2019-12-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Att du skriver här är evidens för att du finns.
Finns jag verkligen, eller upplever jag bara att jag finns?

Är jaget verifierbart?
Citera
2019-12-22, 10:32
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Time-

Är jaget verifierbart?

Det beror på vilka premisser du använder dig utav när du verifierar och vad du kallar en verifikation.
Det är fullt möjligt att skapa teoretiska/konceptuella modeller av jaget, men problemet är ju samtidigt att dessa modeller är just modeller och därav kommer det alltid saknas en grad av realism i det.

Låt oss säga att "jaget" representerar en observatör, om man skapar en modell av observatören så existerar en separation mellan observatören och modellen utav observatören, därav så går det aldrig att få en sann och ofiltrerad verifikation av observatören eftersom varje modell blir en projicering av observatörens egna kognitiva och språkliga fenomen, och dessa fenomen är i allra högsta grad begränsade.

Man bör först behandla problematiken i vad anses som verifierbart.
Citera
2019-12-22, 10:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad är det för skillnad i praktiken?
Jag upplever ju också att du finns.

Citat:
Är jaget verifierbart?
Aktivitet i din hjärna, som leder till att du gör inlägg här, går att verifiera.
Citera
2019-12-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det beror på vilka premisser du använder dig utav när du verifierar och vad du kallar en verifikation.
I enlighet med ConnyKlasson krav för att kalla det en allmängiltig sanning.
Citat:
Vad är det för skillnad i praktiken?
Jag upplever ju också att du finns.
Det är nog svårt att förutspå.
Citat:
Aktivitet i din hjärna, som leder till att du gör inlägg här, går att verifiera.
Ja, men kan du bevisa att jaget verkligen existerar? Isåfall, vilka komponenter i hjärnan skapar jaget?

Min vinkel är att jaget är lika ogreppbart som idén om gud och inte går att bevisa på ditt sätt.

Varför du har köpt just den idén som en allmängiltig sanning? Har jaget ett frikort?
Citera
2019-12-22, 11:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
I enlighet med ConnyKlasson krav för att kalla det en allmängiltig sanning.
Okej, fast det formulerar bara om problemet egentligen till vad en "allmängiltig sanning" är, om en allmängiltig sanning är en acceptabel verifikation på något innebär det att det räcker att x antal parter verifierar med samma premisser och kommer till samma slutsatser.

Problematiken landar då i vad är en allmängiltig sanning.
Citera
2019-12-22, 11:59
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Min vinkel är att jaget är lika ogreppbart som idén om gud och inte går att bevisa på ditt sätt.
Jag är lite i ditt perspektiv också men jag anser att jaget och gud i sann realistisk anda inte går att verifiera eller bevisa överhuvudtaget då varje försök att bevisa det blir en projicering av det som ska bevisas, det blir bara en konceptuell modell och således orsakar det att varje gång man ska försöka förstå sig själv eller bevisa sig själv så förväxlar man sig själv med modellen, och detta i sin tur orsakar en illusion.

Tänk dig ungefär som att du står någonstans i naturen och ska verifiera hur naturen ser ut i form av berg, vatten och andra landfenomen, möjligheten du har här för att verifiera detta är ju att skapa en karta eller måla en bild utav hur det ser ut, men kartan eller bilden när du har skapat den oavsett hur detaljerad och innehållsrik den är, är ju inte den faktiska naturen utan bara en avbild utav den.
Citera
2019-12-22, 12:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
IJa, men kan du bevisa att jaget verkligen existerar?
Inte mer än aktiviteten i hjärnan.
Vad har det ned gud att göra?

Citat:
IIsåfall, vilka komponenter i hjärnan skapar jaget?
Det är resultatet av verksamheten. Den sammanlagda resultatet som lagras.

Citat:
Hjärnans aktivitet är inte lika ogreppbart som gudsbegreppet.

Citat:
Varför du har köpt just den idén som en allmängiltig sanning? Har jaget ett frikort?
Jag har inte påstått att ”jagets” existens är en allmängiltig sanning. Den kan (precis som gud) vara ett koncept som skapats i vår hjärna.
Citera
2019-12-22, 12:32
Medlem
Sedan länge finns tydliga beteendevetenskapliga definitioner av jaget och alla andra besläktade begrepp. Men det har ju ingenting med Gudsbegreppet att göra.

Gud - liksom alla världens Gudar och Gudsbegrepp - är och förblir konstruktion av människan med människans medfödda disposition för religiositet som motor.
Citera
2019-12-22, 17:40
Medlem
Gud finns inte i världen. Världen finns i Gud. Gud är allt som finns och allt som inte finns.
Du kan ta bort ordet "Gud" och ersätta det med "Liv".
Liv är allt som finns. Allt som finns är liv.
Skapelse processen är ingenting som har ägt rum. Det äger rum just nu.
Gud (Vi) skapar. En evig process utan början och utan slut.
Citera
2019-12-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitapissaspy
Gud finns inte i världen. Världen finns i Gud. Gud är allt som finns och allt som inte finns.
Du kan ta bort ordet "Gud" och ersätta det med "Liv".
Liv är allt som finns. Allt som finns är liv.
Skapelse processen är ingenting som har ägt rum. Det äger rum just nu.
Gud (Vi) skapar. En evig process utan början och utan slut.
Jag är 50 år gammal och har grubblar över existensen sen jag 7.
Ju fler svar jag finner desto mer hopar sig frågorna.
Citera
2019-12-22, 17:53
Medlem
Citat:
Jag är lite i ditt perspektiv också men jag anser att jaget och gud i sann realistisk anda inte går att verifiera eller bevisa överhuvudtaget då varje försök att bevisa det blir en projicering av det som ska bevisas, det blir bara en konceptuell modell och således orsakar det att varje gång man ska försöka förstå sig själv eller bevisa sig själv så förväxlar man sig själv med modellen, och detta i sin tur orsakar en illusion.

Tänk dig ungefär som att du står någonstans i naturen och ska verifiera hur naturen ser ut i form av berg, vatten och andra landfenomen, möjligheten du har här för att verifiera detta är ju att skapa en karta eller måla en bild utav hur det ser ut, men kartan eller bilden när du har skapat den oavsett hur detaljerad och innehållsrik den är, är ju inte den faktiska naturen utan bara en avbild utav den.
Ja precis, man ser inte verkligheten som den är, man ser sina egna idéer/bilder/kartor av verkligheten, som man själv har hittat på.
Citat:
Jag har inte påstått att ”jagets” existens är en allmängiltig sanning. Den kan (precis som gud) vara ett koncept som skapats i vår hjärna.
Är inte alla koncept vi bär på skapade av våra hjärnor?
Citera
2019-12-22, 18:06
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ja precis, man ser inte verkligheten som den är, man ser sina egna idéer/bilder/kartor av verkligheten, som man själv har hittat på.
Fast det finurliga är att man gör det, alla 5 sinnen tar in verkligheten precis som den är i den mån som sinnena är kapabla till, det är när man manipulerar verkligheten med tänkandet och förväxlar dessa tankar med informationen de 5 sinnena tar in som illusionerna biter sig fast, konceptuella modeller härstammar från tankar eller från någon kognitiv egenskap.

Om man tystar tankarna och låter verkligheten vara i fred så tar man in verkligheten som den är, detta är också vad många spirituella lärare skulle kalla att "vara i nuet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in