2019-12-20, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns en del uttalanden i media. Redan i maj 2018 skall alltså SD ha sagt att han inte har något med saken att göra:
– Han förnekar all inblandning i hennes försvinnande och hennes död, säger mannens advokat Ingvar Backman.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgkkpM/gripen-man-fornekar-all-inblandning-i-mordet-pa-lena
Samma inställning verkar han sedan ha haft ett drygt år senare i augusti 2019, enligt en intervju med advokaten Ingvar Backman i radio P4:
- Han förnekar alla påståenden som innefattas i den gärningsbeskrivning han har fått.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7287975

Att en gärningsman förnekar brottet hela tiden genom alla rättsinstanser är ingen ovanlighet, tvärtom.

Det vet du.
Citera
2019-12-20, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan säkert stämma. Som förväntat ingen spännande information från advokat Ingvar Backman, men enligt åklagare Åsa Hiding kommer vi nu alltså snart att få veta huruvida hon har för avsikt väcka åtal mot SD eller inte:

Tror aldrig att jag har sett en åklagare uttrycka sig så där
tidigare, åtminstone inte i ett mordfall där någon suttit häktad
så pass länge.

Citat:
"– Jag vill vänta med att berätta mer fram tills dess att jag tagit ett beslut om åtal eller inte."
Citera
2019-12-20, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kan du inte göra noter¹ istället för asterixer?

Nej då tas de bort.
Draifos har sedan tidigt i tråden förtalat och kastat tvivel över åklagaren och rättsinstanserna. Han ljuger och kastar ur sig pståenden som han vägrar förklara eller bevisa.
Draifos borde inte skriva här, han borde uteslutande skriva i en egen tråd tillägnad rättshaverister och mördarkompisar.
Citera
2019-12-20, 07:04
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du att SDs närmaste vänner, förutom JG, vetat om hur allvarliga hot, kränkningar och det våld som L*ena utsattes för?

Jag tänker att SD verkar väldigt manipulativ; utåt en "tramsig färgklick". Men den mörka, aggressiva sidan, den visade han inte sina vänner, än mindre berättade om.

Tvärtom kanske? Han berättade kanske hur hemsk L*ena varit mot honom?

Eller hur tror du/vet du hur snacket gått?

Finns det gamla vänner som tagit avsteg, som förstått eller åtminstone känner att det inte känt ok att hänga på SDs sida. Att inte vara med och frysa ut, eller på anat sätt gå i "hans ledband"?

Jag måste erkänna att jag nästan har glömt att tänka på den möjligheten. Jag är så godtrogen. Utgår ifrån att alla vill varandra väl hela tiden. (Vilket jag borde bli botad från genom avtjänas här!) Det är ju uppenbart. Klart att han vände folk mot henne. Alla han kunde. Och varför skulle de inte tro honom? Många är väldig jag, tror att folk pratar sanning?
Citera
2019-12-20, 07:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
så pass länge.

Ja, ifall hon fattar beslut om att inte väcka åtal så kan man ju fundera vad hon tänkt berätta? Om hon inte väcker åtal men berättar vad som pekar mot SD, varför dehaft honom häktad så kan väl det utgöra förtal?
Citera
2019-12-20, 07:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej då tas de bort.
Draifos har sedan tidigt i tråden förtalat och kastat tvivel över åklagaren och rättsinstanserna. Han ljuger och kastar ur sig pståenden som han vägrar förklara eller bevisa.
Draifos borde inte skriva här, han borde uteslutande skriva i en egen tråd tillägnad rättshaverister och mördarkompisar .

Nej hen ljuger inte inte heller kastar hen ur sig påståenden. Det är väldigt tydligt att det hen gör är att ifrågasätta och tydliggör vad ännu inte är att betrakta som fakta.

Du kan däremot fundera över dig själv om det verkligen finns fog för vissa slutsatser och påståenden du själv hasplat ur dig.
Det finns få saker som är så patetiskt som postare som gnölar om vilka som borde få skriva i trådar.
Citera
2019-12-20, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej hen ljuger inte inte heller kastar hen ur sig påståenden. Det är väldigt tydligt att det hen gör är att ifrågasätta och tydliggör vad ännu inte är att betrakta som fakta.

Du kan däremot fundera över dig själv om det verkligen finns fog för vissa slutsatser och påståenden du själv hasplat ur dig.
Det finns få saker som är så patetiskt som postare som gnölar om vilka som borde få skriva i trådar.

Så varför vägrar då Draifos att förklara eller bevisa sina påståenden?
Det är inte atr ifrågasätta, det är desinformation och lögner.

