2019-12-21, 19:44
Medlem
Hej!

Har nyligen bytt bank till handelsbanken och fick ett kreditkort när jag blev kund. Jag sa att jag inte ville ha det men det var typ ett krav då jag köpte lägenhet genom dom.

Jag valde minsta kreditbeloppet och bestämde mig för att inte använda krediten alls. Inget mer med det. Jag har sedan dess handlat på det för MINA pengar som jag har fört över från lönekontot. Det disponibla beloppet har ALLTID varit 10 000 vilket är min gräns. Och vad jag har förstått så är det det disponibla beloppet som är det jag har att röra mig med.

Men fick se häromdagen att jag har fått en räkning på 5500kr!! Under perioden november december. Fick panik och ringde banken två gånger och båda gångerna sa dom att jag ska betala. Jag gjorde ett test och satte över mina pengar och handlade i mataffär. Mina pengar drogs som vanligt och kvar hade jag 10 143 kr efteråt. Fick samtidigt se att detta köp hade registrerats på krediten!? Jag sa till killen på banken varför dras mina pengar OCH krediten? Jag får ju betala 2 gånger nu!

Han sa att kortet jag har är bara ett kreditkort! Men vart är alla mina pengar då? Dom försvinner ju och jag har ju alltid 10 000 disponibelt men saldot står ju typ 6000. Sen gjorde jag ett till test. Jag handlade så det blev 9800. Satte tillbaka 400 och då var det disponibla alltså 10 200 och det är ju rätt. DÅ använde jag krediten eftersom det disponibla underskred 10 000.

Kollade föregående månad då fick jag också en räkning på 4000 som skulle dras och det drogs den 28/11 MEN det drogs inte av MINA pengar för det skulle jag ha märkt om så mycket försvann. Vad är det här? Nån som kan förklara?

Jag har ju inte använt krediten utan alltid haft mina pengar utöver 10 000.
Citera
2019-12-21, 19:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vilket kort är det? Allkort? Platinum?

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala/bankkort-och-kreditkort

Vad står det i villkoren?
Citera
2019-12-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vilket kort är det? Allkort? Platinum?

https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala/bankkort-och-kreditkort

Vad står det i villkoren?

Det är allkort. Jag läste inte igenom allt men vi gick igenom det muntligt. Handläggaren sa att det är kredit på 10 000 men att det funkar som ett vanligt bankkort.
Citera
2019-12-21, 19:56
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighInTheSky
Hej!
nyligen bytt bank till handelsbanken och fick ett kreditkort när jag blev kund. Jag sa att jag inte ville ha det men det var typ ett krav då jag köpte lägenhet genom dom..

Utan att veta exakt vad du har för tjänst går det inte att besvara din fråga.

Vad exakt är det för kort ( Nej, det räcker inte att säga ”Mastercard”) och exakt vad står det i villkoren för tjänsten?

Sannolikt är det ett rent kreditkort, och då faktureras du månadsvis. Betalar du inte hela skulden då så börjar räntan ticka.

Din text är ganska rörig, men jag vill nog säga att utan tillgång till dina avtalsvillkor och dina transaktioner så blir det svårt att reda i detta åt dig.

Edit: okej, nu har det framkommit vilken tjänst det är. Med alkort så betalar du allt via faktura. Det är inte kopplat till något konto. Däremot kan du sätta upp det så att hela saldot dras automatiskt när perioden bryts. (Månadsskiftet oftast)

Så, utan att se dina exakta transaktioner på kontot du anser att pengarna försvunnit ifrån så är det svårt att säga något.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-12-21 kl. 20:00.
Citera
2019-12-21, 19:58
Medlem
Krediten används alltid, har lika kort som dig och var också lite förvirrad första gången. Jag överför inga pengar till allkortskontot utan låter beloppet jag handlat för dras från lönekontot i slutet på månaden.
Citera
2019-12-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWES
Krediten används alltid, har lika kort som dig och var också lite förvirrad första gången. Jag överför inga pengar till allkortskontot utan låter beloppet jag handlat för dras från lönekontot i slutet på månaden.

Men alltså va?! Men varför har mina pengar dragits för? Det känns ju som om man är lurad att jag har betalat allt två gånger? Och varför märkte jag inte av när dom drog 4000 av mig i slutet av november? För tro mig det skulle jag ha märkt.
Citera
2019-12-21, 20:08
Medlem
Du har väl skrivit under ett avtal ?
Citera
2019-12-21, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du har väl skrivit under ett avtal ?

Ja det har jag gjort. Men dey disponibla är ju 10 000. Ska inte det sjunka när man handlar på kredit?
Citera
2019-12-21, 20:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men alltså va?! Men varför har mina pengar dragits för.

Om du inte redovisar exakt vad som hänt på ditt konto (inte kortet) så tror jag inte att någon förutom din Banks kundtjänst kan svara på det.
Citera
2019-12-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du inte redovisar exakt vad som hänt på ditt konto (inte kortet) så tror jag inte att någon förutom din Banks kundtjänst kan svara på det.

Ja men varför sjunker inte det disponibla beloppet för? Ska det inte göra det kanske? Det är klart man handlar när man ser att det disponibla inte sjunker för att jag har fört över mina pengar.
Citera
2019-12-21, 20:52
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ja men varför sjunker inte det disponibla beloppet för? Ska det inte göra det kanske? Det är klart man handlar när man ser att det disponibla inte sjunker för att jag har fört över mina pengar.

Alltså, resonerar man sådär så blir man en bra kandidat till Lyxfällan längre fram.

Tänk på att det KAN finnas en eftersläpning på många dagar på kreditkort, även om reservationerna OFTAST läggs direkt vid köp.
Citera
2019-12-21, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Alltså, resonerar man sådär så blir man en bra kandidat till Lyxfällan längre fram.

Tänk på att det KAN finnas en eftersläpning på många dagar på kreditkort, även om reservationerna OFTAST läggs direkt vid köp.

Men när jag testade att handla för krediten så sjönk ju det disponibla direkt och då betalade jag ju tillbaka direkt också. Och alla andra gånger har det disponibla aldrig varit under 10 000 och ändå en räkning på 5500? Borde det inte rimligtvis vara 4500 på det disponibla beloppet då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in