2019-12-19, 21:24
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeO84
Ja, varför inte? Det finns två utfall.
1. En aktivitet som hjälper genom medicineringsfasen där glädjen kan vara avförande för hur mycket man orkar.
2. Hon dör.

Oavsett vilket har jag inga problem att det finna en lösning och reglering som kan frångås för att denna typ av situation bekostas av skattemedel. Det är en liten kostnad sett till årliga utgiftsbudget.

Finns garanterat saker som kan förändras för att detta ska kunna bekostas av det offentliga.
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Alltså, flickan har fått försäkringspengar som hon kan använda till ridningen.
Hon äger inte hästen - inte mamman heller - det är släkten som äger hästen.
- Problemet är att mamman inte har råd med en bil och då "använder hon sin dotter" för att ha råd med bilen.
Annars går det bussar till stallet stod det i artikeln. Isolde kan kanske bli sljutsad av någon annan till stallet eller slå följe med någon kompis på bussen till stallet.
Hur de löser transporten till det gemensamma släktintresset får de lösa inom släkten/med vänner.
Nu läste jag precis artikeln, vilket jag erkänner att jag inte gjorde initialt, och har ändrat uppfattning om situationen. Flickan har fått pengarna via försäkring samt via stipendium från cancerfonden. Jag stöter så ofta på människor (blev lurad av att mamman levde på sjukersättning och tänkte den stereotypa bilden här, fel av mig) som försöker mygla sig till pengar och ersättningar för ditten och datten att jag inte förväntade mig att mötas av detta, samt läste hur folk argumenterade i tråden vilket också var missvisande.

Jag måste säga att artikeln är rätt kass på att förklara situationen på ett begripligt sätt, varför är det ett problem för socialen? Får mamman mindre bidrag för att dottern har pengar och betalar för hästen? Varför skulle socialen gå in och lägga sig i familjens ekonomi? Hon använder sig av dotterns pengar för sin bil, varför har socialen ett problem med detta? Det är något som fattas i artikeln + att det rör sig om aftonbladet, vilket gör att jag inte riktigt tror på historien, dessutom har socialen inte fått förklara sin sida. Det vore intressant att höra vad de har att säga.
Citera
2019-12-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Nu läste jag precis artikeln, vilket jag erkänner att jag inte gjorde initialt, och har ändrat uppfattning om situationen. Flickan har fått pengarna via försäkring samt via stipendium från cancerfonden. Jag stöter så ofta på människor (blev lurad av att mamman levde på sjukersättning och tänkte den stereotypa bilden här, fel av mig) som försöker mygla sig till pengar och ersättningar för ditten och datten att jag inte förväntade mig att mötas av detta, samt läste hur folk argumenterade i tråden vilket också var missvisande.

Jag måste säga att artikeln är rätt kass på att förklara situationen på ett begripligt sätt, varför är det ett problem för socialen? Får mamman mindre bidrag för att dottern har pengar och betalar för hästen? Varför skulle socialen gå in och lägga sig i familjens ekonomi? Hon använder sig av dotterns pengar för sin bil, varför har socialen ett problem med detta? Det är något som fattas i artikeln + att det rör sig om aftonbladet, vilket gör att jag inte riktigt tror på historien, dessutom har socialen inte fått förklara sin sida. Det vore intressant att höra vad de har att säga.

Socialen ger dig inte pengar om du har andra tillgångar du kan sälja istället, och de ger dig inte pengar till lyxkonsumtion för att du opererade en, förmodar jag, godartad hjärntumör för 2 år sedan.
Citera
2019-12-19, 22:21
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
Socialen ger dig inte pengar om du har andra tillgångar du kan sälja istället, och de ger dig inte pengar till lyxkonsumtion för att du opererade en, förmodar jag, godartad hjärntumör för 2 år sedan.
Nej, det får man ju ändå på nåt vis köpa. Jag gillar inte den uppenbara vinklingen. Det låter förvisso som att flickan är dödssjuk och att man skulle vilja operera men ej kan för att hon är för svag, men det kanske är deras sätt att vinkla det, de säger ju aldrig rakt ut att hon faktiskt är döende. Oavsett tycker jag nog inte att flickans egna pengar ska räknas in till morsans socialbidrag, men hon får väl ta sitt ansvar som mor. Hon har sjukersättning, får man även socialbidrag då?
Citera
2019-12-19, 22:48
Medlem
Vilket jävla trams. Såklart inte staten ska betala för någon dyr hobby, oavsett hur sjuk man är.
Citera
2019-12-19, 23:27
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Någon har samlat in 69 000 kronor över Facebook och siktar på 75 000. Med dem på fickan blir försörjningsstöd ännu mer uteslutet.
https://www.facebook.com/donate/1307567732778614/10159108365254409/

Jag har sett mer än en insamling på Facebook till den här flickan. Man få hoppas att inga bedragare är i farten.

