2019-10-12, 13:42
Medlem
De olika färgerna är inte så exakta vad gäller personlighetsbeskrivning.

Myers Briggs personlighetstest är mycket bättre. Myers Briggs-testet ger dig en mer omfattande och korrekt personlighetsbeskrivning.
Citera
2019-10-12, 14:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
I boken "Omgiven av idioter" så står det
att "Ingen har alla färger". Men jag har
det, åtminstone i en av uppräkningarna
av hur de olika färgerna är. Är det nån
som har varit på nån föreläsning med
författaren och hört vad han har sagt om
människor som påstår att de har alla
färgerna?
Jag tror du är en gullig positiv personen som verkligen tro Ja om allt. Eller så är du en person utan personlighet och hoppar runt mellan tuvorna. Eller så har du inte förstått boken. Eller så har du inte analyserat din personlighet alls utan tycker att allting stämmer. Färgerna är varandras motpoler och man kan inte vara alla.
Citera
2019-10-12, 14:59
Medlem
TruckerKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Jag har inte läst boken.

Stark början på ett svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Färgerna är varandras motpoler och man kan inte vara alla.
Kan man inte? Borde vara situationsberoende.
Citera
2019-10-12, 15:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Kan man inte? Borde vara situationsberoende.
Om man kan hoppa mellan in introvert civilingenjör och en extrovert festfixare så är man i princip schizo.
Citera
2019-10-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidden
Bara för att man tycker något är på ett visst sätt så behöver det inte vara sant, det finns en objektiv verklighet. Du kan tycka att du blir bättre av sockerpiller vid sen pancreascancer men du dör ganska snabbt utan riktiga interventioner ändå.
Här blir snarare exemplet att någon upplever att det blir mindre konflikter på arbetet och mår bättre. Men egentligen så är det mer konflikter och hen mår sämre utan att veta om det.

Citat:
Det är inte ett säkrare kort att anställa någon beroende på färg, det är det som är grejen. Det finns ingen validitet i det här med färgerna och därför skadar det t.ex. rekryteringen till jobb. Det är låtsasforskning som skadar när folk använder det som underlag.
Jag håller inte på med rekrytering och vet inte vad det finns för verktyg. Men om någon lyckas bra med rekrytering utifrån "färgerna" så spelar det ingen större roll vad forskningen säger.
Senast redigerad av Solarwind 2019-10-12 kl. 16:31.
Citera
2019-10-12, 16:58
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
I boken "Omgiven av idioter" så står det
att "Ingen har alla färger". Men jag har
det, åtminstone i en av uppräkningarna
av hur de olika färgerna är. Är det nån
som har varit på nån föreläsning med
författaren och hört vad han har sagt om
människor som påstår att de har alla
färgerna?
Den där färgteorin är något som Thomas Erikson själv hittat på, och det var väldigt bra gjort av honom. Inte för att teorin är bra eller användbar, men den botar fattigdom. I alla fall hos Thomas Erikson.

Fast egentligen har han inte hittat på nånting. Han har bara snott Hippokrates klassiska temperamentslära, men döpt om temperamenten till färger som han själv hittat på. Koleriker = röd, sangviniker = gul, flegmatiker = grön, melankoliker = blå. Så Erikssons färglära är snarare ett exempel på hur låg bildningsnivån på folk i allmänhet är. Att så många tror att en 2400 år gammal teori är nånting helt nytt.
Citera
2019-10-13, 23:00
Medlem
Citat:
Det är ren pseudovetenskap. Om du är intresserad av valid psykometri så kan du kolla upp fem faktors modellen. Den är långt från perfekt men vad psykologer faktiskt använder som bas för många test och den mest valida personlighetsmodellen.

Jag har testat den, och tyvärr så tyckte jag att den
var bara skit. Färgerna däremot har jag haft mycket
nytta av.
Citera
2019-10-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Szabolcs86

Myers Briggs personlighetstest är mycket bättre. Myers Briggs-testet ger dig en mer omfattande och korrekt personlighetsbeskrivning.

Jag har testat. Maken till svårförståeligt och
ointressant får man leta efter. Färgerna
däremot är lätta att förstå, och väldigt
intressanta.
Citera
2019-10-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Färgerna är varandras motpoler och man kan inte vara alla.

Jodå, jag är alla, men i olika situationer. Till vardags
till exempel så är jag mest gul, men om jag blir arg
så blir jag röd.
Citera
2019-10-13, 23:18
Medlem
Vet inget om boken men man får ha i åtanke att VOF är fyrkantiga autistnördar som anser att det inte finns någon kunskap från erfarenhet. Dom är inte pragmatiker. Man kan av livserfarenhet skapa sig bristfälliga men funktionella modeller av verkligheten som ger användbara verktyg. Den som förkastar erfarenhet och litar på enbart vetenskapen när det gäller mänskligt beteende är en komplett idiot.
Citera
2019-10-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
man får ha i åtanke att VOF är fyrkantiga autistnördar som anser att det inte finns någon kunskap från erfarenhet. Dom är inte pragmatiker. Man kan av livserfarenhet skapa sig bristfälliga men funktionella modeller av verkligheten som ger användbara verktyg. Den som förkastar erfarenhet och litar på enbart vetenskapen när det gäller mänskligt beteende är en komplett idiot.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Citera
2019-12-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Den där färgteorin är något som Thomas Erikson själv hittat på, och det var väldigt bra gjort av honom. Inte för att teorin är bra eller användbar, men den botar fattigdom. I alla fall hos Thomas Erikson.

Fast egentligen har han inte hittat på nånting. Han har bara snott Hippokrates klassiska temperamentslära, men döpt om temperamenten till färger som han själv hittat på. Koleriker = röd, sangviniker = gul, flegmatiker = grön, melankoliker = blå. Så Erikssons färglära är snarare ett exempel på hur låg bildningsnivån på folk i allmänhet är. Att så många tror att en 2400 år gammal teori är nånting helt nytt.

Christian Dahlström har gjort en intressant granskning av Erikson och hans färgteorier.
Det visar sig att statliga myndigheter betalar stora summor för att "utbilda" sina anställda enligt denna
pseudovetenskapliga teori. Försvaret, polisen, sjukvården har alla anlitat andra konsulter (eller TE) och betalat dyra pengar för denna smörja:

http://sinnessjukt.se/omgiven/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in