2019-12-20, 13:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fast nu säger jag bara att den ser platt ut, jag säger inte att den är platt.

Och att en sådan tydlig kurvatur som du förespråkar i och med bilden från lake Pontchartrain plötsligt skulle försvinna bara man höjer sig en aning, anser jag mycket konstigt.

Inte alls konstigt om du tar med i beräkningen att bilderna från Lake Pontchartrain är tagna med kraftig zoom. Utan zoom ser du inte kurvaturen ens från marknivå.
Att den ser platt ut när du kommer upp en bit är totalt ointressant egentligen då det inte tyder på någonting faktiskt så om du inte anser att det betyder att den är platt så kan jag undra varför du tar upp detta för tusende gången. Ganska självklart att en kurvatur på 4000 mil ser platt ut om du inte antingen zoomar kraftigt eller är ett tvåsiffrigt antal mil upp i rymden. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att kurvaturen försvinner om man dels flyttar sig en bit upp då en sådan kurvatur är lättare att se från sidan än ovanifrån och dessutom övergår från kraftig zoom till ingen zoom alls. Vore däremot extremt konstigt om kurvan syndes från en bit upp utan zoom med tanke på jordens storlek. Enda anledningen att du tycker det är konstigt är att det inte stämmer med din tro.
Citat:
Bilder på kurvor över ett avstånd på några mil talar definitivt emot en väldigt stor sfärisk jord.

Sen vet jag inte hur ni resonerar när en till synes platt yta talar för en sfärisk jord.

En till synes platt yta tyder inte på någonting faktiskt när det gäller jordens form med tanke på hur stor jorden faktiskt är. Den skulle se lika platt ut oavsett om jorden vore rund eller platt.
Det som betyder något är:
Att saker döljs bakom horizonten.
Att den längsta breddgraden är vid ekvatorn (På en platt jord skulle den längsta breddgraden vara vid 90° syd)
Att avståndet Nordpolen-Ekvatorn är 1000 mil samtidigt som det är 4000 mil runt längs med ekvatorn. Skulle breddgraderna vara cirklar på en platt skiva med origo i Nordpolen skulle det vara drygt 6000 mil runt längs med ekvatorn om det är 1000 mil från Nordpolen till Ekvatorn.
Detta är bara en av många saker som visar att plattjorden inte fungerar.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-12-20 kl. 13:47.
Citera
2019-12-20, 13:36
Medlem
Citat:
Bilder på kurvor över ett avstånd på några mil talar definitivt emot en väldigt stor sfärisk jord.

Sen vet jag inte hur ni resonerar när en till synes platt yta talar för en sfärisk jord.

Vi tar det en gång till. Om man tittar med blotta ögat över en stora yta som ser platt ut så säger det inte så mycket, det kan både handla om en väldigt stor sfär eller en platt yta.

Om man däremot använder optiska hjälpmedel, såsom en kamerazoom, så kan man se att ytan i själva verket är välvd (ex. Ponchatrain-bilden).

Nu efterfrågades han något som du menar talar för en platt jord, och bara en platt jord. Något som inte går att förklara minst lika bra med att det handlar om en väldigt stor sfär.
Citera
2019-12-20, 14:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mycket som talar för en rund jord, men nu pratar vi väl om att se kurvaturen?

Det som talar för en platt jord är att vi aldrig kan se kurvaturen,
Det är inget som enbart talar för den platta jorden, att vi inte med blotta ögat kan se kurvaturen gäller även den sfäriska modellen.

Citat:
annat än över stora vattendrag och då genom att saker försvinner vid horisonten, alltså inte att vi ser kurvaturen.
Det är inte bara att saker döljs av horisonten.
Vi kan även se kurvaturen i broar och kraftledningar över Lake Pontchartrain och Little Tensas Bayou.
Citera
2019-12-20, 14:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mycket som talar för en rund jord, men nu pratar vi väl om att se kurvaturen?

Har du över huvud taget något som tyder på att jorden skulle vara platt? Kom inte med "Den ser platt ut" för det tyder inte på någonting så länge du inte kan visa att den skulle se platt ut från långt ut i rymden.
Citera
2019-12-20, 14:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej. mängden kurvatur stämmer alltid med den sfäriska modellen på 4000 mil i omkrets.
Om jorden vore platt skulle det inte vara några kurvor.

