2019-12-20, 12:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Om det vore så att det inte fanns någon som helst besvärande bevisning presenterad för SD, så borde hans advokat ha sett till att överklaga åtalsförlängningen och begära att klienten skulle försättas på fri fot.
Överklagan kanske hade skett om advokaten ansåg att bevisningen inte håller för ett åtal, men nu har han en klient som misstänks för ett mord med kraftigt våld. En misstänkt mördare där bevisningen stödjer misstanken släpps inte fri i väntan på åtal.

Vid en överklagan måste advokaten ange de skäl som han anser finns som stödjer ett frisläppande och han har nog väldigt svårt att finna dylika skäl. Dessutom skulle fler detaljer bli belysta i offentlighetens ljus i och med en överklagan och det är nog varken advokaten eller hans klient intresserade av. Istället gjordes ett lamt försök med att få avspärrningarna vid SD:s hem hävda och då krävdes ett litet sammanträde för TR innan de snabbt beslutade att gå på åklagarens linje att inte häva avspärrningarna.

SD har bett sin advokat om att inte yttra sig mer om sin klients inställning till det han anklagas för. Innebär det möjligen att SD har slutat neka? Nu handlar allt om att finna förmildrande omständigheter och åtalsförlängningen på 4 veckor blev välkomnad av den misstänkte och hans advokat?

Jag tolkar tystnaden från vissa skribenter som att det kan ha gått upp ett ljus för dem att de kan ha blivit grundlurade av SD. Jag kan tänka mig att det känns ganska nedrigt och chockerande om det visar sig att de låtit sig bli förda bakom ljuset, men vad skulle de tro? Klart man vill tro att ens vän inte är skyldig till något så vedervärdigt som ett mord.
Håller med.

ÅKs beslut om fortsatta restriktioner och det fetade i din text om beslut om fortsatt avspärrning tyder ju på att det väcks åtal i januari. Ett mycket efterlängtat sådant.

Och såklart Champagneoclocks förklaring om tingens varande, dvs det finns protokoll för ämbetspersoner att förhålla sig till.
Citera
2019-12-20, 12:17
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad jag förstår har SD nu suttit häktad i flera månader? Är det någon som har en clou när åtalet beräknas väckas?
Sen i slutet av augusti. Flertalet omhäktningar, nu till 17/1. Och nu är förundersökning klar och under slutdelgivning enligt ÅK. Dessa 4 veckor är väl för att försvaret ska ha sin tid läsa in sig på denna digra utredning och att alla storhelgerna ska vara överstökade.
Citera
2019-12-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Sen i slutet av augusti. Flertalet omhäktningar, nu till 17/1. Och nu är förundersökning klar och under slutdelgivning enligt ÅK. Dessa 4 veckor är väl för att försvaret ska ha sin tid läsa in sig på denna digra utredning och att alla storhelgerna ska vara överstökade.
Se där ja. Så det närmar sig en fup nu snart då?
Citera
2019-12-20, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vi får hoppas att vi nu slipper alla
öknamn på HD och hennes vänner i tråden.

HD är också ett offer i det här dramat.
Det första offret.

HD och hennes vänner förtjänar alla öknamn för hur de försvarat och försvarar SD mot allt han gjort.

HD är inget offer, LW är det första offret, hennes anhöriga det andra.
HDs del är helt självförvållat, så går det när man skyddar en mördare.
Säg till när hon tagit avstånd från SD, då ska jag omvärdera henne som person.
Citera
2019-12-20, 12:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Vi får hoppas att vi nu slipper alla
öknamn på HD och hennes vänner i tråden.

HD är också ett offer i det här dramat.
Det första offret.

Lägg ner nu. Dina inlägg blir mer och mer OT. Denna tråd handlar inte om dina känslor.

Denna tråd handlar om mordet på Lena Wesström - och hennes mördare Stefan Davidsson. Huruvida Hannah undanhållit utredarna uppgifter eller om deras gemensamma vänner Jerry Gray, Sara Selling och Peter Norén har något att dölja eller borde skämmas över t.ex att ha försökt tysta andra bekanta, tysta ned rykten eller i fel syfte undanhållit information lär visa sig i FUP.
Citera
2019-12-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Denna tråd handlar om mordet på Lena Wesström - och hennes mördare Stefan Davidsson. Huruvida Hannah undanhållit utredarna uppgifter eller om deras gemensamma vänner xxx, xxx och xxx har något att dölja eller borde skämmas över t.ex att ha försökt tysta andra bekanta, tysta ned rykten eller i fel syfte undanhållit information lär visa sig i FUP.

