort, tror också de anhöriga var med. Vad jag har förstått så var de anhöriga med FIKK varje dag när de sökte.
Ja, enligt vad jag läst var de med varje dag.

Insatsledaren för Fikk var ju med när dödsbudet lämnades om jag förstått rätt och han hade svårt att hålla tårarna tillbaka när de intervjuade honom... 😢
Citera
2019-12-23, 08:15
Bannlyst
Jag har tänkt lite mer på det här att Twitter-kontot "1186054619388092416", ändrade användarnamn från @angelshollywoo till @wilmanouvelle den 13 november 2019, alltså dagen innan Wilma försvann (och med "försvann" menar jag ungefär att GM fick tag på henne, jag vet ju inte hur det hela har gått till i detalj).

Är den namnändringen så viktig för fallet egentligen kan man fråga sig. Varför är den så viktig?

Om en kille i tex USA drack ett glas vatten den 13 november 2019, betyder det då att den händelsen kan ha med Wilmas försvinnande att göra?
Nej det finns det ingen anledning att tro, om det inte finns någon koppling till Wilma i den händelsen.

Men om Wilma drack ett glas vatten den 13 november 2019, betyder det då att den händelsen kan ha med Wilmas försvinnande att göra?
Det gjorde hon antagligen varje dag, så det finns inget ovanligt med den händelsen. Sannolikheten var alltså stor att hon skulle dricka vatten den dagen.

Det är dock inte så att bara osannolika/ovanliga händelser kan ha med Wilmas försvinnande att göra.
Om Wilma tex varje dag brukade säga "hej" till en uteliggare på väg till skolan eller jobbet, då kanske uteliggaren till slut fick nog av att (som hen upplevde det) bli förnedrad av Wilma varje dag, och bestämde sig för att straffa henne.
Och då är alltså det här "hej"-sägandet en vanlig händelse i Wilmas liv, som resulterade i hennes försvinnande.
I sådana fall är förstås uteliggarens handlingar gentemot Wilma den dagen en ovanlig händelse, men som polis och anhöriga inte känner till, eftersom det utåt sett har varit en vanlig händelse i Wilmas liv, men i uteliggarens perspektiv har varje dags "hej"-sägande blivit värre än det förra.
Och det exemplet visar att det är dumt att bara fråga om några ovanliga händelser har inträffat i den försvunnes liv, när man utreder någons försvinnande (eller utreder ett mord).

Men det är ju ofta de ovanliga/osannolika händelserna som anhöriga kommer ihåg mest, och som polis och andra lägger märke till och reagerar på.
Och att namnändringen skedde just den dagen var högst osannolikt (om man inte har en logisk förklaring till händelsen som gör den mer sannolik, tex att Wilma hade för vana att ändra namn på sina internetkonton), eftersom en sådan händelse vanligen inte sker så ofta i en människas liv och eftersom det fanns så många andra möjligheter, så många andra dagar som namnändringen skulle kunna ha skett på.

Men att det är osannolikt att namnändringen skedde just den dagen, det är inte skälet till att jag tror att den har med Wilmas försvinnande att göra. Jag kan tro på det osannolika.
Men om jag som i det här fallet, har en logisk förklaring som gör händelsen mer sannolik, då tror jag förstås mer på den förklaringen, än att tro på att händelsen skulle ha skett på något högst osannolikt sätt.

Utan logiska förklaringar till att namnändringen skedde just den dagen på ett sannolikt sätt, då blir händelsekedjan som ledde till namnändringen, nästan som en väldigt lång rad av tärningskast som alla hamnar på sexan, vilket ju är högst osannolikt. Speciellt om man tar hänsyn till andra händelser på vägen till namnändringen, tex en annan namnändring på Twitter-konto "1619058620" från @realdonaldtank till @tishkoshabaz och sen till @tishkoahmed .
Men jag har många olika mer eller mindre logiska förklaringar, till att namnändringen @wilmanouvelle skedde just dagen innan Wilma försvann.
Och det gäller förstås att hitta den rätta/sanna förklaringen.
Jag ska gå igenom de förklaringar jag har snart i ett senare inlägg.

forts. i ett senare inlägg.
Senast redigerad av vemsa 2019-12-23 kl. 08:38.
Citera
2019-12-23, 08:58
Bannlyst
Citat:
Tror nästan att du driver med oss.
Menar du att sjukhuset/bårhuset gör sig av med delar organ och skelett? Även om det har skett en obduktion så läggs allt tillbaka i kroppen. Det gör sig inte av med något.

Om du säger till sjukhuset eller bårhuset att du inte vill ha någon begravning och de få göra vad de vill med kvarlevorna. Då kontaktas begravningsbyrå som tar hand om kvarlevorna, kremerar och sprider i en minneslund.

Kremering sker efter begravningsakten eller minnesceremonin om man hellre väljer det.

Så länge det finns hopp och man fortfarande letar kan man inte kremera en del i taget. Hur skall det gå till - blir det flera urnor? eller har man urnan på krematoriet och fyller på efterhand?

Jag menade att sjukhusen har erfarenhet av att göra sig av med kroppsdelar, organ, armar mm, efter operationer. Och därför om en anhörig specifikt ber dem att inte kontakta en begravningsbyrå och inte sprida i minneslund, så borde sjukhusen veta hur de kan göra sig av med en hel kropp ändå.

Man kan ju också spekulera om att brottslingar har kontakter inom sjukvården, och på så sätt kan göra sig av med kroppsdelar på samma sätt som sjukhusen gör, i samma "process" tom kanske.
Citera
2019-12-23, 09:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag menade att sjukhusen har erfarenhet av att göra sig av med kroppsdelar, organ, armar mm, efter operationer. Och därför om en anhörig specifikt ber dem att inte kontakta en begravningsbyrå och inte sprida i minneslund, så borde sjukhusen veta hur de kan göra sig av med en hel kropp ändå.

Man kan ju också spekulera om att brottslingar har kontakter inom sjukvården, och på så sätt kan göra sig av med kroppsdelar på samma sätt som sjukhusen gör, i samma "process" tom kanske.

Är du vansinnig?
Skall de slänga kroppen bland soporna?
Det finns lagar att förhålla sig till i Sverige. Stackars dina anhöriga om du vill att sjukhuset skall "göra sig av med" bland annat avfall. Har du ingen respekt överhuvudtaget för en avliden person.
Citera
2019-12-23, 09:09
Bannlyst
Citat:
Är du vansinnig?
Skall de slänga kroppen bland soporna?
Det finns lagar att förhålla sig till i Sverige. Stackars dina anhöriga om du vill att sjukhuset skall "göra sig av med" bland annat avfall. Har du ingen respekt överhuvudtaget för en avliden person.

Jag utgick från att sjukhusen inte slänger organ och armar mm från levande människor i vanliga soppåsen, att de istället har egen hantering av sådant. Rätta mig om jag har fel.
Och då ser jag inget jättestort problem med att göra sig av med en död persons kroppsdelar eller hela kropp på ungefär samma sätt. Kremering är inte heller så trevligt egentligen, inte jordfästning heller för den delen.
Citera
2019-12-23, 09:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag utgick från att sjukhusen inte slänger organ och armar mm från levande människor i vanliga soppåsen, att de istället har egen hantering av sådant. Rätta mig om jag har fel.
Och då ser jag inget jättestort problem med att göra sig av med en död persons kroppsdelar eller hela kropp på ungefär samma sätt. Kremering är inte heller så trevligt egentligen, inte jordfästning heller för den delen.

Googla eller ring en begravningsfirma alt. sjukhus, har ingen lust att diskutera med dig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in