2019-12-18, 19:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Men är barnet dödligt sjukt nu? Verkar inte så när man läser artikeln.

Inte direkt. Men hon är alltså för svag för att opereras mot ännu en cancer. Att vara 13 och redan fått hjärntumör sedan inte klara en operation till. Att ha hästen gör ju mer till än vad det skulle kosta i psykologsamtal etc. Säkert mer nytta också. Att de skulle ta hennes försäkringspengar dessutom är ju helt sjukt. Det är ju hennes pengar.
Citera
2019-12-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte direkt. Men hon är alltså för svag för att opereras mot ännu en cancer. Att vara 13 och redan fått hjärntumör sedan inte klara en operation till. Att ha hästen gör ju mer till än vad det skulle kosta i psykologsamtal etc. Säkert mer nytta också. Att de skulle ta hennes försäkringspengar dessutom är ju helt sjukt. Det är ju hennes pengar.

Jag tror historien är överdriven och att delar är lögn eller missförstånd tyvärr. Jag tror inte hästen är ett problem, i alla fall inte längre. Men det låter förstås bra i en artikel där man vill ha sympati. Och varken SOC eller läkare kommer uttala sig så vi kommer aldrig få veta.

Genomsnittlig ålder att få cancer pga FAP är 39-55 år beroende på typ...
Citera
2019-12-18, 20:23
Medlem
Även om Aftonbladet som vanligt går in för att man inte ska kunna fatta ett välinformerat beslut om vad något handlar om får jag intrycket av att socialtjänsten inte har några synpunkter på ägandeskapet av hästen (däremot en bil, som är en tillgång) utan på utgiften och inte vill bevilja pengar för att betala utgiften till en häst.

Det är rimligt. Socialbidrag ska inte gå till lyxkonsumtion, det ska vara en nödlösning när det inte finns några som helst alternativ. Att äga en häst som du ska mata är något du har alternativ till, precis som mamman kanske borde skaffat ett jobb om dottern ska ha häst. Eller använda blöja. Socialtjänstens riktlinjer är väldigt fyrkantiga, och det måste de vara för att systemet ska fungera.

Pengarna borde vara låsta med en överförmyndare, men det kanske det inte är. Skulle snarare tro att problemet är att mamman spenderat alla pengar redan.

Så som jag tolkar artikeln är flickan inte döende, men hon kommer eventuellt dö i tarmcancer senare. Den tarmcancern har inget med hennes hjärntumör att göra, och de flesta med FAP insjuknar i tarmcancer i 40åå.
Senast redigerad av Jus-sanguinis 2019-12-18 kl. 20:27.
Citera
2019-12-18, 20:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
Jag tror historien är överdriven och att delar är lögn eller missförstånd tyvärr. Jag tror inte hästen är ett problem, i alla fall inte längre. Men det låter förstås bra i en artikel där man vill ha sympati. Och varken SOC eller läkare kommer uttala sig så vi kommer aldrig få veta.

Genomsnittlig ålder att få cancer pga FAP är 39-55 år beroende på typ...
Ja, den här historien klingar falskt och man får intrycket att mamman gör barnet sjukare än hon är och man får verkligen hoppas att hon inte förmedlar den här hopplösheten till flickan. Men tyvärr ger artikeln intryck av att så är fallet
Citat:
Isolde, däremot, är efter sin behandling för hjärntumören för svag för att opereras. Det betyder att oddsen för ett tillfrisknande är dåliga.

Flickan är väl medveten om hur prognosen ser ut.

– Hon har sagt till mig: ”Men ta mina pengar mamma. Jag kommer ändå att dö, så vad har jag för nytta av dem?”
Tillfrisknande från vad? Om hon är botad från hjärntumören så borde det finnas gott om tid att hämta sig innan man opererar bort tjocktarmen, för som du säger risken för tjocktarmscancer försvinnande liten de närmaste tio åren.

... och varför skulle inte Isolde kunna arbeta själv i framtiden.

Artikeln ger intryck av att Jaqueline som själv är sjukpensionär projicerar sin egen situation på dottern och dottern riskerar att cementera självbilden som "sjuk".

Det är det mest sorgliga med artikeln.
Citera
2019-12-18, 20:34
Medlem
Doubts avatar
Bara så jag tolkar artikeln rätt, dottern har X antal kr på ett konto som mamman inte vill använda för dotterns aktiviteter eftersom dottern eventuellt kan behöva pengarna i framtiden.
Och då vill inte försäkringskassan betala ut pengar för att hushållet ska kunna ha en egen häst?

Sen är det ganska uppenbart att det undanhålls information, försäkringskassan kan knappast kräva att släktingar ska sälja en häst för att familjen inte har pengar. Man är inte ekonomiskt ansvarig för släkt. Sådana saker när dom undanhåller informationen får mig att misstro hela artikeln, men det kan ju vara så att flickan hamnat mellan stelbenta regler på något sätt.
Citera
2019-12-18, 20:44
Medlem
I artikeln står att föräldrarna har skilt sig och att mamman nu är ensamstående och sjukpensionär.

Det är mycket dyrt att ha en häst, låginkomsttagare och sjukpensionärer brukar inte ha råd att äga häst. Det är ingen mänsklig rättighet att få äga en häst.

