Citat:
Ursprungligen postat av
Svidden
Fast det finns ju inget som säger att man blir bättre på att förstå andra och kommunicera, tvärtom har många fel.
Förstår man istället vad en personlighet är kontra ens beteende och de grundläggande personlighetsdragen så kan du förstå varför folk gör som de gör och när du känner folk efter X antal månader förutse hur de beteer sig.
Det är en vanlig missuppfattning att man kan bli så duktig så man kan lära sig hur en människa är på några timmar. Personlighetsanalys tar veckor för professionela. Rekryteringstester osv. är helt värdelöst.
Det finns inget som säger att McDonalds gör bra mat, ändå ser jag att det är långa köer. De som har testat är oftast tillräckligt nöjda och kommer tillbaka för att de fick vad de ville ha.
Tycker man att boken/kursen/konceptet gör en bättre på att förstå andra och kommunicera var det bra, annars inte. Finns mycket man gör där det inte är någon poäng med att leta vetenskaplig förankring.
Jag är inte insatt mer än att jag fått veta om idén på en kurs. Jag har inte blivit bättre. Så för mig var det inget vidare. Lite kul idé däremot.
Citat:
Ursprungligen postat av
Svidden
T.ex. pratar folk om att röda och gula personer är bra säljare men forskningen visar att de bästa säljarna är de som har en personlighetstyp som överensstämmer ungefärligt med blå. Det finns exempel på massor av sånt här.
De bästa är lite blåa? Det kanske är ett säkrare kort att anställa gula och röda för att de flesta blir halvbra? Det jag sett var inte inriktat på rekrytering utan någon slags gruppdynamik. Det var tänkt att man skulle ha någon form av ledarskap inom ett område där de flesta helst slipper vara chefer.