Citat:
Därför att den till synes platta ytan på något oförklarligt sätt döljer nedre delen av objekt.
Det förklaras enkelt med en krökt yta.
Citera
2019-12-20, 14:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu nämner du en välvning som aldrig gör sig påmind mer än i din fantasi.
Den gör sig påmind i bilder från Pontchartrain och när solen lyser på molnens undersida.
Citera
2019-12-20, 14:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Fast nu säger jag bara att den ser platt ut, jag säger inte att den är platt.
Vilket är meningslöst innan du kan förklara hur en brooch en kraftledning över en platt sjö kan vara krökta.

Citat:
Och att en sådan tydlig kurvatur som du förespråkar i och med bilden från lake Pontchartrain plötsligt skulle försvinna bara man höjer sig en aning, anser jag mycket konstigt.
Ja det skulle vara konstigt, om en kurvas form skulle ändras av att man flyttar på sig.
Så är det förstås inte, kurvan är kvar hela tiden. Den blir gradvis svårare att se, men den försvinner inte.
Citera
2019-12-20, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om jorden vore platt skulle det inte vara några kurvor.

Ganska precis det vi kan observera, med andra ord. Ja, utöver lake Pontchartrain då.
Citera
2019-12-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilket är meningslöst innan du kan förklara hur en brooch en kraftledning över en platt sjö kan vara krökta.

Ja det skulle vara konstigt, om en kurvas form skulle ändras av att man flyttar på sig.
Så är det förstås inte, kurvan är kvar hela tiden. Den blir gradvis svårare att se, men den försvinner inte.

Förklara istället hur de kan vara krökta över ett så litet avstånd? Hur kan horisonten förflytta sig längre bort från mig med en till synes platt yta mellan mig och den, om däremellan ska finnas en ständigt ökande kurvatur som kröker objekt redan på några mils avstånd?

"Gradvis svårare att se." Låter precis tvärtom det vi borde se, då välvningen bara borde öka med avstånd.

Liksom, ge mig en bild tagen från högre höjd med zoom, som visar saker än mer krökta än det vi ser vid marknivå, så kan vi släppa den här debatten sen. Jorden är rund, schack matt.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-20 kl. 14:44.
Citera
2019-12-20, 14:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förklara istället hur de kan vara krökta över ett så litet avstånd? Hur kan horisonten förflytta sig längre bort från mig med en till synes platt yta mellan mig och den, om däremellan ska finnas en ständigt ökande kurvatur som kröker objekt redan på några mils avstånd?

"Gradvis svårare att se." Låter precis tvärtom det vi borde se, då välvningen bara borde öka med avstånd.

Liksom, ge mig en bild tagen från högre höjd med zoom, som visar saker än mer krökta än det vi ser vid marknivå, så kan vi släppa den här debatten sen. Jorden är rund, schack matt.

En kurva i längsled är givetvis lättare att observera om man titta längs med än om man filmar den rakt ovanifrån. Att man tappar typ 50 meter på några mils avstånd betyder ju att t ex båtar eller en landyta försvinner medan 50 meters skillnad på typ 4-5 mil naturligtvis är oerhört lite om mat mäter i grader vilket betyder att det är extremt svårt att se själva kurvan.
Citera
2019-12-20, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En kurva i längsled är givetvis lättare att observera om man titta längs med än om man filmar den rakt ovanifrån. Att man tappar typ 50 meter på några mils avstånd betyder ju att t ex båtar eller en landyta försvinner medan 50 meters skillnad på typ 4-5 mil naturligtvis är oerhört lite om mat mäter i grader vilket betyder att det är extremt svårt att se själva kurvan.

Kurvan ska öka med avstånd. Jag ser ingenting som tyder på någonting vi skulle kunna kalla en kurva, när jag blickar ut mot en ny horisont många mil bortom den horisont där ni förespråkar en kurva.

Men jag ger dig the benefit of the doubt, och ber om en bild där någonting tyder på ett krökt objekt taget från högre höjder. Hur "extremt svårt" det än är att se. Fixar du det? Så vi kan släppa den här debatten.
Senast redigerad av Dendummasillen 2019-12-20 kl. 15:05.
Citera
2019-12-20, 15:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kurvan ska öka med avstånd. Jag ser ingenting som tyder på någonting vi skulle kunna kalla en kurva, när jag blickar ut mot en ny horisont många mil bortom den horisont där ni förespråkar en kurva.

Är fortfarande kanske 50 meter dropp på ett antal mil bort. Kanske 1/10 grad. Vore mycket konstigt om du såg en kurva där. Skulle jag se kurvan på det avståndet så skulle jag nog börja frågasätta jordens storlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in