2019-12-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag ser inte att någon här hatar LW. Någon har dock antagligt retat upp sig på henne så till den grad att de handgripligen slagit ihjäl henne.
Då är det något intressant att dryfta hur hen beter sig i olika konflikter, och var dessa konflikter ger sig till känna.

Det har vi hört till leda nu. Hur vore det om du istället kunde ge dig lite tid åt att även granska SDs tillkortakommanden? Han sitter ju ändå på sannolika - och LW är död...mördad.
Citera
2019-12-21, 16:49
Medlem
Citat:
Du tror väl inte att någon slagit ihjäl LW som en slags ömhetsbetygelse?

Det fetade: nej, för flertalet i tråden så är det utöver SDs otrohet inte styrkt ännu.
Dock har vi sett dig uttala förhoppning om att det skulle smälla i Sundsvall. Så om SD nu visar sig vara hotfull och våldsam så kanske det är ett sådant fall där BO gillar våldsamma och hotfulla människor.

Självmord genom att ge sig på en våldsam och hotfull man i hopp om att bli mördad?
Citera
2019-12-21, 16:52
Medlem
Citat:
Fundera ett par varv till kring begreppet "trådshaverist". För din egen skull.

Namnen på hans vänsterprassel känner jag ej till. I tråden var det en av hans tidigare "flirtar" som berättade om det. Hursomhelst, det finns ingen anmälan mot SD, inte heller från HD, utöver LWs anmälningar. Och beträffande den anmälningen LW inte kunde återta så blev ju utfallet att hon faktiskt inte drabbats av någon kriminaliserad gärning.

Därav är det väl befogat att ifrågasätta spelulationer om att SD skulle vara en potentiell seriemördare. Eller vad menas med att det kanske var tur för HD?

Att SD flirtat med andra kan jag hålla med om att det är ganska väl klarlagt. Och visst har man ljugit och bedragit sin familj med en annan person i sex års tid så kan han naturligtvis ha gjort så med någon annan. Men det är bra om man kan vara tydlig när det handlar om sådant man anser vara bekräftat och sådant som är rena spekulationer.
Citera
2019-12-21, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl klart att man som vän till en mördad person kan reagera mycket starkt känslomässigt på ett så fruktansvärt mord på vännen?

Några saker som skrivits i tråden om L*enas egen del i sitt mord:

Jag hoppar nästan jämfota av vansinne när jag förstår att det finns så hatiska människor därute. Att de anhöriga och vännerna till LW blir ännu mer upprörda är inget alls att förvånas över tycker jag.

Den misstänkta försvaras genom att man inte får diskutera honom. Han är ju inte dömd ännu. Bättre och mer riktigt är att "vända på varenda sten" och syna NW och andra som inte är misstänkta. Och vad några menar är ju att SD varit utsatt för LW och det är han och HD som är offren.

Att SD, den huvudmisstänkte, går ute i det fria, verkar glad som en lärka kanske inte gör saken bättre? Han verkar mest tänka på FF, bullar och varma kramar. Inget verkar rubba honom. Han verkar oberörd av sin situation som misstänkt, och ännu mer oberörd över att hans älskarinna har brutalt mördats bara några meter från hans egen bostad.

Om detta var din vän, din man/fru, din bror, syster skulle du då inte bli arg och mycket känslomässigt berörd av att de drogs i smutsen på likartat sätt? Och den som du misstänkte starkt, liksom åklagaren fick gå fri i ett och ett halvt år? Och människor försvarade honom, medan din anhörig beskylldes för fruktansvärda saker som du ansåg var helt felaktiga?

Mordet är ju dessutom helt onödigt!!
L*ena kunde ju ha levt!!

Den som mördade henne kunde ju ha valt att inte mörda henne.

Skulle du inte hoppa jämfota av ilska i samma sits?

Tänk dig in i situationen en sekund.
Kan du det?

Jag blir också helt perplex av hur hatiska vissa kan vara mot en brutalt mördad kvinna och beslå henne med de värsta vidrigheter man bara kan, hon kan inte försvara sig. När andra berättar om en glad, energisk, hjälpsam och trevlig person så gäller det tydligen inte.

