Citat:
Ursprungligen postat av
Stopplykta
Jag tror historien är överdriven och att delar är lögn eller missförstånd tyvärr. Jag tror inte hästen är ett problem, i alla fall inte längre. Men det låter förstås bra i en artikel där man vill ha sympati. Och varken SOC eller läkare kommer uttala sig så vi kommer aldrig få veta.
Genomsnittlig ålder att få cancer pga FAP är 39-55 år beroende på typ...
Ja, den här historien klingar falskt och man får intrycket att mamman gör barnet sjukare än hon är och man får verkligen hoppas att hon inte förmedlar den här hopplösheten till flickan. Men tyvärr ger artikeln intryck av att så är fallet
Citat:
Isolde, däremot, är efter sin behandling för hjärntumören för svag för att opereras. Det betyder att oddsen för ett tillfrisknande är dåliga.
Flickan är väl medveten om hur prognosen ser ut.
– Hon har sagt till mig: ”Men ta mina pengar mamma. Jag kommer ändå att dö, så vad har jag för nytta av dem?”
Tillfrisknande från vad? Om hon är botad från hjärntumören så borde det finnas gott om tid att hämta sig innan man opererar bort tjocktarmen, för som du säger risken för tjocktarmscancer försvinnande liten de närmaste tio åren.
... och varför skulle inte Isolde kunna arbeta själv i framtiden.
Artikeln ger intryck av att Jaqueline som själv är sjukpensionär projicerar sin egen situation på dottern och dottern riskerar att cementera självbilden som "sjuk".
Det är det mest sorgliga med artikeln.