Citat:
Ursprungligen postat av
vemsa
Alla anhöriga kanske inte gillar att vänta ett år med jordfästning.
Jag pratar om större minnesceremonier på torg och liknande, kanske med musik och människor som håller tal. Då blir det mer som en demonstration eller manifestation, och då vill nog polisen veta vad det hela gäller.
Och om du säger att det handlar om att minnas en död person, då vill nog polisen kontrollera att personen är död, annars skulle ju någon kunna hålla tex en minnesceremoni för tex statsministern i ren illvilja.
Om det dessutom blir tex en kristen minnesceremoni för en muslim eller en jude, helt utan familjens tillåtelse. Och om personen själv begärt i sitt testamente att inga ceremonier ska hållas för hen.
Ser du inget alls skäl till att det ska krävas tillstånd från polisen för sånt?
Här kan du iallafall läsa lite hur polisen ser på sammankomster utomhus, "sammankomst för religionsutövning" borde minnesceremonier kunna räknas som:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/tillstand-ansok/allman-sammankomst/
Att samlas för att dela en sorg i gemensamt minne av en bortgången person är inte att jämföra med "demonstrationer, manifestationer och opinionsyttringar" som mer beskriver politiska sammankomster.
Inte heller kan man jämföra en sådan minnesstund med en "konsert i det fria"!(Bara för utomhuskonserter behövs väl tillstånd).
Och du skriver:
Citat:
"Varför skulle man inte vilja kremera en enda kroppsdel, alltså det som hittats, och sen kremera resten när det hittats?
Vad ska man begrava på begravningsceremonin om man inte har några kroppsdelar eller aska att begrava?
Det blir väl en minnesceremoni då bara?"
Du frågar varför man inte skulle vilja kremera en enda kroppsdel?
... I detta läge när vi bara känner till att en enda del hittats?
Inser du inte att man bättre kan fastställa
dödsorsak med så många delar som möjligt - och det går inte lika bra om någon del är kremerad.
Du tycker att en minnesstund borde ha polisens tillstånd och tillfråga anhöriga!
Men du ifrågasätter varför man inte kan kremera en enda kroppsdel?
För mig en väldigt konstig fråga.
Varför skulle du ge råder till anhöriga att kremera en kroppsdel i taget? (För mig ett oetiskt val!),
är det att respektera anhöriga att komma med sådana synpunkter?
Varför skulle du ge råd till utredningen att göra så? ... ...
Vad är ditt intresse av detta, är det viktigt?
Och din nästa fråga,
om vad man ska begrava om man inte har några kroppsdelar eller aska att begrava!
Hur menar du här, varför skulle man inte ha det?
En del finns, vet vi ju.
Eller menar du att om man kremerar och begraver en del efter en del så finns inget kvar?
Häpnadsväckande fråga!
Men så tror jag inte man lär gå tillväga.
Nej så klart, om allt är begravt innan jordfästningen så blir det ju ingen jordfästning!
... Utan ja, kanske
en minnestund som du skriver.