Citat:
Nu är det ju vanligast med kremering i Sverige, runt 80% av de avlidna. Alltså kremering av det som finns kvar efter organdonation.
Och hon är ju redan konstaterad död av polisen.
Jag kan förstå att man kan vilja vara säker på att inte någon annan människa har fått tag på ens döda anhörigas kroppsdelar, alltså de som polisen inte hittat.
Men de kroppsdelar som polisen har borde de anhöriga väl kunna få snart, eller måste polisen vänta tills alla delar är funna?
En annan sak som jag funderar på är det här att det redan har hållits en minnesceremoni, redan dagen efter att polisen konstaterade att hon var död:
https://www.expressen.se/gt/krim/uddevalla-ar-i-sorg-tander-ljus-for-wilma/
Kyrkan hålls öppen står det. Jag undrar om sådana minnesceremonier får ske utan anhörigas tillåtelse, de är ju lite som begravningar. Och det här att kyrkan deltar, har det skett i samråd med familjen?
Var Wilmas familj officiellt kristna och medlemmar i kyrka, kanske därför allt gick så snabbt?
Jag säger inte att Wilmas familj har haft något emot det, och jag anklagar ingen. Vill bara veta hur det fungerar.
Och hon är ju redan konstaterad död av polisen.
Jag kan förstå att man kan vilja vara säker på att inte någon annan människa har fått tag på ens döda anhörigas kroppsdelar, alltså de som polisen inte hittat.
Men de kroppsdelar som polisen har borde de anhöriga väl kunna få snart, eller måste polisen vänta tills alla delar är funna?
En annan sak som jag funderar på är det här att det redan har hållits en minnesceremoni, redan dagen efter att polisen konstaterade att hon var död:
https://www.expressen.se/gt/krim/uddevalla-ar-i-sorg-tander-ljus-for-wilma/
Kyrkan hålls öppen står det. Jag undrar om sådana minnesceremonier får ske utan anhörigas tillåtelse, de är ju lite som begravningar. Och det här att kyrkan deltar, har det skett i samråd med familjen?
Var Wilmas familj officiellt kristna och medlemmar i kyrka, kanske därför allt gick så snabbt?
Jag säger inte att Wilmas familj har haft något emot det, och jag anklagar ingen. Vill bara veta hur det fungerar.
Har aldrig hört talas om att någon utomstående människa tagit hand om kroppsdelar från en avliden,
från de anhöriga - men om du menar att en medhjälpare till en mördare är ute och söker för att hitta och sedan gömma undan delar för att polisen inte ska hitta dem och skicka dem till analys så ...går jag med på din fundering.
Och ja, minnesceremonier får ske utan tillstånd.
Jag hade nyligen en minnesceremoni på Facebook för en avliden person.Då vi sörjande bor på spridda
håll lade jag in bilder av den bortgångna med några minnesord, och många fyllde på med egna ord.
Nu fanns faktiskt en anhörig som tyckte att vår minnesceremoni gick för fort (dagen efter minneshögtiden i kyrkan) men han kunde i praktiken inte stoppa oss med lagliga medel.
Dock lade vi ner ceremonin efter några dagar därför.
Visst fick allmänheten ha minnesceremoni för Wilma. Den är till för de sörjande och alla ska vara välkomna till kyrkans aktiviteter oavsett. Wilmas anhöriga kan inte förbjuda det, eller lägga sig i
vilka som kommer för att ta adjö.
Man kan hålla minnesceremonier utan kyrkan också.
Varför är det bråttom att lämna ev nya delar man funnit till de anhöriga?
De ska analyseras och sättas samman med övriga delar så att man får en bättre bild av vad som
har skett under dödens inträffande.
Jordfästning kan ske när utredningen är klar.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-22 kl. 16:16.
Senast redigerad av Marielo 2019-12-22 kl. 16:16.