2019-12-22, 10:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fejkat? Nej. Jag antyder att det inte är en kurvatur vi ser, utan ett resultat av något optisk fenomen.
Ett ad-hoc-resonemang du tvingas ta till då observationen intee stämmer med din på förhand bestmda tro. Väntar med spänning på en förklaring till detta optiska fenomen som råkar matcha exakt med vad den sfäriska modellen förutspår.

Citat:
Jag ser absolut ingen antydan till att strukturen som ligger bortom den välvning ni förespråkar på vägen, skulle luta överhuvudtaget, vilket tycks konstigt då den välvningen bara borde öka med avstånd.
Det är fortfarande en lutning på c:a 4 grader, och den är bort från kameran.

Det illustreras tydligt här (vid 2.15):
https://www.youtube.com/watch?v=3QB6UTMESt4
Citera
2019-12-22, 10:30
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du skriver att det bara fungerar på en rund jord, samt att det inte fungerar på en platt jord.

Vad för svar skulle du ens fundera över innan du på förhand dömde det omöjligt?
Hur vore det om du förklarade hur det fungerar på södra halvklotet?
Blir dagarna längre ju längre söderut man är, när det är sommar på södra halvklotet?
Citera
2019-12-22, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ett ad-hoc-resonemang du tvingas ta till då observationen intee stämmer med din på förhand bestmda tro. Väntar med spänning på en förklaring till detta optiska fenomen som råkar matcha exakt med vad den sfäriska modellen förutspår.

Det är fortfarande en lutning på c:a 4 grader, och den är bort från kameran.

Det illustreras tydligt här (vid 2.15):

Min förbestämda tro är densamma som din tro, det vill säga en rund jord. Det är vad jag blivit lärd sen jag knappt kunde prata.

Det som däremot går emot den förbestämda tron, är att den lutning du förespråkar i videon, det vill säga vägens lutning bort från kameran, inte riktigt stämmer överens med vad vi kan se längre bort.
Citera
2019-12-22, 10:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du skriver att det bara fungerar på en rund jord, samt att det inte fungerar på en platt jord.

Vad för svar skulle du ens fundera över innan du på förhand dömde det omöjligt?

Redogör för en alternativ förklaring till detta som skulle fungera då.
Citera
2019-12-22, 10:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Min förbestämda tro är densamma som din tro, det vill säga en rund jord. Det är vad jag blivit lärd sen jag knappt kunde prata.

Det som däremot går emot den förbestämda tron, är att den lutning du förespråkar i videon, det vill säga vägens lutning bort från kameran, inte riktigt stämmer överens med vad vi kan se längre bort.

Var det medvetet att du ignorerar förklaringen på videoklippet om lutande byggnader?

Eller är du inte kapabel att hålla dig till ämnet?

Svara nu detta med lutande torn istället.
Citera
2019-12-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Var det medvetet att du ignorerar förklaringen på videoklippet om lutande byggnader?

Eller är du inte kapabel att hålla dig till ämnet?

Svara nu detta med lutande torn istället.

Vänligen ge mig en tid i videon där de visar ett lutande torn.
Citera
2019-12-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Redogör för en alternativ förklaring till detta som skulle fungera då.

Vadå, som när ni redogör en förklaring genom att säga "vad skulle det annars vara?"
Citera
2019-12-22, 11:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vadå, som när ni redogör en förklaring genom att säga "vad skulle det annars vara?"

Nej. Förklara hur den kortaste dagen på norra halvklotet automatiskt blir den längsta på det södra. Hur dagarna blir längre på södra halvklotet under deras sommar, ju längre söderut man kommer. Skriv nu till oss alla hur det fungerar.
Citera
2019-12-22, 11:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är ingen tro. Det bekräftas av observationer mätningar och experiment.
Att saker skyms av horisonten, solens sken på molnens undersida är inget man behöver vara lärd sen barnben, det ser man ju själv i stort sett varje dag.

Citat:
Jag förespråkar ingen lutning, jag visar en bild som visar lutningen.
Hur vet du vilken topografi som marken har bortanför bron?
Hur vet du vilken lutning marken borde ha?
Det är därför vi utgår från vattnet. Antingen är sett platt eller krökt. Bilden visar att det är krökt.
Marken (som är bortom bron i bilden) vet vi inte om den är platt, krökt eller lutar. Därför är din åsikt om den irrelevant.
Citera
2019-12-22, 11:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vänligen ge mig en tid i videon där de visar ett lutande torn.
Här visas lutande torn (vid 2.15):
Citera
2019-12-22, 11:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Precis. Om något är delvis skymt av ett krökt papper, om det inte är krökningen, vad skulle det annars vara som skymmer objektet?
Citera
2019-12-22, 11:17
Medlem
constants avatar
Förstår fortfarande inte vad som är problemet med att mäta avstånd med Google maps, karta och verklighet.

Kanske för att det direkt skulle falsifiera plattjords-tänket?

Går att göra även för en incel, framför datorn.
Senast redigerad av constant 2019-12-22 kl. 11:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in