Att Soc långvarigt ska bekosta en häst verkar ju inte rimligt alls.

Självklart känner man med flickan - livet blir ju begränsat med fattigare föräldrar. Dessutom får man en connection till ett djur så klart.

Nu har hästen varit ett tag i familjen och flickan är väldigt fäst vid hästen. I bästa fall skulle de kanske kunna sälja hästen till någon i närheten - vän eller någon/några i släkten - med önskemålet att flickan ska kunna få rida på hästen och ta hand om den emellanåt. Det är ju bra ändå om det finns flera runt en häst som kan ta hand om den. För det måste göras varje dag året om.
Citera
2019-12-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doubt
Bara så jag tolkar artikeln rätt, dottern har X antal kr på ett konto som mamman inte vill använda för dotterns aktiviteter eftersom dottern eventuellt kan behöva pengarna i framtiden.
Och då vill inte försäkringskassan betala ut pengar för att hushållet ska kunna ha en egen häst?

Sen är det ganska uppenbart att det undanhålls information, försäkringskassan kan knappast kräva att släktingar ska sälja en häst för att familjen inte har pengar. Man är inte ekonomiskt ansvarig för släkt. Sådana saker när dom undanhåller informationen får mig att misstro hela artikeln, men det kan ju vara så att flickan hamnat mellan stelbenta regler på något sätt.

Artikeln handlade om försörjningsstöd och det är SOC - i kommuner ( inte FK) som beslutar och betalar ut det.
Citera
2019-12-18, 21:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
I artikeln står att föräldrarna har skilt sig och att mamman nu är ensamstående och sjukpensionär.

Det är mycket dyrt att ha en häst, låginkomsttagare och sjukpensionärer brukar inte ha råd att äga häst. Det är ingen mänsklig rättighet att få äga en häst.

Att Soc långvarigt ska bekosta en häst verkar ju inte rimligt alls.

Självklart känner man med flickan - livet blir ju begränsat med fattigare föräldrar. Dessutom får man en connection till ett djur så klart.

Nu har hästen varit ett tag i familjen och flickan är väldigt fäst vid hästen. I bästa fall skulle de kanske kunna sälja hästen till någon i närheten - vän eller någon/några i släkten - med önskemålet att flickan ska kunna få rida på hästen och ta hand om den emellanåt. Det är ju bra ändå om det finns flera runt en häst som kan ta hand om den. För det måste göras varje dag året om.
Artikeln ger intryck av att släktingar äger hästen och står för huvuddelen av kostnaderna. Hästen kostade Isolde/Jaqueline 400 kr/månad. Sedan tillkom kostnader för en bil då mamman (och då heller inte Isolde?) verkar kunna ta sig till hästen med kommunala färdmedel.
Citera
2019-12-18, 21:09
Medlem
Tittar man på filmen från länken på Aftonbladet kan man även se att Isolde har en mysig liten hund i famnen
En häst är en lyxvara även för en vuxen med en medelinkomst så hunden i famnen borde räcka som tröst
Citera
2019-12-18, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Artikeln ger intryck av att släktingar äger hästen och står för huvuddelen av kostnaderna. Hästen kostade Isolde/Jaqueline 400 kr/månad. Sedan tillkom kostnader för en bil då mamman (och då heller inte Isolde?) verkar kunna ta sig till hästen med kommunala färdmedel.

OK.
Väldigt tråkig situation förstås - men det finns nog inga ersättningar från samhället som täcker just bilkostnader.

Men hon har ju fått pengar från en privat försäkring pga diagnosen och då verkar hon ha pengar som hon kan använda till ridningen.

Det är ju likadant för många msk - man vill helst inte ta av sina sparade medel.
Citera
2019-12-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Självklart ska hästen säljas. Kvinnor behöver lära sig ordentligt hur ansvar fungerar och det gärna i tidiga åldrar. Att "Isolde" (vad fan? ) vill ha bidrag trots att hon bryter mot reglerna skall besvaras med ett nej och inte en förbannad jävla nyhetsartikel, än mindre en tråd på Flashback. Visst det är jättetråkigt att den fått cancer, men vill den parasitera på skattemedel så ska det åtminstone vara förenligt med lagen.

Hästen är en tillgång. Hade Kronofogden knackat på och sagt att det saknas tillgångar men hästen kan säljas, ja då lovar jag er att Aftonbladet inte skrivit en artikel när Isolde på nytt beter sig som ett fitthuvud.

Jag önskar det värsta händer dig och det gärna innan veckan är slut. Allt du ber om sen så ska jag pissa på dig. Och kalla dig en massa saker.

Tjejen har hästen , hennes ljus i mörkret. Att hon inte kan få unna sig det sista åren i sitt liv om det nu slutar så ... nä fy fan för sånna som dig.

Se skillnaden mellan kent 59 år som inte har en diagnos och som har en häst mot för denna lilla tös som är 13! år och snart ska dö .
Citera
2019-12-18, 21:26
Medlem
Grundorsaken är en mamma som har låg sjukpension - och inte har råd.

Kanske borde politikerna se till att höja sjukpensionerna. Då hade mamman haft mer pengar till försörjning och inte behövt söka soc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in