Mina xxx

Självklart handlar tråden om mordet på LW. Eller iaf borde den göra det.
Men är det då alldeles nödv att i detta läge namnge personer vars grad av inblandning i själva fallet är högst oklar?
Citera
2019-12-20, 12:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som vanligt stoppar du in en gardering och tvivel på ÅH på slutet.
Fast jag uttryckte väl inte alls något tvivel på just Åsa Hiding. Mitt inlägg var alltså ett svar på 'notknapparens' förslag till smidig lösning (dvs. att SD skulle ta på sig ansvaret för brottet). Problemet jag pekade på här var alltså att en sådan lösning möjligen skulle kunna gå på tvärs med de objektiva omständigheterna kring brottet, vilket då i sin tur skulle kunna göra den föreslagna lösningen svår att få igenom. Det här gäller naturligtvis helt oavsett vem som är åklagare, och jag tänker mig alltså att kanske inte heller en mer erfaren åklagare skulle kunna ro en sådan båt iland.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-20 kl. 13:25.
Citera
2019-12-20, 12:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att en gärningsman förnekar brottet hela tiden genom alla rättsinstanser är ingen ovanlighet, tvärtom.

Det vet du.
Naturligtvis, och det är väl ingen här som tycker att man skall ta den misstänktes version som sanning rakt av, lika lite som man okritiskt skall gå på åklagarens linje. Men det kan väl vara bra att påminna sig om vad den misstänkte själv har för uppfattning, särskilt som ju åklagaren påfallande ofta har gått ut med sin bild av det här i media. Parterna verkar alltså vara helt på kollisionskurs, och man måste ju höra båda sidor för att kunna bilda sig en uppfattning.
Senast redigerad av Draifos 2019-12-20 kl. 13:53.
Citera
2019-12-20, 12:57
Medlem
Rumpis78s avatar
Ojojoj, nu måste väl ändå snaran dras åt hårdare om SD?
Citera
2019-12-20, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Mina xxx

Självklart handlar tråden om mordet på LW. Eller iaf borde den göra det.
Men är det då alldeles nödv att i detta läge namnge personer vars grad av inblandning i själva fallet är högst oklar?

Människor får stå till svars för sina handlingar, eller tycker du inte det?
Citera
2019-12-20, 13:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tror aldrig att jag har sett en åklagare uttrycka sig så där
tidigare, åtminstone inte i ett mordfall där någon suttit häktad
så pass länge.

Inte konstigt alls att åklagaren tvekar. Hon har tvingats erkänna att hon inte hade något som helst konkret mot Hd.
Sedan har hon nog bara indicier och massor av uttalanden från kretsen runt offret som misstänkliggör SD men det kan bara peka ut honom som en usel karaktär som borde ha starkt motiv att begå brottet.

Men hon själv vet inte om det räcker utan konkreta bevis. Ska hon ta chansen som proffs borde hon rimligen. Tingsrätter brukar vara lätta att få med sig i känslosvallet, men hovrätten är sakliga och iskalla inför trams och tyckanden.

Misstankarna mot Hd var säkert enbart samma typ av pratbubblor, kretsens misstänkliggörande och tvärsäkra uttalanden att, -"hon måste varit med om det"! Men fakta, nej inga fakta!

Ännu mera ormgift är det att antyda att SD skulle erkänt för att HD ska slippa undan. Och nu försöker han hitta på en historia som matchar indicierna i fallet så det hela blir ett trovärdigt erkännande. Under tiden som Hiding hjälper till och förlänger det tid han behöver i sin skrivstuga cellen/häkten där han ska träna in nödvändigt skådespel.

SD kan vara den skyldige men det måste bevisas. Liksom kanske någon helt annan som antagligen just nu är mycket långt från att fastna på kroken. Om det är någon annan är det antagligen sedan tidigare SD;s svurne fiende, på väg att begå det perfekta brottet.
Citera
2019-12-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Naturligtvis, och det är väl ingen här som tycker att man skall ta den misstänktes version som sanning rakt av, lika lite som man okritiskt skall gå på åklagarens linje. Men det kan väl vara bra att påminna sig om vad den misstänkte själv har för uppfattning, särskilt som ju åklagaren påfallande ofta har gått ut med sin bild av det här i media. Parterna verkar alltså vara helt på kollisionskurs, och man måste ju höra båda sidor för att kunna bilda sig en uppfattning.

Du dravlar som vanligt, svara på det som ligger dig till last istället.
Monologer kan du ägna dig åt på andra vis.

Jag vet att anledningen att du inte svarar är att du kan inte.
Sänga ur sig ogrundade påståenden går bra, men att svara på dessa kan du inte.
Du är en svamlande idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in