Varifrån kommer hatet och varför gräver man inte i MGMs smutsiga byk på samma sätt som man gör med den mördades? Varför ger man sig dessutom på hennes barn? Ofattbart.
Citera
2019-12-21, 17:12
Medlem
Handlrs avatar
bradgardsindianenKanske har missat "svara svara.." från dykarforumet och olika ragg han försökt/lyckats med samtidigt som HannaD var gravid.

I hans umgängeskrets leker man "bror" med väldigt unga tjejer.. får vi reda på sådant i FUP också ?
Någon som vet om han är kompis med Jö.rgen Jan.sson ?
Citera
2019-12-21, 17:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Så du kan inte tänka dig att hennes uttalanden sker på erfarenhetsmässiga grunder, erfarenheter hon har från sitt arbete?
Naturligtvis gör Ulla Gustavsson sina uppmärksammade uttalanden utifrån de erfarenheter hon har, oavsett om det sedan är personliga erfarenheter eller mer yrkesmässiga. Våld i hemmet är ett allvarligt samhällsproblem, och hon kan säkert ha sett en hel del t.ex. som domare i just sådana mål. Men att slentrianmässigt och lite fördomsfullt tro att det alltid handlar om sådant bara för att det råkar vara en kvinna som har dödats håller inte.

Visst är det väl så att SD mycket väl kan misstänkas på sådana erfarenhetsmässiga grunder, men då handlar det alltså om den allra lägsta graden av misstanke. För skälig misstanke eller högre måste det vara individualiserade bevis, och enbart grupptillhörighet (dvs. att han är man) är inte tillräckligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Misstankegrad.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-21 kl. 17:34.
Citera
2019-12-21, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
bradgardsindianenKanske har missat "svara svara.." från dykarforumet och olika ragg han försökt/lyckats med samtidigt som HannaD var gravid.

I hans umgängeskrets leker man "bror" med väldigt unga tjejer.. får vi reda på sådant i FUP också ?

Om du gräver dej tillbaka lite i tråden så kan du se att hans närmaste bekantskapskrets är beskriven flera gånger.

Jag antar att du menar JJ som är den häktade polisen som beskrivs i en annan tråd. Vad menar du att SD skulle ha för koppling till JJ och mordet på Lena?
Citera
2019-12-21, 17:26
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag blir också helt perplex av hur hatiska vissa kan vara mot en brutalt mördad kvinna och beslå henne med de värsta vidrigheter man bara kan, hon kan inte försvara sig. När andra berättar om en glad, energisk, hjälpsam och trevlig person så gäller det tydligen inte.

Varifrån kommer hatet och varför gräver man inte i MGMs smutsiga byk på samma sätt som man gör med den mördades? Varför ger man sig dessutom på hennes barn? Ofattbart.

Det går inte att förstå hur dessa människor är funtade,dem lever i en värld där allt är svart eller vitt,
Jag tror att det ligger en avundsjuka som ligger och pyr i dessa människor,En avundsjuka som bottnar
i att Lena var självständig,Att hon vågade utmana sej själv till nya och spännande arbeten och hobby
Och just sådana kvinnor som Lena gör att hatet och föraktet växer mer och mer,När dessa människor
jämför sej själva med Lena så inser dom att dom är ingenting annat än gråa möss i en grå tillvaro,
Och naturligtvis så spelar den svenska berömda jantelagen in,Du ska inte tro att du är något,Du ska rätta dej in i ledet och vara ett med den grå massan
Citera
2019-12-21, 17:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det går inte att förstå hur dessa människor är funtade,dem lever i en värld där allt är svart eller vitt,
Jag tror att det ligger en avundsjuka som ligger och pyr i dessa människor,En avundsjuka som bottnar
i att Lena var självständig,Att hon vågade utmana sej själv till nya och spännande arbeten och hobby
Och just sådana kvinnor som Lena gör att hatet och föraktet växer mer och mer,När dessa människor
jämför sej själva med Lena så inser dom att dom är ingenting annat än gråa möss i en grå tillvaro,
Och naturligtvis så spelar den svenska berömda jantelagen in,Du ska inte tro att du är något,Du ska rätta dej in i ledet och vara ett med den grå massan

