2019-12-19, 14:58
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nej, men om jag nu hade varit det så är frågan om du hade tyckt det var värt att dina skattepengar går till min F1 bil.

Missfoster....

Vad kostar en f1 bil? mellan 10 och 20 miljoner dollar. vad kostar hästen? Att du ens jämför de båda visar på att du är ett praktarsle.
Citera
2019-12-19, 15:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vad kostar en f1 bil? mellan 10 och 20 miljoner dollar. vad kostar hästen? Att du ens jämför de båda visar på att du är ett praktarsle.

Och hur många barn som inte är dödssjuka vill ha en häst då, ska du betala för alla dessa också,
rövskägg
Citera
2019-12-19, 15:03
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Och hur många barn som inte är dödssjuka vill ha en häst då, ska du betala för alla dessa också,
rövskägg

Jag köper gärna hästar till alla dödsjkua barn om det innebär att du inte får din f1 bil.
Citera
2019-12-19, 15:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag köper gärna hästar till alla dödsjkua barn om det innebär att du inte får din f1 bil.

Då är Isoldes problem löst och många fler barn som också vill ha en häst. Ring gärna Aftonhoran direkt och berätta vart alla kan vända sig för att få sin häst.
Citera
2019-12-19, 15:15
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Socialen tycker att ersättningarna ska räknas in i hushållet. Men det är Isoldes pengar, som hon fått för att kunna göra saker trots sin svåra sjukdom, säger Jaqueline.

Som t.ex. att rida och ta hand om en häst?

Eller menar mamma att de pengarna ska samlas på en hög och användas senare, medan socialen betalar för Isoldes fritidsaktiviteter?
Citera
2019-12-19, 15:19
Medlem
Mycket svensk jantelag i tråden, man kan tydligen inte unna ett cancersjukt barn lite lycka.
Citera
2019-12-19, 15:25
Medlem
Om man går på socialbidrag så är reglerna så här, punkt slut. Sälj skrället.
Citera
2019-12-19, 15:29
Medlem
papercut-ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Mycket svensk jantelag i tråden, man kan tydligen inte unna ett cancersjukt barn lite lycka.

Det finns ju tydligen pengar att unna detta barn denna lycka - familjens försäkringspengar och ersättningar. Men mamman vill inte använda pengarna till detta ändamål, de ska tydligen sparas till att köpa lägenhet eller utlandsresa när Isolde fyller 18. Då har hon gjort den prioriteringen, det är deras val vad de gör med sina pengar.
Citera
2019-12-19, 19:45
Medlem
Imalosers avatar
Ska alla som är obotligt sjuka få bidrag från staten att göra vad de vill? Har familjen inget ansvar när de skaffar en häst de inte har råd med? Om jag köper en tesla till min sjuke son och sen kräver att banken lånar ut utan ränta, är banken ond då om den inte gör det?

Jag lider med flickan. Men staten har ingen rätt att dela ut välgörenhet utan vår tillåtelse.
Citera
2019-12-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Ska alla som är obotligt sjuka få bidrag från staten att göra vad de vill? Har familjen inget ansvar när de skaffar en häst de inte har råd med? Om jag köper en tesla till min sjuke son och sen kräver att banken lånar ut utan ränta, är banken ond då om den inte gör det?

Jag lider med flickan. Men staten har ingen rätt att dela ut välgörenhet utan vår tillåtelse.

Ja, varför inte? Det finns två utfall.
1. En aktivitet som hjälper genom medicineringsfasen där glädjen kan vara avförande för hur mycket man orkar.
2. Hon dör.

Oavsett vilket har jag inga problem att det finna en lösning och reglering som kan frångås för att denna typ av situation bekostas av skattemedel. Det är en liten kostnad sett till årliga utgiftsbudget.

Finns garanterat saker som kan förändras för att detta ska kunna bekostas av det offentliga.

Edit: kom det igång en insamling?
Citera
2019-12-19, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Artikeln måste utelämna något väsentligt. Socialen kan inte kräva att släktingarna ska sälja hästen.
Kan det vara så att Isoldes familj/mamma nyligen ägt hästen och skensålt den till släkten?

Håller med dig min silikon tutte. Något stämemr inte.
Citera
2019-12-19, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser

Alltså, flickan har fått försäkringspengar som hon kan använda till ridningen.

Hon äger inte hästen - inte mamman heller - det är släkten som äger hästen.

- Problemet är att mamman inte har råd med en bil och då "använder hon sin dotter" för att ha råd med bilen.

Annars går det bussar till stallet stod det i artikeln. Isolde kan kanske bli sljutsad av någon annan till stallet eller slå följe med någon kompis på bussen till stallet.

Hur de löser transporten till det gemensamma släktintresset får de lösa inom släkten/med vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in