Edit, mamman i AB-artikeln, 1:a inlägget: "Vi går back 5 000 kronor varje månad. Jag har sökt om försörjningsstöd, men fått avslag, säger hon."

Med 75 000 kronor är de i ekonomisk balans i 15 månader framåt, därefter går de back igen.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-12-19 kl. 23:57.
Citera
2019-12-19, 23:45
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det finns INGET i artikeln som tyder på att "hon snart ska dö" överhuvudtaget är sant.
Hela artikeln är ju skum. Rent hopkok från tidningens sida.

Men om vi skulle bortse från att just den här historien inte har någon förankring i verkligheten, det finns massor av både sjuka barn och fattiga barn runt om i landet som behöver (skattebetalarnas) pengarna bättre än vad hon gör.
Citera
2019-12-19, 23:52
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Självklart ska hästen säljas. Kvinnor behöver lära sig ordentligt hur ansvar fungerar och det gärna i tidiga åldrar. Att "Isolde" (vad fan? ) vill ha bidrag trots att hon bryter mot reglerna skall besvaras med ett nej och inte en förbannad jävla nyhetsartikel, än mindre en tråd på Flashback. Visst det är jättetråkigt att den fått cancer, men vill den parasitera på skattemedel så ska det åtminstone vara förenligt med lagen.

Hästen är en tillgång. Hade Kronofogden knackat på och sagt att det saknas tillgångar men hästen kan säljas, ja då lovar jag er att Aftonbladet inte skrivit en artikel när Isolde på nytt beter sig som ett fitthuvud.
När man kallar en trettonårig cancersjuk flicka som bara vill rida på sin häst för "fitthuvud" vet man att någon synaps i skallen har brunnit. Sök hjälp broder.
Citera
2019-12-20, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jus-sanguinis
Igen, enligt artikeln är hon inte ett cancersjukt barn och hon kommer eventuellt att dö de nästa 30 åren.

Dö om 30 år? Vad jag förstår så kommer hon statistiskt sett om ca 30-40 år få cancer av den sjukdom hon är lider av. det betyder inte att den är obotlig. Gissningsvis kommer sjukvården hitta den i god tid då hon nu redan är identifierad som riskperson för cancer.
Citera
2019-12-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Mycket svensk jantelag i tråden, man kan tydligen inte unna ett cancersjukt barn lite lycka.

Är hon cancersjuk? Jag trodde hon var friskförklarad från det? Dock kanske hon statistiskt sett får cancer om 30-40 år då hon lider av FAP.

Och nu när hästen ägs av släktingar så har de all rätt i världen att bekosta den från de bidrag socialen ger (400:-/mån).

Jag växte själv upp med sjukdom, en mestadels frånvarande fader och en mor som gick på sjukpension, det var tufft jajamän. Samtidigt inser jag idag att man kan inte ge alla allt, det måste finnas normer och det har vi idag och dessa följer sociala.
Citera
2019-12-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte direkt. Men hon är alltså för svag för att opereras mot ännu en cancer. Att vara 13 och redan fått hjärntumör sedan inte klara en operation till. Att ha hästen gör ju mer till än vad det skulle kosta i psykologsamtal etc. Säkert mer nytta också. Att de skulle ta hennes försäkringspengar dessutom är ju helt sjukt. Det är ju hennes pengar.

Vilken cancer? Hon har vad jag förstår inte cancer idag men kan eventuellt enligt statistiken få det om 30-40 år. Dock eftersom hon är satt under sjukvårdens lupp lär det upptäckas i tid.
Citera
2019-12-20, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Är hon cancersjuk? Jag trodde hon var friskförklarad från det? Dock kanske hon statistiskt sett får cancer om 30-40 år då hon lider av FAP.

Och nu när hästen ägs av släktingar så har de all rätt i världen att bekosta den från de bidrag socialen ger (400:-/mån).

Jag växte själv upp med sjukdom, en mestadels frånvarande fader och en mor som gick på sjukpension, det var tufft jajamän. Samtidigt inser jag idag att man kan inte ge alla allt, det måste finnas normer och det har vi idag och dessa följer sociala.

Testa att läsa länken till att börja med.
Citera
2019-12-20, 19:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Vilken cancer? Hon har vad jag förstår inte cancer idag men kan eventuellt enligt statistiken få det om 30-40 år. Dock eftersom hon är satt under sjukvårdens lupp lär det upptäckas i tid.

Jo men ändå. Låt henne behålla hästen. Det gör säkert extremt mer nytta att undvika att det blir ny cancer. Sedan efter att ha drabbats av detta som blott barn ge henne lite kul i livet. Det är värt att betala skatt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in