Men jösses. Halva Sverige håller väl på med motionsidrott i någon form? Behandlingsassistent är väl inte så "nytt, spännande" jobb jämfört med att vara pastor? Pastor måste väl helt klart ge mer omväxling jämfört med att passa ett gäng ensamkommande.
Citera
2019-12-21, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Att SD flirtat med andra kan jag hålla med om att det är ganska väl klarlagt. Och visst har man ljugit och bedragit sin familj med en annan person i sex års tid så kan han naturligtvis ha gjort så med någon annan. Men det är bra om man kan vara tydlig när det handlar om sådant man anser vara bekräftat och sådant som är rena spekulationer.

Det är väl ingen spekulation om att han intill relationen med LW var ostraffad och mig veterligen inte heller anmäld för något.
Citera
2019-12-21, 17:57
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Om du gräver dej tillbaka lite i tråden så kan du se att hans närmaste bekantskapskrets är beskriven flera gånger.

Jag antar att du menar JJ som är den häktade polisen som beskrivs i en annan tråd. Vad menar du att SD skulle ha för koppling till JJ och mordet på Lena?
Sådär nu har jag kollat det:
Det gällde sidan: https://www.dykarna.nu/guestbook/4771/sida-6.html

samt försvarandet av det:
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Har följt tråden sedan dag 1 och roats över de många dumheterna som skrivs. Är det enbart begåvningsreserven som skriver (och ger blanka fan i att läsa varandras inlägg) här kan man undra?, och svårt förfärats över det tragiska i händelserna. Kände mig sugen på att få bli en del av denna korkade massa och skaffade nu ett konto . Under tisdagen 15:e maj hade SD kontakt med flera personer som han anade hade kontakt med LW under kvällen och natten. Han fick därför en rätt samlad bild av tidpunkt för försvinnandet tidigt. Om detta pratade han med flera personer, bla UW, polisen, och en mig närstående och flera andra sa han. I det helt frivilliga upplysningsvisa hörandet tidigt på tisdag eftermiddag visade han även den chatt han hade med LW på måndagkvällen för polisen. MVs ord om att han skulle senare på tisdagen förneka denna kontakt förefaller mig minst sagt tveksam. Han är inte korkad. Tror MV är korkad snarare. Ovanstående kan ni se som fakta. Nästa sak har kommit till mig på omvägar, men om SVARA SVARA SVARA tyder på en störning så kan det vara lämpligt att känna till att SD tillsammans med den unga tjejens familj hade en långvarig lek om att SD skulle vara ett syskon i familjen. Den kramen SD krävde svar om ska ha gällt när tjejens riktiga bror kom hem efter längre resa...

Nu tänkte jag inte ge er mer även om jag vet massor som är helt uppåt väggarna fel i era gissningar. Jag kommer inte att svara på följdfrågor, men fortsätta läsa nyfiket. Er ankdamm är för liten för mig att leka i. SD finns i min närhet och jag är mån om honom, även om vi inte har så mycket kontakt för tillfället. Jag tror att ni som försöker rentvå honom borde sluta då det knappast hjälper honom, utan det blir bara mer uppståndelse. Låt rättvisan komma fram utan att elda på flashback.

PS Jag finner det extremt oväntat om det visar sig att SD är gärningsman, men jag utesluter det inte.
Citera
2019-12-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr

Nej jag har inte missat "svara, svara" från dykforumet. Inlägget ser ju märkligt ut och en tanke är att det kan röra sig om en skämtsam intern jargong. Men jag vet inte som sagt, men vad vi vet är han väl inte anmäld för det? Skulle det ha uppfattats som allvarligt menat av den han skrev till så skulle det väl kunnat ses som ett ofredande.

Ja han kanske haft en massa ragg, och ingen av dem verkar ha anmält honom för något otillbörligt. Därav är jag något tveksam på att han skulle vara våldsam etc. Han har säkert kapacitet att vara våldsam men det verkar inte som han haft något incitament till våldsamheter i vardagen tidigare i vart fall. Det är väl måhända det SD refererar till med att han hade ett mentalt och fysiskt övertag gentemot LW, att han klarade av att hantera situationer som den påstådda misshandeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in