Jag funderar inte på slutsatser jag själv dragit, har du en konkret fråga eller något du vill motbevisa så fram med det bara.
Citera
2019-12-20, 11:22
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
så pass länge.
Det är inte alls så konstigt. En åklagare kan ju inte och får inte fatta ett beslut om att åtala förrens förundersökningen är helt klar. Hade hon sagt något annat skulle jag som försvarare gå i taket. Då har ju Hiding bestämt sig i förväg att hon ska väcka åtal och det vore ju förfärligt. Sedan är det ju så att i och med att hon begärt och fått SD häktad så pekar det givetvis mot att åtal kommer väckas.
SD är smoked.
Citera
2019-12-20, 11:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
JellyGray och SD var kanske båda fortsatta vänner med LW bakom ryggen på HD och andra, men med skillnaden att JG inte gick över tillåtna gränser i vänskapsrelationen?

Jag tycker det ska bli mycket intressant att se vad resten av järngänget har sagt i förhör och ev vad andra spår visat på när det gäller hur de agerat före och efter brottet och deras lojaliteter. Jerry Gray, Sara Selling, och Peter Norén kommer kanske ha en del att fundera över när allt blir offentligt.

Detta är en oerhört efterlängtad FUP. Så många frågor där förhoppnings många, men säkert inte alla, blir besvarade. Då kanske denna tråd kan komma på rätt köl igen och själva brottet och mördaren diskuteras.

Jag tror att det kommer att bli annat ljud i skällan när vi äntligen får se dokumentation på konversationer och veta mer om de där hoten och videofilmandet. Och vad som utspelade sig i bilen.
Det kan bli aktuellt för en del att revidera sin inställning.
Citera
2019-12-20, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tycker det ska bli mycket intressant att se vad resten av järngänget har sagt i förhör och ev vad andra spår visat på när det gäller hur de agerat före och efter brottet och deras lojaliteter. Jerry Gray, Sara Selling, och Peter Norén kommer kanske ha en del att fundera över när allt blir offentligt.

Detta är en oerhört efterlängtad FUP. Så många frågor där förhoppnings många, men säkert inte alla, blir besvarade. Då kanske denna tråd kan komma på rätt köl igen och själva brottet och mördaren diskuteras.

Jag tror att det kommer att bli annat ljud i skällan när vi äntligen får se dokumentation på konversationer och veta mer om de där hoten och videofilmandet. Och vad som utspelade sig i bilen.
Det kan bli aktuellt för en del att revidera sin inställning.
Vad jag förstår har SD nu suttit häktad i flera månader? Är det någon som har en clou när åtalet beräknas väckas?
Citera
2019-12-20, 12:03
Medlem
Honan6s avatar
Om det vore så att det inte fanns någon som helst besvärande bevisning presenterad för SD, så borde hans advokat ha sett till att överklaga åtalsförlängningen och begära att klienten skulle försättas på fri fot.
Överklagan kanske hade skett om advokaten ansåg att bevisningen inte håller för ett åtal, men nu har han en klient som misstänks för ett mord med kraftigt våld. En misstänkt mördare där bevisningen stödjer misstanken släpps inte fri i väntan på åtal.

Vid en överklagan måste advokaten ange de skäl som han anser finns som stödjer ett frisläppande och han har nog väldigt svårt att finna dylika skäl. Dessutom skulle fler detaljer bli belysta i offentlighetens ljus i och med en överklagan och det är nog varken advokaten eller hans klient intresserade av. Istället gjordes ett lamt försök med att få avspärrningarna vid SD:s hem hävda och då krävdes ett litet sammanträde för TR innan de snabbt beslutade att gå på åklagarens linje att inte häva avspärrningarna.

SD har bett sin advokat om att inte yttra sig mer om sin klients inställning till det han anklagas för. Innebär det möjligen att SD har slutat neka? Nu handlar allt om att finna förmildrande omständigheter och åtalsförlängningen på 4 veckor blev välkomnad av den misstänkte och hans advokat?

Jag tolkar tystnaden från vissa skribenter som att det kan ha gått upp ett ljus för dem att de kan ha blivit grundlurade av SD. Jag kan tänka mig att det känns ganska nedrigt och chockerande om det visar sig att de låtit sig bli förda bakom ljuset, men vad skulle de tro? Klart man vill tro att ens vän inte är skyldig till något så vedervärdigt som ett mord.
Citera
2019-12-20, 12:03
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja verkligen. Nu kanske åtminstone vännerna slutas anklagas för att ha fryst ut Lena och ställt sig på SD:s sida och accepterat hot, trakasserier och våld.

Chockerande att paret Dav*dssons geochachvänner anklagades för skyddande av brottsling eftersom de skulle enligt notknapparen accepterat och inte hindrat hot, trakassier och våld mot Lena. När allt geocachgänget gjorde var att visa stöd mot en bedragen hustru, inte mot SD:s beteende mot Lena.

Vi får hoppas att vi nu slipper alla
öknamn på HD och hennes vänner i tråden.

HD är också ett offer i det här dramat.
Det första offret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in