• 1
  • 2
2019-12-21, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighInTheSky
Hej!

Har nyligen bytt bank till handelsbanken och fick ett kreditkort när jag blev kund. Jag sa att jag inte ville ha det men det var typ ett krav då jag köpte lägenhet genom dom.

Jag valde minsta kreditbeloppet och bestämde mig för att inte använda krediten alls. Inget mer med det. Jag har sedan dess handlat på det för MINA pengar som jag har fört över från lönekontot. Det disponibla beloppet har ALLTID varit 10 000 vilket är min gräns. Och vad jag har förstått så är det det disponibla beloppet som är det jag har att röra mig med.

Men fick se häromdagen att jag har fått en räkning på 5500kr!! Under perioden november december. Fick panik och ringde banken två gånger och båda gångerna sa dom att jag ska betala. Jag gjorde ett test och satte över mina pengar och handlade i mataffär. Mina pengar drogs som vanligt och kvar hade jag 10 143 kr efteråt. Fick samtidigt se att detta köp hade registrerats på krediten!? Jag sa till killen på banken varför dras mina pengar OCH krediten? Jag får ju betala 2 gånger nu!

Han sa att kortet jag har är bara ett kreditkort! Men vart är alla mina pengar då? Dom försvinner ju och jag har ju alltid 10 000 disponibelt men saldot står ju typ 6000. Sen gjorde jag ett till test. Jag handlade så det blev 9800. Satte tillbaka 400 och då var det disponibla alltså 10 200 och det är ju rätt. DÅ använde jag krediten eftersom det disponibla underskred 10 000.

Kollade föregående månad då fick jag också en räkning på 4000 som skulle dras och det drogs den 28/11 MEN det drogs inte av MINA pengar för det skulle jag ha märkt om så mycket försvann. Vad är det här? Nån som kan förklara?

Jag har ju inte använt krediten utan alltid haft mina pengar utöver 10 000.

Jag tror att du är extremt knepig som person.
Jag har själv ett allkort och ett allkortskonto.
Jag har en kredit på 30000 men sätter altid in pengar så att jag har ett disponibelt belopp på betydligt mer.
Det som syns som disponibel belopp är din kredit plus det du har på kontot.
Saldot är det du hade på kontot innan de transaktioner som skett under innevarande månad, de sätts alltid som kredit.
Kan vara svårt att förstå till en början, du får en "räkning" som dras från ditt konto den sista i varje månad.
Har stämmt klockrent för mig alla år ,
Citera
2019-12-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag tror att du är extremt knepig som person.
Jag har själv ett allkort och ett allkortskonto.
Jag har en kredit på 30000 men sätter altid in pengar så att jag har ett disponibelt belopp på betydligt mer.
Det som syns som disponibel belopp är din kredit plus det du har på kontot.
Saldot är det du hade på kontot innan de transaktioner som skett under innevarande månad, de sätts alltid som kredit.
Kan vara svårt att förstå till en början, du får en "räkning" som dras från ditt konto den sista i varje månad.
Har stämmt klockrent för mig alla år ,

Vad menar du med att jag är knepig som person, utveckla gärna det?

Det är ju exakt så du säger, jag behöver alltså inte betala tillbaka 5500 av mina pengar eftersom jag aldrig rört krediten. Men det som förvirrar är ju att det står RÄKNING och att det dras plus att man kan välja att delbetala. Och under denna information hittar jag inbetalningsavin där det inte står någon summa alls?
Citera
2019-12-21, 21:39
Medlem
Citat:

Det är ju exakt så du säger, jag behöver alltså inte betala tillbaka 5500 av mina pengar eftersom jag aldrig rört krediten. Men det som förvirrar är ju att det står RÄKNING och att det dras plus att man kan välja att delbetala. Och under denna information hittar jag inbetalningsavin där det inte står någon summa alls?
Det jag menar med det är att du har tecknat nåt du inte satt dig in i, vilket jag har i och för sig förstått är normalt med dagens generation.
Peronligen skriver jag inte på nåt innan jag förstår hur det funkar, dvs, gått igenom avtalet och förhadlat framför allt med banker.
Citera
2019-12-21, 21:42
Medlem
Du "ville inte ha", kortet men sen använder du den ändå?? 😜
Citera
2019-12-21, 22:09
Medlem
Du använder ditt kreditkort som ett bankkort.
Du får kolla fakturorna i fortsättningen eller helst klippa kortet.
Citera
2019-12-21, 22:24
Medlem
whaks avatar
Citat:
Hej!

