2019-12-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Helt naturligt då 0,09 grader är väldigt lite. Skulle vara extremt konstigt om 0,09 grader per mil skulle göra att utan så krökt ut.
Kommer man upp en bit så går det dock att påvisa tydligt att horisontlinjen hamnar längre ner. Horosontlinjen ligger tydligt längre ner i förhållande till ett flygplans vingspetsar då det flyger på en mils höjd jämfört med då det är på låg höjd. Det syns tydligt på Youtubefilmer från flygplan och kan även mätas upp från höga berg.

Jag säger att det ser ut att vara mer än 0,09 graders lutning på den krökning man ser på bilden, som ni säger är jordens kurvatur.
Citera
2019-12-20, 17:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ganska precis det vi kan observera, med andra ord. Ja, utöver lake Pontchartrain då.
Och Ltlle Tensas Bayou.
Citera
2019-12-20, 17:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förklara istället hur de kan vara krökta över ett så litet avstånd?
Hur långt är ”så litet avstånd”?
Hur långt borde det vara enligt globmodellen?

Citat:
Hur kan horisonten förflytta sig längre bort från mig med en till synes platt yta mellan mig och den,
Ytan är ju inte platt om den döljer nedre delen av objekt. Det skulle inte vara en horisont om ytan vore platt.

Citat:
om däremellan ska finnas en ständigt ökande kurvatur som kröker objekt redan på några mils avstånd?
Enligt mätningar är det c:a 2 m krökning den första milen. Sedan ökar der. Inte alls konstigt att en bro som är 4 mil lång visar en tydlig krökning.

Citat:
"Gradvis svårare att se." Låter precis tvärtom det vi borde se, då välvningen bara borde öka med avstånd.
Ja den ökar, men den är svårare att se ju mindre ”längs med” man tittar. I sidled blir det lättare att se ju högre upp man är.

Citat:
Liksom, ge mig en bild tagen från högre höjd med zoom, som visar saker än mer krökta än det vi ser vid marknivå, så kan vi släppa den här debatten sen. Jorden är rund, schack matt.
Vilken höjd skulle du godta?
Finns det någon kamera med så mycket zoom?
Citera
2019-12-20, 17:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag säger att det ser ut att vara mer än 0,09 graders lutning på den krökning man ser på bilden, som ni säger är jordens kurvatur.
Hur mycket lutning är du tycker att du ser?
Förklara hur du ser lutning som är bort ifrån betraktaren. Det är höjdskillnaden som visar kurvan, inte lutningen. Lutningen är bara 1 grad per 11,11 mil.
Citera
2019-12-20, 17:51
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Om grönland blir för stort..varför kan man då inte bara rita in ett mindre grönland som stämmer med verkligheten..är ju inte så svårt.
Då blir ju avståndet till ”grannländerna” längre. Då måste man göra glipor i kartan vilket är opraktiskt. I annat fall blir kartan ännu mer förvrängd nära polerna.

Här är en karat med ytorna rätt i förhållande till varandra:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Arno_Peters-Projektion.JPG

Här är en GIF som visar problemet, se hur Grönland växer ju plattare kartan blir
https://media.giphy.com/media/2hagvtgbTUNuE/giphy.gif
Citera
2019-12-20, 18:18
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Av någon anledning betvivlar jag att du seglat jorden runt.

Men, nej. Du kan självfallet segla jorden runt även på en platt jord, så vad är det du försöker göra dig lustig över?

Hör du förresten hur det låter när du anser min bristande tro på rymden vara ovetenskaplig? 👍

Du betvivlar ju all fakta så naturligtvis betvivlar du det också. Hade blivit förvånad annars. Jag tycker du ska ta fram valfritt sjökort och studera latitud och longitud och varför de skalorna inte är överens (förutom exakt vid ekvatorn där ju både ekvatorn och meridianen är identiska om vi bortser från marginell geoid form) således är där en grad 1852m eller en sjömil. 360x60x1852=jordens omkrets. När vi sedan seglar norr eller söder om ekvatorn så krymper naturligtvis omkretsen eftersom vi befinner oss på ett klot. Detta bevisas obönhörligen på sjökorten där latitudskalen börjar krympa gentemot longituden. Därför kan man bara mäta avstånd på longitudskalan i sjökorten eftersom meridianerna förstås alltid är konstanta. Jag inser emellertid att detta är något du förmodligen aldrig kan förstå eftersom du tyvärr verkar vara intellektuellt efterbliven precis såsom alla andra plattjordare. Jag tycker synd om dig men du har förbrukat för mycket av min energi nu så lycka till i din platta bubbla av okunskap
Citera
2019-12-20, 18:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men även du borde väl veta vid det här laget att bilden från Lake Pontchartrain är tagen med kraftig Zoom?
Utan zoom ser man ingen kurva som överstiger dom 0,09 graders lutning som det blir på en mil.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-20 kl. 18:43.
Citera
2019-12-20, 19:08
Medlem
Citat:
Men även du borde väl veta vid det här laget att bilden från Lake Pontchartrain är tagen med kraftig Zoom?
Utan zoom ser man ingen kurva som överstiger dom 0,09 graders lutning som det blir på en mil.

Trodde vi var överens om att kamerans zoom inte gör lutningen vi ser mindre 'verklig'?
Citera
2019-12-20, 19:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Trodde vi var överens om att kamerans zoom inte gör lutningen vi ser mindre 'verklig'?
Att kurvan syns mindre utan zoom gör den inte mindre verklig så vart vill du komma?
Den syns naturligtvis mer med zoom.
Citera
2019-12-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilken höjd skulle du godta?
Finns det någon kamera med så mycket zoom?

Säg allt över 100 meter. Ja, det borde inte vara några som helst problem.

Få se på lite välvning nu, snälla.
Citera
2019-12-20, 19:14
Medlem
Citat:
Att kurvan syns mindre utan zoom gör den inte mindre verklig så vart vill du komma?
Den syns naturligtvis mer med zoom.

Jag vill komma till att den välvning vi ser på bilden ser ut att överstiga 0,09 graders lutning bort från betraktaren.
Citera
2019-12-20, 19:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag vill komma till att den välvning vi ser på bilden ser ut att överstiga 0,09 graders lutning bort från betraktaren.
Ja det beror på att zoomen förstärker lutningen. Ser helt enkelt ut att vara mer lutning på en zoomad bild än om du tittar med blotta ögat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in