Citat:
Ursprungligen postat av Index25
Expresso är en fransk uppfinning (Louis Bernard Rabaut, 1822)(möjligen snodd/lånad idé från Tyskland, Preussen). Han kallade det café express, eftersom det var mycket snabbare än att brygga kaffe. Italienarna var de som gjorde drycken populär. Fransmännen säger expresso nu förtiden, vart o:et kommer ifrån kan man ju fråga sig (kanske för att italenarna sa espresso?).
Min farsa har växt upp i fransktalande Schweiz och säger expresso, så jag har sagt likadant. Ibland anmärker folk på att jag säger expresso, men jag tycker inte det är fel att säga så.
Svenska akademins ordlista listar inte alla rättstavningar ett ord har, men många säger expresso så det borde inte vara fel att skriva så.
Jag har själv aldrig hört
expresso i Sverige men däremot är det ett väldigt vanligt uttal i norra England. Å andra sidan är förhållandet mellan "en expresso" och "en espresso" 1:10 på svenska sidor, medan det motsvarande förhållandet för engelska är en betydligt större övervikt, kanske 1:40, så det kanske ligger nåt i att det är lite vanligare på svenska.