Har nyligen bytt bank till handelsbanken och fick ett kreditkort när jag blev kund. Jag sa att jag inte ville ha det men det var typ ett krav då jag köpte lägenhet genom dom.

Jag valde minsta kreditbeloppet och bestämde mig för att inte använda krediten alls. Inget mer med det. Jag har sedan dess handlat på det för MINA pengar som jag har fört över från lönekontot. Det disponibla beloppet har ALLTID varit 10 000 vilket är min gräns. Och vad jag har förstått så är det det disponibla beloppet som är det jag har att röra mig med.

Men fick se häromdagen att jag har fått en räkning på 5500kr!! Under perioden november december. Fick panik och ringde banken två gånger och båda gångerna sa dom att jag ska betala. Jag gjorde ett test och satte över mina pengar och handlade i mataffär. Mina pengar drogs som vanligt och kvar hade jag 10 143 kr efteråt. Fick samtidigt se att detta köp hade registrerats på krediten!? Jag sa till killen på banken varför dras mina pengar OCH krediten? Jag får ju betala 2 gånger nu!

Han sa att kortet jag har är bara ett kreditkort! Men vart är alla mina pengar då? Dom försvinner ju och jag har ju alltid 10 000 disponibelt men saldot står ju typ 6000. Sen gjorde jag ett till test. Jag handlade så det blev 9800. Satte tillbaka 400 och då var det disponibla alltså 10 200 och det är ju rätt. DÅ använde jag krediten eftersom det disponibla underskred 10 000.

Kollade föregående månad då fick jag också en räkning på 4000 som skulle dras och det drogs den 28/11 MEN det drogs inte av MINA pengar för det skulle jag ha märkt om så mycket försvann. Vad är det här? Nån som kan förklara?

Jag har ju inte använt krediten utan alltid haft mina pengar utöver 10 000.

Varför skulle du vara tvungen att ta ett kreditkort för att du köpte en lägenhet?

Jag köpte ett hus i somras där vi lånade 1,6 mille och jag i samma veva blev kund hos handelsbanken.
Tog bara ett sketer vanligt mastercard utan kredit.
Citera
2019-12-21, 22:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Du blir kund i en bank som tvingar dig att ha ett kort du inte vill ha?
Du vet inte vad det är för kort du har men inte vill ha?
Du använder kortet som du inte vill ha?

Det är ett kreditkort, allt du betalar med kortet är på kredit. Du får en RÄKNING på det du betalat.
Citera
2019-12-21, 22:33
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du blir kund i en bank som tvingar dig att ha ett kort du inte vill ha?
Du vet inte vad det är för kort du har men inte vill ha?
Du använder kortet som du inte vill ha?

Det är ett kreditkort, allt du betalar med kortet är på kredit. Du får en RÄKNING på det du betalat.

Ta det lugnt, även svagbegåvade behöver ha en bank.
Däremot tror jag att ts behöver en godman.
Citera
2019-12-22, 02:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Men när jag testade att handla för krediten så sjönk ju det disponibla direkt och då betalade jag ju tillbaka direkt också. Och alla andra gånger har det disponibla aldrig varit under 10 000 och ändå en räkning på 5500? Borde det inte rimligtvis vara 4500 på det disponibla beloppet då?

Du verkar inte lösa vad jag skriver, eller så förstår du det inte.

Allt tyder på att du har ett helt normalt kreditkort.
Citera
2019-12-22, 09:50
Medlem
För det första kan inte banken tvinga dig att skaffa ett kreditkort. För det andra så ja, du är lurad eftersom handelsbankens allkort är värdelöst som kreditkort. Det finns andra kreditkort på marknaden som är mer förmånligt förutsatt att du vill ha ett kreditkort.
Citera
2019-12-22, 11:37
Medlem
Prova å gå in på banken å be dom förklara ärendet för dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in