2009-11-22, 02:48
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Index25
Expresso är en fransk uppfinning (Louis Bernard Rabaut, 1822)(möjligen snodd/lånad idé från Tyskland, Preussen). Han kallade det café express, eftersom det var mycket snabbare än att brygga kaffe. Italienarna var de som gjorde drycken populär. Fransmännen säger expresso nu förtiden, vart o:et kommer ifrån kan man ju fråga sig (kanske för att italenarna sa espresso?).

Min farsa har växt upp i fransktalande Schweiz och säger expresso, så jag har sagt likadant. Ibland anmärker folk på att jag säger expresso, men jag tycker inte det är fel att säga så.

Svenska akademins ordlista listar inte alla rättstavningar ett ord har, men många säger expresso så det borde inte vara fel att skriva så.

Jag har själv aldrig hört expresso i Sverige men däremot är det ett väldigt vanligt uttal i norra England. Å andra sidan är förhållandet mellan "en expresso" och "en espresso" 1:10 på svenska sidor, medan det motsvarande förhållandet för engelska är en betydligt större övervikt, kanske 1:40, så det kanske ligger nåt i att det är lite vanligare på svenska.
Citera
2019-12-21, 09:52
Medlem
FrankieStubbss avatar
Espresso eller expresso?

God förmiddag.

Jag själv och min gode vän Chips Kiesbye har länge varit oense om detta.

Jag anser att espresso är korrekt medans Chips påstår (eller påtår om ni ursäktar mitt skämtande)att expresso är benämningen på espresso som man säger enligt mitt tycke.

Vem har rätt?
Citera
2019-12-21, 09:57
Medlem
knarkarlistans avatar
Båda till viss del, men försök inte beställa en expresso om ni någon gång hamnar i Italien..
Citera
2019-12-21, 10:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Vem har rätt?
Aldrig hört att någon påstått att "expresso" skulle vara korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
...men försök inte beställa en expresso om ni någon gång hamnar i Italien..
Näe. Där beställer man en caffè om man vill ha en espresso.
Citera
2019-12-21, 10:02
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Båda till viss del, men försök inte beställa en expresso om ni någon gång hamnar i Italien..
Min unge vän.

Antyder ni i ert svar att jag själv i egen hög person faktiskt har rätt?
Citera
2019-12-21, 10:04
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Aldrig hört att någon påstått att "expresso" skulle vara korrekt.
Chips påstår det men han är å andra sidan född i Borlänge så jag tycker vi förlåter honom, icke sant?
Citera
2019-12-21, 10:19
Medlem
Expresso är en tidning. Uttalas dock inte med k-ljud.

https://en.wikipedia.org/wiki/Expresso_(newspaper)
Citera
2019-12-21, 10:28
Medlem
FrankieStubbss avatar
Jag vidarebefordrade Chips denna tråd men han står fast i sin övertygelse att expresso är den korrekta benämningen på vad vi här har bestämt bör och skall kallas espresso.

Vad bör jag göra?
Citera
2019-12-21, 10:38
Medlem
I vissa länder säger man expresso där det är lite svårare att uttala "esp" i rapp följd. Typ semitiska länder. I länder där espresso inte slagit igenom lika väl tenderar man att säga expresso också.
Citera
2019-12-21, 10:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
God förmiddag.

Jag själv och min gode vän Chips Kiesbye har länge varit oense om detta.

Jag anser att espresso är korrekt medans Chips påstår (eller påtår om ni ursäktar mitt skämtande)att expresso är benämningen på espresso som man säger enligt mitt tycke.

Vem har rätt?

https://writingexplained.org/expresso-or-espresso
Citera
2019-12-21, 10:58
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Expresso heter det. Och om man har biff stroganoff i skorna i 6 månader så blir man åtalsimmun.
Citera
2019-12-21, 11:10
Medlem
Syftet med denna tråd var egentligen att enbart promota en musikproducent!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in